Dynaudio Mini Esotar Reference

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Geenius schreef:
...Om aftekening van de naden na verloop van tijd voor te zijn, heb ik bewust een tweetal V-groeven gefreesd die samenvallen met de plaatnaden...
Als ik weer met MDF aan de slag ga, dan houd ik dit zeker in gedachten. Ik heb talloze dingen geprobeerd om de naden onzichtbaar te laten, maar het is me nog nooit gelukt. Hoewel ik inmiddels bekend ben met een aantal manieren om dit probleem aan te pakken, blijft het wel ontzettend arbeidsintensief. Dit is een schitterende oplossing, zowel optisch als praktisch. Mijn complimenten!

Met vriendelijke groet,

Steven
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Begint mooi vorm te krijgen Tony.
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

Mooie speakers weer Tony.
Wat een joekels van gaten voor de mid en de tweeter zeg. Bijna net zo groot als de woofers...
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

De V-groef is hier heel erg mooi, voegt echt wat toe. Zou het ook veel toevoegen qua diffractie?

Jan
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Christian schreef:
Mooie speakers weer Tony.
Wat een joekels van gaten voor de mid en de tweeter zeg. Bijna net zo groot als de woofers...
Maar dan heb je ook een heel bijzondere tweeter!
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

b_force schreef:
jeroen_d schreef:
Bijzonder bij jou is dat, ondanks dat je met meer dingen tegelijk bezig bent, het ook allemaal af komt :lol: .
Jah dat is me ook al opgevallen.

Hoe doe je dat toch ? :P
Geduld is een schone zaak.........
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Geenius schreef:
b_force schreef:
jeroen_d schreef:
Bijzonder bij jou is dat, ondanks dat je met meer dingen tegelijk bezig bent, het ook allemaal af komt :lol: .
Jah dat is me ook al opgevallen.

Hoe doe je dat toch ? :P
Geduld is een schone zaak.........
Bij mij blijft het bij geduld.
Of te wel vaak komt het in de ijs kast :P

Dit komt altijd door verschillende redenen.
Het beste is volgens mij dat je er elke week een paar uur aan werkt, dat is het meest effectief.
Aziz
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 13:25

Bericht door Aziz »

Misschien een stomme vraag, maar waar zijn die latten voor bedoeld die plat op de zij, voor en achterwanden zijn gemonteerd??
Laatst gewijzigd door Aziz op di 06 feb 2007, 9:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Wowly schreef:
De V-groef is hier heel erg mooi, voegt echt wat toe. Zou het ook veel toevoegen qua diffractie?

Jan
De V-groef idee is niet van mij, maar stond jaren geleden in de Elektuur Luidspreker Specials, met name bij de Vifa ontwerpen. Ook wordt het in de meubel-industrie vaak gedaan vanwege productietechnische redenen.

Ik weet niet precies wat het effect is op de diffractie, maar ik verwacht niet dat het veel uitmaakt, het is een 60-graden V-groef met een breedte van 3mm.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Aziz schreef:
Misschien een stomme vraag, maar waar zijn die latten die plat op de zij, voor en achterwanden zijn gemonteerd??
Ze zitten op de zij- en achterwanden en dienen ter versteviging van de panelen. Door de "willekeurige" (maar wel symetrische) vorm en plaatsing hoop ik trillingen in de wanden iets te verminderen en te spreiden. De afmetingen zijn niet specifiek bepaald maar op gevoel gekozen uit reststukken die ik nog had liggen.
Aziz
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 13:25

Bericht door Aziz »

Geenius schreef:

Ze zitten op de zij- en achterwanden en dienen ter versteviging van de panelen. Door de "willekeurige" (maar wel symetrische) vorm en plaatsing hoop ik trillingen in de wanden iets te verminderen en te spreiden. De afmetingen zijn niet specifiek bepaald maar op gevoel gekozen uit reststukken die ik nog had liggen.
Ah zoiets vermoedde ik al..

Je zegt "hoop ik trillingen te verminderen", is dus een soort experiment?
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Aziz schreef:
Geenius schreef:

Ze zitten op de zij- en achterwanden en dienen ter versteviging van de panelen. Door de "willekeurige" (maar wel symetrische) vorm en plaatsing hoop ik trillingen in de wanden iets te verminderen en te spreiden. De afmetingen zijn niet specifiek bepaald maar op gevoel gekozen uit reststukken die ik nog had liggen.
Ah zoiets vermoedde ik al..

Je zegt "hoop ik trillingen te verminderen", is dus een soort experiment?
Het zal allicht een verbetering geven, hoe groot die verbetering is, is nog niet te zeggen.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Aardig op kunnen schieten de afgelopen week. Ten eerste de kasten afgelakt in hoogglans warm grijs. Dempingsmateriaal en kabels aangebracht en de drivers gemonteerd. Let niet op de lelijke schroeven, als alles klaar is gaan er zwarte inbus-schroeven in. Toen een provisorisch 1e orde serie filter gemaakt om te horen wat de mogelijkheden zijn. Bijgaand een foto. :)
Bijlagen
Esotar_07.JPG
Laatst gewijzigd door Geenius op di 27 feb 2007, 9:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Wauw! Je hebt werkelijk vintage HiFi nieuw leven ingeblazen! \:D/

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
JTB
Berichten: 107
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 11:16
Locatie: Hoensbroek (Zuid-Limburg)

Bericht door JTB »

Zeer mooi! Kun je al iets zeggen over de klank?
snikkeltje
Berichten: 33
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 17:09

