Modificatie Denon DCD-735

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

mluyben

Bericht door mluyben »

Hierbij ook nog even een plaatje van de aangepaste Denon.
Afbeelding

en de achterzijde

Afbeelding

Hij klinkt heel lekker nu.
Dit is toch wel een groot verschil met eerst [en kun je nagaan dat ik daar ook tevreden mee was].
Dit smaakt naar meer :)
De speler weegt nu 5kg.

De andere Denon doet het nu wel weer en ik denk dat ik iets gevonden heb.
Het lijkt erop dat er iets niet helemaal lekker is met de flatcable naar het loopwerk. Ik heb deze een keer bewogen/verschoven en nu speelt hij weer alles.
De Phlips ligt nu ook uit elkaar en was best vies van binnen. Service handleiding heb er ook van dus daar kan ik evt ook mee aan de gang.
De winter duurt nog lang...
Mijn doel is:

Een verbetering in het analoge uitgangs geluid te krijgen.
Een vaste uitgang erbij of in plaats van, bestaande heeft volume regeling via de afstandbediening.
Voeding aanpassen.
Evt een Coax SPDIF uit ipv Toslink.
Evt Clock vervangen, mits dit ergens op slaat bij deze speler.
ervaring opdoen met Audio electronica.
Dit waren de doelstellingen. Ik denk dat ik de Coax uitgang maar laat voor wat het is. Geberuik ik toch niet meer.
De vaste uitgang weet ik niet of dit gaat lukken omdat ik niet exact weet waar hij het volume regeld. Er zitten wel en paar extra lijntje aan de opamp aan de DAC uitgang die ik niet kan thuis brengen. Als ik het schema wat duidelijker kan maken dan zal ik het hier posten met de bijbehorende vraag.
Clock vervangen ben ik wat huiverig voor aangezien ik niet weet of deze speler het waard is.
Tot nu toe best een leuk project.

Is er trouwens winst te halen door het loopwerk 'zwevend' te plaatsen? Er zit een verhoging onder het loopwerk dat vervangen kan worden door iets met veren of rubber.
Ik denk zelf niet dat het veel uitmaakt aangezien het digitaal is maar toch de vraag.
Ik moet de DC spanning ook nog meten.
Heeft het nog nut om de koptelefoon uitgang te verwijderen? Aangezien deze na de opamps op dezelfde plaatst als de muting transistoren het uitgangs signaal aftakt.
Of heeft een opamp niet hetzelfde nadeel als een transistor?

Marcel
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Kijk eens aan, heel netjes gedaan Marcel! =D>

De hoofdtelefoonversterker zou ik me niet zo druk over maken, als je denkt dat die nog invloed kan hebben, koppel je die gewoon af.

Ik denk dat de volumeregeling in het digitale domein plaatsvindt, mijn ervaring met de goedkopere soorten is dat je die het beste op maximaal kan laten staan ivm. de resolutie.

Loopwerk aanpakken kan meer rust in de weergave brengen, maar dat kan ook een psychologish effect zijn.
Ik houd persoonlijk van zware loopwerken, maar je kunt analoge technieken niet 1:1 overzetten naar het digitale domein.
M.a.w. een zware analoge draaitafel heeft meetbaar en hoorbaar nut, of dat voor een digitaal loopwerk ook zo is?

Veel luisterplezier, ga er gewoon lekker wat langer naar luisteren, er zullen je steeds meer dingejes gaan opvallen.
mluyben

Bericht door mluyben »

Ik heb er nu al langer naar geluisterd en het is toch een openbaring wat dit teweeg heeft gebracht in deze toch goedkope/midden klasse speler.
Als ik dan kijk naar de kosten dan begrijp ik niet helemaal waarom zoiets af fabriek niet kan. Zoveel duurder wordt hij er ook weer niet van.
zeker niet in de massa...

Ik ben er dus zeer tevreden over en voorlopig hoeft het niet beter in de vorm van een betere speler, en dus duurder.

Nogmaals bedankt voor al jullie hulp. Zonder jullie had ik dit waarschijnlijk niet aangedurft en zeker niet tot zo'n goed einde gebracht.

De andere denon is erg wispelturig dus daar doe ik niets meer aan en gebruik ik evt voor reserve onderdelen of gaat gewoon weg.

