Welke spoel gebruiken?
Moderator: Beheerdersteam
Welke spoel gebruiken?
Ik zie verschillende soorten spoelen met mooie specs. De trafokernspoel, de foliespoel en de nul ohm spoel. Nu begrijp ik dat een trafokern & nul ohm voornamelijk voor woofers wordt gebruikt, maar tot welke frequentie en/of waarde zijn zij beter dan foliespoelen?
De waarde die ik wil toepassen is 2,2mH voor een woofer.
De waarde die ik wil toepassen is 2,2mH voor een woofer.
Een Airtherm is een backlack spoel aka baked wire.
Die heeft minder last van microfonie als een ongebakken spoel. Voor een mid filter zou ik een luchtspoel gebruiken.
(zowel een folie als een airtherm zijn luchtspoelen, het gaat er om dat er geen kernmateriaal inzit wat voor vervorming zorgt).
Omdat een lage rdc in het laag veel koper (dikke draad) kost en veel windingen gebruikt men daar kernspoelen.
Groeten Roland
Die heeft minder last van microfonie als een ongebakken spoel. Voor een mid filter zou ik een luchtspoel gebruiken.
(zowel een folie als een airtherm zijn luchtspoelen, het gaat er om dat er geen kernmateriaal inzit wat voor vervorming zorgt).
Omdat een lage rdc in het laag veel koper (dikke draad) kost en veel windingen gebruikt men daar kernspoelen.
Groeten Roland
Hi Jeroen
Dit zijn de meetbare verschillen tussen folie en draad:
http://homepage.mac.com/marc.heijligers ... nents.html
De folie spoel behoudt zijn waarde beter over het hele frequentie gebied.
Dit is een microfonie meting aan allerlei spoel types.
http://www.mundorf.com/deutsch/bauteile ... richte.htm
Hier komt de folie spoel er ook weer als beste uit.
Dit zou meettechnisch de kwaliteits volgorde zou zijn: 1. folie, 2 vacuum getrankt. 3. backlack en als laatste de normale luchtspoel.
Wat ook nog mee speelt is smaak. Niet iedereen vindt een folie mooi klinken en sommingen hebben een voorkeur voor bv tritec. De beste spoel hangt dus ook nog af van je hele luidspreker en je filter.
Groeten Roland
Dit zijn de meetbare verschillen tussen folie en draad:
http://homepage.mac.com/marc.heijligers ... nents.html
De folie spoel behoudt zijn waarde beter over het hele frequentie gebied.
Dit is een microfonie meting aan allerlei spoel types.
http://www.mundorf.com/deutsch/bauteile ... richte.htm
Hier komt de folie spoel er ook weer als beste uit.
Dit zou meettechnisch de kwaliteits volgorde zou zijn: 1. folie, 2 vacuum getrankt. 3. backlack en als laatste de normale luchtspoel.
Wat ook nog mee speelt is smaak. Niet iedereen vindt een folie mooi klinken en sommingen hebben een voorkeur voor bv tritec. De beste spoel hangt dus ook nog af van je hele luidspreker en je filter.
Groeten Roland
Hoi Jeroen.Lastig!
Je weet dat ik jantzen verkoop. Er zijn nog een paar verschillen tussen de foliespoelen onderling: de foliebreedte, de strakheid van de wikkeling en het materiaal tussen de wikkelingen.
De breedste/ hoogste folie is als je het skin effect wilt elimeneren theoretisch beste. (grootste oppervlak).
Deze theorie is alleen nogal wankel. Die skin effecten zijn er wel, maar spelen vermoedelijk een veel minder grote rol als men eerst dacht.
Ik heb een andere vraag, er zijn een paar klanten van me die zweren bij spoelen die niet hoog gewikkeld zijn maar juist laag en breed. Dit zou beter klinken.
Weet iemand hier meer van? We hebbben het dan over dezelfde waarde. De ene spoel heeft een kleine diameter de andere een grote. Voor de rest alles gelijk.
