[UcD400] preamp project
Moderator: Beheerdersteam
- audiomanics
- Contacteer:
- voodooless
- Contacteer:
Ze zijn altijd nog een stuk goedkoper dan menig audiofiel cinch plugjevoodooless schreef:Hehe, ik heb ze gezien ja. Ziet er mooi uit, maar de mini versie heb ik nog niet te koop gezien, en goedkoop is het niet.. die plugjes bij elkaar kosten dan net zoveel als de kast zelf
Maar als je veel tegelijk door 1 kabel moet aansluiten kun ook DB9, DB15 of desnoods DB25 connectors gebtuiken. Goed en goedkoop.
Die "mini XLR's" zijn idd een special van Switchcraft. Heb ze wel eens gebruikt maar ze zijn niet echt degelijk en erg duur. Zou daar beslist mijn geld niet aan spenderen.
- voodooless
- Contacteer:
- voodooless
- Contacteer:
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Om hier fftjes op terug te komen.Pjotr schreef:Tuurlijk welvoodooless schreef:Is er geen software om gaatjesprints te ontwerpen? Dat zou al flink helpen.
http://www.vego.nl/abacom/04/loch_master.htm
Of het wat is weet ik niet, heb het zelf niet geprobeerd. Het ziet er iig schattig uit
BTW hier de homepage van Abacom met wat meer info en waar je een demo kunt downloaden.:
http://www.abacom-online.de/uk/html/lochmaster.html
Ik weet niet hoe goed die programma's werken (ik ga ze binnenkort eens testen)
Maar ze zijn iig wel betaalbaar
- voodooless
- Contacteer:
Werkt zeker goed. Ik merk wel af en toe wat vreemde dingen met draaien, maar ik denk dat dat aan mijn voeding zal liggen, want ik kon zo snel niets vinden dat boven de 6 VAC uit kwam, moet het dus nu doen met 5,7 VAC...Christian schreef:He, die heb ik ook. Werkt goed!
Wat ik wel hebt gemerkt is dat het ding flink gaat ruisen als ik het volume open draai, iets dat met de potmeter nooit zo is geweest (die was 10K log). ligt dat nu aan de 47K "emulatie" of kan dat een andere oorzaak hebben? Ook hoor ik dan een beetje overspraak als ik een ander kanaal op zet. Lijkt me niet de bedoeling...
- voodooless
- Contacteer:
Natuurlijk doe je dat doorgaans, ik vind het echter toch wel een beetje jammer.Christian schreef:Dat ruisen is mij nog nooit opgevallen; overspraak wel. Had ik bij mijn vorige versterker ook. Ik zelf laat daarom altijd maar één bron tegelijk aanstaan.
Over ruis gesproken: dat kan ook komen doordat ik een kanaal had geselecteerd waar niets op was aangesloten. Zal vanavond nog een keer checken, maar dan met een aangesloten kanaal.
- audiomanics
- Contacteer:
Eigen ruis bekijk je natuurlijk met een kortgesloten ingang..voodooless schreef:Over ruis gesproken...
Maar over ruis gesproken.. Ik heb eens zitten denken, net over een MC-trapje.. Nu die LM4562's er aan gaan komen, in grote getalen, dacht ik om er iets mee te ontwerpen: namelijk een MC-Phono-stage. Wel gebalanceerd in en gebalanceerd uit natuurlijk..
Om afwijkingen in het RIAA-filter te elimineren heb ik bedacht een enkelvoudig passief filter te gebruiken..
Ik heb nog niets gesimuleerd en ook nog geen rekening gehouden met eventuele DC-offsets.. Dit schematje is dus zo uit de duim gezogen..
Getekend in PAINT... dus effe geen commentaar op de uitvoering graag..
(kweetut-tkanbeter)
Kees
- Bijlagen
-
- RIAA.GIF (2.69 KiB) 2815 keer bekeken
- voodooless
- Contacteer:
Dat was natuurlijk precies mijn denkfoutaudiomanics schreef:Eigen ruis bekijk je natuurlijk met een kortgesloten ingang..
Gooi dat effe in het topic van B_force ofzo! In heb hier zeer veel interesse in, omdat ik ook graag een phono pre wil inbouwen, lieft volledig gebalanceerd. Helaas zijn er niet zoveel ontwerpjes out there. En dan ooit nog een keer een passende platenspelerMaar over ruis gesproken.. Ik heb eens zitten denken, net over een MC-trapje.. Nu die LM4562's er aan gaan komen, in grote getalen, dacht ik om er iets mee te ontwerpen: namelijk een MC-Phono-stage. Wel gebalanceerd in en gebalanceerd uit natuurlijk..
Om afwijkingen in het RIAA-filter te elimineren heb ik bedacht een enkelvoudig passief filter te gebruiken..
Ik heb nog niets gesimuleerd en ook nog geen rekening gehouden met eventuele DC-offsets.. Dit schematje is dus zo uit de duim gezogen..
