microcontroller gestuurde pre amp

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

GeertJ

Bericht door GeertJ »

tja, daar heb ik ook al aan zitten denken, maar ga daarvoor wel eens men hersenen moeten pijnigen denkik :shock: langs de andere kant was het te mooi geweest had die functie in bascom direct gewerkt.
Enfin, als da achter de rug is kan ik mijn zoektocht beginnen naar een schone kast ed... en heb ik een (hopelijk goede) voorversterker bij :P

(en kunnen we beginnen denken aan een volgende project :P, mss Sanders klasse A versterker :lol: )
GeertJ

Bericht door GeertJ »

joepie, vanmiddag nog eens een wat aan mijn voorversterker gewerkt, en ben er in geslaagd de afstandsbediening aan het werk te krijgen :D:P \:D/ \:D/

.... maar nu werken de gewone knoppen en rotary encoder niet meer #-o :-k

tzit zo, op µC heb ik twee interrupts ingangen zitten, een gebruik ik voor de rotary, en de andere gebruik ik voor de afstandsbediening, maar normaal zou ik toch denken dat je deze allebei kunt gebruiken?? hmmm :-s ](*,)
JuuL

Bericht door JuuL »

Gefeliciteerd! :D

Moet wel kunnen allebei hoor.
Moet je even kijken welke interrupt voorang krijgt en of je misschien nog flaggen moet zetten oid.
daniel

Bericht door daniel »

Waarom zou je uberhaupt interrupts gebruiken? Je microcontroller is echt wel snel genoeg om te pollen, en hoeft in de tussentijd geen tijdskritische zaken te doen. Dat ding staat 99.99% van zijn tijd niks te doen.
Software voor mijn micro-gestuurde pre-amp is helemaal interrupt-loos.
GeertJ

Bericht door GeertJ »

daniel schreef:
Waarom zou je uberhaupt interrupts gebruiken? Je microcontroller is echt wel snel genoeg om te pollen, en hoeft in de tussentijd geen tijdskritische zaken te doen. Dat ding staat 99.99% van zijn tijd niks te doen.
tja, dat leek me het gemakkelijkste, en heb ik ook voorbeeldjes van hoe ik IR codes met interrupts kan binnehalen. Ben nu ook niet wat men kan noemen een pro in µC programmeren hoor ;). Ik heb wel ergens een lus constant lopen die scant of dat er op knoppen gedrukt wordt dus lijkt me dat die eig wel constant bezig is?
Anders, als je dat wil, moet je eens je programma dat je gebruikt doorsturen, kan ik er mss nog iets van leren (wss wel :) )

Grtz
daniel

Bericht door daniel »

GeertJ schreef:
daniel schreef:
tja, dat leek me het gemakkelijkste, en heb ik ook voorbeeldjes van hoe ik IR codes met interrupts kan binnehalen. Ben nu ook niet wat men kan noemen een pro in µC programmeren hoor ;). Ik heb wel ergens een lus constant lopen die scant of dat er op knoppen gedrukt wordt dus lijkt me dat die eig wel constant bezig is?
Anders, als je dat wil, moet je eens je programma dat je gebruikt doorsturen, kan ik er mss nog iets van leren (wss wel :) )

Grtz
mijn hoofdprogramma ziet er zo uit:

CODE: Selecteer alles

include f877_20
include delay_20Mc
include preamp_decs
include interval
include vfd
include rc52
include pga2310
include io
include input
include preamp_texts
include preamp_init

include preamp_procs

preamp_init
 trigger = low

forever loop

check_io
 update

ii = ii + 1

if ii == 0 then
    jj = jj + 1
    ii = 0
   end if

end loop
geschreven in JAL. Wat ik feitelijk doe is continu dezelfde lus doorlopen. Ik check of er ergens input is, als dat zo is wordt er een vlaggetje gezet. Als ik vervolgens de prodedure 'update' aanroep, weet die dat er een vlaggetje gezet is, en dat er iets moet veranderen. Ik onthoud dus ook wat de input was :)

de tellertjes ii en jj gebruik ik om het display te dimmen. Na een bepaalde tijd van geen input dimt het display.