Groeten Roland
Je weet dat ik jantzen verkoop. Er zijn nog een paar verschillen tussen de foliespoelen onderling: de foliebreedte, de strakheid van de wikkeling en het materiaal tussen de wikkelingen.
De breedste/ hoogste folie is als je het skin effect wilt elimeneren theoretisch beste. (grootste oppervlak).
Deze theorie is alleen nogal wankel. Die skin effecten zijn er wel, maar spelen vermoedelijk een veel minder grote rol als men eerst dacht.
Ik heb een andere vraag, er zijn een paar klanten van me die zweren bij spoelen die niet hoog gewikkeld zijn maar juist laag en breed. Dit zou beter klinken.
Weet iemand hier meer van? We hebbben het dan over dezelfde waarde. De ene spoel heeft een kleine diameter de andere een grote. Voor de rest alles gelijk.
Groeten Roland
Laatst gewijzigd door Roland op zo 28 jan 2007, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Hoi
Die skin effect theorie wordt hier afgebroken. In den beginne was het wel de meest gelezen theorie over de reden waarom een folie beter zou zijn. En volgens mij zelfs het idee achter het ontwikkelen van folie spoelen.
http://www.htguide.com/forum/showthread ... =foil+coil
Groeten Roland
Die skin effect theorie wordt hier afgebroken. In den beginne was het wel de meest gelezen theorie over de reden waarom een folie beter zou zijn. En volgens mij zelfs het idee achter het ontwikkelen van folie spoelen.
http://www.htguide.com/forum/showthread ... =foil+coil
Groeten Roland
Laatst gewijzigd door Roland op zo 28 jan 2007, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Roland schreef:
Hmmmm, I think we can say with some safety, that at 10 kHz, and with a wire no thicker than AWG 14, skin effect isn't yet becoming an issue. BTW, if you redo this for 100 kHz, it's another story altogether. So maybe for your ionic super tweeter crossover....
Precies
We hebben het hier over signalen onder de 100~200 Hz! Skin effect heeft daar geen invloed. En al had het invloed, voor low pass is het alleen maar gunstig dat het invloed zou hebben, want het dempt het hoog extra
Ja, geef het zelf ook al aan he.
Goed het skin effect is dus zeer waarschijnlijk onzin, blijft over de verschillende bouwwijzes van de folie spoelen.
Maar iemand een link naar de theorie waarom een platte spoel beter zou werken als een hoge? Ik vindt wel wat op google maar geen metingen aan verschillende bouwtypes met dezelfde mH waarde.
Groeten Roland
Goed het skin effect is dus zeer waarschijnlijk onzin, blijft over de verschillende bouwwijzes van de folie spoelen.
Maar iemand een link naar de theorie waarom een platte spoel beter zou werken als een hoge? Ik vindt wel wat op google maar geen metingen aan verschillende bouwtypes met dezelfde mH waarde.
Groeten Roland
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Misschien het proximity effect? Ik heb nu even geen tijd om het artikel helemaal te lezen: http://thayer.dartmouth.edu/other/induc ... ewcalc.pdf
En wellicht is het ook al bekend. Wie weet, ik opper maar iets.
Groet,
Jacco
En wellicht is het ook al bekend. Wie weet, ik opper maar iets.
Groet,
Jacco
Dat wist ik niet Roland, goed dat je het zegt. Ik kreeg al een tip over Jantzen van een tevrede klant van je!Roland schreef:Hoi Jeroen.Lastig!
Je weet dat ik jantzen verkoop. Er zijn nog een paar verschillen tussen de foliespoelen onderling: de foliebreedte, de strakheid van de wikkeling en het materiaal tussen de wikkelingen.
De breedste/ hoogste folie is als je het skin effect wilt elimeneren theoretisch beste. (grootste oppervlak).
