surround pre-amp

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

surround pre-amp

Bericht door b_force »

Zo we zijn vanavond een beetje aan de toekomst plannen aan het denken.

Ik heb nu een SR5200, maar die wil ik ooit eens vervangen voor wat veel beters (ucdtje dan maar :P )

Toch vind ik films kijken in surround wel wat hebben, maar hecht meer waarde aan stereo muziek.
Hiervoor wil ik dus mijn fronts aansturen met ucd oid en de rest met wat anders leuks (gainclone oid). Lijkt me prima zat.

Nu zou ik mijn SR5200 als pre-amp kunnen gebruiken, maar dat lijkt me verre van mooi.

Dus ben ik aan het kijken voor een leuke surround pre-amp processor (of hoe je het ook wilt noemen, jullie snappen wat ik bedoel )

eerst viel mijn oog op een aan rotels, maar dat is me vies tegengevallen. De Sn ratio is vaak heel slecht en lees niet al te goede recensies.

Dus mijn vraag aan jullie is, of er meerdere ,leuke ,enigszins betaalbare surround pre-amps zijn. (betaalbaar is onder de 600 euro ofzo ? )

Er speelt ook nog een plan in mijn hoofd om mijn fronts als het kan direct aan te sturen op mijn cd-speler oid. Hiermee bedoel ik om de surround pre-amp te by-passen, en dus een betere pre-amp te gebruiken voor stereo.
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Re: surround pre-amp

Bericht door markje »

b_force schreef:
eerst viel mijn oog op een aan rotels, maar dat is me vies tegengevallen. De Sn ratio is vaak heel slecht en lees niet al te goede recensies.
Je kunt je mening ook baseren op luisteren ipv op de mening van anderen...


Groeten Mark
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Re: surround pre-amp

Bericht door hovingtim »

markje schreef:
b_force schreef:
eerst viel mijn oog op een aan rotels, maar dat is me vies tegengevallen. De Sn ratio is vaak heel slecht en lees niet al te goede recensies.
Je kunt je mening ook baseren op luisteren ipv op de mening van anderen...


Groeten Mark
Zinvolle info :wink: ,

Zou eens rustig gaan rondkijken op het internet. Mischien handig om een surround reciever aanteschaffen en daarvan de surround out te gebruiken
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

is waarschijnlijk wel goedkoper, separate surround pre-amps zijn meestal in de hogere prijsklassen

[Mod mode]lijkt me geen zelfbouwvraag, dus verplaatst[/mod mode]
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: surround pre-amp

Bericht door b_force »

hovingtim schreef:
markje schreef:
b_force schreef:
eerst viel mijn oog op een aan rotels, maar dat is me vies tegengevallen. De Sn ratio is vaak heel slecht en lees niet al te goede recensies.
Je kunt je mening ook baseren op luisteren ipv op de mening van anderen...


Groeten Mark
Zinvolle info :wink: ,

Zou eens rustig gaan rondkijken op het internet. Mischien handig om een surround reciever aanteschaffen en daarvan de surround out te gebruiken
Zoals je misschien all hebt kunnen lezen in mijn startpost is dat ik nu een Marantz SR5200 hebt.
Met andere woorden ik heb dus al een surround receiver. Ik heb vervolgens verteld dat ik het geen mooie oplossing vind om deze als pre-amp te gebruiken.

De reden waarom ik de vraag stel is dat ik gisteren onveer 2 uur gegoogled heb en ik enkel apparaten van 3000 euro of meer tegenkom.

Er zijn vast wel goedkopere goeie apparaten, maar ik ben niet zo thuis in dat wereldje.

Rtoels lijken erg leuk, maar de S/N ratio is niet echt goed te noemen vandaar dat ik apparaten zoek die in dezelfde prijs klasse liggen (misschien iets duurder) en die toch wat beter presteren.
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Re: surround pre-amp

Bericht door nlmb »

b_force schreef:

De reden waarom ik de vraag stel is dat ik gisteren onveer 2 uur gegoogled heb en ik enkel apparaten van 3000 euro of meer tegenkom.
Er zijn toch ook wel dvd-spelers die analoge outputs hebben? Of anders iets van een mediabox?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik ben een tijd geleden ook op zoek gegaan naar een surround voorversterker. Ik kwam niks boeiends onder de 3000 euro tegen en de spec van de AV receivers van 500 euro nieuwprijs zagen er dan zelfs beter uit! Soms staat er op een forum bij 2e hands welleens een te koop, maar vaak niet onder de 1000 euri ook! Voor de ene keer in de maand dat ik het gebruik neem ik dus genoegen met de pre out van mijn sony receiver en eerlijk gezegd klinkt dat beter dan bij de bioscoop :lol: !
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik ben inmiddels DTS zo zat dat ik alles in dolby digital afspeel. De achterkanalen bij DTS klinken bijna altijd zwaar overdreven. Ik vind het mooi zat met mijn Rotel RSP976. Wil je met het geluid in de buurt komen van een mooie CD-speler dan wordt dat toch een pad van frustratie ben ik bang.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

welke films dan? ik heb helaas maar weinig DTS, maar bv dat concert van Bløf met t metropool orkest klinkt in DTS echt veeel beter
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

jeroen_d schreef:
Ik ben inmiddels DTS zo zat dat ik alles in dolby digital afspeel. De achterkanalen bij DTS klinken bijna altijd zwaar overdreven. Ik vind het mooi zat met mijn Rotel RSP976. Wil je met het geluid in de buurt komen van een mooie CD-speler dan wordt dat toch een pad van frustratie ben ik bang.
De stream van het DTS signaal is vaak van 1,5 keer de kwaliteit dan die van dolby digital. En achterkanalen idd veels te hard vaak! Magoed kwestie van volume terugschroeven.. Ik kan dat verschil in kwaliteit wel duidelijk horen. DTS is vaak overdreven dynamisch lijkt het, maar dat brengt ook wat extra emotie in het filmpje!

Ik vind muziek luisteren over dolby digital of dts sowieso niet altijd even leuk. Soms hoor je achteren de gitarist, naast je bas gitaar en voor de drum, terwijl de camera tussen het publiek staat. (Lenny kravitz en led zeppelin dvd) Voor films blijft het natuurlijk wel kicken 8)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

muziek luister ik sowieso never nooit niet in surround. Ik wordt daar echt helemaal iebelig van.

Ik zoek dus een leuke pre-ampje voor films met niet teveel ruis of andere troep.
De RSP-976 is opizch wel een goeie kandidaat.

Nouja we kijken nog eventjes verder :)
Betalen kunnen we het sowieso toch nog niet...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Henkjan schreef:
welke films dan? ik heb helaas maar weinig DTS, maar bv dat concert van Bløf met t metropool orkest klinkt in DTS echt veeel beter
Is een gunstige uitzondering. De laatste CD in multichannel van blof is helaas weer niet subtiel in de achterkanalen. Surround is prima, maar niet als de achterkanalen het belangrijkst worden. Diana Krall live in Paris, stem recht voor je terwijl je de piano rechtsachter van je hoort. Welke idioot bedenkt zoiets? Zo zijn er helaas nog veel voorbeelden te geven. En dan is het typisch dat, waarschijnlijk omdat DD wat minder kwaliteit geeft, de achterkanalen daar wel subtiel en in proportie en ook met de juiste info worden bedeeld.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

helemaal mee eens. de pentatone opnames (multi channel SACD) zijn een voorbeeld hoe t wel kan, je merkt haast niet dat t 4/5 kanaals is. DSotM vind ik op t randje, eigenlijk net iets te speels.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: surround pre-amp

Bericht door Ivo »

nlmb schreef:
Er zijn toch ook wel dvd-spelers die analoge outputs hebben?
Zo zou ik het ook oplossen, ja. DVD-speler met volume-instelling op de afstandbedieningen en de analoge outputs recht naar de eindversterkers. Ik krijg van online manuals de indruk dat je op DVD-spelers net zo veel kunt instellen als op surround-receivers, dus daar hoef je het ook niet om te laten.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wel goed kijken of er ook op CD (en andere stereo bronnen) wel bass management zit, is niet altijd zo (tenzij je fromts echt full range zijn natuurlijk, dan is t geen issue)
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Maar ben je met zo'n speler dan beter af dan met de SR5200 die 'ie nu al heeft?

Dan zal de speler ook al weer (erg) prijzig zijn..
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Nou ja, een goede surround voorversterker is ook duur, was eerder al vastgesteld.
Gebruikersavatar
JWO
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 15 nov 2006, 22:24

Bericht door JWO »

Ik heb op het moment ook een surround pre te koop staan voor minder dan €600,-
Contact me maar eens als je belangstelling hebt.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Mijn Tag Mclaren processor staat te koop, wel voor iets boven je budget. Maar dit is een hele mooie pre amp voor stereo en surround.
Plaats reactie