Interrupt en dergelijke zijn hier dus helemaal niet nodig. Je microcontroller doet ofwel een input verwerken, ofwel wachten op input. In het eerste geval wil je echt niet dat er iets tussendoor komt, in het tweede geval is er toch niks anders te doen.
GeertJ

Bericht door GeertJ »

nog wa voort gedaan:

een aparte µC print gemaakt en alles aangesloten zoals dat het moet (voordien zat µC nog op een testbord van elektuur).
De code van mijn programma nog wat veranderd, want niet alles zit op dezelfde plaats al dat het zat op het testbord.

meedat µC nu op een eigen print zit, ook meteen het probleem opgelost, dat wanneer ik een inductieve last aan zet, de volumechip zijne kluts kwijt was. :D

afstb werkt goed, knoppen niet zo (maar heb nog niet genoeg tijd gehad om dat stuk van software te schrijven) :-k

Daniel, wat jij doet doe ik in principe ook hoor (ik heb ook een oneindige loop lopen die constant alle ingangen, die van belang zijn natuurlijk, in de gaten houdt, en eens er een ingang veranderd ook meteen actie onderneemt). Alleen was het gewoon heel gemakkelijk om het IR oog op een interrupt aan te sluiten, aangezien het in een vb programma ook zo gedaan werd (copy/paste eh ;) ). Wat betreft die rotary encoder werkte die gewoon het lekkerste als die op een interrupt aangesloten zat...

verder ben ik nog van plan om de audioprint zelf ook nog eens onder handen te nemen. Aangezien ik mijn luidsprekers actief filter, wil ik sowieso mijn filter hierop aanbrengen (3-weg systeem) + ook nog een normale, ongefilterde uitgang. Verder is het zo dat de volumechip tot +32,5 dB versterkt, en dat zou ik graag weg werken met een opamp erachter.

Nu zit ik wel met een soort van een dillema, bouw ik alles met gewone opamps, of zou ik gebruik maken van een (noemen jullie dit zo?) discrete schakeling, dus met een handvol transistoren en weerstanden ... Als opamps had ik in gedachte om de OPA627 te gaan gebruiken, kan hier een goede discrete schakeling tegen op??? maw, is het de moeite om het extra werk erbij te nemen? of zullen de verschillen minimaal zijn?
daniel

Bericht door daniel »

begrijp ik goed dat je (onder andere) de gain van de PGA wilt terugbrengen met een extra op-amp? Zou ik niet met een extra op-amp doen, maar in software. Mijn ervaring met de pga2310 is dat die sterk meer gaat ruisen op het moment dat je in de positieve gain zit.
JuuL

Bericht door JuuL »

daniel schreef:
Mijn ervaring met de pga2310 is dat die sterk meer gaat ruisen op het moment dat je in de positieve gain zit.
Klopt, heb ik ook ervaren.
Desondanks is het soms wel handig als je snel ff het volume open wilt gooien zonder je bron eerst wat op te hoeven krikken ;)
GeertJ

Bericht door GeertJ »

oke, bedankt voor de waarschuwing/tip, dan gaan we dat toch maar niet doen, en softwarematig ervoor zorgen dat die niet luider gaat dan 0 dB...
iemand een idee of het zinnig is om de opamps die ik gebruik te vervangen door een discrete opampschakeling met transistors/weerstanden?
GeertJ

Bericht door GeertJ »

Tis af! (alhoewel... :? ), maar hij speelt wel al, en het klinkt zo gek nog niet.

wat moet er nog allemaal gebeuren, software, bedieningspaneel, kast,...

voorlopig staat hij dus op een stuk van een mdf plaat (zie fotos).
Heb er ook nog enkel metingen op gedaan met RMAA, maar ben jammergenoeg nog niet heel erg tevreden met het uiteindelijke resultaat (de testversie deed het beter)

Om te beginnen een gewone loopback meting van mijn geluidskaart:
http://users.telenet.be/geertj/Loopback.htm

Dan de meting van een vorige testversie van mijn preamp:
http://users.telenet.be/geertj/preamp_p ... meting.htm

en dan de meting van de uiteindelijk versie:
http://users.telenet.be/geertj/Wave%20mapper3.htm

wat me vooral opvalt tussen deze twee metingen is dat de IMD + Noise bijna 3 keer zo groot is. Schematisch gezien is er niets aan veranderd, op het feit na dat ik mijn ingang en uitgans filtering een beetje heb aangepast. Wat wel anders is, is de print, waar nu ook het actief filter op staat, en mss ook het gebruikte condensatoren en weerstanden? (MKP C's en metaalfilm R's).

enkel fototjes van het geheel hoedat het nu voorlopig is opgebouwd!

Afbeelding
en
Afbeelding

oja, dit is dus een voorlopige opbouw, en uiteindelijke versie zal ik er wel voor zorgen dat trafo's, netconnectie ed een beetje beter gegroepeerd zijn.

