UcD400 - Probleem met de voeding..

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

UcD400 - Probleem met de voeding..

Bericht door Barry »

Ik ben van plan om een UcD 400 stereo versterker te maken, maar ik vind de Hypex voedingen nogal prijzig voor wat je krijgt. Ze zullen vast na te bouwen zijn.

Kan iemand die daar ervaring mee heeft dat toelichten? :)

Het hoeft niet gelijk beter dan de standaard Hypex voeding, als de zelfbouw versie maar gelijkwaardig is ben ik tevreden. Ik heb namelijk niet veel te besteden aan een versterker en vind het wel een uitdaging om het super low cost uit te voeren ;)

Alvast bedankt :)
Laatst gewijzigd door Barry op do 24 mei 2007, 18:43, 3 keer totaal gewijzigd.
RoelHV
Berichten: 43
Lid geworden op: za 24 jun 2006, 13:32
Locatie: Utrecht

Bericht door RoelHV »

Ik heb slitfoils gekocht via www.schuro.de, zijn dezelfde condensatoren die worden gebruikt op de hypex modules. Vervolgens bekijk je het schema van de hypex modules en kijk je wat jij op je printplaatje wilt hebben. Ik heb hem zo kaal mogelijk gehouden, paar bleederweerstandjes en wat verbindingsstukken.

De slitfoils zijn overigens in verhouding nog best prijzige condensatoren (als je het echt goedkoop wilt maken...) plus; ze zijn niet zo makkelijk te krijgen (schuro.de is traaaaag).

p.s. ze hebben tegenwoordig ook voedingen:
http://www.diy-selbstbau.de/nt-de.htm
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Lees dit maar door, dan vind je al genoeg om vooruit te kunnen denk ik.

Groeten Mark
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Barry,

D'r lopen twee recente topics hierover, zie hieronder:

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=3678

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=3626

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Re: Welke voeding voor UcD 400?

Bericht door Bart_M »

Barry schreef:
Het hoeft niet gelijk beter dan de standaard Hypex voeding, als de zelfbouw versie maar gelijkwaardig is ben ik tevreden.
Ben je niet bang dat deze minder neutraal is? :lol: :twisted:
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

Ik zal bovenstaande links nu eens doornemen. Bedankt allemaal :)
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Re: Welke voeding voor UcD 400?

Bericht door Barry »

Bart_M schreef:
Barry schreef:
Het hoeft niet gelijk beter dan de standaard Hypex voeding, als de zelfbouw versie maar gelijkwaardig is ben ik tevreden.
Ben je niet bang dat deze minder neutraal is? :lol: :twisted:
LOL :lol: Ik wil eerst eens kijken of het wat is voor mij, dat zelf knutselen. Later kan ik altijd nog het e.e.a upgraden.
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

Oke, een stapje verder weer. Ik heb van Jeroen een mooi schema gekregen voor de voeding:

Afbeelding

De voeding zou ik op een prikplaat moeten monteren, aangezien ik zelf niet kan etsen.

De volgende componenten ga ik per kanaal gebruiken om de voeding(en) werkend te krijgen:

- 1x Velleman ringkern trafo, 160VA, sec. 32V.
- 2x Panasonic ECA1JAM102X, 10.000uF, 63V
- 4x Philips BYV79E-200 diodes (volgens Farnell niet meer gefabriceerd?)
- en nog wat andere kleine onderdeeltjes....

Nu heb ik hier een paar vragen over:

De Panasonic CAPS zijn úber cheap, maar doet dat praktisch af aan de geluidskwaliteit? Ik heb namelijk maar 350 Euro te besteden aan dit proef project, maar ik wil niet al te veel afbreuk doen aan de kwaliteit van de modules.

Ik had begrepen dat de UcD modules al gauw beperkt worden door de aangesloten trafo's. Is 160VA dan niet een beetje krap?

Kan ik in plaats van de diodes ook een enkele grote brugcel gebruiken?

