Voorversterker voor de 'ExtremA'

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Een opamp voor de volumeregelaar biedt alleen maar nadelen, is niet nodig en heeft geen invloed op de *uitgangsimpedantie* van het geheel.
Die wordt door de volg-opamp achter de pot bepaald.

De ingangsimpedantie/weerstand wordt dan bepaald door de waarde van de pot, in de practijk zou ik die niet lager kiezen dan 50 kohm.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Sietse,
Vind dit wel een leuk onderwerp. Voorversterkertje kan toch ook wel andere eindtrappen aansturen neem ik aan?
Is universeel, maar wel met dezelfde kwaliteiten als de ExtremA.
Een opamp voor de volumeregelaar biedt alleen maar nadelen, is niet nodig en heeft geen invloed op de *uitgangsimpedantie* van het geheel.
Die wordt door de volg-opamp achter de pot bepaald.

De ingangsimpedantie/weerstand wordt dan bepaald door de waarde van de pot, in de practijk zou ik die niet lager kiezen dan 50 kohm.
Precies, ik kies zelf meestal iets van 10 of 20K, hoger dan 50K kom je alleen bij buizenversterkers tegen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
tetman
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 04 dec 2006, 21:44
Locatie: Harderwijk

Bericht door tetman »

SSassen schreef:
Tetman,

Da's niet echt een handige oplossing, want het maakt deze voorversterker niet echt universeel toepasbaar. Vooralsnog is het gebruikelijk om niet eerst te versterken en dan een potentiometer toe te passen voor volumeregeling, als je het correct wilt doen dien je eerst het volume te regelen met de potentiometer en vervolgens te versterken. Zodoende wordt in ingangsimpedantie bepaald door de potentiometer en de uitgangsimpedantie door de eindtrap van de versterkende trap.
Sander,

De potmeter is ook bedoeld voor de lijnversterker. Dat de schakeling niet unverseel toepasbaar is vind ik ook nog niet zo'n probleem. Het punt is namelijk dat het signaalniveau tussen voor en eindversterker meestal heel laag is, want je speelt bijna nooit met de volumeknop open. Waar het signaalniveau tussen cd speler en voorversterker altijd zo rond de 1 volt zit, is het niveau tussen voor en eind heel laag. Op normaal luisterniveau meet ik 2 volt over de luidspreker, de versterkingsfaktor = 20 dus eindversterker in is 100 mv bij een dynamisch bereik van 60 db is het zachtse signaal 100 microvolt. Wanneer er dan 5 meter kabel met de nodige stekkerverbindingen tussen de voor en eindversterker zit vraag ik me af of dergelijke kleine signaaltjes net zo aankomen bij de eindversterker als dat ze verstuurt worden vanuit de lijnversterker.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Waarom wil je dan ook 5 meter kabel tussen je pre en amp hangen? Ik had meer iets in gedachte van 30 tot 50 cm...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Tetman,
Ik had meer iets in gedachte van 30 tot 50 cm...
Ja, meer dan een meter red ik in de regel ook niet, je kan beter de luidsprekerkabel verlengen, maar goed, als je de versterker in de luidspreker hebt zitten heb je dus inderdaad een probleem. Misschien even een nieuw topic openen? Dit is duidelijk iets was afwijkt van een voorversterker voor de ExtremA, zonde om met deze discussie dit topic te vervuilen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
tetman
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 04 dec 2006, 21:44
Locatie: Harderwijk

Bericht door tetman »

SSassen schreef:
Tetman,
Ik had meer iets in gedachte van 30 tot 50 cm...
Ja, meer dan een meter red ik in de regel ook niet, je kan beter de luidsprekerkabel verlengen, maar goed, als je de versterker in de luidspreker hebt zitten heb je dus inderdaad een probleem. Misschien even een nieuw topic openen? Dit is duidelijk iets was afwijkt van een voorversterker voor de ExtremA, zonde om met deze discussie dit topic te vervuilen.
Ok, ik verplaats de berichten wel naar een nieuw onderwerp.

mvg

Tetman
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

Ziet er veelbelovend uit :D de versterker-schakeling had ik misschien zelf nog kunnen bedenken. De voeding (met bijhorende ruisonderdrukking e.d.) is een ander paar mouwen, daar heb ik me nooit kunnen in verdiepen (eigenlijk wel jammer, vormt toch de zuurstof voor het lichaam om het maar even poëtisch uit te drukken) moet ik misschien iets aan doen :)
Wat zet je als voedingsspanning op de op-amps, mij lijkt 17 V ideaal. Vind inderdaad een versterking van 5 x meer dan genoeg, maar daar zou ik niets aan veranderen, ik draai nu mn potmeter ook maar zelden verder open dan de 11 uur stand.

