Voorversterker voor de 'ExtremA'
Moderator: Beheerdersteam
Een opamp voor de volumeregelaar biedt alleen maar nadelen, is niet nodig en heeft geen invloed op de *uitgangsimpedantie* van het geheel.
Die wordt door de volg-opamp achter de pot bepaald.
De ingangsimpedantie/weerstand wordt dan bepaald door de waarde van de pot, in de practijk zou ik die niet lager kiezen dan 50 kohm.
Die wordt door de volg-opamp achter de pot bepaald.
De ingangsimpedantie/weerstand wordt dan bepaald door de waarde van de pot, in de practijk zou ik die niet lager kiezen dan 50 kohm.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Sietse,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Is universeel, maar wel met dezelfde kwaliteiten als de ExtremA.Vind dit wel een leuk onderwerp. Voorversterkertje kan toch ook wel andere eindtrappen aansturen neem ik aan?
Precies, ik kies zelf meestal iets van 10 of 20K, hoger dan 50K kom je alleen bij buizenversterkers tegen.Een opamp voor de volumeregelaar biedt alleen maar nadelen, is niet nodig en heeft geen invloed op de *uitgangsimpedantie* van het geheel.
Die wordt door de volg-opamp achter de pot bepaald.
De ingangsimpedantie/weerstand wordt dan bepaald door de waarde van de pot, in de practijk zou ik die niet lager kiezen dan 50 kohm.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Sander,SSassen schreef:Tetman,
Da's niet echt een handige oplossing, want het maakt deze voorversterker niet echt universeel toepasbaar. Vooralsnog is het gebruikelijk om niet eerst te versterken en dan een potentiometer toe te passen voor volumeregeling, als je het correct wilt doen dien je eerst het volume te regelen met de potentiometer en vervolgens te versterken. Zodoende wordt in ingangsimpedantie bepaald door de potentiometer en de uitgangsimpedantie door de eindtrap van de versterkende trap.
De potmeter is ook bedoeld voor de lijnversterker. Dat de schakeling niet unverseel toepasbaar is vind ik ook nog niet zo'n probleem. Het punt is namelijk dat het signaalniveau tussen voor en eindversterker meestal heel laag is, want je speelt bijna nooit met de volumeknop open. Waar het signaalniveau tussen cd speler en voorversterker altijd zo rond de 1 volt zit, is het niveau tussen voor en eind heel laag. Op normaal luisterniveau meet ik 2 volt over de luidspreker, de versterkingsfaktor = 20 dus eindversterker in is 100 mv bij een dynamisch bereik van 60 db is het zachtse signaal 100 microvolt. Wanneer er dan 5 meter kabel met de nodige stekkerverbindingen tussen de voor en eindversterker zit vraag ik me af of dergelijke kleine signaaltjes net zo aankomen bij de eindversterker als dat ze verstuurt worden vanuit de lijnversterker.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Tetman,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ja, meer dan een meter red ik in de regel ook niet, je kan beter de luidsprekerkabel verlengen, maar goed, als je de versterker in de luidspreker hebt zitten heb je dus inderdaad een probleem. Misschien even een nieuw topic openen? Dit is duidelijk iets was afwijkt van een voorversterker voor de ExtremA, zonde om met deze discussie dit topic te vervuilen.Ik had meer iets in gedachte van 30 tot 50 cm...
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ok, ik verplaats de berichten wel naar een nieuw onderwerp.SSassen schreef:Tetman,
Ja, meer dan een meter red ik in de regel ook niet, je kan beter de luidsprekerkabel verlengen, maar goed, als je de versterker in de luidspreker hebt zitten heb je dus inderdaad een probleem. Misschien even een nieuw topic openen? Dit is duidelijk iets was afwijkt van een voorversterker voor de ExtremA, zonde om met deze discussie dit topic te vervuilen.Ik had meer iets in gedachte van 30 tot 50 cm...
mvg
Tetman
Ziet er veelbelovend uit
de versterker-schakeling had ik misschien zelf nog kunnen bedenken. De voeding (met bijhorende ruisonderdrukking e.d.) is een ander paar mouwen, daar heb ik me nooit kunnen in verdiepen (eigenlijk wel jammer, vormt toch de zuurstof voor het lichaam om het maar even poëtisch uit te drukken) moet ik misschien iets aan doen
Wat zet je als voedingsspanning op de op-amps, mij lijkt 17 V ideaal. Vind inderdaad een versterking van 5 x meer dan genoeg, maar daar zou ik niets aan veranderen, ik draai nu mn potmeter ook maar zelden verder open dan de 11 uur stand.
