Fase meting Smaart
Moderator: Beheerdersteam
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Fase meting Smaart
Ik ben een van die mensen die en mac heeft.
Helaas heb ik nog geen goede meet software kunnen vinden om te gebruiken op de mac.
Ook via virtual PC is het draaien van BV Arta niet echt een succes.
Voor PA gebruik ik zo af en toe Smaart en nu hebben ze net smaart 6 beta uitgebracht voor de mac.
Meteen testen dus!
Alles gaat goed. Als ik echter een fase meting maak, krijg ik een omslag op 1k.
Mijn xo punten liggen op 630hz en 3k hz
Mijn actieve filters zijn net af. Het laag wordt actief gefilterd. de mid/hoog uitgang gaat een Behringer DCX in, waarin het mid en hoog wordt gefilterd.
Later worden dit passive filters.
Ik gebruik een Alesis IO2 als geluidskaart/preamp
Is dit een electronisch probleem of kan dit echt voorkomen ik een systeem?
Helaas heb ik nog geen goede meet software kunnen vinden om te gebruiken op de mac.
Ook via virtual PC is het draaien van BV Arta niet echt een succes.
Voor PA gebruik ik zo af en toe Smaart en nu hebben ze net smaart 6 beta uitgebracht voor de mac.
Meteen testen dus!
Alles gaat goed. Als ik echter een fase meting maak, krijg ik een omslag op 1k.
Mijn xo punten liggen op 630hz en 3k hz
Mijn actieve filters zijn net af. Het laag wordt actief gefilterd. de mid/hoog uitgang gaat een Behringer DCX in, waarin het mid en hoog wordt gefilterd.
Later worden dit passive filters.
Ik gebruik een Alesis IO2 als geluidskaart/preamp
Is dit een electronisch probleem of kan dit echt voorkomen ik een systeem?
- Bijlagen
-
- Afbeelding 1.png (38.34 KiB) 3639 keer bekeken
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Faseverloop is in het geheel niet extreem, is netjes zo. Omslagpunt is logisch, het venster geeft slechts weer tussen + en - 180 graden. Totaal faseverloop gaat dus van +180graden naar -180 graden in de laag sectie en dan in de midhoog sectie draait ie verder door naar -360 graden (= weer 0 graden). Heel normaal voor een 3-weg, veel systemen draaien meer. De filters van de Behringer zijn IIR en dus niet faselineair.
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Ik neem aan dat je hier een akoustische fasemeting aan het uitvoeren bent.
Als je met een meerweg systeem zit dan moet je toch wel één en ander gaan relativeren in zulk een meting.
Stel jezelf de vraag wat er fasetechnisch tussen de units onderling gaat gebeuren als je de meetmicrofoon iets verder, dichter, hoger of lager zet.
Precies, je faseverloop gaat wijzigen.
Daarom vind ik het heel moeilijk om dergelijke metingen juist te interpreteren. Je kunt je meetpunt zo manipuleren totdat je een heel mooi vlak verloop krijgt.
Zelf probeer ik altijd op 1 vast punt te meten. Ik plaats dan de microfoon pal voor de tweeter en schuif hem dan 1 meter on-axis naar achter. Een tweede meting doe ik op de denkbeeldige luisterpositie. Bij de resultaten kijk ik dan of er geen bruuske sprongen zijn. Meer kan ik er zelf niet van leren.
Ik hoor het graag als iemand andere ervaringen heeft.
Probleem bij 1khz: Zoals Jeroen reeds aangeeft zit je meting einde schaal. Beter hadden ze die lijn natuurlijk onderbroken.
op mijn Clio systeem loopt die lijn ook schuin terug.
Ed.
Als je met een meerweg systeem zit dan moet je toch wel één en ander gaan relativeren in zulk een meting.
Stel jezelf de vraag wat er fasetechnisch tussen de units onderling gaat gebeuren als je de meetmicrofoon iets verder, dichter, hoger of lager zet.
Precies, je faseverloop gaat wijzigen.
Daarom vind ik het heel moeilijk om dergelijke metingen juist te interpreteren. Je kunt je meetpunt zo manipuleren totdat je een heel mooi vlak verloop krijgt.
Zelf probeer ik altijd op 1 vast punt te meten. Ik plaats dan de microfoon pal voor de tweeter en schuif hem dan 1 meter on-axis naar achter. Een tweede meting doe ik op de denkbeeldige luisterpositie. Bij de resultaten kijk ik dan of er geen bruuske sprongen zijn. Meer kan ik er zelf niet van leren.
Ik hoor het graag als iemand andere ervaringen heeft.
Probleem bij 1khz: Zoals Jeroen reeds aangeeft zit je meting einde schaal. Beter hadden ze die lijn natuurlijk onderbroken.
op mijn Clio systeem loopt die lijn ook schuin terug.
Ed.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Hoi
Marc Heiligers heeft ook een Mac met verschrikelijk mooie software.
Kijk eens op zijn site of daar iets staat of anders mail hem eens.
http://homepage.mac.com/marc.heijligers ... index.html
Rob
Marc Heiligers heeft ook een Mac met verschrikelijk mooie software.