- audiomanics
- Contacteer:
Het benaderen van de RIAA curve is niet het probleem.. Daar kun je allerhande formules op los laten en dan met de E96 (1%) of de E192(0,5%) reeks bij de hand ga je de componenten berekenen.voodooless schreef:Wat ik wel niet snap is waarom een passief filter de RIAA curve beter zou benaderen? Ik denk dat actief een veel mooiere oplossing is.
Voordeel van een passief filter is de enorme overstuurbaarheid..
Aangezien ik de eerste trap al meteen do'n 500 x laat versterken kan de spanning in het uiterste geval tegen clippen aanlopen. Ik ben er maar van uit gegaan dat een MC-elementje iets van 0,15mV levert.. Om 150mV uit te krijgen moet je dus 1000x versterken.. Eerst 500x en dan vervolgens 2x als drive-buffer..
Welk topic van BForce bedoel je... Dit topic gaat over een pre-amp....
Kees
- voodooless
- Contacteer:
Ik snap effe niet hoezo het passieve filter overstuurbaarder zou zijn? Die opampjes met versterkers heb je toch al. gebruik je ze ook nog als filter veranderd dat toch niet veel aan de zaak? die 20 dB extra die je in het laag moet boosten maakt dan ook geen bal meer uit. Of nog beter: de eerst trap laat je het hoog verzwakken, de tweede trap het laag boosten. En met 15 V opamps moet dat toch helemaal geen probleem zijn lijkt me..audiomanics schreef:Voordeel van een passief filter is de enorme overstuurbaarheid..
Aangezien ik de eerste trap al meteen do'n 500 x laat versterken kan de spanning in het uiterste geval tegen clippen aanlopen. Ik ben er maar van uit gegaan dat een MC-elementje iets van 0,15mV levert.. Om 150mV uit te krijgen moet je dus 1000x versterken.. Eerst 500x en dan vervolgens 2x als drive-buffer..
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=3536Welk topic van BForce bedoel je... Dit topic gaat over een pre-amp....
- voodooless
- Contacteer:
Zoals ik al zei: gaatjesprint gaat bij mij nooit goed... Zo ook nu weer
Ik heb alles netjes opgebouwd zoals ik in eagle uitgetekend had.
Effe snel een vouding van een oud amp project gejat, er twee MC7x12's bij gezet, aangesloten incl 2x15V trafo's. Uit de voeding komt netjes + en - 12V. Voor de LM opamp heb ik nu effe opa2134 genomen (had ik nog liggen). de ingangen heb ik voor de test effe aan ground gehangen.
Resultaat: er staat + en - 10.8V op de outputs.... Lijkt me niet goed. Iemand een idee? Ik heb de gain iets verlaagd (470 en 1.5K), en de 2k2's zijn 1K geworden (had niet anders liggen)..
Edit: slechte soldeerverbinding gevonden bij de - van de eerste opamp, meet nu nog maar +4.5 en - 5.2 V op de outputs...
Edit2: Wel is nu de ruis en brom uit de volume control vrijwel helemaal verdwenen. Blijkbaar zat het e.a niet helemaal lekker.
Wat opvalt is dat het geluidsbeeld nog opener is geworden, en de plaatsing is nog exacter...
Edit3: Alles lijntjes met de multimeter nagestrokken.. het is precies zoals in het schema.. Hoe kan dit??
Edit4: nog een bugje gevonden: onderste opamp had ik + en - verkeerd om (ding is gemeen gespiegeld)... Meet nog steeds + en - 10.8 V..
Edit5: trek ik de OPA134 eruit, dan krijg ik enkele mV's op de output (1.1 mV ofzo..) Ook nog effe de trim pins van de OPA134 aan de masse gezet, dat maakt geen ruk uit..
Ik heb alles netjes opgebouwd zoals ik in eagle uitgetekend had.
Effe snel een vouding van een oud amp project gejat, er twee MC7x12's bij gezet, aangesloten incl 2x15V trafo's. Uit de voeding komt netjes + en - 12V. Voor de LM opamp heb ik nu effe opa2134 genomen (had ik nog liggen). de ingangen heb ik voor de test effe aan ground gehangen.
Resultaat: er staat + en - 10.8V op de outputs.... Lijkt me niet goed. Iemand een idee? Ik heb de gain iets verlaagd (470 en 1.5K), en de 2k2's zijn 1K geworden (had niet anders liggen)..
Edit: slechte soldeerverbinding gevonden bij de - van de eerste opamp, meet nu nog maar +4.5 en - 5.2 V op de outputs...
Edit2: Wel is nu de ruis en brom uit de volume control vrijwel helemaal verdwenen. Blijkbaar zat het e.a niet helemaal lekker.
Wat opvalt is dat het geluidsbeeld nog opener is geworden, en de plaatsing is nog exacter...
Edit3: Alles lijntjes met de multimeter nagestrokken.. het is precies zoals in het schema.. Hoe kan dit??