Ik kan niet meer zeggen dan: doe zo verder ...
bart
Wat zet je als voedingsspanning op de op-amps, mij lijkt 17 V ideaal. Vind inderdaad een versterking van 5 x meer dan genoeg, maar daar zou ik niets aan veranderen, ik draai nu mn potmeter ook maar zelden verder open dan de 11 uur stand.
Ik kan niet meer zeggen dan: doe zo verder ...
bart
Hallo ik ben nieuw op dit forum. Ik keek voor audio-applicaties altijd op circuitonline.net.. Als ik geweten had dat deze site bestond had ik me veeel eerder aan gemeld!
Maar even een opmerking richting SSassen. Ik zag dat jij de regeling van de volume regeling e.d. (bij genoeg belangstelling) voor je rekening wou nemen.
Groetjes,
Dirk Pieter
Maar even een opmerking richting SSassen. Ik zag dat jij de regeling van de volume regeling e.d. (bij genoeg belangstelling) voor je rekening wou nemen.
Nu hoop ik dat ik niet te ver op de zaker vooruit loop. Maar is het misschien verstandig om voor elk kanaal een aparte PIC te nemen voor de aansturing? En een aparte PIC voor de besturing van het geheel. Omdat je met met een 6 bits aansturing al zes pinnetjes kwijt bent. En wanneer je een display er bij wilt en een keuze schakelaar, RC5 ect. ben je wel heel veel pinnetjes kwijt. Of is dit ook nog anders op te lossen?SSassen schreef:Ik denk dat je in feite al 't werk al hebt gedaan, immer de passieve volumeregelaar is feitelijk zonder probleem as-is toe te passen, alleen dient er nog e.e.a. omheen te komen. Als luxe extra denk ik dan bv. aan een 2x16 char LCD(OLED) display met daarop volume in dB, welke bron is geselecteerd, etc. etc.
Zoals ik al voorstelde in m'n email wil ik met alle liefde en plezier de layout doen alsmede het ontwerp voor de buffer en de voeding. Ook voor de aansturing van het LCD display heb ik een aantal ideeen, mocht daar animo voor zijn. Ik ga er ook vanuit dat Bruno een bijdrage wil leveren, dus daarmee moeten we toch tot een prima resultaat kunnen komen.
Groetjes,
Dirk Pieter
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Deepee,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gewoon een PIC nemen met meer pinnen? D'r zijn d'r zat met meer dan 8-pinnen namelijk.Nu hoop ik dat ik niet te ver op de zaker vooruit loop. Maar is het misschien verstandig om voor elk kanaal een aparte PIC te nemen voor de aansturing? En een aparte PIC voor de besturing van het geheel. Omdat je met met een 6 bits aansturing al zes pinnetjes kwijt bent. En wanneer je een display er bij wilt en een keuze schakelaar, RC5 ect. ben je wel heel veel pinnetjes kwijt. Of is dit ook nog anders op te lossen?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ja idd dat kan ook, voor de ExtremA zou je aan een 40 pins zat genoeg hebben. Ik kom alleen zelf te kort omdat ik nog meer dingen op mijn PIC wil aansluiten. Maar daar zal ik zelf dan wel wat voor verzinnen..SSassen schreef:Gewoon een PIC nemen met meer pinnen? D'r zijn d'r zat met meer dan 8-pinnen namelijk.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Je kunt natuurlijk ook gewoon een een mutiplexer aanstren. Zo kun je heel een vouding heel veel output aansturen met een paar minnetjes
Of neem zo'n force Atmega128. Heb je lekker veel pins en meer dan zat cpu power om leuke dingen te doen
Daarnaast ook nog eens gratis ontwikkeltools (AVRGCC & ponyprog bijvoorbeeld
)
Dat was ik wel van plan voor de source selector maar voor de attenuator kan dat helaas niet. Omdat je meerdere relais te gelijk moet kunnen aansturen.. Ik denk dat ik het display serieel ga aansturen, dat scheelt ook weer een paar pinnetjes.voodooless schreef:Je kunt natuurlijk ook gewoon een een mutiplexer aanstren. Zo kun je heel een vouding heel veel output aansturen met een paar minnetjesOf neem zo'n force Atmega128. Heb je lekker veel pins en meer dan zat cpu power om leuke dingen te doen
Daarnaast ook nog eens gratis ontwikkeltools (AVRGCC & ponyprog bijvoorbeeld
)
Ik zag trouwens dat de ground van het linker en rechter kanaal (in de voeding voor de preamp) niet gescheiden is. Waarom niet en waarom wordt dit wel bij de eindversterker aangeraden?
