[UcD] Alweer eentje

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Kun je niet het voltage over de elko beperken tot binnen zijn toleranties? En dan bij alle DC boven die tolerantie een relais schakelen?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

voodooless schreef:
Kun je niet het voltage over de elko beperken tot binnen zijn toleranties? En dan bij alle DC boven die tolerantie een relais schakelen?
Ja dat kan.. Maar een relais is te traag om plotselinge DC-spanningen af te kunnen vangen..

Kees
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

audiomanics schreef:
Ja dat kan.. Maar een relais is te traag om plotselinge DC-spanningen af te kunnen vangen..
Als je de DC op de elko kunt afkappen op een bepaald punt maakt dat toch niet uit. Dan krijg je misschien 30 ms wat DC over je trafo.. who cares dat ie heel kort bromt en dan uitvalt?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

voodooless schreef:
who cares dat ie heel kort bromt en dan uitvalt?
Jij als je net lekker muziek zit te luisteren en iemand zes straten verderop verzorgt wat dc op je stopcontact..
Maar het probleem was toch die elco..
Je moet het risico maar nemen dat je trafo ineens doorslaat en een volle kortsluiting wordt.. Ik heb 't nog niet mee gemaakt in ieder geval, ook nog niet over gehoord (onder normale omstandigheden)
Tranzorbs zijn echt rete snel en dit schakelingetje bestaat al even.. Ziet er alleen heel erg eng uit, misschien... (doe ik ook.... dus..en ik werk ook nog steeds)

Kees
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

audiomanics schreef:
voodooless schreef:
who cares dat ie heel kort bromt en dan uitvalt?
Jij als je net lekker muziek zit te luisteren en iemand zes straten verderop verzorgt wat dc op je stopcontact..
80V DC :? Knappe jongen die dat kan ;)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

voodooless schreef:
wat DC
Is bij mij een paar mV..
Meet jij 80VDC?? :shock: :shock:

Ik ook: na de gelijkrichter...secundair..

Kees
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

audiomanics schreef:
voodooless schreef:
wat DC
Is bij mij een paar mV..
Meet jij 80VDC?? :shock: :shock:

Ik ook: na de gelijkrichter...secundair..
Nee, de elko's die ik zou gebruiken zijn 80V, dus dat is dan ook gelijk de hoeveelheid DC die ze aankunnen, snappie. Als je daar dus overheen komt, dan heb je pas problemen. Maar als je dus (mogelijke) de spanning over de elko's kunt aftoppen op onder de 80V, dan is er niks aan de hand. De rest doet de zekering dan wel. Kun je er geen zener overheen zetten ofzo :?: Ik zeg nu vast weer iets heel doms :lol:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

voodooless schreef:
Kun je er geen zener overheen zetten ofzo :?: Ik zeg nu vast weer iets heel doms :lol:
Een tranzorb is een soort zenuwe-diode (het symbool heeft er ook wel erg veel van weg, vind je niet?)

Ook wel te vinden onder de naam overspanningsbeveiliging...

Kees
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Christiaan,

Zo eenvoudig is 't allemaal niet. Het is de slewrate van de inkomende spanning die je hier nekt, immers, bij een defecte primaire wikkeling (sluiting) zal de spanning in zeer korte tijd oplopen tot de volle netspanning. Om dit te kunnen meten en vervolgens actie op ondernemen zal de meetschakeling dus nog sneller moeten wezen. Ik zou netzoals Kees dan eerder gokken op een dikke varistor of transzorb en hopen dat de zekering eerder doorbrandt dan dat de elco het luchtruim kiest.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Maar zo'n transzorb over de elko gaat dus werken?

Alles wat boven de xV DC komt, komt dan niet over de elko. En het is dan wachten tot de zekering knalt (dat zal deze ongetwijfeld al vele malen eerder doen, maar goed, bij een puls hoeft dat niet het geval te zijn).
richardkrol
Berichten: 214
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 12:00

Bericht door richardkrol »

Is dit geen optie?

http://www.kempelektroniks.nl/index.php?item=27

Afbeelding

Gr,

Richard Krol
Hexateq Audio Visual
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zeker, maar als zelf maken een optie is, waarom niet! Dat ding doet immers ook niet veel meer dan voorgesteld.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Richard,

