[UcD400] preamp project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

b_force schreef:
Was dus een verkeerd terugkoppeling (helemaal geen terugkoppeling :P).
meet hem eens door van de output naar de + dan wel - pin.
Moet kloppen met de waarde in het schema.
In het schema staan geen waardes.. Verder refereer je altijd naar GND, en niet naar + of -. Kan je ook doen, tel er dan gewoon 12 bij op of eraf :P
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

voodooless schreef:
b_force schreef:
Was dus een verkeerd terugkoppeling (helemaal geen terugkoppeling :P).
meet hem eens door van de output naar de + dan wel - pin.
Moet kloppen met de waarde in het schema.
In het schema staan geen waardes.. Verder refereer je altijd naar GND, en niet naar + of -. Kan je ook doen, tel er dan gewoon 12 bij op of eraf :P
Ehm ik heb het over weerstand meten :P

Dus als je van output pin naar + of - pin meet, moet je dus een bepaalde weerstands waarde hebben. En die moet natuurlijk kloppen met het schema :)

Wat me trouwens niet helemaal duidelijk is.
Staat nu die 10,8 V op de laatste 2 op-amps, of op de eerste of op allemaal ?

Als het enkel op de laatste 2 is, kan je nog fftjes een check uitvoeren om voor de 2 op-amp te meten wat de spanning is.
voodooless
Contacteer:

b_force schreef:
Ehm ik heb het over weerstand meten :P

Dus als je van output pin naar + of - pin meet, moet je dus een bepaalde weerstands waarde hebben. En die moet natuurlijk kloppen met het schema :)
Alle weerstanden kloppen gewoon, heb ik gisteren gecheckt.. Er kan alleen maar iets mis zijn met de OPA134 schakeling, want als ik die eruit trek knopt het als een bus...

Output naar + of - is sowiso niets van te zeggen aan de hand van het schema...
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

net fftjes gesimuleerd met een simpele wisselspanningsbron van 1Khz (en 0,5V )

Krijg ik ook vet veel op de output, dus volgens mij klopt er iets in de schakeling niet :P

Overigens wel wisselspanning. (natuurlijk)

Het hele schemaatje gesimuleerd.

Wel typisch, uit de eerste op-amp komt +/- 10V wissel.

Die wordt lager door de spannings deling van de 7320ohm en 1070ohm tot zo'n 500/600mV.

Het zou dus kunnen, dat bij jou die 7.32kohm niet goed is :P
Laatst gewijzigd door b_force op vr 09 feb 2007, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
voodooless
Contacteer:

b_force schreef:

Krijg ik ook vet veel op de output, dus volgens mij klopt er iets in de schakeling niet :P

Je moet de inputs aan ground leggen, en dan eens de output's meten.

Als je er 1 Khz in doet @ 0.5V, komt er natuurlijk een versterkt signaal uit (zo'n 2 V gok ik).
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Christiaan,

Gebruik je mijn opzet? Zo ja, gewoon de OPA134 eruit laten, kennelijk werkt de common mode regulatie nog niet naar behoren, het was dan ook een principe schema, niet iets wat al helemaal uitgewerkt was, dwz. een eerste opzet.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
voodooless
Contacteer:

Ik heb inderdaad jou schema gemaakt ja.

Ik zal volgende week ook zelf nog eens aan het simuleren slaan dan om het wel goed te krijgen. Zonder werkt het in ieder geval naar behoren.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

voodooless schreef:
b_force schreef:

Je moet de inputs aan ground leggen, en dan eens de output's meten.

Als je er 1 Khz in doet @ 0.5V, komt er natuurlijk een versterkt signaal uit (zo'n 2 V gok ik).
1.5V ongeveer (blijft een simulatie heh :P )

lijkt me dus prima

Heb je wel al voor de 7320 weerstand spanning gemeten en na die weerstand ?
En daar op de vraag, of je niet per ongeluk een verkeerde waarde hebt gepakt ?

(of had je die nu ook doorgemeten ? ).

Als dat allemaal goed lijkt te zijn, is het toch een fout bij de voeding vrees ik, hoewel het typisch is, want das gewoon + en - 12V ofzo ?

Zou hij ergens sluiting moeten maken oid ?
Laatst gewijzigd door b_force op vr 09 feb 2007, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
voodooless
Contacteer:

b_force schreef:
1.5V ongeveer (blijft een simulatie heh :P )
Dat is met mijn weerstandswaardes? Dus 470 en 1K5? Dan zou er 1.6V uit moeten komen (versterking is 3.2x). Let er ook op dat het schema uit de startpost niet klopt, van de onderste opamp moet je + en - omdraaien!

