Hi-Vi B3S Filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

JuuL

Hi-Vi B3S Filter

Bericht door JuuL »

Deze drivertjes hebben ook een filter nodig. Ik heb hier nog wat vraagjes over (eerste keer passief filteren). En waarschijnlijk ben ik niet de enige. :wink:

Afbeelding
Filter
This is the filter design. There is some flexibility in component selection. Inductor DCR does not matter. The components I used were supplied from Madisound. The cap is a Bennic poly, the resistors are Eagle metal films, and the coils are air core standards. The one critical part is that the small inductor must be a .08 mH. It can't be a .10 or a .05. This means you have to have the coil custom made or you can buy a .1 and unwind it to what you need.

For unwinding a coil, the important thing to remember is number of turns is not a linear relationship to the inductance. Unwinding a .10 halfway does not equal .05 for example. Go to Lalena's inductor calculator, enter the gauge, spool length and spool inside diameter for both a .10 and a .08 to find the number of turns for each one. Subtract the two and you'll know how many turns to unwind from a .10 to make it a .08. Note that this is very accurate but only works for air coil. Before you start unwinding, you can do a sanity check on the .10 by confirming known numbers like the DCR and outside diameter, with what the Lalena calculator shows up. Or forget all that and pick up a cheap LCR meter from MCM. # 72-6634 is on sale right now. I have one and it's really nice. I can't imagine life as a speaker builder without it.

When you construct this crossover, do it so resistor R2 is easily removed and replaced. That might mean using some kind of terminal, binding post or other quick release method. R2 is a baffle step compensation resistor. Adjusting R2 is the key to making this driver fit your application and preference. For most people, R2=8ohms will work the best. Use that as a starting point and read on below.

I don't know where I got a Bennic Poly 4.3 uF cap, nobody sells them. 4.7 is too big and 3.9 is too small for this. You can parallel a 1.0 and 3.3 to reach this value however.
Condensatoren
De 4,3uF condensator is -zoals ZaphAudio schrijft - niet te vinden.
Dit is op te lossen door 1.0 uF en 3,3 uF te nemen.
Hier zijn weer allerlei soorten in. Welke voldoen?
Afbeelding
Bipolaire, mooi goedkoop.
Afbeelding
MKP, stuk duurder. Maar klinkt zeker ook stuk beter?

Weerstanden
R2: voor de baffle step, de waarde hiervan is afhankelijk van de plaatsing.
Afbeelding
10W Metaalfilm Oxide weerstand voor R2
4W Metaalfilm Oxide weerstand voor R5

Luchtspoelen

Afbeelding
SP-0.82MH-1 - Visaton coil with air core and tinned wire ends 0,82mH (5013)
Internal resistance 0,4 Ohm
Wire diameter 1,0 mm
Diameter 48 mm
Height 18 mm

Afbeelding
LU25/008/071 - Lucht spoel 0.08mH 0.19 Ohm 0.71mm

Al bij al toch zo'n 20 euro/speaker.
Kloppen de vermogens, types, afmetingen zo? Iemand op/aanmerkingen?

Is dit niet veeeel goedkoper actief te filteren?
Heb 8 filters nodig voor mijn surround set.
StevenW

Bericht door StevenW »

JuuL schreef:
In Nederland niet nee. Bij partsexpress.com heb ik ze wel kunnen vinden.

:D

Hoi Juul,

Wat een toeval! Ik stond op het punt een draadje te starten over het maken van het filter van het systeem van zaphaudio.com.

Ik heb inmiddels 5 filters gemaakt en ik kan je voorzien van alle informatie die je maar nodig hebt om dat filter gemakkelijk in elkaar te flansen. Ik heb het ontwerp van zaphaudio niet veranderd, maar wel aangepast aan de beschikbaarheid van de onderdelen hier in Nederland.

Als je dat goed vind, plaats ik die informatie gewoon hier in dit topic. Het zijn een heleboel foto's van de bouw en veel informatie over de gebruikte onderdelen en de beschikbaarheid daarvan.