Groetjes,
Dirk Pieter
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Deepee?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Waar zie jij links en rechts? Dit is een gebalanceerde voorversterker hoor, geen normale huis-tuin-en-keuken voorversterker. De voeding is symmetrisch rondom ground.Ik zag trouwens dat de ground van het linker en rechter kanaal (in de voeding voor de preamp) niet gescheiden is. Waarom niet en waarom wordt dit wel bij de eindversterker aangeraden?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Sorry ik begrijp het schema niet helemaal.SSassen schreef:Waar zie jij links en rechts? Dit is een gebalanceerde voorversterker hoor, geen normale huis-tuin-en-keuken voorversterker. De voeding is symmetrisch rondom ground.
Hoe doe je dat dan? Stuur je hem dan serieel aan? Ik ben alleen bekend met de 3 to 8 line decoder/demultiplexer..Voodooless schreef:DeePee schreef:
Dat was ik wel van plan voor de source selector maar voor de attenuator kan dat helaas niet. Omdat je meerdere relais te gelijk moet kunnen aansturen..
Natuurlijk kan dat![]()
Groetjes,
Dirk Pieter
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
PreciesDeePee schreef:Hoe doe je dat dan? Stuur je hem dan serieel aan? Ik ben alleen bekend met de 3 to 8 line decoder/demultiplexer..![]()
Een ander vraagje: stel je wil een actief filter inbouwen. Heb je voor de filter opamps een buffer nodig, of kun je direct naar je volume control het signaal splitten naar de filter opamps?
Ik heb een betere oplossing gevonden maxim heeft een heel handig ictje, een Relay driver, de MAX4821 dit is ook een soort mux maar dan met een ingebouwde diode ter bescherming. Heel handig om relais aan te sturen.voodooless schreef:PreciesEr zijn er ook met memory. Je kunt dan individuele outputs apart aan en uit zetten -> dan ben je er toch
![]()
(http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/MA ... AX4821.pdf)
Dit ic heeft 8 outputs en heeft een diode er bij in gebouwd. Scheeld mij weer heel wat outputs. Maar waarschijnlijk kende je dit ic wel.
Groetjes,
Dirk Pieter
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Graag dit soort discussies in een apart topic, dit topic is puur bedoeld voor de voorversterker voor de ExtremA.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Je hebt gelijk Sander
Maareh, hoe zit het nu als je meerdere ExtremeA's of andere amps op een pre- wil aanlsuiten?
Is het dan:
of:
2e lijkt me gezien het ontbreken van extra opamps beter, maar ik heb geen idee of dit wel zo kan direct achter de volume control 
Maareh, hoe zit het nu als je meerdere ExtremeA's of andere amps op een pre- wil aanlsuiten?
Is het dan:
CODE: Selecteer alles
volume---buffer-+----filter1/buffer-->
|
+----filter1/buffer-->
|
+----filter1/buffer-->
CODE: Selecteer alles
volume---+----filter1/buffer-->
|
+----filter1/buffer-->
|
+----filter1/buffer-->
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Misschien was je in de war met een inverterende schakeling en vergat je er een factor 1 bij op te tellen:voodooless schreef:Ziet er goed uit Sander!
Is het eigenlijk nodig om de pre-amp zoveel te laten versterken? Ik kan nu met mijn passieve pot het ding niet eens half openzetten zonder doof te wordenDe versterking wordt gedefinieerd door R5 en R1 neem ik aan (in dat geval kom ik op factor 4 uit)?
A = 1 + (R5 / R1)
A = 1 + 4.025 = 5
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Even een sneak-preview, vanaf 7 december ligt de nieuwe Audio Special in de winkel, met daarin onder andere dit voorversterker ontwerp. Leuk voor onder kerstboom dacht ik zo?
RelaiXed voorversterker, single-ended balanced input

Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
RelaiXed voorversterker, single-ended balanced input

Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
