Twee signalen op één aux ingang?

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Twee signalen op één aux ingang?

Bericht door pompebled »

Mijn moeder (80+) heeft 'nep'toren van Phillips (lijkt losse componenten, maar das alleen optiek) met maar één aux- ingang.

Daar hangt nu de DVD speler aan, maar ook de tv (en de videorecorder) hebben een audio out.

Is het mogelijk om zowel de DVD speler als de audio out van de tv parallel aan de aux ingang te hangen?

Uiteraard zonder rokende apparaten als resultaat...

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Bij mij zitten DVD en videorecorder aangesloten op de tv. Audio out van de tv weer op de versterker. Je kunt ook de tape ingang van de versterker proberen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Twee signalen op één aux ingang?

Bericht door richard »

pompebled schreef:
Is het mogelijk om zowel de DVD speler als de audio out van de tv parallel aan de aux ingang te hangen?
Nee, de uitgangsimpedantie van het ene aparaat is een te zware belasting of zelfs kortsluiting voor de andere. Wat je wel zou kunnen doen is een serieweerstand van bijvoorbeeld 5 kOhm in beider linesignaal opnemen, dan gaat het vast wel goed.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Bericht door pompebled »

sietse schreef:
Bij mij zitten DVD en videorecorder aangesloten op de tv. Audio out van de tv weer op de versterker. Je kunt ook de tape ingang van de versterker proberen.
De DVD-speler en videorecorder zijn 'moderne' apparaten, de tv beschikt maar over één scart en de stereotoren heeft slechts één aux-in, daar het cassettedeck geintegreerd is, is er geen extra tape ingang.

@Richard; ik zal nog even controleren of ik de DVD en video via scart kan doorlussen aan de TV, in welk geval, de 'Sietse-oplossing' zou werken (alleen moet dan voor het afspelen van een CD ook de TV aanstaan...), anders zal ik een Y-kabeltje solderen met de genoemde 5K weerstanden.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Die Scartaansluiting op de TV beschikt vermoedelijk ook over een audio-out (L+R).. Als dat zo is kun je alles met elkaar doorverbinden, zoals je dat nu doet (DVD->VCR->TV??) en dan de audio naar de versterker af pikken van die scartplug.. Effe testen dus..

Kees
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Je hebt ook schakelkastjes, kun je meerdere apparaten van één ingang op je versterker gebruik laten maken. Te koop bij electronicazaken, witgoedhandelaren, bouwmarkten etc.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ja, ik vind dat oma van 80 't al goed doet om een dvd-speler te bedienen.. nog een schakelkastje er tussen... zie ik niet werken..

Kees
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Hangt sterk van Oma af. Mijn eigen opoe van 92 zie ik het wel doen, mijn schoonoma van 83 niet.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Bericht door pompebled »

audiomanics schreef:
Ja, ik vind dat oma van 80 't al goed doet om een dvd-speler te bedienen.. nog een schakelkastje er tussen... zie ik niet werken..
Kees
Dat speelt er dus ook mee, ik krijg haar via de telefoon wel aan 't verstand welke knoppen in welke volgorde bediend moeten worden, echter, ze is wat 'eigengereid' en drukt al op een volgende toets, voor ik heb aangegeven, welke dat moet zijn...., ja, en dan verzand je in het moeras van het bedieningsmenu.

Het schakelkastje was mij ook al door het hoofd gegaan, maar ik wil het inderdaad zo eenvoudig mogelijk houden.

Groeten, Jan.
Plaats reactie