Bericht door snikkeltje »

Oh my God! Naast deze speakers valt het pas echt op, wat zijn dat een joekels zeg, die woofers daarnaast!
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

JTB schreef:
Zeer mooi! Kun je al iets zeggen over de klank?
Het filter is alleen een eerste probeersel, maar ze zijn tot nu toe best leuk. :lol:
Diep laag zit er niet in, maar dat verwachtte ik ook niet met die woofers. Wat ik erg mooi vind is een soort tweeter-achtige transparantie en detaillering tot ver in het middengebied. Dit is een ander soort detail dan je normaal van konus drivers krijgt. De drivers zijn ook erg flexibel in filtering, eigenlijk klinkt alles wel goed - dat maakt het ook meteen heel lastig. Ze kunnen in ieder geval makkelijk meekomen met de huidige techniek, alleen de kleine waarde van Cms voor de Dynaudio's maakt dat het laag pas lekker klinkt als je de boel opendraait.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Vrouw en kinderen de deur uit, gisteravond in alle rust kunnen filteren. :twisted:

Het eerste probeersel was duidelijk voor verbetering vatbaar, de typologie is gelijk gebleven, maar ik heb flink met de waardes van de componenten zitten spelen. Wat vooral erg kritisch is voor de tonale balans is de waarde van de weerstanden voor de mid en tweeter, hiermee is de speaker heel makkelijk te sturen wat bereft mate van detaillering en dieptewerking.

Het resultaat na 4 uur lang filteren: de speaker klinkt nu een stuk volwassener met een warm en vol laag. Ook op lage nivo's is er voldoende laag aanwezig. Ik wil nog wat experimenteren met de hoeveelheid dempsmateriaal in de kast, bij sommige opnames vind ik het laag een tikje te vol, kan iets droger naar mijn smaak. Het midden en hoog kenmerken zich door een hele hoge mate van doortekening zonder ooit opdringerig of overdreven detailrijk te worden. Je kijkt als het ware echt in de opname, alle details en bijgeluiden zijn als vanzelfsprekend aanwezig zonder te overheersen. Waar ik verder erg tevreden over ben is de ruimte weergave. De speakers zetten een breed en diep beeld neer met een zeer goede plaatsing van de instrumenten. Alles staat lekker los van elkaar.
Bijlagen
crossover_02a.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Nu begint 't dus te kriebelen bij mij, ben echt heel benieuwd hoe dat klinkt, zeker omdat Dynaudio vroeger voor mij een soort utopie was, onbetaalbaar voor de hobbyende student, ik moest 't doen met Tesla en Vifa drivers etc.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
JTB
Berichten: 107
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 11:16
Locatie: Hoensbroek (Zuid-Limburg)

Bericht door JTB »

En ik vind het ook echt zeer mooie drivers altijd! Hoge WAF factor zeg maar.
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bericht door Dinobe »

Ziet er prachtig uit!

[off-topic]
Vraagje:
Is dat een paar Cantum Aurus speakers in de achtergrond?
En wat vind je daarvan?
[/off-topic]
JTB
Berichten: 107
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 11:16
Locatie: Hoensbroek (Zuid-Limburg)

Bericht door JTB »

Lijkt er idd op. Ik heb de leisure 3 SE's en vanaf vanavond de Melody 103. Ik vind de sound van AC zeer goed voor het geld.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Dinobe schreef:
Ziet er prachtig uit!

[off-topic]
Vraagje:
Is dat een paar Cantum Aurus speakers in de achtergrond?
En wat vind je daarvan?
[/off-topic]
Inderdaad een setje Aurum Cantus Leisure 5. Persoonlijk vind ik het laag nogal dik, weinig definitie, voornamelijk wollig. In het midden zijn ze niet helemaal waarheidsgetrouw maar dat valt alleen op bij een direct vergelijk met iets anders. De band tweeter is wel lekker transparant. De afwerking van de kasten is wel bijzonder fraai!
Audiofiel
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 23:40

Bericht door Audiofiel »

Via een reactie van Tony [url=http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=56666.0]op mijn topic bij htforum[/url] kwam ik hier terecht. Leuk om te lezen dat deze fraaie Dynaudio's weer een nieuw leven worden ingeblazen.

Ik ben wel benieuwd hoeveel liter je hebt gebruikt voor deze kast, aangezien de 15W75 meestal slechts zo'n 7-8 liter per stuk wil hebben. :roll:
Audiofiel
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 23:40

Bericht door Audiofiel »

[quote="KT88"]Weinigen weten het, maar elke Eend, Dyane, Ami, LN, Visa tweecylinder en GS 4-cyl. boxer kunnen met een slinger gestart worden.[/quote]

Zelfs een DS kun je zo starten weet ik uit eigen ervaring. :wink:

[quote="KT88"]Ontopic: hoe zouden die dynaudio's het doen als caraudioset? :lol:[/quote]

Prima hoor. Je hebt leuke 2-weg en 3-weg composetjes van ze. IK heb bijvoorbeeld nog een 360 set liggen met de 20W75 Esotec (MW170), de MD140 mid en de MD100 tweeter.

Maar je kunt het nog gekker maken als je wilt met de System 240 Esotar! Kijk maar eens [url=http://www.gto.it/pdf/Mobile.pdf]hier[/url] voor alle systemen. :wink:


Hmmm er gaat was mis met de quotes en de urls, maar het ziet er volgens mij wel OK uit... :oops:
Gesloten