Sorry voor de beginnersvragen. Ben me net een beetje aan het verdiepen in elektronica :)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Barry,

Je hebt de links die ik gaf naar twee andere topics over dit onderwerp toch niet goed doorgenomen, gebruik aub. twee brugcellen, of acht losse diodes.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

SSassen schreef:
Barry,

Je hebt de links die ik gaf naar twee andere topics over dit onderwerp toch niet goed doorgenomen, gebruik aub. twee brugcellen, of acht losse diodes.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Bedankt, Sander :)
Ik heb geprobeerd om het allemaal zo goed mogelijk door te lezen, maar het was al wat later gisteren. Ik zal enkele belangrijke punten uitprinten ;)
RoelHV
Berichten: 43
Lid geworden op: za 24 jun 2006, 13:32
Locatie: Utrecht

Bericht door RoelHV »

je zegt dat je niet kan etsen, maar dat kan echt heel erg simpel zijn, met een watervaste stift, wat korrels en een plaatje(allemaal verkrijgbaar bij de betere elektronica boer) kan je een simpel doch prima printje klussen... Ik zou dat gewoon een keer proberen, het geeft al snel een erg bevredigend resultaat....
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Fotografisch is ook niet echt moeilijk: een laserprinter en een tekenprogramma, een glasplaatje en een beetje zonnige dag..
Beetje soda (ontwikkelaar) en een stykje positief printmateriaal..

Kees
dday_one
Berichten: 93
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 10:56
Locatie: Amstelveen

Bericht door dday_one »

Barry schreef:
De voeding zou ik op een prikplaat moeten monteren, aangezien ik zelf niet kan etsen.
Hoi,

Wat je ook kunt gebruiken is Press'n'Peel Blue transfer folie. Zie de volgende link:

fabrikant:
http://www.techniks.com/

how-to:
http://www.seattlerobotics.org/encoder/jun99/jayc.html

of in het Nederlands:
http://members.lycos.nl/dataacces/Press.php

Kopen van dit spul kan je prima via eBay doen.
Gebruik hiervan scheelt namelijk weer de ontwikkel-slag en als de transfer niet goed gaat kun je de boel weer schoon poetsen en opnieuw proberen. Hiermee maak ik mijn prints.

Groeten,
Lennert
Peerke
Berichten: 2
Lid geworden op: do 22 feb 2007, 8:22

Bericht door Peerke »

Barry schreef:
Afbeelding
Hi Sander,

ben nieuw hier, maar lees geregeld veel berichten.
Zo heb ik zelf 2 UCD180AD's met ieder hun eigen voeding. Alleen zijn het de trafo's van Hypex zelf, met 2 rode en 1 gele draad volgens mij. Ben ik dan "gedoemd" tot bovenstaand schema, of is er nog een andere manier om toch met 2 brugcellen te werken.
Overigens, is er ergens een opsomming over welke condensatoren je allemaal goed kan gebruiken in de voeding. Die Slitfoils van BHC zijn lastig om aan te komen. Momenteel gebruik ik 4 keer BC 4700uF.
Overigens speelt de versterker prima, in een mooie compacte kast.
Ik heb een modificatie al gedaan....de high-end klodder tin over de ingangscondensatoren. Die onboard voedingscondensatoren moet ik nog bestellen bij Farnell.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Barry,

Bij de Hypex trafo's heb je idd. geen andere keuze. Je kunt ook BHC condensatoren nemen bv. het type ALC10, de BC's vind ik zelf niet zulke goede condensatoren.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Sander, ik begrijp niet waarom je 2 brugcellen per kanaal adviseert. Er worden hier geen T-net CAPS gebruikt. In het verleden is mij uitgelegd, onder andere door jou, Bruno en Rudy, dat bij gebruik van gewone CAPS een brugcel per voedingsrail (+ en-) geen meerwaarde heeft. Zelfs nadelig omdat het de gelijkgerichte spanning een stukje verlaagt.

Barry, wat betreft de trafo, die 160VA per kanaal is voor de UcD180. Voor de UcD400 kan je beter 225VA of zelfs 300VA nemen per kanaal, als je het potentieel ten volle wilt benutten. Voor de UcD400 is het ook verstandig het aantal elco's te verdubbelen. Ook de zekeringen niet 3,15A maar 6,3A nemen dan en de primaire zekering ook groter nemen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,
Sander, ik begrijp niet waarom je 2 brugcellen per kanaal adviseert. Er worden hier geen T-net CAPS gebruikt. In het verleden is mij uitgelegd, onder andere door jou, Bruno en Rudy, dat bij gebruik van gewone CAPS een brugcel per voedingsrail (+ en-) geen meerwaarde heeft. Zelfs nadelig omdat het de gelijkgerichte spanning een stukje verlaagt.
De belasting van iedere rail is nu beter verdeeld, daarnaast kan je met de T-netwrok condensatoren, maar ook met normale condensatoren een beetje winst boeken met het scheiden van laad- en ontlaadstromen doordat je de beide rails pas bij de belasting (versterker) aan elkaar kunt knopen. Het zijn geen forse verschillen, maar alle kleine beetjes bij elkaar geeft toch net weer dat verschil dat wél uitmaakt. Ik heb e.e.a. nog eens deftig uitgezocht in de periode dat Bruno en ik met de ExtremA aan de slag waren, daar gebruikt zowel de voor- als eindtrap een dubbele brug.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

audiomanics schreef:
Fotografisch is ook niet echt moeilijk: een laserprinter en een tekenprogramma, een glasplaatje en een beetje zonnige dag..
Beetje soda (ontwikkelaar) en een stykje positief printmateriaal..

Kees
Kan ook zonder zon (dat jij nou naar een zonnige plek gaat [-( ) je hebt alleen wel een strijkbout nodig.

Klik
Klik
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

Oke, ik heb mijn definitieve onderdelenlijst :)

Het worden twee monoblokken in ATI kasten, met per blok de volgende inhoudt:

1x UcD 180ST module
1x Velleman 31V trafo, 200VA
1x FTcap aluminium electrolytic capacitor 10.000µF - 63V
1x 350V/35A brugcel
4x 47nF/63v ceramic condensator
1x 6k8/2w weerstand.

Uiteraard komen er nog wat klemmetjes, zekeringhouders en draad bij.

Ik zit nog met 2 vragen ontrent de voeding:

1. Ik gebruik maar 1 condensator van 10.000uF per monoblok. Is het verstandig om er nog een bij te zetten, of wordt dat overkill?

2. Volgens het schema van Jeroen moet ik 2 6k8/2w weerstanden parallel aan de 10.000uF condensatoren zetten, maar ik plaats maar 1 condensator. Is 1 weerstand van 6k8 dan voldoende over die ene condensator?

Alvast bedankt 8) 8)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Doe nou ipv. die brugcel een 8 stuks losse Schottky diodes, of twee lichtere brugcellen, bv. 6A ipv. 35A. Die zware brugcellen zijn helemaal niet nodig.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Oh ja, je hebt zowieso per versterker 2x 10.000uF nodig, het is geen module die met een enkelvoudige voedingsspanning toe kan.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

SSassen schreef:
Oh ja, je hebt zowieso per versterker 2x 10.000uF nodig, het is geen module die met een enkelvoudige voedingsspanning toe kan.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Jij bent snel ;)

Diodes heb ik ook e.v.t liggen. Zet ik die er wl in.
Condensators worden dus 4 FTcaps van 10.000uF per stuk.
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

Iemand trouwens ervaring met de FTcaps?

Zie: http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=2295
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik zou op zeker spelen en gewoon een nette BHC ALC10 nemen, zeker gezien de prijs zal 't niet veel gaan schelen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
WMC
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:56
Locatie: Eindhoven

Bericht door WMC »

Je mist op deze voeding dus de DC beveiliging als ik het goed heb of niet? Ook ben ik wel benieuwd wat geluidstechnisch het verschil gaat worden met de Hypex voedingen.

Waarom ga je trouwens niet voor de AD versie, dat scheelt niet zo veel geld en hij schijnt een stuk beter te zijn.
Plaats reactie