Ik kan niet meer zeggen dan: doe zo verder ... =D>

bart
DeePee
Berichten: 6
Lid geworden op: di 23 jan 2007, 23:26

Bericht door DeePee »

Hallo ik ben nieuw op dit forum. Ik keek voor audio-applicaties altijd op circuitonline.net.. Als ik geweten had dat deze site bestond had ik me veeel eerder aan gemeld! :)

Maar even een opmerking richting SSassen. Ik zag dat jij de regeling van de volume regeling e.d. (bij genoeg belangstelling) voor je rekening wou nemen.
SSassen schreef:
Ik denk dat je in feite al 't werk al hebt gedaan, immer de passieve volumeregelaar is feitelijk zonder probleem as-is toe te passen, alleen dient er nog e.e.a. omheen te komen. Als luxe extra denk ik dan bv. aan een 2x16 char LCD(OLED) display met daarop volume in dB, welke bron is geselecteerd, etc. etc.

Zoals ik al voorstelde in m'n email wil ik met alle liefde en plezier de layout doen alsmede het ontwerp voor de buffer en de voeding. Ook voor de aansturing van het LCD display heb ik een aantal ideeen, mocht daar animo voor zijn. Ik ga er ook vanuit dat Bruno een bijdrage wil leveren, dus daarmee moeten we toch tot een prima resultaat kunnen komen.
Nu hoop ik dat ik niet te ver op de zaker vooruit loop. Maar is het misschien verstandig om voor elk kanaal een aparte PIC te nemen voor de aansturing? En een aparte PIC voor de besturing van het geheel. Omdat je met met een 6 bits aansturing al zes pinnetjes kwijt bent. En wanneer je een display er bij wilt en een keuze schakelaar, RC5 ect. ben je wel heel veel pinnetjes kwijt. Of is dit ook nog anders op te lossen?

Groetjes,

Dirk Pieter
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Deepee,
Nu hoop ik dat ik niet te ver op de zaker vooruit loop. Maar is het misschien verstandig om voor elk kanaal een aparte PIC te nemen voor de aansturing? En een aparte PIC voor de besturing van het geheel. Omdat je met met een 6 bits aansturing al zes pinnetjes kwijt bent. En wanneer je een display er bij wilt en een keuze schakelaar, RC5 ect. ben je wel heel veel pinnetjes kwijt. Of is dit ook nog anders op te lossen?
Gewoon een PIC nemen met meer pinnen? D'r zijn d'r zat met meer dan 8-pinnen namelijk.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
DeePee
Berichten: 6
Lid geworden op: di 23 jan 2007, 23:26

Bericht door DeePee »

SSassen schreef:
Gewoon een PIC nemen met meer pinnen? D'r zijn d'r zat met meer dan 8-pinnen namelijk.
Ja idd dat kan ook, voor de ExtremA zou je aan een 40 pins zat genoeg hebben. Ik kom alleen zelf te kort omdat ik nog meer dingen op mijn PIC wil aansluiten. Maar daar zal ik zelf dan wel wat voor verzinnen.. :)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Je kunt natuurlijk ook gewoon een een mutiplexer aanstren. Zo kun je heel een vouding heel veel output aansturen met een paar minnetjes :) Of neem zo'n force Atmega128. Heb je lekker veel pins en meer dan zat cpu power om leuke dingen te doen :) Daarnaast ook nog eens gratis ontwikkeltools (AVRGCC & ponyprog bijvoorbeeld :) )
DeePee
Berichten: 6
Lid geworden op: di 23 jan 2007, 23:26

Bericht door DeePee »

voodooless schreef:
Je kunt natuurlijk ook gewoon een een mutiplexer aanstren. Zo kun je heel een vouding heel veel output aansturen met een paar minnetjes :) Of neem zo'n force Atmega128. Heb je lekker veel pins en meer dan zat cpu power om leuke dingen te doen :) Daarnaast ook nog eens gratis ontwikkeltools (AVRGCC & ponyprog bijvoorbeeld :) )
Dat was ik wel van plan voor de source selector maar voor de attenuator kan dat helaas niet. Omdat je meerdere relais te gelijk moet kunnen aansturen.. Ik denk dat ik het display serieel ga aansturen, dat scheelt ook weer een paar pinnetjes.

Ik zag trouwens dat de ground van het linker en rechter kanaal (in de voeding voor de preamp) niet gescheiden is. Waarom niet en waarom wordt dit wel bij de eindversterker aangeraden?