De Philips was ik aan begonnen maar dit is niet een erg leuke speler om aan te wijzigen. erg dunne printsporen en niet zo eenvoudig een gesplitste aarde in te maken.
Daarbij vindt ik het niet zo'n geweldige speler om te zien, niet lelijk maar geen denon zullen we maar zeggen.
Die heb ik dus weer in elkaar gezet en draait weer gewoon met kleine modificaties. Deze kan terzijner tijd wel naar mijn zoontje zijn slaapkamer.

Ik heb uiteindelijk nog een Denon 2de hands aangeschaft voor weinig en in perfecte staat, deze keer een DCD-755AR.
Ongeveer dezelfde klasse speler als de DCD-735 maar dan een moderner uiterlijk [is ook nieuwer].
Er zit ook een andere, nieuwere PCM1702 DAC in.
Dezelfde opamps, behalve voor de koptelefoon.
Ongeveer dezelfde voeding opbouw, alleen schakeld deze keer de schakelaar wel de spanning volledig af.
Zelfde serie laser dus die zal ik nu ook maar 1 op reserve nemen.
Deze moet ik eerst maar eens goed beluisteren en dan uiteindelijk ook modificeren :)

Ik wil nu eerst eens gaan experimenteren met andere geregelde voedingen
Eerst maar eens 1 zoals Jeroen al aangaf in een eerdere post en daarna zoals Sander S heeft gebruikt voor de discrete I/V omzetter en de ExtremeA.
Uiteindelijk zou ik de discrete I/V omzetter zeker ook eens willen proberen.

Marcel
weidok

Bericht door weidok »

mluyben schreef:
Ik heb er nu al langer naar geluisterd en het is toch een openbaring wat dit teweeg heeft gebracht in deze toch goedkope/midden klasse speler.
Als ik dan kijk naar de kosten dan begrijp ik niet helemaal waarom zoiets af fabriek niet kan. Zoveel duurder wordt hij er ook weer niet van.
zeker niet in de massa...

Ik ben er dus zeer tevreden over en voorlopig hoeft het niet beter in de vorm van een betere speler, en dus duurder.

Nogmaals bedankt voor al jullie hulp. Zonder jullie had ik dit waarschijnlijk niet aangedurft en zeker niet tot zo'n goed einde gebracht.

Marcel
Moeten we maar eens beluisteren op de volgende ZBA luisterdag
in Beetserzwaag : :)
mluyben

Bericht door mluyben »

Ik heb nog een vraagje over het gelijkricht/buffer deel van de voeding.
Er zijn 2 verschillende manieren, de eerste zoals ik het zelf gedaan heb en zoals ik vrij vaak zie. [Versie 1]
En de manier van o.a Sander S die een paar onderdelen meer gebruikt [diodes]. [Versie 2]

Zal wel een simpel antwoord zijn, maar wat is het verschil tussen beide oplossingen?
Bijlagen
PSU_V1.png
PSU_V1.png (5.1 KiB) 3849 keer bekeken
PSU_V2.png
PSU_V2.png (7.78 KiB) 3849 keer bekeken
mluyben

Bericht door mluyben »

Als ik goed heb gezocht op internet is het volgende de reden voor een dubbele gelijkrichter. [source Nelson Pass, diyAudio Forum]
Most customers want total silence from the amplifier, including
mechanical noise. If there is not complete matching between the secondary coils and only 1 rectifier bridge, any net DC imbalance between the current of the + supply and the - will tend to saturate the core of the transformer and create noise. This is seen for quite low current differences and can also show up with low frequency output. Using two bridges eliminates the problem.
Ik was bezig met een voeding te maken en vroeg me af of ik de moeite moest nemen om de dubbele gelijkrichter van Sander toe te passen of niet.
Ik twijfelde eigenlijk ook niet dat Sander hier een goede reden voor had maar ik kon het zo even niet vinden.
Of is er nog een andere reden?

Marcel
mluyben

Bericht door mluyben »

Ik was aan het kijken voor onderdelen voor de voeding zoals Sander hem heeft ontworpen maar nu blijkt dat de CRD's J505 en J511 niet meer op voorraad zijn en ook nog eens behoorlijk prijzig in verhouding tot de andere onderdelen.
Mag ik deze vervangen voor JFET's?
bv. N-channel JFET,BFR31 1mA 25V,en N-channel JFET,BFR30 4mA 25V?

