Serious Sub
Moderator: Beheerdersteam
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Gaat ook over de Hatt's
Ik dacht eerst ook dat de kleine speakertjes (in mijn geval Vifa pl14 woofertjes) snel vervormden (of wat voor ongewenst effect dan ook) bij wat laag op een beetje volume. Het geluid bleef ineens "erg aan de speaker zitten" en "alles lag doorelkaar".
Nu is echter de electronica ervoor flink verbeterd, het effect is bijna verdwenen, ik sta wel verbaasd wat zulke kleine speakertjes presteren...
Ik dacht eerst ook dat de kleine speakertjes (in mijn geval Vifa pl14 woofertjes) snel vervormden (of wat voor ongewenst effect dan ook) bij wat laag op een beetje volume. Het geluid bleef ineens "erg aan de speaker zitten" en "alles lag doorelkaar".
Nu is echter de electronica ervoor flink verbeterd, het effect is bijna verdwenen, ik sta wel verbaasd wat zulke kleine speakertjes presteren...
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Onzin, overigens kan je volgens mij je signature beter gaan aanpassen, want 't klopt van geen kanten, da's de zoveelste opmerking die ik van je lees die kant nog wal raakt. Deze woofers (Seas L12RCY) is één van de betere 12-cm woofers die er te krijgen is, en hij vervormt juist erg weinig, da's nu juist één van z'n sterkste punten.Ook op lage volume's vervormen die kleine woofertjes al. Deze vervorming kan je reduceren door een high pass toe te passen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
-moderator mode- Sander, waarom is het nu weer nodig om iemand persoonlijk aan te vallen?
-Jeroen mode- In principe heeft hij gelijk, élke kleine woofer begint al heel snel behoorlijk te vervormen bij dergelijke lage frequenties. Kijk maar in de diverse testen waaronder die van K+T en HH. Of het ook heel erg hoorbaar is, is een tweede. Wat tegen de opmerking van nlmb spreekt is, dat als je 11cm woofers sowieso tot 75 Hz laat spelen, dan krijgen ze al zoveel muziekspectrum voor hun kiezen dat extra filtering beneden 75 Hz minder zin meer heeft. Toch zou ik het zelf wel doen, al die laagfrequent in zo'n klein kastje dat ook nog basreflex is, nou nee heeft ook niet mijn voorkeur.
-Jeroen mode- In principe heeft hij gelijk, élke kleine woofer begint al heel snel behoorlijk te vervormen bij dergelijke lage frequenties. Kijk maar in de diverse testen waaronder die van K+T en HH. Of het ook heel erg hoorbaar is, is een tweede. Wat tegen de opmerking van nlmb spreekt is, dat als je 11cm woofers sowieso tot 75 Hz laat spelen, dan krijgen ze al zoveel muziekspectrum voor hun kiezen dat extra filtering beneden 75 Hz minder zin meer heeft. Toch zou ik het zelf wel doen, al die laagfrequent in zo'n klein kastje dat ook nog basreflex is, nou nee heeft ook niet mijn voorkeur.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Jeroen,
Nee, hij heeft geen gelijk, de vervorming is, netzoals bij iedere driver, afhankelijk van de te produceren geluidsdruk. Zal een 12-cm woofer eerder vervormen dan een 45-cm woofer, ja, da's duidelijk, daarom moet je bewust kiezen waar en hoe je deze inzet. Maar gewoon botweg stellen dat deze 12-cm woofers vervormen vind ik nogal een flinke generalisatie, e.e.a. hangt helemaal af van de toepassing. Juist de L12RCY die ook in m'n Silverado gebruikt is gedraagt zich erg netjes, mede door het krachtige magneetsysteem en de stijve conus.
Ps. ik ben erg allergisch voor mensen met een lage postcount die zomaar dingen gaan roepen zonder hier verder enige onderbouwing aan vast te plakken.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Nee, hij heeft geen gelijk, de vervorming is, netzoals bij iedere driver, afhankelijk van de te produceren geluidsdruk. Zal een 12-cm woofer eerder vervormen dan een 45-cm woofer, ja, da's duidelijk, daarom moet je bewust kiezen waar en hoe je deze inzet. Maar gewoon botweg stellen dat deze 12-cm woofers vervormen vind ik nogal een flinke generalisatie, e.e.a. hangt helemaal af van de toepassing. Juist de L12RCY die ook in m'n Silverado gebruikt is gedraagt zich erg netjes, mede door het krachtige magneetsysteem en de stijve conus.
