De bouw van een 5.0 set met Tangband en Vifa.

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Skef
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 18 okt 2004, 21:20
Locatie: Raalte
Contacteer:

De bouw van een 5.0 set met Tangband en Vifa.

Bericht door Skef »

Ben al een behoorlijk tijdje bezig met het bedenken / bouwen van een nieuwe set.

Het is m'n 3e zelfbouwproject, en deze moest uiteraard de voorgaande weer verbeteren.

In m'n huidige fronts gebruik ik de Tangband W4-657SC full-range. In de nieuwe set zal ik wederom deze units gebruiken, maar dan van boven aangevuld met een Vifa XT25BG51-04 ringradiator. Dit zijn tweeters welke Vifa heeft gebouwd voor Acoustic Research, in de frontplaat van deze tweeters zit dan ook een AR logo verwerkt.

Het begon allemaal met het idee om een luidspreker uit laagjes op te bouwen. Hiervoor moest een mal komen. Aangezien ik meer dan 150 laagjes moet gaan maken, leek een houten mal me geen goed idee (ivm het werken, mogelijk slijten). Daarom heeft een kennis mijn tekening vertaald naar een DWG-bestand, waarna het met een CNC-lasercut-machine uit een plaatje RVS is gesneden.
Afbeelding

Inmiddels heb ik al een aantal laagjes kunnen frezen, en ook alle baffles zijn zo goed als klaar. (Pics zijn nie zo best, zijn van m'n telefoon)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna ben ik eens aan de slag gegaan met het programma SketchUp, wat een ideaal programma bleek te zijn om speakers te kunnen tekenen (zodat ook de vrouw zich wat beter voor kan stellen wat al die rare wcbril-vormige dingetjes toch worden).
Afbeelding

Op deze tekening zijn de spikes nog niet zichtbaar, elke speaker krijgt er 3 (2 voor, 1 midden achter). Ik was erg gecharmeerd van de spikes van Eltax, dus die besteld. Ik heb wel de zilverkleurige versie.
Afbeelding

Zodra er weer vorderingen zijn, worden ze hier gepost!
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Erg mooi :D Ik moet toch ook maar eens aan de gang met sketchup, ik hoor steeds dat het zo simpel moet zijn, maar ben er zelf nog niet echt ver mee gekomen ;)

Had je btw niet meteen alles kunnen laten CNC'en (eventueel van metaal) ;)
Gebruikersavatar
Skef
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 18 okt 2004, 21:20
Locatie: Raalte
Contacteer:

Bericht door Skef »

deepspace schreef:
Erg mooi :D Ik moet toch ook maar eens aan de gang met sketchup, ik hoor steeds dat het zo simpel moet zijn, maar ben er zelf nog niet echt ver mee gekomen ;)

Had je btw niet meteen alles kunnen laten CNC'en (eventueel van metaal) ;)
Bij SketchUp zitten een aantal goede tutorials, loop die eens door voor de grap. Werkte bij mij binnen het uur! Ik PM je wel ff...

En zo'n goeie kennis was het nou ook weer niet hoor! :D
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

Ziet er goed uit!

Wat ga je gebruiken als materiaal voor de wanden?
Gebruikersavatar
Skef
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 18 okt 2004, 21:20
Locatie: Raalte
Contacteer:

Bericht door Skef »

Bean schreef:
Wat ga je gebruiken als materiaal voor de wanden?
De speakers worden helemaal opgebouwd uit mdf laagjes (wanddikte +/- 20mm), daarna worden ze gefineerd denk ik. De baffle is 25mm MDF, en aan de achterkant komt ook een rechtopstaande mdf-plank van 15mm dik.

Over de houtsoort voor het fineer ben ik nog niet helemaal uit. Ben zelf wel gecharmeerd van een kersen-achtige kleur, terwijl ons interieur eigenlijk volledig bestaat uit berken meubels en een massief merbau vloer...
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: De bouw van een 5.0 set met Tangband en Vifa.

Bericht door richard »

Skef schreef:
Afbeelding
Niet overwogen om de kastwand voor de verandering eens een keer van plexiglas te maken? Eigenlijk zonde dat zo'n fraaie constructie wordt verborgen in een donker kastje.
Gebruikersavatar
Skef
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 18 okt 2004, 21:20
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: De bouw van een 5.0 set met Tangband en Vifa.

Bericht door Skef »

richard schreef:
Niet overwogen om de kastwand voor de verandering eens een keer van plexiglas te maken? Eigenlijk zonde dat zo'n fraaie constructie wordt verborgen in een donker kastje.
Mwah, lijkt mij niet zo denderend... Vanuit een technisch oogpunt natuurlijk schitterend om te zien, maar de WAF speelt ook mee hè...

Heb nu deze 2 kleuren in gedachten:
Afbeelding

Waarbij ik echt moet zeggen dat ik de lichte variant ook erg mooi vind... Moeilijke keus dus...
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: De bouw van een 5.0 set met Tangband en Vifa.

