[UcD400] preamp project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

voodooless
Contacteer:

[UcD400] preamp project

Bericht door voodooless »

Ik heb deze week de relais volume control van ons kerstverse lid Jos van Eijndhoven besteld.

Dat stuk is dus al ingedekt :) Ik wil echter het spul actief maken. Sander Sassen heeft daar al een mooi schema voor gemaakt in het ExtremA pre-amp topic. Wat daar staat is natuurlijk ook prima te gebruiken voor een UcD :)

Ik heb echter nog wat extra wensen m.b.t de toekomst. Ik wil het namelijk mogelijk maken om actieve filters toe te passen. Dat is nog niet direct van toepassing, maar in de toekomst misschien wel. Een direct bruikbare output, en daarnaast drie filterbare outputs lijkt me ruim voldoende. De filters wil ik in de vorm van opstreekprintjes maken die later toegevoegd kunnen worden. Ik heb hier gekozen voor een simpele 2x6 header met flink wat ground pins. Verder is er een + en - voeding aanwezig, en natuurlijk gebalanceerde in en outputs. Zo moet het mogelijk zijn om simpel gefilterde outputs toe te voegen :). Om alles op het PCB te krijgen doe ik ieder kanaal los. Zo krijgen we eventueel ook de mogelijkheid tot een dual mono setup.

Hieronder het schema:
Afbeelding

Voor dit geheel wil ik een net PCB maken. Zo'n experimenteer bordje is leuk, maar ik ken mezelf: dat gaat 10x mis en de 11 keer heb ik geen zin meer. Dit is wat makkelijk, overzichtelijker en vooral ook mooier :)

Nu heb ik geen ster in schema's tekenen nog in PCB's ontwerpen... Dus hier dan eigenlijk ook de hoofdvraag: ziet het onderstaande er een beetje goed uit? Zijn er nog tips? Speciale dingen waar ik mee rekening moet houden? Helaas kan de freeware versie van Eagle slechts 10x8 cm bordjes maken. Voor 4 XLR stekkers is dat echter precies genoeg :)

Afbeelding

Ik hoop dat jullie me nog wat zinvolle tips kunnen geven!
cve

Bericht door cve »

Jos krijgt het nog druk, ik heb hem ook besteld. Als pre-amp ga ik echter gebruik maken van een DaCT CT101, ongebalanceerd. Verder UcD400AD in dual mono.
Ik volg je project met veel belangstelling.

Groeten, Co
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Fijne vent, de ExtremA preamp is toch universeel toepasbaar? En als je dan ook nog 't daar geposte schema één op één gaat overtrekken dan is 't wel wat dubbel zo'n topic, niet? Enne gewoon eerst even een proto op gaatjesprint doen, dan pas een layout gaan maken, dit zijn allemaal through-hole componenten, geen SMD, dus dat moet toch lukken?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
voodooless
Contacteer:

SSassen schreef:
Fijne vent, de ExtremA preamp is toch universeel toepasbaar? En als je dan ook nog 't daar geposte schema één op één gaat overtrekken dan is 't wel wat dubbel zo'n topic, niet? Enne gewoon eerst even een proto op gaatjesprint doen, dan pas een layout gaan maken, dit zijn allemaal through-hole componenten, geen SMD, dus dat moet toch lukken?
Kijk, aangezien ik er toch nog wat extra's bij heb heb ik er een los topic voor gemaakt. Anders ga jij weer zeuren dat het ergens anders over gaat ;) . En zoals ik zei: ik ben een gaatjesprintdrama :oops: . Ik wil het dus gewoon meteen goed doen eigenlijk.

