laat je geen oren aan naaien.

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

laat je geen oren aan naaien.

Bericht door asterduc »

Heb je last van overdreven verbeteringszin, dan is deze site de ideale plaats om tot bezinning te komen.

http://www.breem.nl/

Ik moet me echt tegenhouden om hem op het HT forum te posten :twisted:

Ed.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Tja.....Breem..........hij laat soms iets te weinig ruimte voor dingen die toch echt wel verschil kunnen maken.

Vind ik.


Verder weinig mis mee.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

KT88 schreef:
Tja.....Breem..........hij laat soms iets te weinig ruimte voor dingen die toch echt wel verschil kunnen maken.
aha, juliie kennen elkaar al!

Toen ik dit las moest ik toch wel effe aan jou denken Sander :lol: :

"Of een signaal door buizen of door transistoren versterkt wordt maakt niets uit in de kwaliteit of de klank van het geluid. Een goede buizenversterker is alleen veel duurder.

Buizen "klinken" alleen anders dan transistoren als je ze stuk gooit.

Als het om HiFi weergave gaat mogen versterkers en zo geen eigen "karakter" hebben. Het enige wat telt is een zo goed mogelijke getrouwheid aan het orgineel."
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Hij heeft nog gelijk ook.

Daarom spreek ik altijd van "myfi". :wink:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Misschien gaat zijn nuchterheid soms wat ver, maar ik vind het gezond dat zulke mensen nog bestaan. Dat houdt de balans er een beetje in.

Ps: misschien laat Erik Klijnsmit zijn neus nu ook binnenkort weer wel zien. :lol:
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Ik ben een zeer nuchtere techneut en ook ik vind mega dure speaker kabels enorme onzin.

Ik hoor gelukkig wel het verschil tussen mijn buizen eind versterker en mijn transistor Crown versterker.

Korreltje zout her en der is dus nooit erg
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Breem... tja.. ik ben blij dat er zulke mensen zijn.. ze lopen mij tenminste niet voor de voeten dan...

Kees
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Soundexcel schreef:
Ik ben een zeer nuchtere techneut en ook ik vind mega dure speaker kabels enorme onzin.

Ik hoor gelukkig wel het verschil tussen mijn buizen eind versterker en mijn transistor Crown versterker.

Korreltje zout her en der is dus nooit erg
Dat beweert Breem ook nergens, dat wordt er van gemaakt door hen die het zo willen lezen. Breem suggereert alleen dat 1 van die 2 versterkers niet goed is ontworpen en misschien zijn ze dat allebei wel. Dat zul je nooit weten, mits je er aan gaat meten.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Kortom het kan vroezen, het kan dooien. W.m.b. vriest het te hard bij Breem, al is hij de laaste jaren wel wat meer ondooit :lol:

Voor wie het zich nog kan herinneren, de maker van Breem hield 2 jaar geleden op de DDIY-dag een voordracht hoe je een goedkoop MM pick-up element met allerlei filtertruken kunt "verbeteren" en beter kunt laten klinken dan een MC.
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Pjotr schreef:
Kortom het kan vroezen, het kan dooien. W.m.b. vriest het te hard bij Breem, al is hij de laaste jaren wel wat meer ondooit :lol:

Voor wie het zich nog kan herinneren, de maker van Breem hield 2 jaar geleden op de DDIY-dag een voordracht hoe je een goedkoop MM pick-up element met allerlei filtertruken kunt "verbeteren" en beter kunt laten klinken dan een MC.
Was dat die voordracht waarin hij aankondigde de impulsresponsie te willen meten van een element? Door een kras in een plaat te maken oid.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hoi Jacco,

Dat kan ik mij niet herinneren maar het zou goed kunnen. Vond hem tamelijk onverstaanbaar maar dat kan ook aan de PA gelegen hebben. Waande mij wel een beetje terug in de jaren '70 toen.

Heb n.l. eind jaren '70 met precies herzelfde geëxperimenteerd met wisselend resultaat. Overigens toen gebaseerd op exact dezelfde artikelen uit Radio Elektronivca als waar Breem zich op baseerde. Maar heden ten dage is het wel achterhaald, de moderne MM elementen zoals van Grado b.v. zijn wel een tandje beter dan die van destijds en loont het helemaal niet.

Waar ie m.i. de mist inging was dat ie zo wel de voordelen van een MC overhoudt maar niet de nadelen. Mooi niet, een MC loopt doorgaans ver door boven de 20 KHz omdat de mechanische resonantie erg hoog ligt. Bij een klassieke MM ligt die ergens rond de 18 KHz - 22 KHz en daarboven is het einde geluid, wat je er ook aan filtert.
hybride
Berichten: 114
Lid geworden op: za 13 jan 2007, 0:21

Bericht door hybride »

Het enige wat telt is een zo goed mogelijke getrouwheid aan het orgineel.
Daar zit hem nu ook net de crux. Ik heb nog nooit 'het orgineel' kunnen horen, omdat die referentie-installatie volgens mij niet bestaat. Elk component in een analoge signaalweg geeft -hoe klein ook- een verandering aan het signaal. Zo wordt verandering op verandering gestapeld. Veranderingen worden vaak verkocht als mooi of minder mooi. Mooier is niet altijd het dichter bij de werkelijkheid. snap je het nog? :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Muziek is illusie. De ene set zet die illusie nu eenmaal beter neer dan de andere of kan hem versterken. En dát is waar Breem eigenlijk geheel aan voorbij gaat, net zo goed als veel van de freaks waartegen hij fulmineert.

"De referentie", wat dat ook zijn moge, is eigenlijk helemaal niet belangrijk om die ilusie tot leven te laten komen. Wmb bestaat die ook niet. Zowel bij live uitvoeringen als van infgeblikte productie kun je het gevoel krijgen van iets wat boven het samestel van losse delen uitstijgt maar evengoed vaak ook niet.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Gelijk heb je, het zoeken naar werkelijkheidsgetrouwe weergave is een onmogelijke opgave.

Afbeelding

Het is veel bevredigender een weergave te vinden die in jouw situatie en voor jouw muziek het lekkerst klinkt. Een impressionistisch portret kan immers veel fraaier zijn dan een scherp gestoken foto. Een driedimensionaal levend portret wordt het toch nooit.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

richard schreef:
........Een driedimensionaal levend portret wordt het toch nooit.
Maar als het goed is gedaan kan het wel die illusie opwekken ook al bestaat de materie zelf uit een 2-dimensionale afbeelding bestaande uit papier met zilveroxide, verf of drukinkt.

Hier kom je ook op het vlak van smaak. Wat voor de één een fantische beleving oplevert kan een ander helemaal niets zeggen.
Plaats reactie