Kijk eens op zijn site of daar iets staat of anders mail hem eens.
http://homepage.mac.com/marc.heijligers ... index.html
Rob
-
marc.heijligers
- Berichten: 342
- Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54
Re: Fase meting Smaart
Voor watbetreft de Mac zou je Fuzzmeasure kunnen gebruiken, wat mij betreft een prima meetprogramma:Soundexcel schreef:Ik ben een van die mensen die en mac heeft.
Helaas heb ik nog geen goede meet software kunnen vinden om te gebruiken op de mac.
http://www.supermegaultragroovy.com/pro ... zzMeasure/
Het feit dat je fase omklapt, heeft te maken dat men de meetresultaten beperkt tussen de -180 en 180 graden. In deze meting gaat het om de fase relaties tussen de frequenties, en niet om de absolute fase, die hangt namelijk ook van de meetafstand af. Als je tegen de microfoon aan een geluidsbron zou hebben, die bij t=0 begint, en je meetpad naar je meetprogramma zou geen delay hebben, dan zou je golf op t=0 beginnen, en dus ook de fase 0 graden zijn. Aangezien je bron ver weg staat, en je meet setup in de praktijk vertraging hebt, duurt het een aantal golf perioden voordat het meetprogramma het meetsignaal ontvangt. Dat betekent dat de meting start bij <heel veel> graden. Wat men nu doet is de fase modulo 360 graden nemen, en men vouwt de fase rond. Je kan het punt waar deze omslag gebeurt verleggen door de group delay te veranderen.
M.v.g.,
Marc
Re: Fase meting Smaart
Als het ook zo goed werkt als het er uit ziet dan is dit veel waar voor het geldmarc.heijligers schreef:Voor wat betreft de Mac zou je Fuzzmeasure kunnen gebruiken, wat mij betreft een prima meetprogramma:Soundexcel schreef:Ik ben een van die mensen die en mac heeft.
Helaas heb ik nog geen goede meet software kunnen vinden om te gebruiken op de mac.
http://www.supermegaultragroovy.com/pro ... uzzMeasure
Oorspronkelijk ben ik zelf ook een "Mac-head" en de weinige engineering software die er voor te krijgen is/was, was altijd de PC software mijlen ver vooruit. Dat was 20 jaar geleden al zo. Waren Word en Excel oorspronkelijk geen Mac programma's.......... Zo was er ook eens RUN, werkelijk één van de beste printontwerp-programma's. Helaas is dat van de aardbodem vedwenen.
Wat betreft die draaiende fase, dat is een fysiek gegeven en wordt idd zoals Marc al aangaf, veroorzaakt door de vertraging van het geluid die op zijn beurt weer veroorzaakt wordt door de fysieke afstand tussen de speaker en microfoon. Maar ook de latentie (vertraging van het signaal in de PC zelf) van de audiokaart speelt een rol. Het is geen foutje van de meetsoftware.
Je kunt daar wat aan doen en voor compenseren door heel zorgvuldig het meetwindow in te stellen in de impulsresponsie. Hoe dat moet staat in de handleiding van de software en verschilt een beetje tussen de verschillende software. Maar dan nog werkt dat alleen goed tot maximaal 1/4 van de samplingfrequentie.
-
marc.heijligers
- Berichten: 342
- Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54
Re: Fase meting Smaart
Het is shareware, dus je kan het free-of-charge uitproberen.Pjotr schreef:Als het ook zo goed werkt als het er uit ziet dan is dit veel waar voor het geld
Er is op de Mac veel goede wetenschappelijke software te krijgen. Zo is Mathematica iets wat op de Mac begonnen is vanwege de grafische GUI. Zowel het Mac als PC platform zijn qua applicatie aanbod naar elkaar toe gegroeid (wat voor de Mac niet altijd een voordeel is, daar waar vroeger applikaties uit een enkele icon bestonden, worden er nu ook complete directories vol met nutteloze files her-en-der op je disk neer geplept; met name peripheral software is een geporte drama). Qua systeem onderhoud, gebruikersgemak en gebruikersplezier vind ik het Mac platform nog steeds superieur aan een PC. Zeker nu je ook via Parallels op een Intel gebasseerde Mac je PC software net zo hard mee draait. Ik heb Mac en PC applicaities (bijv. SPW) gewoon door elkaar heen staan.
Afijn, we dwalen af. Netto geldt dat ik veel speakers kwijlend boven mijn Macbookje zie hangen als ik met Fuzzmeasure bezig ben. Aansluiten, en meten maar, niks geen gedoe met calibraties en instellingen, en on-the-fly metingen vergelijk, optellen, windows over de impulse response heenschuiven, etc. etc. "Gaat dat zo makkelijk...". Yep, dat gaat zo makkelijk!
Verder goede service van Christopher, de maker van Fuzzmeasure. Ik vind het zijn geld dubbel-en-dwars waard, en heb al veel mensen kunnen helpen met hun speakers.
Marc
Re: Fase meting Smaart
LSD included?marc.heijligers schreef:Netto geldt dat ik veel speakers kwijlend boven mijn Macbookje zie hangen als ik met Fuzzmeasure bezig ben.