Ps. ik ben erg allergisch voor mensen met een lage postcount die zomaar dingen gaan roepen zonder hier verder enige onderbouwing aan vast te plakken.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
-
hsantifort
- Berichten: 13
- Lid geworden op: vr 21 jul 2006, 21:56
- Locatie: zuid-holland
Sander,
begrijp wat je bedoelt, je hebt ook kunnen zien wat er allemaal mogelijk is met de SMS dus daarom dacht ik en waarschijnlijk Jeroen ook dat het het beste zou zijn om alles lager dan 70-80Hz naar de subs te sturen.
De woofers van mijn luidsprekers zijn Focals van 25cm dus ik denk dat het een kwestie is van experimenteren en vooral ook op het gehoor af te gaan. Maar het is natuurlijk aardig om te lezen wat anderen door persoonlijke ervaring preferen.
vrgr
Hans
begrijp wat je bedoelt, je hebt ook kunnen zien wat er allemaal mogelijk is met de SMS dus daarom dacht ik en waarschijnlijk Jeroen ook dat het het beste zou zijn om alles lager dan 70-80Hz naar de subs te sturen.
De woofers van mijn luidsprekers zijn Focals van 25cm dus ik denk dat het een kwestie is van experimenteren en vooral ook op het gehoor af te gaan. Maar het is natuurlijk aardig om te lezen wat anderen door persoonlijke ervaring preferen.
vrgr
Hans
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Mijn toepassing van subwoofers is om een bestaande set waar ik tevreden mee ben (of dat nou een kleine HATT is of een grote vloerstaander maakt niet uit) aan te vullen zonder in te grijpen in de "perfecte" balans van het bestaande. Of te wel, ik optimaliseer het systeem tot alles klopt en dan pas voeg ik naadloos een subwoofer toe. Als resultaat behoud je het systeem-karakter alleen heeft deze nu een groter bereik naar beneden toe en is het ruimtelijk beeld groter geworden. 
p.s. voor de duidelijkheid: ik ben een 2-kanaals stereo liefhebber.
p.s. voor de duidelijkheid: ik ben een 2-kanaals stereo liefhebber.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Een goed zes-kanaals systeem moet ook ingedeeld worden als Links L-M-H en Rechts L-M-H !!Geenius schreef:ik ben een 2-kanaals stereo liefhebber.
Maar even serieus: Was het initieel de bedoeling dat je de luidsprekers zo voorop de kast zou schroeven, of moet daar nog iets voor komen??
Qua afwerking heb ik toch al heeeeele fraaie staaltjes van je gezien dus dit verwondert mij een beetje.. Ik kan het ook verkeerd hebben hoor..
Kees
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Dat pompeuze kun je breken met een paar slanke opvallende ornamenten aan de zijkant. Ik denk dat je in de sanitair afdeling van de Praxis of Gamma wel een paar zwaar verchoomde slanke steuntjes kunt vinden, iets in de trant van een langerekte druppel waar van je er twee aan iedere zijde schroeft, zo dat ze ca 3cm aan de voorzijde uitsteken. Daar tussen klem je het frame met doek. Liever ook niet gewoon vierkant maar met ronde boven en onderzijde zodat ook de vierkante vorm gebroken wordt.. even visualiseren misschien?? een paar mooi puntschoeven zouden daar wel bijpassen... maar je hebt kinderen he?
Kees

Maar dan recht.. Punt natuurlijk strak langs de kast... Zeker met koters
Kees

Maar dan recht.. Punt natuurlijk strak langs de kast... Zeker met koters
- Apparition
- Berichten: 287
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 11:22
- Locatie: Oudemolen
psssssstttt........sander,SSassen schreef:Ps. ik ben erg allergisch voor mensen met een lage postcount die zomaar dingen gaan roepen zonder hier verder enige onderbouwing aan vast te plakken.
http://www.hardwareanalysis.com
als je veel onzin roept krijg je ook een hoge postcount.
