Welk ontwerp wil jij op DDIY2005 zien?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Welk ontwerp wil jij op DDIY2005 zien?

Bericht door DIY_Freak »

Zondag 17 april 2005 is het zover, de tweede Dutch DIY dag: http://home.versatel.nl/ddiy_2005/! Vorige jaar (zie foto's: http://www.home.zonnet.nl/blu_line/) was een groot succes. En ik verwacht dit jaar alleen nog maar meer animo. :P

Ik wil graag een ontwerp presenteren in een van de luisterruimten, maar weet nog niet wat. Het moet in ieder geval een tweeweg zijn, want ik denk niet dat ik het red om een mooi drieweg systeem te ontwerpen in dat tijdsbestek (het is zo al krap genoeg).

Mogelijk drivers:
Adire Extremis6 (6" poly, Xmax 26mm p-p, dus de luchtverplaatsing van een 10"), afgeschermd, m'n favoriete keuze momenteel. Ik heb ze nog niet getest...
Seas L21 (H0955), het wordt vrij lastig... om hier een tweeweg mee te maken. Ik denk dat de meeste bouwers zeggen dat dat niet kan [-X maar ik houd wel van een Wrede Uitdaging :twisted: (nagalmend satanisch lachje)
Peerless HDS-182PP (misschien een beetje afgezaagd, maar wel goed!), kan zelfs met 3/4" tweeter.

Van de eerste twee heb ik twee paar (MTM), van de Peerless slechts 1 paar.

Tweeters: Accuton C23, Morel MDT37, Morel MDT40, Hiquphon OWIII, Seas noferro 800TV (H1150) en Seas KT 27 G550 (H1212, alu).

M'n eerste inval (afgezien van de zieke gedacht om en tweeweg met de L21 te doen) is een cardoide luidspreker met de Adire midbasses en semihoorn tweeter.

Maar wellicht zijn er hier leden die ook naar DDIY komen en een leuke/interessante suggestie hebben? Misschien kun je zelfs iets voorstellen, ook al was je (nog) niet van plan te komen... ;)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Misschien een open baffle ontwerp, zoals siegfried linkwitz dat doet
www.linkwitzlab.com
iets met een actieve subwoofer ofzo. dan kun je nog best een tweewegje gebruiken. lijkt mij persoonlijk heel interessant om te horen hoe zo'n luidspreker het doet, gezien de enthousiaste verhalen op het internet
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Leuk idee Hans.
Ik had mezelf al ingeschreven, en een draadje geopend met een voorstel (en carpool idee) op http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=591
Ik zal (als ik nog even tijd kan maken ervoor in dit wat korte tijdsbestek) nog even brainstormen over je idee.
Laatst gewijzigd door Edo op wo 23 feb 2005, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik zou het het meest interessant vinden als je een cardioid maakt met de L21 en de KT 27 G550. Dan kun je een crossover kiezen tussen 1500 en 2000 Hz. Moet te doen zijn. Maar als je toch redelijk wat bas wil kun je waarschijnlijk beter de Adire kiezen.

Groetjes, Jeroen
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

keyser schreef:
Misschien een open baffle ontwerp, zoals siegfried linkwitz dat doet
www.linkwitzlab.com
iets met een actieve subwoofer ofzo. dan kun je nog best een tweewegje gebruiken. lijkt mij persoonlijk heel interessant om te horen hoe zo'n luidspreker het doet, gezien de enthousiaste verhalen op het internet
Een echt fullrange dipoolsysteem (4-weg) staat volop in de steigers maar zal pas klaar zijn voor DDIY2006 ;)
de vuilnisman
Berichten: 123
Lid geworden op: di 31 aug 2004, 12:46

Bericht door de vuilnisman »

ik ben zelf wel benieuwd naar de Adire Extremis 6 misschien in combinatie met de accuton of seas tweeter.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

jeroen_d schreef:
Ik zou het het meest interessant vinden als je een cardioid maakt met de L21 en de KT 27 G550. Dan kun je een crossover kiezen tussen 1500 en 2000 Hz. Moet te doen zijn. Maar als je toch redelijk wat bas wil kun je waarschijnlijk beter de Adire kiezen.