Groetjes,

Dirk Pieter
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Deepee?
Ik zag trouwens dat de ground van het linker en rechter kanaal (in de voeding voor de preamp) niet gescheiden is. Waarom niet en waarom wordt dit wel bij de eindversterker aangeraden?
Waar zie jij links en rechts? Dit is een gebalanceerde voorversterker hoor, geen normale huis-tuin-en-keuken voorversterker. De voeding is symmetrisch rondom ground.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

DeePee schreef:
Dat was ik wel van plan voor de source selector maar voor de attenuator kan dat helaas niet. Omdat je meerdere relais te gelijk moet kunnen aansturen..
Natuurlijk kan dat :)
DeePee
Berichten: 6
Lid geworden op: di 23 jan 2007, 23:26

Bericht door DeePee »

SSassen schreef:
Waar zie jij links en rechts? Dit is een gebalanceerde voorversterker hoor, geen normale huis-tuin-en-keuken voorversterker. De voeding is symmetrisch rondom ground.
Sorry ik begrijp het schema niet helemaal. :oops: Ik ben wel bekend met wat een gebalanceerde voorversterker is, ook hoe het principe werkt (met een verschilversterker). Alleen kan ik dat niet uit deze schemas dat afleiden zoveel verstand heb ik er niet van. Ik zal eerst wel ff kijken voordat ik een vraag stel. ;)
Voodooless schreef:
DeePee schreef:

Dat was ik wel van plan voor de source selector maar voor de attenuator kan dat helaas niet. Omdat je meerdere relais te gelijk moet kunnen aansturen..


Natuurlijk kan dat :)
Hoe doe je dat dan? Stuur je hem dan serieel aan? Ik ben alleen bekend met de 3 to 8 line decoder/demultiplexer.. :)

Groetjes,

Dirk Pieter
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

DeePee schreef:
Hoe doe je dat dan? Stuur je hem dan serieel aan? Ik ben alleen bekend met de 3 to 8 line decoder/demultiplexer.. :)
Precies :) Er zijn er ook met memory. Je kunt dan individuele outputs apart aan en uit zetten -> dan ben je er toch :)

Een ander vraagje: stel je wil een actief filter inbouwen. Heb je voor de filter opamps een buffer nodig, of kun je direct naar je volume control het signaal splitten naar de filter opamps?
DeePee
Berichten: 6
Lid geworden op: di 23 jan 2007, 23:26

Bericht door DeePee »

voodooless schreef:
Precies :) Er zijn er ook met memory. Je kunt dan individuele outputs apart aan en uit zetten -> dan ben je er toch :)
Ik heb een betere oplossing gevonden maxim heeft een heel handig ictje, een Relay driver, de MAX4821 dit is ook een soort mux maar dan met een ingebouwde diode ter bescherming. Heel handig om relais aan te sturen. ;)

(http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/MA ... AX4821.pdf)

Dit ic heeft 8 outputs en heeft een diode er bij in gebouwd. Scheeld mij weer heel wat outputs. Maar waarschijnlijk kende je dit ic wel.:D

Groetjes,

Dirk Pieter
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Dat is precies wat ik bedoel. De 4821 lijkt me dat de makkelijkste om aan te sturen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Graag dit soort discussies in een apart topic, dit topic is puur bedoeld voor de voorversterker voor de ExtremA.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Je hebt gelijk Sander :oops:

Maareh, hoe zit het nu als je meerdere ExtremeA's of andere amps op een pre- wil aanlsuiten?

Is het dan:

CODE: Selecteer alles


volume---buffer-+----filter1/buffer-->
                |
                +----filter1/buffer-->
                |
                +----filter1/buffer-->
of:

CODE: Selecteer alles

volume---+----filter1/buffer-->
         |
         +----filter1/buffer-->
         |
         +----filter1/buffer-->
2e lijkt me gezien het ontbreken van extra opamps beter, maar ik heb geen idee of dit wel zo kan direct achter de volume control :?:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Sander, behaal je met een opamps als INA134 of OPA1632 niet een veel hogere CMRR?

En hoe exact moeten die weerstanden gematched dan zijn?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

voodooless schreef:
Ziet er goed uit Sander!

Is het eigenlijk nodig om de pre-amp zoveel te laten versterken? Ik kan nu met mijn passieve pot het ding niet eens half openzetten zonder doof te worden ;) De versterking wordt gedefinieerd door R5 en R1 neem ik aan (in dat geval kom ik op factor 4 uit)?
Misschien was je in de war met een inverterende schakeling en vergat je er een factor 1 bij op te tellen:

A = 1 + (R5 / R1)
A = 1 + 4.025 = 5
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Even een sneak-preview, vanaf 7 december ligt de nieuwe Audio Special in de winkel, met daarin onder andere dit voorversterker ontwerp. Leuk voor onder kerstboom dacht ik zo?

RelaiXed voorversterker, single-ended balanced input

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Hier herkennen wij duidelijk de hand van Jos van Eijndhoven. Ziet er mooi uit. Heel erg leuk voor onder de kerstboom Sander! :D

Co
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zeker mooi :) Ik heb echter zelf al mijn spullen bij elkaar gesprokkeld (en dat werkt ook uitstekend.
Plaats reactie