Welke spoel gebruiken?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Welke spoel gebruiken?

Bericht door JeroenKV »

Ik zie verschillende soorten spoelen met mooie specs. De trafokernspoel, de foliespoel en de nul ohm spoel. Nu begrijp ik dat een trafokern & nul ohm voornamelijk voor woofers wordt gebruikt, maar tot welke frequentie en/of waarde zijn zij beter dan foliespoelen?

De waarde die ik wil toepassen is 2,2mH voor een woofer.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Kernspoelen worden voornamelijk in de bas sectie gebruikt om te zorgen voor een betaalbare lage interne weerstand.

Terecht want een luchtspoel met een interne weerstand die vergelijkbaar is met een trafokern is enorm groot en bijna onbetaalbaar. (in waardes boven de +- 3.30 mH)

Groeten Roland
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Een trafospoel is goedkoper dan een foliespoel bij 2,2mH. Welke is nu beter om te nemen? (Overname punt is 2500hz)

Hoe zit het eigenlijk met die Air Therm spoelen?
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Een Airtherm is een backlack spoel aka baked wire.

Die heeft minder last van microfonie als een ongebakken spoel. Voor een mid filter zou ik een luchtspoel gebruiken.

(zowel een folie als een airtherm zijn luchtspoelen, het gaat er om dat er geen kernmateriaal inzit wat voor vervorming zorgt).

Omdat een lage rdc in het laag veel koper (dikke draad) kost en veel windingen gebruikt men daar kernspoelen.

Groeten Roland
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Ik begrijp dat een Airtherm een verlijmde luchtspoel is, maar hoe verhoudt deze zich tot een foliespoel?
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hi Jeroen

Dit zijn de meetbare verschillen tussen folie en draad:
http://homepage.mac.com/marc.heijligers ... nents.html
De folie spoel behoudt zijn waarde beter over het hele frequentie gebied.

Dit is een microfonie meting aan allerlei spoel types.
http://www.mundorf.com/deutsch/bauteile ... richte.htm
Hier komt de folie spoel er ook weer als beste uit.

Dit zou meettechnisch de kwaliteits volgorde zou zijn: 1. folie, 2 vacuum getrankt. 3. backlack en als laatste de normale luchtspoel.

Wat ook nog mee speelt is smaak. Niet iedereen vindt een folie mooi klinken en sommingen hebben een voorkeur voor bv tritec. De beste spoel hangt dus ook nog af van je hele luidspreker en je filter.

Groeten Roland
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Oké folie is dus de beste weg, maar welk merk? Jantzen zijn mooi betaalbaar, maar hoe verhouden die zich tot Mundorf en Intertechnik?
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Jeroen.Lastig!

Je weet dat ik jantzen verkoop. Er zijn nog een paar verschillen tussen de foliespoelen onderling: de foliebreedte, de strakheid van de wikkeling en het materiaal tussen de wikkelingen.

De breedste/ hoogste folie is als je het skin effect wilt elimeneren theoretisch beste. (grootste oppervlak).

Deze theorie is alleen nogal wankel. Die skin effecten zijn er wel, maar spelen vermoedelijk een veel minder grote rol als men eerst dacht.

Ik heb een andere vraag, er zijn een paar klanten van me die zweren bij spoelen die niet hoog gewikkeld zijn maar juist laag en breed. Dit zou beter klinken.

Weet iemand hier meer van? We hebbben het dan over dezelfde waarde. De ene spoel heeft een kleine diameter de andere een grote. Voor de rest alles gelijk.

Groeten Roland
Laatst gewijzigd door Roland op zo 28 jan 2007, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Roland schreef:
De breedste/ hoogste folie is als je het skin effect wilt elimeneren theoretisch beste.
Lekker belangrijk voor een low pass spoel :oops:
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Die skin effect theorie wordt hier afgebroken. In den beginne was het wel de meest gelezen theorie over de reden waarom een folie beter zou zijn. En volgens mij zelfs het idee achter het ontwikkelen van folie spoelen.

http://www.htguide.com/forum/showthread ... =foil+coil

Groeten Roland
Laatst gewijzigd door Roland op zo 28 jan 2007, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Hmmmm, I think we can say with some safety, that at 10 kHz, and with a wire no thicker than AWG 14, skin effect isn't yet becoming an issue. BTW, if you redo this for 100 kHz, it's another story altogether. So maybe for your ionic super tweeter crossover....