Als dat klopt, dan heb ik toch echt iets fout gedaan...
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

ehm kuch:P

ik dacht dat we het over deze hadden ?

Afbeelding

Maar daar heb ik 1 op-amp omgedraaid en ik kreeg toen wat jij bedoelde.
-10V uit de output.

(dus de onderste op-amp)

zal dadelijk dat andere schema simuleren

(lekker duidelijk zo ander zwervend schema er tussen :P )
voodooless
Contacteer:

Dat is de phono pre-amp... daar ging het natuurlijk niet over.

Originele schema van Sander:

Afbeelding
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

voodooless schreef:
Dat is de phono pre-amp... daar ging het natuurlijk niet over.

Originele schema van Sander:

Afbeelding
Dat heb ik inmiddels ook begrepen :oops: :lol: ,

maargoed zo eerst fftjes naar het CWI dan zal ik daarna naar het schemaatje kijken/simuleren
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Simulaties met een half volt aan de ingang van dat schematje van mij? :shock: Het is bedoeld om signalen van 0,15mV (MC weet je wel..) te versterken.. Bij 0,5V in loop je volgens mij meteen tegen de voedingspanning aan..
Die weerstanden en condensatoren rollen zo uit de formules voor een passief RIAA-filter.
In het andere topic heb ik al een nieuw schematje gepost met een actief filtertje.. De gebruikte waardes zijn daar nog gewoon berekend, ik moet nog even zoeken naar combinaties van meer bruikbare waarden uit de, goed verkrijgbare, E96 reeks..

Kees
Hans Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

@audiomaniacs: voodooless heeft schakeling van Sander gebouwd. Die versterkt 5x...... A=(R5+R1)/R1
voodooless
Contacteer:

Hans Nootdorp schreef:
@audiomaniacs: voodooless heeft schakeling van Sander gebouwd. Die versterkt 5x...... A=(R5+R1)/R1
In mijn geval maar 4.2x ;)
Rudy

Bericht door Rudy »

Niet egt negatief bedoeld, maar ...

1. waarom 2k2 , heb je nog geen load genoeg
2. hf common mode spanningen aanpakken met een device dat inherend trager word naargelang de freq stijgd ( beide opamps zorgen voor een verschuiving, de kans dat je meer rommel krijgt is groter dan zonder, ook de pole rond U4 zorgt zelfs voor problemen )
3. enige dc stabiliteit zou gewenst zijn
4. inputfilter is geen luxe met opamp designs en ook deels een oplossing voor wat problemen in dit geval
5. R7 geeft ampletude verschuivingen op lage freq ( op hoge is het deels de bedoeling en deels weggewerkt door C1 )

Ik geef toe dat er buiten andere opamps ( 1632 .. ) en discrete oplossingen geen kant en klaar antwoord is. Maar ik zie gewoon de winst niet tov van een gewone buffer.

Groetjes
Rudy
voodooless
Contacteer:

Rudy, alle advies is welkom, dus het is zeer zeker niet negatief! Sander zei al dat het een eerste opzet was... dus het is vast en zeker voor verbetering vatbaar.

Ik zou zeggen, doe eens een concreet voorstel!
audiomanics
Contacteer:

Hans Nootdorp schreef:
@ Haans Nootdorp: Leuk versterkertje, maar ik kan hier geen RIAA-filter in ontdekken. 4,2x of 5x is voor een MC-element ietwat te weinig.. 2000x komt eerder in de richting en dat is vermoedelijk ook nog te weinig.
Een MM element geeft misschien zo'n 4mV en dat moet dan nog zo'n 100-200x versterkt worden om aan de nominale 775mV bij 0dB te komen..

Kees
voodooless
Contacteer:

audiomanics schreef:
@ Haans Nootdorp: Leuk versterkertje, maar ik kan hier geen RIAA-filter in ontdekken. 4,2x of 5x is voor een MC-element ietwat te weinig.. 2000x komt eerder in de richting en dat is vermoedelijk ook nog te weinig.
Een MM element geeft misschien zo'n 4mV en dat moet dan nog zo'n 100-200x versterkt worden om aan de nominale 775mV bij 0dB te komen..
Het was je misschien nog niet opgevallen, maar het gaat hier helemaal niet om een RIAA pre-amp :roll: (dat was ook de rede dat ik naar het topic van Bart verwees).
audiomanics
Contacteer:

O ja :oops: ik gooi de topics weeeeer een beetje door elkaar.. ik ga even in een hoekje zitten om me diep te schamen :lol:

Kees
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

het gaat NIET over de RIAA !!! :P

(om nog duidelijk te zijn :P )

mm net fftjes gesimuleerd, ik krijg er 1,7V uit, lijkt prima te werken dus.
Het enige waar relatief grote spanningen uit komen is bij de 100ohm voor de OPA134, de 100pF en natuurlijk de voedingsspanning.
Hans Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

audiomanics schreef:
O ja :oops: ik gooi de topics weeeeer een beetje door elkaar.. ik ga even in een hoekje zitten om me diep te schamen :lol:

Kees
terecht..... :cry: :wink: :?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Rudy schreef:
Niet egt negatief bedoeld, maar ...