Dat apparaat funktioneert volgens precies hetzelfde principe als waar we hier over discussieren. Ik zou ook niet weten hoe anders je DC moet gaan tegenhouden, wellicht met een nette DC servo die de 220V bijregelt? In dat geval kan je beter een UPS kopen die offline werkt, dwz. zelf de netspanning opwekt onafhankelijk van de netspanning.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Oke. Maar dus zo'n transzorb over de elko zou veilig moeten werken toch?
richardkrol
Berichten: 214
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 12:00

Bericht door richardkrol »

SSassen schreef:
Richard,

Dat apparaat funktioneert volgens precies hetzelfde principe als waar we hier over discussieren.
Da's mooi om te horen, dat vermoeden had ik al, al gaan ze niet echt in op de techniek van dat doosje. Dat staaft dus mooi jouw adviezen aan Christiaan :D

Gegroet

Richard
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

voodooless schreef:
Oke. Maar dus zo'n transzorb over de elko zou veilig moeten werken toch?
Dacht het wel. De gemiddelde transzorb haalt toch wel van 0-100A in 10uS.. Er zijn snellere diodes maar die kunnen meestal niet herstellen na zo'n 1000Ampere

Kees
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zo :)

Ik heb vandaag de samples van de LM's ontvangen. Dus ik ben weer lekker aan de slag gegaan.

Na flink wat piellen is het gelukt om de opamp te vervangen en de CRD's te verwisselen. Het lastigste was om de voedingscaps te vervangen. Daar zaten nog de orginele, en dat kan natuurlijk niet 8) . Dus vervangen door 100uF Panasonic FC. Het is wat krap, maar het is toch gelukt. Ik heb ook maar effe de caps in de signaalweg, die ik halfbakken had gebypassed eruit gehaald en vervangen door een draadbrugje.

Verder waren de draden extra voedingen natuurlijk een zooitje. Deze heb ik vervangen voor een nette flatcable. De trafo heeft ook mooi bedje van vilt gekregen. Misschien hoor ik het brommen dan wat minder. Het ziet in ieder geval leuk uit. Slaap zacht :lol:

Afbeelding
Afbeelding

Links dus met vernieuwingen, rechts de oude situatie.

Morgen de andere kant, ben er nu te moe voor.
Laatst gewijzigd door voodooless op di 16 jan 2007, 0:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Bericht door Sjaudio »

Zo, echt een verbetering.. super! :)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zo, operatie nummer twee zit er ook op. Heb alles weer netjes aangesloten, en dit keer ook de aarde aangesloten.

Het spannende moment was toen de stekker erin ging. Hij deed het nog :D

Geen idee of het beter is. Ik draai nu heel zachtjes "Animals" tot ik in slaap ga vallen ;) Echt goed kan ik het nu niet beoordelen natuurlijk, maar er lijkt wat meer rust te zijn, ondanks het lage volume zijn toch alle details hoorbaar inclusief de slam van de bassdrums.

Morgen ga ik echt wat meer luisteren. Vanavond was het vooral zwoegen en zweten. De binnenkant ziet er in ieder geval een stuk netter uit nu :) Er zijn nog wel wat dingen die werk nodig hebben, maar dat kan later ook nog wel.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

meer (detail) foto's !!!! :D
hybride
Berichten: 114
Lid geworden op: za 13 jan 2007, 0:21

Bericht door hybride »

Oeps.. (Christiaan?)

Super!

Ik hoop op een objectieve beoordeling van de geluidsmatige verbetering met de update van de LM.
Het is toch best een linke klus dat gepriel met smd :( .
Graag ook een close-up foto van het omleggen van de spanningsrail!

Het beoordelen lijkt me overigens best lastig, want je kan natuurlijk niet meer terugschakelen.
En er is natuurlijk de suggestie dat het beter moet klinken :wink:
Laatst gewijzigd door hybride op wo 17 jan 2007, 12:49, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

hybride schreef:
Jeroen,
Wie :?: :oops:


Ik zal vanavond nog wat closeup foto's maken :)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Wow :shock:

Dat dat weer zo'n verschil maakt! Eerste indruk met de muziek op normaal volume: meer detail, breder en strakker beeld, meer rust (om het maar effe audiofiel te zeggen :roll: ). Al met al weer meer realisme.

Ik ga nog effe lekker verder luisteren voordat ik wat foto's ga maken :twisted:
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

voodooless schreef:
Wow :shock:

Ik ga nog effe lekker verder luisteren voordat ik wat foto's ga maken :twisted:
Je maakt ons wel nieuwsgierig zo!! :D
Zou haast zelf ook zo'n UCD kopen.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik zou nog wat pic tonen. Bij deze dan:


Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie