OK OK ik ben overtuigd

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Raf

OK OK ik ben overtuigd

Bericht door Raf »

Ik ga maar een ander topic beginnen, jullie hebben me overtuigd, ik zal het dan wel leren onderweg.

Dus gaan we er aan beginnen, eerst mijn hobby hok klaar stomen, en ondertussen ten rade bij de Wijzen van dit forum.

De strategie (ik vind dat je naar een strategie op langere termijn moet werken)

Over een langere periode zou ik willen werken naar een systeempje voor eveneens toekomstige luisterkamertje (bestaat reeds, maar is nu nog bureau) dit kamertje is 4 bij 4 onder dak.
Werken naar een paar monitoren waar later in ondersteuning een paartje woofers bijkomen (dus nu 2weg, later 3 weg gescheiden van maken).
Versterking, is nog lang weg, maar toch al aan denken vermits dat belang gaat hebben voor de speakers natuurlijk. We hebben nu in de woonkamer transistoren dus had ik graag naar buizen of klasse D gegaan om iets anders te hebben. (mijn voorkeur gaat uit naar buizen omdat ik dat nog niet ken en er zo cool uitziet :oops: )

eerste project

Als eerste project zou ik dus de speakertjes gaan bouwen, en daar komt dus mijn eerste vraag, ik vind persoonlijk de kits wat duur tov onderdelen appart, en als je kijkt naar bv WinIsd dan lijkt het mij allemaal wel doenbaar om dit zelf te gaan ontwerpen, en bouwen, en met wat hulp van jullie lukt een 2weg filtertje ook nog wel. (alleen nog leren wat die symbolen betekenen, maar dat begint toch al), dus de vragen :

1. Heeft de keuze van de versterker later nu al belang voor de keuze van de driver (ik heb een vermoeden dat als het ooit buizen worden ik vooral naar hoge gevoeligeheid moet gaan, waar dat bij klasse D niet uitmaakt.), als ik hier uitsluitsel over heb ga ik op zoek naar drivers.

2. Moet ik nu al denken hoe ik die woofertjes later ga aansturen, of we "cross" that bridge when we come to it"

3. Wat soort budget moet ik voorzien voor dergelijk project ? Zou natuurlijk niet te hoog willen beginnen, (kwestie van niet te veel te verliezen bij mislukking) maar zou toch wel goede kwaliteit willen (kwestie van niet opnieuw hetzelfde te doen in geval van lukken)

4. Ga ik best uit van een bestaande kit, en "copieer" ik dat of ga ik voor de drivers die ik zou willen.

5. (laatste) ik ga nu een speaker bouwen met filter voor een versterker die later (veeeeeel later) pas komt, dus op een versterker die er nooit gaat voorstaan. Kan ik dan best niet het filter extern maken om later aanpassingen te kunnen doen (of ergens heel makkelijk bereikbaar.)

I know, veel vragen, maar komt wel goed denk ik.
in ieder geval ga ik er een lap op geven.

Bedankt allen, voor de hulp

groeten
raf
Raf

Bericht door Raf »

1 vraag is al opgelost, (maar heeft een andere bij gemaakt) het budget, we hebben eens overlegd met heb vrouwtje, en ik (we zeker) zouden willen gaan naar een budget van tussen 300 à 400 euro willen gaan (drivers en filters) dus de bijkomende vraag, heb ik hiervoor iets leuk ?

thanks
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Voor dat geld kan je zeker een mooie monitor in elkaar flansen! Op het forum staan een aantal mooie voorbeelden, maar je zou ook rond kunnen kijken bij winkels waar ze bouwpakketten verkopen.

Als het een eerste project is, is nabouwen het veiligste..

mvg,

Montana
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Zoiets? http://www.visaton.de/de/bauvorschlaege ... index.html

Of gewoon de HATT van Tony Gee.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

:D Blij dat je zo sterk bent als een nat vloeitje,, Binnen een dag al over gehaald :lol: ... WELKOM in de wereld van de knutselaars!!

Laat ik een gevaarlijke uitspraak doen: een buizenversterker geeft alleen maar een meerwaarde aan je installatie, ongeacht wat voor box je er aan hangt.. Enig ding waar je inderdaad rekening mee moet gaan houden is het rendement als je voor een buizenversterker gaat kiezen waarvan het vermogen niet al te groot is.. ik denk dan aan zo'n 3 tot 20Watt.
Verder kun je altijd later dingen gaan wijzigen. Zoals je al aangaf bestaat de mogelijkheid dat je een en ander wil ondersteunen met een subje.. Hier kun je eenvoudig een zgn. Plate-amp in kwijt.. Stekker in zijn bibs en draaien.. niets moeilijks aan..
Houd er wel rekening mee dat als je nu een dikke transistorbak hebt staan van 400Watt per kanaal dat 60Watt speakertjes al snel het leven laten.. Zelfs als je denkt "ik zet 'm toch niet zoo hard? Je zit al snel over het maximaal toelaatbare.. Maar met schade en schande wordt je wel wijs..dat dan weer wel.
Verder: zoek een leuk modelletje uit. Er zijn op het forum, de HobbyHifi(HH) en Klang Und Technik (K&T) heel wat leuke modelletjes beschreven. Waag je eerst nog even niet aan het compleet ontwerpen van een nieuwe weergever.. Een avalon-clone is wellicht ook iets te hoog gegrepen voor iemand die net weet hoe hij zaag moet spellen.. :wink:
Dan nog: een knappe set neerzetten is geen kwestie van weken of maanden...de meesten zijn al jaren bezig en iedere keer wordt het mooier.
Echt veel geld hoeft het niet te kosten, ieder heeft zijn budget. Pas als je echt getroffen bent door het virus krijgt al het andere een budget...
En een budget wordt in 99% van de gevallen overschreden, wen daar vast maar aan..Er komt altijd wel weer wat bij.. Effe geen gewone condensator maar nu net die ene audiofile C die 10 keer zo duur is..etc.
Het is net als met sporten: het maakt niet uit wat je doet, als je maar wat doet..