1. waarom 2k2 , heb je nog geen load genoeg
2. hf common mode spanningen aanpakken met een device dat inherend trager word naargelang de freq stijgd ( beide opamps zorgen voor een verschuiving, de kans dat je meer rommel krijgt is groter dan zonder, ook de pole rond U4 zorgt zelfs voor problemen )
3. enige dc stabiliteit zou gewenst zijn
4. inputfilter is geen luxe met opamp designs en ook deels een oplossing voor wat problemen in dit geval
5. R7 geeft ampletude verschuivingen op lage freq ( op hoge is het deels de bedoeling en deels weggewerkt door C1 )

Ik geef toe dat er buiten andere opamps ( 1632 .. ) en discrete oplossingen geen kant en klaar antwoord is. Maar ik zie gewoon de winst niet tov van een gewone buffer.

Groetjes
Rudy
Ik vroeg me ook al af waarom voodooless niet gewoon een buffer maakt en waarom Sander dat niet gewoon ook voor de ExtremA doet. Het enige probleem van de ExtremA is zijn lage ingangsimpedantie, niet de lage gevoeligheid. Ook de UcD gevoeligheid levert geen problemen maar goed die discussie was ik al met je aangegaan, voodooless, dat je deze hele pre-amp niet nodig hebt (alleen echt nuttig als je de onboard opamp van de UcD niet meer gebruikt). En wat pre-amp schema betreft kun je volgens mij gewoon het schema overnemen wat onboard op de UcD zit, als je niet een buffer maar een versterker wilt. Daar zit ook die CMRR correctie met OPA134 niet op en wel een input filter. Komt dus tegemoet aan de punten die Rudy aanroert.

-edit- hier vindt je het schema van Bruno P. http://www.hypex.nl/docs/gainappnote.pdf

Heerlijk simpel, dual opamp en 3 weerstanden. Input filtertje erbij, load erbij en je bent klaar.
voodooless
Contacteer:

jeroen_d schreef:
Ook de UcD gevoeligheid levert geen problemen maar goed die discussie was ik al met je aangegaan, voodooless, dat je deze hele pre-amp niet nodig hebt (alleen echt nuttig als je de onboard opamp van de UcD niet meer gebruikt).
Daar hab ik ook al antwoord op gegeven.. maar toen liep het dood. Maar ik kan het wel weer herhalen en aanvullen

1. Ik merk nu al dat op max volume dat er wat ruis te horen is (het is net veel, maar toch). En dat is met slecht 20 cm kabel al. Bij de 10K potmeter was dat nooit. Ik wil dus een laag impedante aansluiting naar de UcD.
2. Ik wil later actieve filters toepassen (denk niet dat ik daar omheenkom met dipools), en daarvoor heb ik dus sowiso een buffer nodig.

Heerlijk simpel, dual opamp en 3 weerstanden. Input filtertje erbij, load erbij en je bent klaar.
Dat is natuurlijk een standaard ontwerpje, maar zal zeker voldoen. Komt neer op OPA134 op mijn schakeling trekken ;) Ga ik volgende week zeer zeker mee testen.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

voodooless schreef:
1. Ik merk nu al dat op max volume dat er wat ruis te horen is (het is net veel, maar toch). En dat is met slecht 20 cm kabel al. Bij de 10K potmeter was dat nooit. Ik wil dus een laag impedante aansluiting naar de UcD.
Sorry, nu begrijp ik het pas. Die nieuwe potmeter gebruik je buiten de UcD kast en is hoogohmiger dan 10kOhm. Ja, dan wordt het bufferen :wink: .

Maar dan nog: als je volledig gebalanceerd blijft, straks ook met je actieve filters, waarom wijs je mijn tip af om de onboard opamp versterker niet meer te gebruiken en direct op de UcD modulator in te koppelen? Dat is heel simpel, gewoon op de plek waar eerst de koppelelco's zaten die je verwijderd of overbrugd hebt.
Plaats reactie