Volgende stap is software nog wat aanpassen en verbeteren, een schoon omhulsel zoeken en bedieningspaneel werkend krijgen!

en zoals altijd, tips en opmerking zijn welkom!
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zo te zien een duidelijk probleem met "brom" van de voeding. Het zijn de 50 Hz en harmonischen die flink meer zijn geworden.

verder zie ik dat bij de opamps geen lokale buffers zijn toegepast. Was denk ik wel een slim idee geweest.
daniel

Bericht door daniel »

En de routering van je bekabeling wat logischer maken? Net-entree bij de trafo's, en in- en outputs bij je pga-board. Wordt het iig een stuk korter van allemaal.

Daniel
GeertJ

Bericht door GeertJ »

daniel schreef:
En de routering van je bekabeling wat logischer maken? Net-entree bij de trafo's, en in- en outputs bij je pga-board. Wordt het iig een stuk korter van allemaal.

Daniel
Idd, daar ben ik me heel erg bewust van dat de routering van de bekabeling absoluut niet logisch is en wss ook wel meedraagt in de piek op 50Hz. Het is dan ook nog maar een testopstelling om hem 'te testen'. In de definitieve versie ga ik daar absoluut meer aandacht aan besteden.
GeertJ

Bericht door GeertJ »

tja, het zit hem soms in kleine dingen!
vergelijk deze twee metingen eens met elkaar, een wereld van verschil (vind ik toch 8) )

meting voor:
http://users.telenet.be/geertj/Wave%20mapper3.htm

en meting na:
http://users.telenet.be/geertj/beter3.htm

wat is het verschil, één draadje teveel, tussen analoge en digitale massa aan de voeding zelf. :roll:

Nu is het nog niet zoals mijn eerste testprint, maar er zit toch beterschap in. Ik hoop dat, wanneer ik een definitieve kast heb, waar alles nog goed zit afgeschermd etc, en alle kabels liggen zoals ze horen te liggen (signaal zo kort mogelijk, voedingkabels zo ver mogelijk van signaal etc,...) het resultaat nog iets beter gaat worden (hopelijk)
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Zitten je aardes ook allemaal goed? Voedings gnd gescheiden van de input gnd en ook gescheiden van de output gnd? Verder ook gescheiden digitale en analoge gnds, denk ik. Van daaruit weer een centraal aardepunt maken.

Verder is het denk ik ook je onlogische opzet die wellicht voor die "slechtere" metingen zorgt. Je input/output kabeltjes lopen ook nog gekruist met de 230!
GeertJ

Bericht door GeertJ »

Digidoo schreef:
Zitten je aardes ook allemaal goed? Voedings gnd gescheiden van de input gnd en ook gescheiden van de output gnd? Verder ook gescheiden digitale en analoge gnds, denk ik. Van daaruit weer een centraal aardepunt maken.

Verder is het denk ik ook je onlogische opzet die wellicht voor die "slechtere" metingen zorgt. Je input/output kabeltjes lopen ook nog gekruist met de 230!
Jups, van dat laatste ben ik me volledig bewust, maar dit is dan ook maar een voorlopige opstelling, en in mijn vorig bericht heb ik al gezegd dat ik hoop dat het beter is wanneer ik alles definitief in een kast inbouw. :wink: Ook ga ik er dan voor zorgen dat de signaalkabels een veel korter weg moeten afleggen dan hetgeen ze nu moeten doen en ook proberen om een iets betere kwaliteit van signaalkabel te gebruiken (nu zijn het maar 'eenvoudige' al eens afgedankte restantjes van dropveters)

Zal mss morgen alles een wat beter routeren wat kabels betreft en dan nog eens meten.
Verder heb ik digitale en analoge gnds gescheiden gehouden, behalve bij de volumechip heb ik de datasheet gevolgd qua opzet, (analoog en digitaal zo dicht mogelijk bij chip met elkaar verbinden)
Verder heb ik geen aardlussen voor zover ik kan zien, en zie ik geen noemenswaardige problemen met de aardingen...

Ondanks de mss net iets slechtere metingen ivg met een eerdere versie klinkt de voorversterker helemaal niet slecht hoor, en uiteindelijk gaat het daar toch om![/u]
markje

Bericht door markje »

voodooless schreef:
verder zie ik dat bij de opamps geen lokale buffers zijn toegepast. Was denk ik wel een slim idee geweest.
En bij je lokale buffer ook (zo dicht mogelijk bij de opamp) een onkoppel C, 100nF multilayer oid doet wonderen.