Is er geen software om gaatjesprints te ontwerpen? Dat zou al flink helpen.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Gewoon netjes werken, drie keer controleren en dan pas de voeding aansluiten, kan haast niet fout gaan. Als je in de layout een fout maakt heb je een dure misser, beter eerst een proto maken en daar wat mee spelen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Heel simpel, gewoon in je layout software je grid aanzetten en op 0.1-inch instellen, nu heb je gewoon een gaatjesprint voorje neus en kan je naar hartelust schuiven met componenten etc. Hoe denk je dat ik m'n gaatjesprint proto's doe? Zomaar op gevoel? Nee hoor, exact op die manier.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
voodooless
Contacteer:

SSassen schreef:
Gewoon netjes werken, drie keer controleren en dan pas de voeding aansluiten, kan haast niet fout gaan. Als je in de layout een fout maakt heb je een dure misser, beter eerst een proto maken en daar wat mee spelen.
True. Maareh, die tips voor een PCB zijn nog steeds welkom hoor :)

Goede tip met de layout software! Ik ga meteen kijken! Thanks :D
voodooless
Contacteer:

Okay, dat was eigenlijk best easy 8)

Afbeelding

Blauw is de onderkant van de experimenteerbordje, de rode dingen zijn draadbruggen.

Moet lukken zo...
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Tuurlijk, gaatjesprint rules!

ik zag het alleen niet zitten om de ExtremA ook op gaatjes print te zetten..... :wink:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

ik zag het alleen niet zitten om de ExtremA ook op gaatjes print te zetten.....
Kan wel hoor, 't is alleen wel een gepuzzel om dat voor elkaar te krijgen :D

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
nlmb

Bericht door nlmb »

Ik probeer altijd de layout zo te kiezen dat ik zo weinig mogelijk patchdraadjes nodig heb. En niet te veel consessies aan de layout hoef te doen. Maar ik moet eerlijk bekennen dat het max aantal componenten zo rond de 50 lag.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Waar heb je hier de emitterweerstanden verstopt, Sander? :shock:

Ik maak me sterk dat de print-versie een stuk beter meet dan de gaatjesprintversie.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Waar heb je hier de emitterweerstanden verstopt, Sander?
Als je goed kijkt zie je d'r vier zitten, daar heb ik de rest gewoon parallel aan gesoldeerd de lucht in, werkt prima, maar ziet er natuurlijk niet uit.
Ik maak me sterk dat de print-versie een stuk beter meet dan de gaatjesprintversie.
Ja, daar is geen twijfel over mogelijk, zowieso merk je dat zo'n aardvlak aan de bovenkant duidelijk helpt om alle retourstromen langs zo kort mogelijke weg terug te voeren. De gaatjesprint liet toch nog wat meer vervormingsproducten zien die in de uiteindelijke print verdwenen waren.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als je de pre-amp van de ExtremA voor de UcD gebruikt, dan heb je de onboard opamp helemaal niet nodig en kun je rechtstreeks naar de modulator volgens mij. Het onboard opamp schema lijkt namelijk sterk op dat wat Sander als pre-amp voor de ExtremA heeft bedacht.
voodooless
Contacteer:

jeroen_d schreef:
Als je de pre-amp van de ExtremA voor de UcD gebruikt, dan heb je de onboard opamp helemaal niet nodig en kun je rechtstreeks naar de modulator volgens mij. Het onboard opamp schema lijkt namelijk sterk op dat wat Sander als pre-amp voor de ExtremA heeft bedacht.
Dat is leuk als je alles in een kast heb ja, maar niet als er nog een kabel tussen zit. Bovendien wil ik het wel wat flexibeler houden :)

Komende week krijg ik nog wat spulletjes van farnell, en ga ik het ding bouwen, voorlopig met OPA2134's
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wat maakt die kabel uit?
voodooless
Contacteer:

ALs die niets uit maakt, dan hoe ik ook geen actieve pre-amp te maken natuurlijk ;) Dan kan ik mijn huidige potmeter houden zoals ie is. Ik stuur de UcD gewoon graag laagimpedant aan.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Laagimpedant aansturen doe je dus al via de onboard opamp :wink: . Sorry, maar die pre-amp is puur gevoel van jou, kun je op geen enkele wijze technisch onderbouwen.