Groetjes, Jeroen
Ik denk dsat ik niet boven de 1,5KHZ moet filteren, dus dat wordt een torpedo filter voor de tweeter ;). Wellicht dat ik daarvoor uitwijk naar de Accuton (Fs=350), maar het lijkt me dat de Seas het ook zou moeten kunnen.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Leuk dat het initiatief zo enthousiast opgepikt wordt! Neem vooral zo veel mogelijk spullen mee. Het gaat per slot van rekening om wat de deelnemers laten zien.

Ik neem i.i.g. mijn SE-807 buizenversterker mee, en een eenvoudig SE-el84 versterkertje (wat een erg brede definitie van de term hifi vereist :) ), en als het even meezit een 6kanaals microcontroller-gestuurde preamp.

Op mijn wensenlijstje staat nog eens een paar mooie boven-gemiddeld-rendementsluidsprekers voor bij die SE-807. (bijvoorbeeld de Proteus). Mocht er iemand speakers meenemen die aan die definitie voldoen, dan houd ik me aanbevolen om eens een combinatie op te zetten!

Daniel
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Ik heb nog eens zitten simmen met de L21 in een dipool/cadioide behuizing en ik denk dat het geen goed idee is. Hij komt gewoon lucht te kort in het basbereik. De Extremis verplaatst nog een bakje lucht extra dus zou beter geschikt zijn. Een subje erbij zou weer wel kunnen, maar die ga ik niet bouwen. En gokken op aansluiting op iemand anders z'n sub zie ik ook niet gebeuren.

Als iemand grote voorkeur heeft voor een complete Seas aluminium MTM speaker, dan zou ik gaan voor een basreflexontwerp.

Anders denk ik toch aan de cardiode met de Extremis 6 in MTM.

Qua hoogrendement heb ik niet zo veel liggen op het moment.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Wie komen er eigenlijk van dit forum op de DDIY2005? Edo en Motorfret heb ik al gezien. Nog meer leden die plannen hebben?
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Zutphen klinkt nogal ver weg. :roll:

Lijkt me opzich wel leuk om eens te komen, maar vrees dat het niet gaat lukken. Ik moet dan maar net het geluk hebben dat ik de auto van pa mee kan nemen, en dat ik centen heb om er wat van dat brandbare spul in de gieten....

Maar ik zou wel wat leuks mee kunnen nemen. Een dubbel 8" HT subje wat op eigen kracht de 20 Hz haalt bij voorbeeld (met een inhoud van slechts 45 liter). Of een proto dubbel 15" dipole sub welke ongeloofelijk mooi klinkt vind ik.
Horn sub zou eventueel ook kunnen, maar ik weet niet of het wel zo verstandig is om deze de trap op en af te zeulen. :roll:


Tevens heb ik nog een ontwerp klaar liggen voor een compact twee weg monitortje met seas componenten. Het filter gebeuren is me nog onbekent, maar het kastje is al getekend. Ik meen dat de simulatie aangaf dat de weegave zelfs tot 40/45 Hz kwam.
Drivers zijn Seas W 171 EX-P (H 602) en Seas Excel T25CF001. Natuurlijk kan er nog een andere tweeter aan geknoopt worden. Inhoud is 10 liter getuned op 49 Hz met een slot port aan de achterkant. Kastje zoals ik deze getekend heb is gewoon simpel 18 mm MDF. Dit kan 22 mm worden, en er kan nog wat versteviging in.
De units zijn zo gekozen dat deze met minimale fitlering uit de voeten kunnen. Maar filtering is iets wat ik liever in de praktijk wil uitzoeken aangezien ik hier geen ervaring mee heb.