(aub niet verkeerd opvatten, niks dubbelzinnigs mee bedoelt)
maar goed.........gaat u verder
-
Duck Twacy
- Berichten: 530
- Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
- Locatie: Den Haag
Het gaat hier juist over "hoe" of beter "waar" je de PHLs of Hatts inzet.SSassen schreef:Jeroen,
Nee, hij heeft geen gelijk, de vervorming is, netzoals bij iedere driver, afhankelijk van de te produceren geluidsdruk. Zal een 12-cm woofer eerder vervormen dan een 45-cm woofer, ja, da's duidelijk, daarom moet je bewust kiezen waar en hoe je deze inzet. Maar gewoon botweg stellen dat deze 12-cm woofers vervormen vind ik nogal een flinke generalisatie, e.e.a. hangt helemaal af van de toepassing. Juist de L12RCY die ook in m'n Silverado gebruikt is gedraagt zich erg netjes, mede door het krachtige magneetsysteem en de stijve conus.
http://www.hardwareanalysis.com
Er wordt natuurlijk bedoeld dat de relatief kleine units, als je ze full range gaat toepassen behoorlijk wat voor hun kiezen krijgen tov gefilterd en dus (op het laag <100 hz) relatief veel gaan vervormen (zeker bij wat meer dynamische muziek). We hebben het hier NIET over het gedrag van de units in het bereik waarvoor ze bedoeld zijn. Ze kunnen daar best heel goed zijn. Met laag af filteren kun je dat voorkomen. Je hebt toch immers de 45 cm units, die daar veeeel beter mee overweg kunnen.
Natuurlijk heeft een extra filter ook weer wat nadelen, maar mits goed ontworpen zijn die toch heel wat kleiner. Persoonlijk zou ik zeggen, maak een filter die je met een schakelaar kun bypassen. Kun je gewoon kiezen, afhankelijk van de geluidsterkte en muzieksoort. De filsofie van "het originele karakter behouden" begrijp ik wel, maar is wellicht wat te voorzichtig puristisch. Natuurlijk mag iedereen zelf bepalen hoe of wat, iedereen luistert toch weer een beetje anders
Ik zelf gebruik nu een paar Von Schweikert VR1s als monitor speakers met een paar (actief gewisselde) 12" units diy-ers eronder. De VR1s halen zo'n 55 hz, maar ik vind ze behoorlijk gestressed klinken als ik een beetje op flink nivo ga spelen (vervorming en compressie), daarom wissel ik ze op 150 hz 4e orde LR (willekeurig gekozen, kan vermoedelijk wel wat lager, bv 110 hz). In de toekomst wil ik nog eens experimenteren met een passief line level filter.
Overigens, niet iedereen met een lage "post" count is een noob.
Laatst gewijzigd door Duck Twacy op ma 12 feb 2007, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Als ze klaar zijn moet je ze in ieder geval even in je auto plaatsen om vervolgens een filmpje te maken van het bruut geweld tijdens een basstestmuziekje. Dan ben je de stoerste op Youtube! http://www.youtube.com/watch?v=NnyuHZhexL4

Als mijn sub zoals dit filmpje zou klinken zou ik niet bepaald blij zijn
http://www.youtube.com/watch?v=5_V4hU5c ... ed&search=
http://www.youtube.com/watch?v=5_V4hU5c ... ed&search=
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Even in mijn auto plaatsen?Montana schreef:Als ze klaar zijn moet je ze in ieder geval even in je auto plaatsen om vervolgens een filmpje te maken van het bruut geweld tijdens een basstestmuziekje. Dan ben je de stoerste op Youtube! http://www.youtube.com/watch?v=NnyuHZhexL4![]()
![]()
Is je ***** erop gaan zitten of vergat je een raam open te zetten alvorens je de sub opstarte??