We hebben immers een aantal weken de tijd! :wink:

Ik kan je dit nu al wel vertellen:

*Audyn-Cap MKP-QS bieden een goede prijs/kwaliteit, je hebt er inderdaad 2 van nodig per filter. Ze zijn echter vrij goedkoop en goed verkrijgbaar. Mijn advies is om een 3,3 en een 1,0 te combineren.

*De weerstanden zijn van Visaton, type MOX, 10W. Het is echter lastig om 30Ohm te krijgen, dus ook hier zijn 2 weerstanden nodig om die waarde te bereiken. De weerstanden moeten in serie aan elkaar gemaakt worden.

*De weerstand van de gebruikte spoelen zijn niet relevant. Dat is in dit geval erg prettig, want dan neem je gewoon de goedkoopste (0.6mm) spoelen van Visaton. Koop een 0,82 en een 0,1. Met een LCR-meter kan je ze gemakkelijk op maat maken. Dat hoef jij echter niet te doen, want dat heb ik al gedaan. Hoe dat moet, laat ik binnenkort met wat foto's en tekst zien.

Met deze componenten maak je eenvoudig een goed en goedkoop filter. Naast bovengenoemde onderdelen, heb ik gebruikt gemaakt van een standaard formaat printplaat zonder koper. Van dat "gaatjes-spul" zeg maar. Die kosten vrijwel niets en zijn evenals alle overige componenten goed verkrijgbaar. Natuurlijk gebruik ik ook bedrading, maar ook die is erg goedkoop en goed verkrijgbaar.

Enfin, van mijn kant kan je een boel adviezen krijgen. Ik zal de bouwbeschrijving hier z.s.m. plaatsen.

Vriendelijke groet,

Steven

P.S.

Even voor de kritische lezers onder ons:

Ik ben op de hoogte van het feit dat er mensen op forums rondlopen die hele positieve verhalen verspreiden over bepaalde produkten die ze uiteindelijk zelf willen verkopen. Met dit verhaal in mijn achterhoofd, kan ik mij voorstellen dat sommige mensen argwanend kunnen kijken naar al mijn acties m.b.t. tot de Hi-Vi B3S. Daarom wil ik bij deze nogmaals benadrukken dat ik géén commerciële belangen heb. Ik heb een leuke baan in de gezondheidszorg en die wil ik graag voortzetten. Mijn enthousiasme is oprecht en het delen hiervan mijn hobby.
JuuL

Bericht door JuuL »

thefinlux schreef:
JuuL schreef:
Als je dat goed vind, plaats ik die informatie gewoon hier in dit topic.
Tuurlijk prima! :D
*Audyn-Cap MKP-QS bieden een goede prijs/kwaliteit, je ...
Dankje, dan bestel ik die.
*De weerstanden zijn van Visaton, type MOX, 10W. Het is echter lastig om 30Ohm te krijgen, dus ook hier zijn 2 weerstanden nodig om die waarde te bereiken. De weerstanden moeten in serie aan elkaar gemaakt worden
Die 30 Ohm weerstand, die hoort bij het "notch" filter?
*De weerstand van de gebruikte spoelen zijn niet relevant. Dat is in dit geval erg prettig, want dan neem je gewoon de goedkoopste (0.6mm) spoelen van Visaton.
Mooi, dat scheelt wel aardig wat geld.
Koop een 0,82 en een 0,1.
Ipv de 0,82mH neem ik 1,0mH en die wikkel ik iets af (goedkoper).
Met een LCR-meter kan je ze gemakkelijk op maat maken. Dat hoef jij echter niet te doen, want dat heb ik al gedaan. Hoe dat moet, laat ik binnenkort met wat foto's en tekst zien.
Ik ben van plan om deze te kopen bij conrad (heb het toch vroeg of laat nodig):
Afbeelding
40 Euro.
Naast bovengenoemde onderdelen, heb ik gebruikt gemaakt van een standaard formaat printplaat zonder koper. Van dat "gaatjes-spul" zeg maar. Die kosten vrijwel niets en zijn evenals alle overige componenten goed verkrijgbaar. Natuurlijk gebruik ik ook bedrading, maar ook die is erg goedkoop en goed verkrijgbaar.
Ik koop denk ik wat triplex en dan maak ik ze hier op vast. Ook mooi goedkoop en stevig :).