Edit4: nog een bugje gevonden: onderste opamp had ik + en - verkeerd om (ding is gemeen gespiegeld)... Meet nog steeds + en - 10.8 V..
Edit5: trek ik de OPA134 eruit, dan krijg ik enkele mV's op de output (1.1 mV ofzo..) Ook nog effe de trim pins van de OPA134 aan de masse gezet, dat maakt geen ruk uit..
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Klinkt als een verkeerde terug koppeling ofzo ?
Met + en - 10,8 V bedoel je dus wisselspanning.
Lijkt wel dat hij vol open staat... of een lek spanning ergens van.
Heb je al je weerstanden door gemeten ?
Ik zal hem morgen eens snel op een gaatjes print bouwen
(moet ik eerst fftjes een voeding fixen
)
Lijkt wel dat hij vol open staat... of een lek spanning ergens van.
Heb je al je weerstanden door gemeten ?
Ik zal hem morgen eens snel op een gaatjes print bouwen
(moet ik eerst fftjes een voeding fixen
- voodooless
- Contacteer:
Natuurlijk bedoel ik dat niet, er zijn twee outputs, dus op de een staat + 10.8V en op de ander - 10.8Vb_force schreef:Klinkt als een verkeerde terug koppeling ofzo ?
En zoals ik al zei: trek ik de OPA134 eruit, dan klopt het wel netjes.. Ik vermoed dus dat het daar ergens mis gaat..
- Hans Nootdorp
Zit waarschijnlijk in de lokale tegekoppeling. Van de uitgang naar de -ingang van de opamp zal wel een onderbreking (slecht soldering?) zitten. Kun je doorpiepen: opamp er uit en multimeter op uitganspin en -ingang van opamp. Er moet dan DC-verbinding zijn. Bij complex circuit andere opamp
Ale je een opamp los wilt testen: uitgang met -ingang verbinden en +ingang aan de nul leggen. Op uitgang moet dan 0 volt staan. Anders prulebak. Uiteraard wel +/- voeding aanbrengen. Deze test zou ik als eerste even doen.
Normaal staat er op de +ingang en de -ingang van een opamp in een schakeling ALTIJD hetzelfde signaal (zowel AC als DC).
Heb je ook wel de nul van de voeding met de signaalnul verbonden?
Succes!
Ale je een opamp los wilt testen: uitgang met -ingang verbinden en +ingang aan de nul leggen. Op uitgang moet dan 0 volt staan. Anders prulebak. Uiteraard wel +/- voeding aanbrengen. Deze test zou ik als eerste even doen.
Normaal staat er op de +ingang en de -ingang van een opamp in een schakeling ALTIJD hetzelfde signaal (zowel AC als DC).
Heb je ook wel de nul van de voeding met de signaalnul verbonden?
Succes!
- voodooless
- Contacteer:
Zal ik testen vanavond. Ik neem dat ik alles al door had gepiept.. maar het kan natuurlijk geen kwaad om dat nog eens te doenHans Nootdorp schreef:Zit waarschijnlijk in de lokale tegekoppeling. Van de uitgang naar de -ingang van de opamp zal wel een onderbreking (slecht soldering?) zitten. Kun je doorpiepen: opamp er uit en multimeter op uitganspin en -ingang van opamp. Er moet dan DC-verbinding zijn. Bij complex circuit andere opamp
Goeie tipAle je een opamp los wilt testen: uitgang met -ingang verbinden en +ingang aan de nul leggen. Op uitgang moet dan 0 volt staan. Anders prulebak. Uiteraard wel +/- voeding aanbrengen. Deze test zou ik als eerste even doen.
- Hans Nootdorp
- voodooless
- Contacteer:
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ik had ongeveer etzelfde probleem met mijn gainclone.
Was dus een verkeerd terugkoppeling (helemaal geen terugkoppeling
).
meet hem eens door van de output naar de + dan wel - pin.
Moet kloppen met de waarde in het schema.
Je vertelde trouwens dat je eerst + en - bij een op-amp verkeerd had. Heb je deze opamp vervangen ?
We hebben dit eens per ongeluk gehad op school, en toen rook het ook al niet al te lekker
Was dus een verkeerd terugkoppeling (helemaal geen terugkoppeling
meet hem eens door van de output naar de + dan wel - pin.
Moet kloppen met de waarde in het schema.
Je vertelde trouwens dat je eerst + en - bij een op-amp verkeerd had. Heb je deze opamp vervangen ?
We hebben dit eens per ongeluk gehad op school, en toen rook het ook al niet al te lekker
- voodooless
- Contacteer:
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ow ok, in inputs bedoelde jevoodooless schreef:Waarom zou ik een opamp vervangen als ik + en - inputs omdraaib_force schreef:Je vertelde trouwens dat je eerst + en - bij een op-amp verkeerd had. Heb je deze opamp vervangen ?Het is niet de voeding die verkeerd zat..
Dacht dat je de spanning bedoelde.