Hoezo, je zult toch minstens iets in moeten stellen om de eerste reflectie van de meetruimte tegen te houden? Of weet die software hoe groot je meetruimte is?Aansluiten, en meten maar, niks geen gedoe met calibraties en instellingen, en on-the-fly metingen vergelijk, optellen, windows over de impulse response heenschuiven, etc. etc. "Gaat dat zo makkelijk...". Yep, dat gaat zo makkelijk!
@Soundexcel,
Heeft Smaart geen mogelijkheid om de minimum fase te displayen? Die wordt berekend uit het frequentieverloop en zijn alleen realistisch bij systemen die minimum fase zijn wat speakers over het algemeen grotendeels wel zijn.
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Ik heb zijn site doorgespit. Maar naar wat ik begrijp heef hij alles met speakerworkshop berekent. In de meet maker is het met een zeer duur hardware systeem gedaan.Marc Heiligers heeft ook een Mac met verschrikelijk mooie software.
Smaart meet automatisch de delay tussen de meet mic en speaker.Als je tegen de microfoon aan een geluidsbron zou hebben, die bij t=0 begint, en je meetpad naar je meetprogramma zou geen delay hebben
Dit omdat de meet afstand van een PA systeem vaak groot is.
Helaas is Smaart een zeer basic programma.
Wat gemaakt is om aan een systeem processor te hangen, en op die manier zeer simpel en direct je PA systeem af te regelen.
Het werkt dus samen met bijvoorbeeld een BSS omnidrive etc.
Als dat zo is dan zou ik eens een zgn "nul meting" doen: In en uitgang van je soundcard direct verbinden. Je kunt dan zien of Smaart het dan wel naar behoren doet.Soundexcel schreef:Smaart meet automatisch de delay tussen de meet mic en speaker.
Dit omdat de meet afstand van een PA systeem vaak groot is.
Overigens kun je dan nog steeds met x-over filters een roll-over krijgen bij 180 graden als de speakers niet goed in fase staan. Er is dan geen andere mogelijkheid om het te displayen als het display begrensd is op + en - 180 graden.
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Zo met Fuzzmeasure mijn actieve filters eens gemeten.
Moet zeggen dat het goed werkt. Wel simpel programma.
Heeft niet de mogelijkheden van bijvoorbeeld LSPcad of Arta.
Wel leuk resultaat.
Geeft me meteen weer wat werk. eens kijken waar die ostilatie op het laag vandaag komt
Suggesties zijn welkom 
Moet zeggen dat het goed werkt. Wel simpel programma.
Heeft niet de mogelijkheden van bijvoorbeeld LSPcad of Arta.
Wel leuk resultaat.
Geeft me meteen weer wat werk. eens kijken waar die ostilatie op het laag vandaag komt
- Bijlagen
-
- Afbeelding 4.png (40.38 KiB) 3431 keer bekeken
-
- Afbeelding 3.png (26.66 KiB) 3431 keer bekeken
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
??? Bij een meetlengte van 500 ms middelt die ruis wel uit denk ik. Lijkt mij sterk dat het zulke zwabbers geeft. Het lijkt meer op iets van een kamfilter effect door overspraak b.v.jeroen_d schreef:Dat is geen oscillatie, dat is meetruis. Je zit daar tegen de ondergrens van je meetsysteem.
Is dat na een dag spelen er mee niet een wat voorbarige conclusie? Er hangt erg veel af van het correct opzetten van je meetopstelling EN het correct instellen van de software.Soundexcel schreef:Vandaag nog even gemeten en weg is de ruis.
Niet echt concequent meet systeem dus.
Wdb is al te gemakkelijke software eigenlijk een beetje een nadeel. Het doet veel te veel automatisch zodat je eigenlijk niet meer weet wat er precies gebeurt en hoe het gebeurt. Zou toch wat meer de tijd nemen om die software goed te leren kennen. In de meeste gevallen is het toch wel zo dat je zelf iets over het hoofd ziet.
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Best Peter je hebt helemaal gelijk. Ik ga altijd meteen klooien en aan de gang.
In dit geval was de opstelling echter exact het zelfde. Achtergelaten volgende dag opnieuw proberen.
moet zeggen dat deze software wel een stuk precieser en duidelijker is dan de andere software die ik heb gebruikt. Zeker voor nu even een blijvertje.
In dit geval was de opstelling echter exact het zelfde. Achtergelaten volgende dag opnieuw proberen.
moet zeggen dat deze software wel een stuk precieser en duidelijker is dan de andere software die ik heb gebruikt. Zeker voor nu even een blijvertje.
Zou heel goed kunnen inderdaad.Pjotr schreef:??? Bij een meetlengte van 500 ms middelt die ruis wel uit denk ik. Lijkt mij sterk dat het zulke zwabbers geeft. Het lijkt meer op iets van een kamfilter effect door overspraak b.v.jeroen_d schreef:Dat is geen oscillatie, dat is meetruis. Je zit daar tegen de ondergrens van je meetsysteem.