Ik kom al bij al nu uit op zo'n 12 euro per filter :D
P.S.

Even voor de kritische lezers onder ons:
......
Je komt niet over als iemand die het alleen voor het geld doet :wink:
JuuL

Bericht door JuuL »

Ik las wat over zobel netwerken. Je ziet dat de impedantie aardig omhoog loopt, waarom wordt hier geen zobel netwerk gebruikt?

http://www.partsexpress.com/pdf/297-427.pdf
Bijlagen
Hi-Vi.JPG
Hi-Vi.JPG (23 KiB) 3665 keer bekeken
Laatst gewijzigd door JuuL op vr 02 feb 2007, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
daniel

Bericht door daniel »

Als je op zaphs site kijkt, zie je dat die piek bij 8kHz ligt. Daar heeft ie die notch voor ontworpen. In de datasheet lijkt die piek echter bij 6.5-7kHz te liggen. Ik weet niet hoe kritisch dat komt, maar misschien iets om eens na te meten voordat er filters gebouwd worden.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

kwestie van zelf thuis meten :P

ligt nmlk aan je formaat van de kast.. etc
StevenW

Bericht door StevenW »

Afbeelding

Heb ik ook! :D Prima ding! Enige nadeel is dat de bijgeleverde kabelstje met klemmetjes er kort zijn, maar dat is natuurlijk gemakkelijk te vervangen door wat langere exemplaren.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Dit moet ik blijven volgen, anders wordt het niets met mijn B3S project. :D
JuuL

Bericht door JuuL »

Heb ik ook! Very Happy Prima ding!
Fijn om te horen! :D
thefinlux schreef:
maar dat is natuurlijk gemakkelijk te vervangen door wat langere exemplaren.
Oei oei, dat is heel belangrijk bij het meten van inducties. Bij lange kabels ga je een niet te verwaarlozen meetfout krijgen.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

ik heb er gewoon eentje in mijn multimeter zitten :D
StevenW

Bericht door StevenW »

JuuL schreef:
Oei oei, dat is heel belangrijk bij het meten van inducties. Bij lange kabels ga je een niet te verwaarlozen meetfout krijgen.
Ik heb meerdere metingen verricht, zowel met de korte, als met de langere kabels. Curieus. Als ik de metingen verricht met de kortere kabeltjes en gebruik maak van die krokodillenbekjes, dan gebeurt er iets opvallend. De postitie van de klem op de lange, uitlopende draad van de spoel is niet belangrijk. Dat kleine, uit het midden van de spoel komende draadje vertoont vreemde eigenschappen. Klem ik dit draadje dicht bij de spoel, dan zijn de waarden ALTIJD hoger! Als ik de klem halverwege op dat draadje zet, dan wordt die waarde al minder. Vanaf een bepaalde afstand van de spoel (ongeveer 5 cm.) treden er geen veranderingen meer op.

Met die kleine draadjes kon ik dus niet nauwkeurig meten. Ik heb geen idee hoe dat komt. De langere kabels gaven geen problemen en ik kon steeds nauwkeurige metingen verrichten.

Zo'n LCR-meter is wel vreselijk handig. Ik ben blij dat ik er nu eindelijk eentje heb. Voor dit project hoef je er echter niet persé een aan te schaffen, ik kan je namelijk precies vertellen hoeveel wikkelingen je van de spoelen moet halen om de gewenste waardes te kunnen halen. Dat is bij iedere spoel hetzelfde. 3 X bij die van 0,1 om 0,08 te halen en 21 X bij een spoel van 1,0 om 0,8 te halen. Die 0,82 van Visaton is vaak niet op voorraad, maar die is natuurlijk ook prima geschikt. Ik weet van laatstgenoemde spoel niet hoeveel wikkelingen eraf moeten.

