Hi-Vi B3S Filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

mjah ach, ik ben de moeilijkste niet, maargoed terug ontopic.

Ik zit persoonlijk nog steeds te twijfelen over het hoog van de drivers. Ze zien er erg leuk uit, maar hij breekt net te vroeg op en wordt daarna ene puinhoop naar mijn idee.

Ik zit er dan ook sterk over te denken dit te combineren met een supertweeter. Enige vereisten, hij moet niet duur zijn en nog wel een beetje van kwaliteit.

Wellicht is de visaton sc5 een optie, maar ik heb geen idee wat hier van de ervaringen zijn
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Juul, jij bent wel een grapjas hoor. Beetje moeilijk zitten doen over de prijs van een passief filter. Alleen al de trafo van de versterker voor de actieve variant is duurder :wink: .
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ja maar als je per kanaal 1 speaker hebt, heb je geen extra versterkers nodig.
En als je 8 (bijv 8x12 euro) filters nodig hebt kan dat wel degelijk uitmaken als je actief vs passief filtert. Of zie ik iets over het hoofd?

Desalniettemin wil ik eens passief leren filteren en dit is daar een leuke mogelijkheid voor.

/edit
@b_force. Idd een tweeter voor het hoog erbij is misschien best de moeite waard! Dan gaat het verhaal van Jeroen uiteraard wel op.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

persoonlijk zou ik niet al te dure componentjes kiezen voor dit drivertje.

Ik vraag me af wat je daar van terug zie... ehm hoort :P
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Juul, ik ben compleet abuis :oops: . Had even niet in de gaten dat het om een breedbander gaat.

Maar om even op de tip van nlmb terug te komen: bij gebruik van 2 drivers is 1.5 weg inderdaad een goede optie. Plaats een spoel voor de driver die de bafflestep invult, check via metingen en op gehoor dat het klopt. De LR bafflestep correctie kun je dan weglaten in het filter voor de tweede breedbander. De parallelkring LCR moet je handhaven, die wordt bijna altijd op een breedbander toegepast om een of andere bult in de response van de breedbander weg te werken.
Aziz
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 13:25

Bericht door Aziz »

En ik dacht eventjes erachter te kunnen komen hoe filters nu precies werken :shock:

Niet ten koste van B_force overigens, mijn verwarring komt meer voort uit een plaatje dat ik op de frontpage zag.

Er staat daar, in het hoofdstuk "scheidingsfilters", een stukje over correctie netwerken. Daar staat een afbeelding die erg veel lijkt op "circuitje 2"
Na nog eens goed gekeken te hebben bleek dat niet te gaan om een impedantie correctie netwerk, maar over een "sperkring".


Goed, back on track:
Is circuitje 2 dan een sperkring?
Voor zover ik heb kunnen lezen is een sperkring bedoeld "ter onderdrukking van pieken in de weergave"
Worden deze pieken nu veroorzaakt door de eigenschappen van de breedbander, of door de eigenschappen van de behuizing?

-edit-

even nog ter verduidelijking, ik was niet echt van plan om twee drivers in een behuizing te gebruiken, ik vroeg me alleen af of dit veel veranderingen met zich mee zou brengen... Om dan te kijken of het een mogelijkheid zou zijn om er twee te gebruiken.
In mijn geval ga ik maar voor een enkele driver, lijkt me wel zo safe.(anders moet ik een nieuw filter ontwerpen, en jullie hebben zojuist wel mijn kennis (of liever gezegd gebrek daaraan) over filters kunnen aanschouwen :D)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, circuit 2 is een sperkring. Hij wordt inderdaad toegepast voor een onderdrukking van een piek in de respons van de breedbander zelf, de behuizing veroorzaakt dit niet.
Aziz
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 13:25

Bericht door Aziz »

jeroen_d schreef:
Ja, circuit 2 is een sperkring. Hij wordt inderdaad toegepast voor een onderdrukking van een piek in de respons van de breedbander zelf, de behuizing veroorzaakt dit niet.
Dus bij een andere behuizing zou cirquit 2 behouden kunnen worden, alleen bij meer units niet?
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

dat klopt
Bij 2 drivers verandert de impedantie ook tov 1 driver. Afhankelijk van hoe je ze aansluit halveert of verdubbelt deze.
Wanneer ze parallel worden aangesloten, halveert de impedantie en moet volgens mij de spoel en de weerstand gehalveerd en de condensator verdubbeld worden.
Maar als je 1.5 filtert, dan gaat dit niet op omdat de impedantie van de ene driver dan niet meer gelijk is aan die van de andere driver.
Aziz
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 13:25

Bericht door Aziz »

Hmm.. Ja ik ben eruit... Ik houd het bij 1 driver per kant! :D

In ieder geval is me weer het een en ander meer duidelijk geworden of het filter!
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

Wowly schreef:
EDIT gericht aan NLMB EDIT

: Ik neem aan dat je laatste opmerking grappig bedoeld is? Dan zullen we het er maar bij laten :D . B-force is dan wel niet zo welbespraakt en technisch onderlegd als jij, maar bedoeld het wel goed. En da's ook heel belangrijk toch?

Wowly
Mijn excuses, echter het posten om het posten, ook al enorm goed bedoeld, is m.i. alleen verwarrend. Ik begrijp dat we een forum met z'n allen maken/ breken echter noninformatie is storender dan geen informatie krijgen.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Daar zit ook wat in, maar ik denk dat B-force het wel begrepen heeft.