Kees
Paul

Bericht door Paul »

of de premium 11 van vifa (peerless v-line)...

http://www.audiocomponents.nl/speakers/ ... um_eng.htm
Raf

Bericht door Raf »

Dat ik hier op vastloop ?

Als ik naar bv speaker & co, of naar speakerland kijk zie ik de reference monitor in kit staan voor om en bij de 450 euro, ik veronderstel voor de set.

Tel ik de drivers uit kom ik op 650 euro,

Of worden de prijzen voor drivers per set van 2 aangegeven ?
Of worden de prijzen van kits per kist aangegeven ?

Dit is anders we iets wat ik leuk zou vinden
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Prijs is per speaker, niet per paar. Als je tweedehands goed rondkijkt vind je vast wel ergens de juiste drivers. Zo heb ik mijn tweets van mijn refmon ook tweedehands gekocht.

Het leukste is eigenlijk wel het bouwen op zich en de afwerking. Ik vind dat je vrij snel went aan het geluid van een goede speaker, al is het wel afzien als je het met mindere goden van doen hebt. Alhoewel, zelfs die wennen weer.

De refmon staat erom bekend een redelijk foutloze speaker te zijn, die in eerste instantie (zeker als nog niet is ingespeeld!) wat duf kan lijken. Daarbij kan de holografische afbeelding en de echte sub-regio ook wat beter. Ik geniet er nog dagelijks van!

Overigens zijn er heel erg veel leuke ontwerpen, en wat belangrijk is dat je eerst je luisterend oriënteerd wat jou smaak is. Tenminste, bij mijn eerste project had ik nog duidelijk smaak, later wilde ik vooral veel muziekaliteit, wat erg moeilijk te verpkken is in een speaker.

Wowly
Raf

Bericht door Raf »

Die Premium 11 ziet er wel leuk uit. Niet overdreven moeilijk te bouwen, en toch wat mogelijkheden, en mooie respons toch wel.

Moet ook in mijn achterhoofd houden dat later ondersteunig van het laag komt dmv wooferkes

goeie kandidaad.
Nils_vn

Bericht door Nils_vn »

Hou in je achterhoofd, dat waarschijnlijk niemand zijn eerste box onmiddelijk een schot in de roos was. Tijdens het bouwen kom je nog in situaties waarbij (tenzij je al behoorlijk wat zaag, frees en lijm ervaring hebt) 'fouten' gaat maken. Daardoor gaat het geheel er niet 100% strak uitzien.
Zelfde met het filter, ook al heb je het theorie boek er naast liggen. Een filter op papier uitrekenen, en dan in de simulator stoppen, komt nooit uit zoals je wil. Op dat punt zit ik nu, het geheel werkt nooit echt samen zoals ìk het wil.
Laat je dan vooral niet ontmoedigen. Zoals bij elke hobby is het een kwestie van trial & error.
Raf

Bericht door Raf »

Keuze ?

Het zal dus waarschijnlijk een Premium 11 worden. Heb wel een klein vraagje, de tweeter is 4 ohm, en zal dus de mid ook naar 4 ohm moeten corrigeren. Wat voor impact heeft dit dan op de versterker ?

Mijn huidige versterker levert 8 ohm, dus ga ik dit kunnen testen of niet ?
Moeten die speakers aangestuurd worden door een versterker op 4 ohm of mag ik die gewoon inpluggen op mijn huidige versterker.

ga nu de componenten bij elkaar zoeken.
Aquilon
In memoriam †

Bericht door Aquilon »

Raf schreef:
Keuze ?

Het zal dus waarschijnlijk een Premium 11 worden. Heb wel een klein vraagje, de tweeter is 4 ohm, en zal dus de mid ook naar 4 ohm moeten corrigeren. Wat voor impact heeft dit dan op de versterker ?