-edit- op zich is zo'n separate pre-amp dus een goed idee, met eigen nette voeding erbij, maar dan leek het mij dus aardig om de onboard opamp niet meer te gebruiken. Analoog aan wat in het draadje over de Orion++ werd gemeld, liefst zo min mogelijk opamps in de keten.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

voodooless schreef:
Tuurlijk wel ;)

Afbeelding

http://www.vego.nl/abacom/04/loch_master.htm

Of het wat is weet ik niet, heb het zelf niet geprobeerd. Het ziet er iig schattig uit :)

BTW hier de homepage van Abacom met wat meer info en waar je een demo kunt downloaden.:

http://www.abacom-online.de/uk/html/lochmaster.html
voodooless
Contacteer:

Volgens mij heb ik dat proggie ooit eens gezien ja... Was geen feest kan ik me herinneren. Maar met eagle in de juiste instellingen kan het dus blijkbaar ook prima. Ik zal volgende week merken of dat inderdaad zo is ;)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

eagle werkt best goed, alleen de interface is soms een beetje wazig (heb er veel mee gewerkt op school)

Er zijn andere programma's (multisim/utilityboard) die weer een mooiere interface hebben, maar die banen rot berekenen.

sja blijft lastig :P
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Heb de demo eens even bekeken. Meer dan een soort van sketch-up programmatje is het idd niet. Maar het werkt wel lekker simpel zonder al te veel toeters en bellen. Je hebt iig zo door hoe het werkt. Voor beginners niet verkeerd. En voor gaatjesboardontwerp voor de hobby heb je meestal niet meer nodig.

Dat is wel anders met Eagle en al helemaal met Ultiboard. Dat laatste heeft helemaal een draak van een user interface uit het jaar turf.

Maar goed ben je eenmaal los op een goed printontwerppakket dan ga je daarmee nutuurlijk verder ;)

Btw. Ik gebruik zelf Ultiboard met Designworks als schemateken front-end.
voodooless
Contacteer:

Zo, als het goed is komt vandaag de relais volume control binnen. Ik ben met Hexateq ook in overleg voor een mooie kast, het is alleen erg lastig om 16 XLR sockets, stekker, schakelaar, en triggers op zo'n kleine oppervlakte te krijgen (13,5x12 cm). Maar daar gaan we wel uitkomen.

Tevens heb ik de spullen binnen om de buffers op gaatjesprint op te bouwen, en ook een 2x15V 15VA ringkern trafo. Ik heb ook spullen om die mooie voeding van Sander Sassen op te bouwen. Heb echter nog wel een vraagje daarover: deze voeding kan niet zoveel stroom trekken. Hoeveel opamps kan ik daar maximaal mee voeden?

Verder zou het misschien wel interessant zijn om van deze voeding een klein SMD printje te maken als drop-in replacement voor de 78xx en 79xx regulators? Als ie echt goed werkt in ieder geval..
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

voodooless schreef:
het is alleen erg lastig om 16 XLR sockets, stekker, schakelaar, en triggers op zo'n kleine oppervlakte te krijgen (13,5x12 cm). Maar daar gaan we wel uitkomen..
Heb je die mini-XLR plugjes al eens gezien???
Als je toch SMD soldeert kun je die ook aansluiten...
Ik heb anders ook nog een hele mooie verzameling mini-Lemo pluggen met chassisdelen ... Zeeeeer professioneel spul..
Je zult alleen je eigen kabels moet meenemen als je 'm ergens anders wil gaan aansluiten..

Kees
voodooless
Contacteer:

audiomanics schreef:
Heb je die mini-XLR plugjes al eens gezien???
Ja, helaas hebben ze bij Neutrik dat niet. Heb wat bij SWITCHCRAFT gezien, maar dat is achterlijk duur, en kwa formaat schiet je er niet waanzinnig veel mee op.

Er zijn wel noh multipole XLR aansluitingen met 5 of 6 poles. Het zou een idee zijn om de outputs hiermee te voorzien. Dan zijn het nog maar 12 sockets. Dat zou misschien nog wel passen.
Plaats reactie