Groeten Mark
GeertJ

Bericht door GeertJ »

Bedoelen jullie met de lokale buffers, elco's over de voedingspinnen? (bvb van 10µF?)

Verder zijn alle opamps ontkoppeld met 100nF MKP condensatoren...
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Aardlussen zullen er wel niet zijn, anders had je denk ik nog veel meer brom :D. Ik zou overigens proberen om op de PCB connectors te zetten, dan heb je de kortstmogelijke signaalweg.
GeertJ

Bericht door GeertJ »

Digidoo schreef:
Aardlussen zullen er wel niet zijn, anders had je denk ik nog veel meer brom :D. Ik zou overigens proberen om op de PCB connectors te zetten, dan heb je de kortstmogelijke signaalweg.
Idd, aardlussen zullen er nu wel niet meer zijn, en dat wordt ook wel aangetoond in deze twee metingen waar ik een overbodige massa tussen digitale en analoge voeding verwijderd heb!
met overbodige massa tss analoog en digitaal
Afbeelding
zonder overbodige massa tss analoog en digitaal
Afbeelding

zie naar piek op 50Hz, in laatste geval is deze meer dan 15dB gezakt! + veel van de harmonischen zijn verdwenen

Connectoren op pcb is idd een oplossing, maar mijn lokale componentenboer heeft deze niet :cry: . zal deze eens moeten bestellen via internet...

Ik zal deze tips houden voor wanneer ik de ultimate version van voorversterker maak :D
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ik vind het ontwerp overigens erg interessant. In principe is het natuurlijk ook met elke willekeurige voorversterker trap te maken. We wachten af in spanning!
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

GeertJ schreef:
Zie naar piek op 50Hz, in laatste geval is deze meer dan 15dB gezakt! + veel van de harmonischen zijn verdwenen
Dat lijkt er inderdaad meer op. Veel beter dan dit zul je niet kunnen meten, want je geluidskaart bromt net zo "veel" :) (zie loopback)
GeertJ

Bericht door GeertJ »

Digidoo schreef:
Ik vind het ontwerp overigens erg interessant. In principe is het natuurlijk ook met elke willekeurige voorversterker trap te maken. We wachten af in spanning!
Merciekes!
Ontwerp is inderdaad min of meer gemakkelijk over te bouwen naar om het even welke voorversterkertrap. Het enige dat er dan nog bij zou komen bij een bestaande voorversterkertrap is (m.i.) juist het actief filter, en evt een uitgangsbuffer. (alhoewel het mss wel zonder deze laatste ook wel zou werken, denkik.)
Nog een stap verder zou kunnen zijn, het actief filter volledig regelbaar maken zodanig dat men eenvoudig de bepaalde cuttoff frequentie kan instellen, en ook de gain van elk kanaal en dan heb je een perfect (?) systeem om nieuwe luidsprekers eenvoudig te tunen naar het gewenste geluid....
Ben overigens helemaal gewonnen voor het actief filteren van luidsprekers (niet zo zeer bij lage volumes, maar vooral bij de hogere volumes, wanneer de luidsprekers ook meer gaan vragen van versterkers). Vooral de extra dynamiek die je hebt wanneer je actief filter valt mij enorm op. Verder is het gemakkelijker (en goedkoper) om even een wijziging door te voeren in het filter, met een weerstand te veranderen kan je direct op een andere frequentie gaan affilteren.
Nadeel van actief filtern is natuurlijk wel weer dat je voor het aantal drivers in een box een versterker nodig heb, dat maakt het natuurlijk wel duurder,.... maar er is ook nog zelfbouw...

ale, da denk ik derover toch :wink:
GeertJ

Bericht door GeertJ »

voodooless schreef:
GeertJ schreef:
Zie naar piek op 50Hz, in laatste geval is deze meer dan 15dB gezakt! + veel van de harmonischen zijn verdwenen
Dat lijkt er inderdaad meer op. Veel beter dan dit zul je niet kunnen meten, want je geluidskaart bromt net zo "veel" :) (zie loopback)
idd, had er eerlijk gezegd nog niet op gelet, maar daar heb je wel een punt :D. trouwens de voeding die ik heb gebruikt heb ik min of meer gekopieerd van deze voeding http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 5965#65965 :oops:

Verder heb je enkele posts terug iets gezegd over het lokaal bufferen van de voeding van de opamps. Ben echter niet helemaal zeker wat je hiermee bedoeld. Bedoel je gewoon een elco tje tussen massa en voedingspin van bvb 1µF, of iets helemaal anders? please explain, thx :P :twisted:
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”