Steven
Aziz

Bericht door Aziz »

Even gewoon om te weten:

Wat zou er aan "dit" filter moeten veranderen als je 2 untis per box zou nemen?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

sja moeilijk te zeggen.

Filter is sowieso nogal kast afhankelijk.
Met andere woorden, hij is van Zaph over te nemen, mits je exact dezelfde maten gebruikt.
En dan nog kunnen er verschillen zijn (andere driver)
Aziz

Bericht door Aziz »

Als ik het goed begrepen heb is alleen R2 bedoeld voor baffle correctie?

p.s. ik bedoel geen andere drivers, ik bedoel 2x deze driver in een kast in plaats van 1 driver... en dan denk ik dus het volume verdubbelen?

Ben nog behoorlijk onbekend met al deze materie... De HiVi word zon beetje mijn eerste serieuze projectje

p.s2 Ik schrik behoorlijk van de onderdelen voor het filter. Voor 5 speakers kom ik uit op 70+ euro??? kan dat kloppen?

- edit -
zal zelf maar antwoorden: Ja dat kan kloppen :oops: lees zojuist prijzen tussen 12 en 20 euro per speaker...
Laatst gewijzigd door Aziz op di 06 feb 2007, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Aziz schreef:

p.s. ik bedoel geen andere drivers, ik bedoel 2x deze driver in een kast in plaats van 1 driver... en dan denk ik dus het volume verdubbelen?

Ben nog behoorlijk onbekend met al deze materie... De HiVi word zon beetje mijn eerste serieuze projectje

p.s2 Ik schrik behoorlijk van de onderdelen voor het filter. Voor 5 speakers kom ik uit op 70+ euro??? kan dat kloppen?
Het hele netwerkje zorgt er eigenlijk voor
Welke plaats hoeveel etc etc (simpel gezegd)

Als je 2 drivers neemt, wordt je kast ook groter.
Opzich kan je hem hetzelfde laten en de diepte in gaan, maar vaak is dit niet mooi.
Aziz

Bericht door Aziz »

Oke,

Dus als ik het goed begrijp is R2 voor de baffle step correction, L4, R5 en C3 zijn een soort impedantie correctie, wat dus blijkbaar ook weer direct in relatie staat met de afmetingen van de luidspreker-behuizing?

wat doet L1 eigenlijk?

- edit -

Frontpage verhaaltje er nog eens bij gepakt. Klopt het dat L1 een soort "high freq cut off" is, vanaf 25000Hz ?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Aziz schreef:
Oke,

Dus als ik het goed begrijp is R2 voor de baffle step correction, L4, R5 en C3 zijn een soort impedantie correctie, wat dus blijkbaar ook weer direct in relatie staat met de afmetingen van de luidspreker-behuizing?

wat doet L1 eigenlijk?
circuitje 1 en 2
(dus L1 + R2 en L4 + R5 + C3) zorgen voor de compensatie.
Dus niet enkel R2..
Aziz

Bericht door Aziz »

Oke, maar klopt het dan dat cirquitje 2 een impedantie correctie netwerk is? Of is dat weer wat anders?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Aziz schreef:
Oke, maar klopt het dan dat cirquitje 2 een impedantie correctie netwerk is? Of is dat weer wat anders?
impedantie correctie is weer anders.

Maar ehm daar is genoeg over te vinden :P
nlmb

Bericht door nlmb »

Om de cryptische antwoorden van b_force wat te verduidelijken, de eerste kring trekt het oplopende mid (tgv van baffle step en intrinsieke driver respons) weer vlak. De serie LCR zal hoogstwaarschijnljk de extra stap in het gebied waar de conus opbreekt wat uit dempen.

