hulp met tweaken filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

hulp met tweaken filter

Bericht door Nils_vn »

Filter is voor een "3"-weg, idee er achter is volgend:
2 Satelietjes met 13cm mid en 2,5cm tweet, daar bij passend 1 'sub' woofer voor het laag.
In het geheel stoort de 'bult' in het laag niet echt (tenslotte is er 1 woofer, voor 2sats) Dus deze mag best 3db luider spelen, denk ik.

Wat ik wel minder vind is het in tegenfase staan van de tweet bij 7 khz en hoe het geheel zo laag in impedantie komt, met allemaal 8ohm units...

Bedankt !

Afbeelding
Afbeelding
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

Op het stukje frequentiegebied waar de woofers elkaar overlappen krijg je natuurlijk een lagere impedantie.

De resonantie van de middenwoofers verstoren volgens mij de tweeter response. Ik vind dat je het x-over punt van de tweeter maar akelig hoog legt. Ik zou het wat lager leggen als je dat redt met de tweeter, dan vallen de woofertjes ook wat eerder af. Tevens heb je waarschijnlijk minder last van de "vervuiling" door het mid.

Je kan ook proberen om met "pink noise" eens naar de luidsprekers te luisteren dan is het eenvoudiger om de verschillende verstoringen te horen vooral off-axis hoor je meteen dat de woofers gaan bundelen.
Gebruikersavatar
Henno
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 16 aug 2006, 15:53
Locatie: Nijmegen

Re: hulp met tweaken filter

Bericht door Henno »

Nils_vn schreef:
Filter is voor een "3"-weg, idee er achter is volgend:
2 Satelietjes met 13cm mid en 2,5cm tweet, daar bij passend 1 'sub' woofer voor het laag.
In het geheel stoort de 'bult' in het laag niet echt (tenslotte is er 1 woofer, voor 2sats) Dus deze mag best 3db luider spelen, denk ik.

Wat ik wel minder vind is het in tegenfase staan van de tweet bij 7 khz en hoe het geheel zo laag in impedantie komt, met allemaal 8ohm units...

Bedankt !

Afbeelding
Afbeelding
Een paar gedachten:
Als je tweeter het redt zou ik crossen op 1400 Hz met een 3de of 4de orde Linkwitz, je hebt op 1200 Hz een bult van de mid-driver zitten die je mooi in het gat van de overgang kunt zetten, als je tweeter het redt tot daar. Maar, 1400 Hz is een rot-frequentie omdat ons oor daar zo gevoelig is, en foutjes dus goed hoorbaar zijn.

Maar allereerst zou ik de impedantie's van alle drivers afvlakken met een zobel om te zien wat daar het netto effect van is.

gr, Henno
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

De tweeter kan je het beste gebruiken boven de 3 kHz. Je hebt een groter dome nodig om onder < 2000 Hz te crossen. Dit is ook helemaal niet nodig met de gebruikte W 130 S, deze prima te gebruiken op hogere frequenties.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik kom telkens weer uit tussen de 2 en 3 kHz als mooiste overnamepunt bij gebruik van een 25mm dome tweeter en een 13 cm midwoofer.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

In eerste instatie heb ik de tweeter zo hoog gecrossed om ver weg van de fs (1500hz).

Impedantie heb ik nog niets aan gedaan.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ok, ik zie dat Visaton zelf ook aanbeveelt deze tweeter vanaf 3000 Hz te gebruiken.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

filter wat aangepast en een RC netwerk over de mid toegepast

Afbeelding
Afbeelding

zit dit wat snor?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

pfoei, ik vind hem nogal schommelen.
Doorgaans wil je maar max 3dB verschil hebben in je grafiek.

Ik heb zelf ook boxsim op mijn pc staan, eens kijken of we een handje kunnen helpen :)

Zou je wat maten, volumes en afstemmingen kunnen doorgeven ?
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

de mid en tweet zullen in een soort 'sneeuwman' achtige constructie gaan komen, 2 bollen op elkaar dus... Mid in ieder geval in een gesloten vollume van zo'n 4 liter (20cm doorsnede binnenin). Hoe dit wat relevant in boxsim in te voeren, is mij een raadsel.

Bass word een enkele sub in een BR kistje van zo'n 50 liter, afgestemd op 40hz.

De bult in het laag is dus niet zo'n ramp (denk ik) en dat het hoog na 15khz dropt is nu eenmaal eigen aan de tweet (die heb ik nog liggen). De mid heb ik nog niet.

In ieder geval bedankt voor je hulp !
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

dit vraag ik oa omdat de het kast formaat en vorm grote gevolgen heeft op je uiteindelijke filter.

Dus je kan niet zomaar ergens van uit gaan zonder dat je de precieze afmetingen weet.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Als je de mogelijkheid hebt om de sub midden tussen de twee satelieten te plaatsen dan kun je met een iets hoger kantelpunt uit de voeten. Dat scheelt in de kosten en geeft iets meer druk in het lage middengebied. Ik zou voor de GF250 8,2mH+82uF voor willen stellen.

Voor de W130S zou ik geen hoogdoorlaat nemen onder het motto van "less is more" - is goedkoper en je signaal hoeft niet meer door een extra component heen. Bovendien heb je minder fasedraaingen en het opslingeren bij fb gebeurt ook niet meer. Alleen een laagdoorlaat van 1,0mH+8,2uF.

Uitgaande dat het acoustisch centrum van de tweeter 2cm voor die van de midwoofer ligt kun je de SC10N vervolgens aankoppelen met 3,3uF+0,39mH en een L-pad van 3,9ohm in serie met 5,6ohm parallel.

Dan zou je uit moeten komen op een systeem rendement van circa 85dB +/-1,5dB. :)
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

bedankt voor de tips;

'k heb deze in boxsim ingevoerd en de resultaten zijn niet zo rooskleurig als voorgesteld.
De tweet doet nl nogal vreemd, staat bij 7khz in tegenvase met de mid, en de woof vanaf 120hz in tegenfase met de mid. :?


Ow ja, het is de bedoeling dat de sattelietjes wat leuk ogen en op de bureau komen te staan, met de sub-box ergens onderin weggemoffeld.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Nils_vn schreef:
bedankt voor de tips;

'k heb deze in boxsim ingevoerd en de resultaten zijn niet zo rooskleurig als voorgesteld.
De tweet doet nl nogal vreemd, staat bij 7khz in tegenvase met de mid, en de woof vanaf 120hz in tegenfase met de mid. :?


Ow ja, het is de bedoeling dat de sattelietjes wat leuk ogen en op de bureau komen te staan, met de sub-box ergens onderin weggemoffeld.
Kun je met Boxsim de driver offset invoeren? Dat is namelijk nogal belangrijk juist i.v.m. de fase! Het resultaat zou er ongeveer zo uit moeten zien:
Bijlagen
ScreenShot001.jpg
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Bedankt voor de tip, daar had ik nog geen besef van :oops:
Ni is de woofer 4cm naar voren geplaatst, wat met het ontwerp in gedachte goed doenbaar is.
Ook heb ik met de plaatsing van de woofer wat gerommeld, maar geen behoorlijk resultaat.
Ik vermoed dat de langere golflengte een groot offset verschil vragen ?

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

rare schommeling bij de tweeter.

Speel eens met een lagere waarde van de spoel en een grotere cap
(of maybe 3e orde)

4200Hz als cross vind ik trouwens vrij hoog (ook voor een W130S )
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Dit gebeurd er als ik de woof een 40cm naar voren plaats en ompool:


Afbeelding

Maar hoe vertaald dit zich in de praktijk? Gezien het niet realiseerbaar is om de sub box midden tussen de sattelietjes, 40cm naar voren te plaatsen.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

b_force schreef:
rare schommeling bij de tweeter.

Speel eens met een lagere waarde van de spoel en een grotere cap
(of maybe 3e orde)

4200Hz als cross vind ik trouwens vrij hoog (ook voor een W130S )
4200 Hz croosen lijkt mij ook te hoog voor de W130Hz..
zou kiezen voor 18/18db mid/tweet bij ca. 2250/2700 hz...
imp correctie voor w 130 toch nodig ??

hele filter 18 db maken lijkt mij de mmeste kand op slagen :)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

18dB ??
pfoe, ik zou gewoon voor een 2e orde gaan, lijkt me goed genoeg, beetje rommelen met juist spoel, c dan wel rc net werkje, moet goed genoeg werken.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

ok, na nog wat rommelen met de C en L van de tweet komt er dit uit:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

De tweeter krijgt iets te veel energie onderaan.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Geenius schreef:
De tweeter krijgt iets te veel energie onderaan.

Wat bedoel je hier juist mee?
Moet de tweet sterker gedempt worden?

:oops: Ik moet nog erg veel leren.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

iemand die me mss nog wat kan bijsturen?
*smeek smiley*
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Nils_vn schreef:
iemand die me mss nog wat kan bijsturen?
*smeek smiley*
De grafiek ziet er wel beter uit....
Heb je nog een plaatje van het schema..
waarom is de woofer omgepoold ?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

4200Hz als cross vind ik trouwens vrij hoog (ook voor een W130S )
Ik weet uit ervaring dat je een W130S absoluut niet boven 3 á 3,5 kHz moet gebruiken. Dan gaat ie vervormen.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”