Bericht door richard »

Skef schreef:
Waarbij ik echt moet zeggen dat ik de lichte variant ook erg mooi vind... Moeilijke keus dus...
Mee eens, maar wat heb je verder in huis?
Gebruikersavatar
Skef
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 18 okt 2004, 21:20
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: De bouw van een 5.0 set met Tangband en Vifa.

Bericht door Skef »

richard schreef:
Mee eens, maar wat heb je verder in huis?
Voornamelijk berken... En een massief merbau vloer... Dus denk dat de lichte wel het mooist is. Ook vrouwlief vond de lichte beter bij het interieur passen...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De bouw van een 5.0 set met Tangband en Vifa.

Bericht door Henkjan »

Skef schreef:
..... Ook vrouwlief vond de lichte beter bij het interieur passen...
discussie gesloten lijkt me dus :lol:
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Bij Merbau past die donkere kleur dan toch veel beter lijkt me. Maarja, vrouwlief... :lol: Can't beat that.
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

licht is veeeeeel mooier 8)

leuke vrouw verder?
Gebruikersavatar
Skef
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 18 okt 2004, 21:20
Locatie: Raalte
Contacteer:

Bericht door Skef »

Wijx schreef:
leuke vrouw verder?
Ja hoor, ze ondersteunt me goed bij het klussen!
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Bericht door Raymond »

De lichte kleur vind ik ook mooier.

En je kan nog steeds langskomen om te meten :)

Raymond
Heeft net de boeken weer afgestoft om weer eens te klussen :lol:
Gebruikersavatar
Skef
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 18 okt 2004, 21:20
Locatie: Raalte
Contacteer:

Bericht door Skef »

Raymond schreef:
En je kan nog steeds langskomen om te meten :)
Dat had ik je nog niet gevraagd, maar dat stond nog wel op mijn to-do list ;)

Denk dat het dan toch de lichte kleur word.

Nu maar eens even in SketchUp aan de gang om te kijken hoe de center er uit gaat zien... Wordt in ieder geval een MTM met dezelfde units...

edit:
Ook nog ff in SketchUp de spikes er bij getekend...
Afbeelding
peter geerts
Berichten: 145
Lid geworden op: ma 22 aug 2005, 23:10

Bericht door peter geerts »

Complimenten voor het ontwerp! Het ziet er nu al zeer strak uit. Ik ben zelf een jaar geleden ook begonnen aan een stel monitors met dezelfde drivers (daarover heb ik jou nog een keer gesproken op msn). Een tijd lang heb ik de tangband fullrange laten draaien (zonder de tweeter), maar momenteel draai ik weer tweeweg. Het hoog van de tweeter is toch wel veel mooier dan van de tangband. Helaas heb ik geen meetapparatuur, dus moet ik simuleren met metingen van anderen en vertrouwen op mijn gehoor. Ik ben dus benieuwd naar de vorderingen en eventuele metingen.

veel succes met de bouw!
Gebruikersavatar
passoa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 126
Lid geworden op: za 13 jan 2007, 18:56

Bericht door passoa »

Hoe staat het eigelijk met dit project?
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Ik ben zeer benieuwt of die Eltax spikes nog zijn te krijgen. Ik kan ze nergens vinden. Maar ben wel op zoek naar zoiets voor mijn nieuwe zuilen.

Eventueel een andere suggestie sta ik ook voor open.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Soundexcel schreef:
Ik ben zeer benieuwt of die Eltax spikes nog zijn te krijgen. Ik kan ze nergens vinden. Maar ben wel op zoek naar zoiets voor mijn nieuwe zuilen.

Eventueel een andere suggestie sta ik ook voor open.
Ik heb nog twee setjes liggen voor je (nieuw in verpakking).
Mail maar even als je intresse hebt.
Gebruikersavatar
Skef
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 18 okt 2004, 21:20
Locatie: Raalte
Contacteer:

Bericht door Skef »

passoa schreef:
Hoe staat het eigelijk met dit project?
Het project is een klein beetje in de ijskast belandt... Vanwege de geboorte van ons eerste kindje (Jasmijn) en de drukte met werk heb ik weinig tijd over.

Ben wel bezig met dezelfde drivers in een andere behuizing, de bekende kistjes van de Xenos.

Deze heb ik al gefreesd, hier moet ik alleen de MDF binnenbekisting nog in maken.

Inmiddels is er al wel een andere receiver (Marantz SR-4500) in huize Skef, en ook een Mordaunt Short Premiere 5.1 set. Deze wordt later vervangen door de zelfbouwset.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Skef schreef:
[
Het project is een klein beetje in de ijskast belandt... Vanwege de geboorte van ons eerste kindje (Jasmijn) en de drukte met werk heb ik weinig tijd over.
Gefeliciteerd dan maar! :lol:
Gebruikersavatar
passoa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 126
Lid geworden op: za 13 jan 2007, 18:56

Bericht door passoa »

Hier ook nog gefeliciteerd. Heb je dit ontwerp nog ergens liggen met afmetingen erbij :D
Eventuele filterbedenkingen?
Mooi ontwerp voor pc luidsprekers of surrounds
Gesloten