Al die subs klinken vervormd, omdat ze met een camera zijn opgenomen waarvan de microfoon hevig aan het clippen is. Dan hoor je een beetje gebrom en geruis.
edit ***** = http://imagecache2.allposters.com/image ... osters.jpg
Al die subs klinken vervormd, omdat ze met een camera zijn opgenomen waarvan de microfoon hevig aan het clippen is. Dan hoor je een beetje gebrom en geruis.
edit ***** = http://imagecache2.allposters.com/image ... osters.jpg
Laatst gewijzigd door Martijn H op ma 12 feb 2007, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja dat klopt en dat snap ik ook alleen,
hij vindt het stoer dat zijn schroeven op zn wanden dansen vanwege de bass. Terwijl je toch zo min mogelijk kast resonanties wilt hebben omdat dat inhoud dat ook een groot deel van de energie van de woofer ook in de kast gaat zitten terwijl je dan juist een boom kastje effect krijgt
hij vindt het stoer dat zijn schroeven op zn wanden dansen vanwege de bass. Terwijl je toch zo min mogelijk kast resonanties wilt hebben omdat dat inhoud dat ook een groot deel van de energie van de woofer ook in de kast gaat zitten terwijl je dan juist een boom kastje effect krijgt
SSassen schreef:Jeroen,
Nee, hij heeft geen gelijk, de vervorming is, netzoals bij iedere driver, afhankelijk van de te produceren geluidsdruk. Zal een 12-cm woofer eerder vervormen dan een 45-cm woofer, ja, da's duidelijk, daarom moet je bewust kiezen waar en hoe je deze inzet. Maar gewoon botweg stellen dat deze 12-cm woofers vervormen vind ik nogal een flinke generalisatie, e.e.a. hangt helemaal af van de toepassing. Juist de L12RCY die ook in m'n Silverado gebruikt is gedraagt zich erg netjes, mede door het krachtige magneetsysteem en de stijve conus.
Ps. ik ben erg allergisch voor mensen met een lage postcount die zomaar dingen gaan roepen zonder hier verder enige onderbouwing aan vast te plakken.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Hoe goed de woofer ook is, een kleine woofer moet veel harder werken. In elke test die ik gezien heb is duidelijk te zien dat praktisch elke 12cm woofer (welke fabrikant dan ook) het onder de 300 Hz heel moeilijk krijgt. Dat is al bij de gestandariseerde 90 dB harmonische vervormingsmetingen. Op hogere vermogens gaat deze vervorming alleen maar omhoog. Ook al is de excursie rond de reflexafstemming minimaal, deze is vlak daarboven en er onder een stuk hoger.
Bij 12 cm conussen is het membraammateriaal veel minder van belang dan je zou denken. Kijk bijvoorbeeld naar de Scanspeak 12M. Simpele mechanica dicteert nu eenmaal dat de doorbuiging bij deze afmetingen pas veel later optreedt.
Een hoge postcount is dus veel ervaring, ik begrijp dat je een aparte status hebt als forum expert. Ik pak er maar een uitdrukking bij. In het land der blinden is eenoog koning. Als ik kennis (op het gebied van luidsprekers) wil toevoegen dan laat ik me niet weerhouden door iemand die mij op de persoon aanvalt.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Oei, daar heb je grote panonderzetters voor nodig. 
(formaatje kannibalenkookpot)
Heb je al eens aan een driehoekig frame/rooster gedacht? Als de rand boven de woofer te smal is, kan je desnoods het uiterste puntje afzagen en er evt. een schuin randje aan maken. Maak je het frame donker (zwart of anthraciet), dan trekt het minder aandacht en kan het zelfs dienen als drager voor een opzichtiger slank frame... bijv. een met stof beklede strook met afgeronde uiteinden, of iets met aluminium/verchroomde pijpjes, enz.
(formaatje kannibalenkookpot)
Heb je al eens aan een driehoekig frame/rooster gedacht? Als de rand boven de woofer te smal is, kan je desnoods het uiterste puntje afzagen en er evt. een schuin randje aan maken. Maak je het frame donker (zwart of anthraciet), dan trekt het minder aandacht en kan het zelfs dienen als drager voor een opzichtiger slank frame... bijv. een met stof beklede strook met afgeronde uiteinden, of iets met aluminium/verchroomde pijpjes, enz.