Precies [-X !

We hebben het hier over signalen onder de 100~200 Hz! Skin effect heeft daar geen invloed. En al had het invloed, voor low pass is het alleen maar gunstig dat het invloed zou hebben, want het dempt het hoog extra 8)
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Voor AWG 14 (1,63 mm diameter) is de frequentie waarbij het skineffect net optreedt 60 kHz. Dus...

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Ja, geef het zelf ook al aan he.

Goed het skin effect is dus zeer waarschijnlijk onzin, blijft over de verschillende bouwwijzes van de folie spoelen.

Maar iemand een link naar de theorie waarom een platte spoel beter zou werken als een hoge? Ik vindt wel wat op google maar geen metingen aan verschillende bouwtypes met dezelfde mH waarde.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Misschien het proximity effect? Ik heb nu even geen tijd om het artikel helemaal te lezen: http://thayer.dartmouth.edu/other/induc ... ewcalc.pdf

En wellicht is het ook al bekend. Wie weet, ik opper maar iets.

Groet,
Jacco
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Roland schreef:
Hoi Jeroen.Lastig!

Je weet dat ik jantzen verkoop. Er zijn nog een paar verschillen tussen de foliespoelen onderling: de foliebreedte, de strakheid van de wikkeling en het materiaal tussen de wikkelingen.

De breedste/ hoogste folie is als je het skin effect wilt elimeneren theoretisch beste. (grootste oppervlak).

Deze theorie is alleen nogal wankel. Die skin effecten zijn er wel, maar spelen vermoedelijk een veel minder grote rol als men eerst dacht.

Ik heb een andere vraag, er zijn een paar klanten van me die zweren bij spoelen die niet hoog gewikkeld zijn maar juist laag en breed. Dit zou beter klinken.

Weet iemand hier meer van? We hebbben het dan over dezelfde waarde. De ene spoel heeft een kleine diameter de andere een grote. Voor de rest alles gelijk.

Groeten Roland
Dat wist ik niet Roland, goed dat je het zegt. Ik kreeg al een tip over Jantzen van een tevrede klant van je! :D

Eigenlijk gek dat er zo wordt vergeleken met Caps, maar niet met spoelen.

Microfonie is, naar ik begreep pas boven de 100khz, dus lijkt mij niet zo relevant. Het proximity effect moet ik maar eens goed lezen... 8)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

In dat artikel, waarvoor dank jacco, staat er weinig over, daar gaat het met name over hoe simuleer je het betrouwbaar. Daarom heb ik maar even op wikipedia gekeken en het volgende gevonden:

http://en.wikipedia.org/wiki/Proximity_ ... omagnetics

Dit beschrijft het vrij goed. Dit effect speelt natuurlijk ook bij normaal speakerdraad dat uit zeer veel dunne draadjes is samengesteld. Door het proximity-effect wordt het skin-effect verergerd. De stroom gaat bij hoge frequenties aan de buitenkant van de geleider lopen, maar als je verschillende geleiders vlak bij elkaar plaatst dan komt het een beetje knel te zitten, op wikipedia hebben ze het over 'current crowding'.

Ik ga eens nadenken of folie-spoelen hier al dan niet een significant voordeel hebben. Wat in ieder geval zo is, is dat in een foliespoel elke geleider alleen boven en onder een andere geleider ziet. Hoe smaller de geleider (zoals in een minder hoge foliespoel) hoe minder elke laag opgesloten wordt door andere lagen. Volgens deze hypothese zou een spoel idealiter maar 1 winding hoog moeten zijn en als deze rond is heb je minimaal proximity-effect.
Maar eerlijk gezegd kan ik me hieruit niet voorstellen dat het nu zoveel uitmaakt of een foliespoel nu 3cm of 1,5 cm hoog is. Of wacht even, als die 1,5 cm hoge spoel een bijna 2-maal dikkere folie gebruikt, blijft er meer ruimte over voor de hoge frequenties die door het proximity-effect niet helemaal meer aan de buitenkant van de geleider kunnen zitten.

Na ja, het is maar een poging, het blijft gissen.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”