Deze theorie is alleen nogal wankel. Die skin effecten zijn er wel, maar spelen vermoedelijk een veel minder grote rol als men eerst dacht.
Ik heb een andere vraag, er zijn een paar klanten van me die zweren bij spoelen die niet hoog gewikkeld zijn maar juist laag en breed. Dit zou beter klinken.
Weet iemand hier meer van? We hebbben het dan over dezelfde waarde. De ene spoel heeft een kleine diameter de andere een grote. Voor de rest alles gelijk.
Groeten Roland
Eigenlijk gek dat er zo wordt vergeleken met Caps, maar niet met spoelen.
Microfonie is, naar ik begreep pas boven de 100khz, dus lijkt mij niet zo relevant. Het proximity effect moet ik maar eens goed lezen...
In dat artikel, waarvoor dank jacco, staat er weinig over, daar gaat het met name over hoe simuleer je het betrouwbaar. Daarom heb ik maar even op wikipedia gekeken en het volgende gevonden:
http://en.wikipedia.org/wiki/Proximity_ ... omagnetics
Dit beschrijft het vrij goed. Dit effect speelt natuurlijk ook bij normaal speakerdraad dat uit zeer veel dunne draadjes is samengesteld. Door het proximity-effect wordt het skin-effect verergerd. De stroom gaat bij hoge frequenties aan de buitenkant van de geleider lopen, maar als je verschillende geleiders vlak bij elkaar plaatst dan komt het een beetje knel te zitten, op wikipedia hebben ze het over 'current crowding'.
Ik ga eens nadenken of folie-spoelen hier al dan niet een significant voordeel hebben. Wat in ieder geval zo is, is dat in een foliespoel elke geleider alleen boven en onder een andere geleider ziet. Hoe smaller de geleider (zoals in een minder hoge foliespoel) hoe minder elke laag opgesloten wordt door andere lagen. Volgens deze hypothese zou een spoel idealiter maar 1 winding hoog moeten zijn en als deze rond is heb je minimaal proximity-effect.
Maar eerlijk gezegd kan ik me hieruit niet voorstellen dat het nu zoveel uitmaakt of een foliespoel nu 3cm of 1,5 cm hoog is. Of wacht even, als die 1,5 cm hoge spoel een bijna 2-maal dikkere folie gebruikt, blijft er meer ruimte over voor de hoge frequenties die door het proximity-effect niet helemaal meer aan de buitenkant van de geleider kunnen zitten.
Na ja, het is maar een poging, het blijft gissen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Proximity_ ... omagnetics
Dit beschrijft het vrij goed. Dit effect speelt natuurlijk ook bij normaal speakerdraad dat uit zeer veel dunne draadjes is samengesteld. Door het proximity-effect wordt het skin-effect verergerd. De stroom gaat bij hoge frequenties aan de buitenkant van de geleider lopen, maar als je verschillende geleiders vlak bij elkaar plaatst dan komt het een beetje knel te zitten, op wikipedia hebben ze het over 'current crowding'.
Ik ga eens nadenken of folie-spoelen hier al dan niet een significant voordeel hebben. Wat in ieder geval zo is, is dat in een foliespoel elke geleider alleen boven en onder een andere geleider ziet. Hoe smaller de geleider (zoals in een minder hoge foliespoel) hoe minder elke laag opgesloten wordt door andere lagen. Volgens deze hypothese zou een spoel idealiter maar 1 winding hoog moeten zijn en als deze rond is heb je minimaal proximity-effect.
Maar eerlijk gezegd kan ik me hieruit niet voorstellen dat het nu zoveel uitmaakt of een foliespoel nu 3cm of 1,5 cm hoog is. Of wacht even, als die 1,5 cm hoge spoel een bijna 2-maal dikkere folie gebruikt, blijft er meer ruimte over voor de hoge frequenties die door het proximity-effect niet helemaal meer aan de buitenkant van de geleider kunnen zitten.
Na ja, het is maar een poging, het blijft gissen.