Wanneer je twee drivers gaat gebruiken in een behuizing dan moet het filter op de schop, ik zou dan voor een 1.5 configuratie gaan waarbij de onderste woofer de bafflestep invult. De drivers moeten idealiter dan wel ieder hun eigen kamertje krijgen.

Wanneer je de breedte van de kast gelijk houdt kan je de lcr handhaven op de full range driver. De eerste spoel//weerstand kan je zeer waarschijnlijk weglaten omdat de 2e breedbander dan de bafflestep opvult (tot ca 200 Hz). Dat laatste kan je makkelijk verkrijgen door de onderste woofer in te laten komen met een enkele spoel en een lcr (lcr kiezen als in de eerste woofer). De grootte van deze spoel kan je op het gehoor wel bepalen, maar zal zeker richting de 3 mH gaan met deze breedbandige woofertjes.
nlmb

Bericht door nlmb »

b_force schreef:
Aziz schreef:

Het hele netwerkje zorgt er eigenlijk voor
Welke plaats hoeveel etc etc (simpel gezegd)

Als je 2 drivers neemt, wordt je kast ook groter.
Opzich kan je hem hetzelfde laten en de diepte in gaan, maar vaak is dit niet mooi.
Kan je in het vervolg de fles laten staan voordat je post, naast het feit dat het onduidelijk en onjuist is helpt dit niet echt voor de vragensteller.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik meende dit hele verhaal over bafflestep te hebben gelezen in de startpost.
Misschien heb ik het me in mijn enthousiasme ingebeeld of ik ben vandaag teveel met de B3S bezig geweest, ik weet het niet :P

Wat ik verder wilde vertellen is dat ,zoals nlmb ook in zijn verhaal aangeeft, je niet zomaar het zelfde filter kan behouden.

Ook met 2 woofer er bij wordt het totale systeem anders.
Ik dacht persoonlijk dat je enkel info wilde over bafflestep compensatie (notch filter). Daar over is heel veel te vinden op het forum EN op het internet.

maargoed de mis opvatting is bij deze weer helder :)

De conclusie blijft dat je niet zomaar het filter kan gebruiken voor 2 drivers.
Hoewel een 1,5 weg systeem met deze woofertjes nog wel eens leuk kan worden. Helemaal in een TL systeem. :)
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

EDIT gericht aan NLMB EDIT

: Ik neem aan dat je laatste opmerking grappig bedoeld is? Dan zullen we het er maar bij laten :D . B-force is dan wel niet zo welbespraakt en technisch onderlegd als jij, maar bedoeld het wel goed. En da's ook heel belangrijk toch?

Wowly
Laatst gewijzigd door Wowly op di 06 feb 2007, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Wowly schreef:
Ik neem aan dat je laatste opmerking grappig bedoeld is? Dan zullen we het er maar bij laten :D . B-force is dan wel niet zo welbespraakt en technisch onderlegd als jij, maar bedoeld het wel goed. En da's ook heel belangrijk toch?

Wowly
Wowly, ik vind het niet zo heel erg, ik begrijp het wel.
Het komt er gewoon er op neer dat ik niet helemaal begreep wat hij niet begreep en we daardoor elkaar niet helemaal hebben begrepen.

begrijpen we het nog ? :P
een miscommunicatie heet dat..

daardoor leek mijn reactie enigszins wat kortaf. (ik had hem ook beter nader toe moeten lichten eigenlijk :oops: )
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik had het zeker niet tegen jou Bart (sorry), maar tegen NLMB !!! Trek je het niet zo aan allemaal. We weten allemaal dat je je best doet voor een goede bijdrage alhier, maar je hoeft het niet van anderen te pikken dat je teveel drinkt oid als je je posts zet. Ik vind dat nergens voor nodig imho

Jan

Edit: ik zal mijn eerste post aanpassen voor de duidelijkheid
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”