Dus gaan we er aan beginnen, eerst mijn hobby hok klaar stomen, en ondertussen ten rade bij de Wijzen van dit forum.
De strategie (ik vind dat je naar een strategie op langere termijn moet werken)
Over een langere periode zou ik willen werken naar een systeempje voor eveneens toekomstige luisterkamertje (bestaat reeds, maar is nu nog bureau) dit kamertje is 4 bij 4 onder dak.
Werken naar een paar monitoren waar later in ondersteuning een paartje woofers bijkomen (dus nu 2weg, later 3 weg gescheiden van maken).
Versterking, is nog lang weg, maar toch al aan denken vermits dat belang gaat hebben voor de speakers natuurlijk. We hebben nu in de woonkamer transistoren dus had ik graag naar buizen of klasse D gegaan om iets anders te hebben. (mijn voorkeur gaat uit naar buizen omdat ik dat nog niet ken en er zo cool uitziet
eerste project
Als eerste project zou ik dus de speakertjes gaan bouwen, en daar komt dus mijn eerste vraag, ik vind persoonlijk de kits wat duur tov onderdelen appart, en als je kijkt naar bv WinIsd dan lijkt het mij allemaal wel doenbaar om dit zelf te gaan ontwerpen, en bouwen, en met wat hulp van jullie lukt een 2weg filtertje ook nog wel. (alleen nog leren wat die symbolen betekenen, maar dat begint toch al), dus de vragen :
1. Heeft de keuze van de versterker later nu al belang voor de keuze van de driver (ik heb een vermoeden dat als het ooit buizen worden ik vooral naar hoge gevoeligeheid moet gaan, waar dat bij klasse D niet uitmaakt.), als ik hier uitsluitsel over heb ga ik op zoek naar drivers.
2. Moet ik nu al denken hoe ik die woofertjes later ga aansturen, of we "cross" that bridge when we come to it"
3. Wat soort budget moet ik voorzien voor dergelijk project ? Zou natuurlijk niet te hoog willen beginnen, (kwestie van niet te veel te verliezen bij mislukking) maar zou toch wel goede kwaliteit willen (kwestie van niet opnieuw hetzelfde te doen in geval van lukken)
4. Ga ik best uit van een bestaande kit, en "copieer" ik dat of ga ik voor de drivers die ik zou willen.
5. (laatste) ik ga nu een speaker bouwen met filter voor een versterker die later (veeeeeel later) pas komt, dus op een versterker die er nooit gaat voorstaan. Kan ik dan best niet het filter extern maken om later aanpassingen te kunnen doen (of ergens heel makkelijk bereikbaar.)
I know, veel vragen, maar komt wel goed denk ik.
in ieder geval ga ik er een lap op geven.
Bedankt allen, voor de hulp
groeten
raf