Ik denk dat zoiets heel erg leuk kan klinken, en het is in korte tijd uitvoerbaar. Het is echter niet iets bijzonders... Dit project komt steeds hoger op m'n lijstje, eind volgende maand eens zien of ik wat centen over hou om de woofers aan te schaffen. De tweeters heb ik al liggen.
blu_line
Berichten: 149
Lid geworden op: di 18 jan 2005, 7:48
Contacteer:

Bericht door blu_line »

Zutphen klinkt nogal ver weg.
Toch valt dat wel mee !
Tov van Apeldoorn, waar het vorigjaar was, is dat maar 10-15min extra.

mvg

ST
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Apeldoorn is ook ver... Ik moet helemaal uit hellevoetsluis komen, verder naar het westen kun je niet zitten. :cry:
blu_line
Berichten: 149
Lid geworden op: di 18 jan 2005, 7:48
Contacteer:

Bericht door blu_line »

IK zal er de volgende keer meer rekening meehouden.

mvg

ST
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik denk dat er vanuit regio R'dam vast nog wel een auto gaat....
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Anders neem je je pa toch gewoon ook mee? Kan hij de benzine betalen.
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Ik ga wel proberen wat te regelen. Als ik de auto mee krijg kan er wel iemand mee liften en kunnen we de brandstof kosten delen. Ruimte zat ieder geval, is een grote station wagen. :D
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

DIY_Freak schreef:
Wie komen er eigenlijk van dit forum op de DDIY2005? Edo en Motorfret heb ik al gezien. Nog meer leden die plannen hebben?
Ralf (ook op dit forum) komt ook.

Ik moet nog even mailen over hoe of wat, maar wat we nu op het oog hebben is een plekje waar wat DHZ speakers staan.
Ik kan zelf de Hestia meenemen, en de waarschijnlijk dan nog niet klaar zijnde Isis. Om toch wat geluid te krijgen wil Ralf een setje (shengys cd-10sd , shengya sa-33 hybride voorversterker, vincent sp331 hybride eindversterker en xindak ls kabels) meenemen.
Zelf gooi ik daarbij nog wat zelfbouw LS-kabels en de Cayin cd-speler.

Maar dit is een idee van ons, dus ik moet het nog voorstellen aan de organisatie wat ze ervan vinden.
jeewee
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 15 dec 2004, 12:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door jeewee »

Als ik ga(moet nog even kijken of ik kan) dan gooi ik de Lancetta's achterin. Wellicht neemt iemand een leuke buizenversterker mee waar ze het goed op doen..

jeewee
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

jeewee schreef:
Als ik ga(moet nog even kijken of ik kan) dan gooi ik de Lancetta's achterin. Wellicht neemt iemand een leuke buizenversterker mee waar ze het goed op doen..

jeewee
Daar wil ik de mijne graag voor ter beschikking stellen! (807 Single Ended)
Maar dit is een idee van ons, dus ik moet het nog voorstellen aan de organisatie wat ze ervan vinden.
Bij deze gedaan! Ik zal het wel met Simon-Thijs bespreken, hij weet hoe de ruimtes eruit zien. Maar een ruimte/hoek/o.i.d. met daarin mogelijkheid om naar hartelust te experimenteren, daar gaat het op DDIY2005 om.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

He Daniel,

Ik had inderdaad ST al een mail gestuurd.
Ik hoor het wel of het idee wat is..

Maar we gaan wel wat "off-topic" qua vraag van DIY Freak, de eerste post in dit topic. Sorry Hans.
Heb je al een idee welke combinatie je gaat gebruiken voor de beurs?

Groet,
Edo
blu_line
Berichten: 149
Lid geworden op: di 18 jan 2005, 7:48
Contacteer:

Bericht door blu_line »

@Michiel.
Er zijn een paar mensen die vanuit Rotterdam komen !
Zal ik 's voor je vragen ?

grtz

ST
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Graag!!! :D

Stuur me maar een PB als je meer weet. Of breng me even in contact met die personen.
audiofreak
Berichten: 91
Lid geworden op: za 06 nov 2004, 14:38
Contacteer:

Bericht door audiofreak »

DIY_Freak schreef:
Wie komen er eigenlijk van dit forum op de DDIY2005? Edo en Motorfret heb ik al gezien. Nog meer leden die plannen hebben?

Audiofreak komt ook,maar zonder zelfbrouwsels.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

blu_line schreef:
IK zal er de volgende keer meer rekening meehouden.

mvg

ST
Volgende keer in het centraal gelgen Hilversum? ;) De Media Academie bij mij om de hoek heeft ook weleens AES meetings, dus voor DDIY 2006 moet zeker wat te regelen zijn (dan zouik zelfs m'n aanstaande 4-weg dipool van +/- 1.80m hoog kunnen showen :D )
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”