Mijn huidige versterker levert 8 ohm, dus ga ik dit kunnen testen of niet ?
Moeten die speakers aangestuurd worden door een versterker op 4 ohm of mag ik die gewoon inpluggen op mijn huidige versterker.

ga nu de componenten bij elkaar zoeken.
maakt in principe niet veel uit, wanneer je versterker iets of wat stabiel is levert ie ook vermogen voor een 4 ohm belasting
welk een versterker heb je staan ...?
Raf

Bericht door Raf »

Arcam AVR 300 als preamp (en surround) arcam p1000 als eind versterker
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Met die arcam p1000 hoef je je geen zorgen te maken.
Gaat prima.
Paul

Bericht door Paul »

De woofer hoef je niet te compenseren naar 4ohm ofzo, bouw gewoon het filter van de site na, hou je aan alle afmetingen van de kast enzovoorts, dan klinkt je product in ieder geval prima.

Bevalt het zelfbouwen je; ga eens wat lezen en begin beter te begrijpen waarom bepaalde keuzes, designs gemaakt worden. Waag je daarna eens aan een eigen ontwerp.
Raf

Bericht door Raf »

ik moet mij inhouden om nu al dingen te veranderen aan het ontwerp.

mbt die filter is het wel een leuk beginner spul natuurlijk, niet te complex als eerste. Heb ondertussen met web en literatuur ook kunnen begrijpen WAT men doet in het filter, en de meeste componenten ook waarom

in ieder geval is de voorbereiding van zo'n project schitterend, i'm having fun, en ben nog niet aan het prutsen.
Raf

Bericht door Raf »

Waar kopen ?
Het wordt dus de premium 11.

Ik kan dus stilaan beginnen om alles te bestellen. Hebben jullie wat raad in dit verband. Ik woon dus in Belgie (hadden jullie al aan het nl gezien zekers) en ken hier echt geen winkels die in dit soort spul doen. Via het web kan ook, alleen weet ik niet goed waar. Je hebt Speakerland, Speaker & co, lautsprechershop (lijken mij iets duurder) etc. Ik zou kunnen gaan voor componenten of de kit, enige iedeeen daarover ?
Aquilon
In memoriam †

Bericht door Aquilon »

Hoi Raf, van waar juist in België ben je afkomstig ... zo kunnen we je misschien iets beter helpen met je vragen.

Bart
Paul

Bericht door Paul »

Via www.bmm-electronics.nl kun je alle benodigde onderdelen bestellen...

Wat zou je aan het filter willen wijzigen tov het origineel, en waaorm?
Raf

Bericht door Raf »

Bart,

Ik woon in de buurt van Leuven (naar brussel toe)

Paul,

Aan het filter zou ik zeker bij de bouw nog niks wijzigen. Eerst standaard bouwen (goede componenten), en dan later zien.
Nils_vn

Bericht door Nils_vn »

Raf, ik ben van Diest (andere kant van Leuven)

Aitec op de Naamsesteenweg verdeeld luidsprekers (drivers), componenten, velleman kits etc... daar kan je wel eens je oor te luister leggen.
Paul

Bericht door Paul »

Je bent welkom om hier (Rotterdam NL) de Premium 11's te beluisteren op oa een Hypex UCD400........
Raf

Bericht door Raf »

Paul,

Was eerst gebeten door buizen, maar ik hoor zoveel goeds over die Ucd's en lijkt toch wel een stuk eenvoudiger dan buizen om in elkaar te knutselen.

Wat heb je er nog bij ? Subjes, of zijn die niet nodig.

Hoe zou je het klankbeeld van de Premium 11 omschrijven ?

Ben regelmatig in Nederland, voor professionele redenen, Amsterdam, Utrecht, Naarden, Deventer, maar spijtig geen Rotterdam ertussen (zal eens een klant in Rotterdam zoeken)

Nils,

Ben inderdaad al een paar keer bij Airtech geweest, maar dan vooral voor verbruiksgoederen.
Zeer Zeer Zeer capabele mensen.
Paul

Bericht door Paul »

Raf schreef:
Paul,

Was eerst gebeten door buizen, maar ik hoor zoveel goeds over die Ucd's en lijkt toch wel een stuk eenvoudiger dan buizen om in elkaar te knutselen.

Wat heb je er nog bij ? Subjes, of zijn die niet nodig.

Hoe zou je het klankbeeld van de Premium 11 omschrijven ?

Ben regelmatig in Nederland, voor professionele redenen, Amsterdam, Utrecht, Naarden, Deventer, maar spijtig geen Rotterdam ertussen (zal eens een klant in Rotterdam zoeken)
1 gewoon eens beluisteren, wat kan JOU het schelen hoe IK de ucd en premiums vindt klinken?

2 ik heb er nog geen subjes bij, daar wordt wel aan gewerkt

3 klankbeeld, ben niet zo goed in het beschrijven van dergelijke zaken, zie punt 1 :wink:

4 al deze plaatsen liggen boven R'dam en dus met kleine omweg....
Speakerland
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Speakerland »

Waarom kom je niet gewoon eens bij ons (Speakerland) in Oss langs, daar kun je de Premium 11 beluisteren, we hebben alle onderdelen (eventueel zelfs MDF pakketten) op voorraad en aangezien het ontwerp van ons komt kunnen we ook alle mogelijke vragen beantwoorden.
Je kunt zelfs nog andere monitors (Scan Speak A4 mkII) vergelijken.

Handig toch, en niet heel ver vanuit Belgie.

Groeten

Ruud Jansen
Speakerland
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”