Wowly
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Wowly schreef:
Daar zit ook wat in, maar ik denk dat B-force het wel begrepen heeft.

Wowly
Ik begrijp wel degelijk dat deze gedachte er achter zat.
Was niet mijn insteek en zo'n insteek zou ik nooit durven hebben.

Geeft niet, ik persoonlijk vond het niet zo erg, ik heb me er inmiddels al bij neergelegd om bij zulke dingen me niet te druk te maken.
Er zijn dan mensen die zeggen dat ik teveel over me heen laat komen en niet echt overtuigend ben. Zou best kunnen, maar mijn ervaring is dat je daardoor lange (nutteloze) discussies krijgt.

Maargoed het kan wat subtieler, dat vind ik wel :)

Back ontopic maar weer, want we dwalen, zoals wel vaker, weer teveel af.

Het drivertje lijkt me trouwens een leuk ding, heeft zijn looks mee etc, prima gevalltje.

Ik wacht alleen nog op een leuk TL systeem oid (ben ik zelf niet echt goed in, moet ik me eens in verdiepen), om nog enigszins een beetje volwassen geluid er uit te krijgen.

Zijn er inmiddels al mensen die met deze driver (of een vergelijkbare) wat metingen hebben gedaan (ook off-axis)? Want ik vind het hoog ervan nog steeds niet overtuigend.
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

OK, laat ik maar eens beginnen met het posten van wat meer informatie over het ontwerp van ZaphAudio.com en mijn interpretatie hiervan.

Het filter ziet er zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Ik zal binnenkort meer foto's posten met bijbehorende instructies en informatie. Ik heb een handleiding gemaakt om dit filter eenvoudig te kunnen maken.

Ik zoek een mogelijkheid om veel, overzichtelijk, gratis en vrij toegankelijk foto's te uploaden. Tips? Websites?

Oh...en ja...ik heb een lijm- en kabelbinder-fetisj...
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

thefinlux schreef:
Ik zoek een mogelijkheid om veel, overzichtelijk, gratis en vrij toegankelijk foto's te uploaden. Tips? Websites?
Attachement?

Heb jij al een stel speakers liggen ofzo? Dat je je filter al helemaal hebt dichtgekit. Moet je niet eerst luisteren?
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Jazeker! Ik heb al vijf stuks B3S hier liggen! 8)

Die heb ik in een vorige actie mee laten komen. Destijds georganiseerd door Ronald. Deze komen uit de VS, PartsExpress. Ik ben in de tussentijd zo enthousiast geworden over deze kleine drivertjes, dat ik er meer mee wilde doen. Vandaar mijn actie.

Ik heb de filtertjes dan ook goed kunnen testen. :wink:

Steven
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

sjees, ben je bang dat je componenten wegliepen ofzo ? :P :lol: lol

ben zeer benieuwd naar het woofertje. ik blijf kritisch over hoe hoog ze zullen gaan, maargoed ik heb mijn mini tweeters binnen :P

(argh weer een project :P, het begint zich op te stapelen hier :P )
nickskethisnikske
Berichten: 57
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:02
Locatie: Mechelen (hombeek)

Bericht door nickskethisnikske »

Zijn deze drivertjes actief aan te sturen?

Zijn hier al actieve filtertjes over gepost of in de maak? :D
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Wat bedoel je met actief aansturen?
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

nickskethisnikske schreef:
Zijn deze drivertjes actief aan te sturen?

Zijn hier al actieve filtertjes over gepost of in de maak? :D
Ik heb ze in ieder geval nog niet gezien.

Waarom vraag je dit? Is een passief filter niet goed genoeg?

Steven
nickskethisnikske
Berichten: 57
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:02
Locatie: Mechelen (hombeek)

Bericht door nickskethisnikske »

neen, zeker niet, ik zou de laatste zijn hier op dit forum om

te beslissen of een filter niet goed genoeg is :wink:

maar gewoon, ik denk dat dit goedkoper is :?: of niet :?:
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

volgens mij schiet dat niet op omdat de voornaamste functie van het fitler het beperken van wat onregelmatigheden van de unit zelf is, actief gefilterd zijn die er ook gewoon....
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

nickskethisnikske schreef:
maar gewoon, ik denk dat dit goedkoper is :?: of niet :?:
Hmmm...dat betwijfel ik. Ik heb de dingetjes zelf al in elkaar geflanst en de componenten die ik gebruik zijn erg goedkoop. Ik kan me niet voorstellen dat het goedkoper kan. OK, de condensatoren zou ik kunnen vervangen door goedkopere exemplaren, want ik maak nu gebruik van Audyn MKP-QS. Hoewel die erg goedkoop zijn, zijn er volgens mij nog wel iets goedkopere condensatoren.

Als een actief filter al goedkoper zou zijn, dan nog zou ik er niet aan beginnen. Een filter ontwerpen is een complex gebeuren. Je moet hiervoor beschikken over de nodige kennis, ervaring en apparatuur. Meneer Krutke van ZaphAudio.com heeft dat allemaal al voor je gedaan.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik denk wel dat het actief filteren goedkoper is als je bijv 8 speakers moet filteren.
Maar het kost je veeeel werk en je moet weten waar je mee bezig bent.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”