De 4mA is eigenlijk niet hetzelfde als de J511 [4,7mA] maar 4,7 is er niet bij de JFET's die ik heb gezien...5 wel.

Marcel
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

mluyben schreef:
Als ik goed heb gezocht op internet is het volgende de reden voor een dubbele gelijkrichter. [source Nelson Pass, diyAudio Forum]
Most customers want total silence from the amplifier, including
mechanical noise. If there is not complete matching between the secondary coils and only 1 rectifier bridge, any net DC imbalance between the current of the + supply and the - will tend to saturate the core of the transformer and create noise. This is seen for quite low current differences and can also show up with low frequency output. Using two bridges eliminates the problem.
Dit maar ten dele waar. De hum van je trafo los je niet weet ik uit ervaring.

Sander S. heeft me ooit het volgende gezegt:
Een dubbele brug zorgt voor een betere stabiliteit en belastbaarheid van beide voedingsrails en is dus zeker te prefereren.
Of het nu in jou geval met een lage belasting ook van belang is vraag ik me af.

Vergeet de spanningsregelaars in je voeding niet ;)
mluyben

Bericht door mluyben »

voodooless schreef:
Dit maar ten dele waar. De hum van je trafo los je niet weet ik uit ervaring.
Da's waar ook jij was degene die last had van een brommende trafo door gelijkstroom op het net.
Dus dat hielp niet...jammer...
voodooless schreef:
Vergeet de spanningsregelaars in je voeding niet ;)
Oooh, is dit niet volledig :roll:
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

FETjes zijn wel bruikbaar als stroombron, met de gate aan de source gelegd.
Maar de spreiding in die dingen is zo groot dat je er een aantal uit moet selecteren die gelijk zijn en op waarde liggen.

Wat dat aangaat kun je beter de 5 mA versie nemen dus.
sietse

Bericht door sietse »

Die versie twee zou je dus ook kunnen toepassen voor een eindtrap?
Zonder die 2,2 weerstanden?
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

In eindtrappen gebruik ik daar 0.15 ohm/10 watt of nog lager, als de stroomreserve groot moet zijn.

Je beperkt er de laadstroompieken naar de elco's mee.
Samen met de snubbers zorgt dit voor een onderdrukking van extreme pieken als gevolg van die laadstromen en rimpel.

De rimpel zelf blijft gelijk, uiteraard, die is afhankelijk van de stroomafname van de erachter liggende schakeling.
Als pi-filter stelt het niet zoveel voor, hoewel je die verklaring nog wel eens tegenkomt.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Marcel,
Nee, de J505/J511 zijn CRD's, current regulator diodes, niet te vergelijken met normale JFET's. Je kunt van een JFET wel een CRD maken, maar het is eenvoudiger, en betrouwbaarder op gewoon een CRD te nemen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
sietse

Bericht door sietse »

Je beperkt er de laadstroompieken naar de elco's mee.
Dat heb ik al voor de voeding zitten in het netspannings deel, aangestuurd door de inschakelvertraging.
Kom ik nog wel es op terug als ik eventueel ga bouwen. :roll:
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Is niet hetzelfde, Sietse.
Dat is de *inschakelstroom*.

Ik heb het over de laadstroompieken.
Als je meer stroom afneemt, wordt de rimpel groter.
De (tijds)afstand tussen de sinustoppen neemt dus af, en in die kortere tijd moet er dus meer lading in de elco's worden gepompt.

Simpel dI/dt dus, die stromen zijn zeer grillig van vorm en kunnen forse waarden aannemen.
mluyben

Bericht door mluyben »

SSassen schreef:
Marcel,
Nee, de J505/J511 zijn CRD's, current regulator diodes, niet te vergelijken met normale JFET's. Je kunt van een JFET wel een CRD maken, maar het is eenvoudiger, en betrouwbaarder op gewoon een CRD te nemen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Ok, Ik bedoelde ook om er CRD's mee te maken.
Ik lees nu ook dat er teveel spreiding in zit, dus dat het eigenlijk niet haalbaar is. Ik zie inderdaad in de datasheet staan min 5mA max 15mA, dat is niet en beetje spreiding :(
Dan zal ik toch een ander adres voor CRD's moeten zoeken...

Als ik een 5V versie wil maken met hoeveel maal transistor spanningsval moet ik rekening houden bij jou ontwerp? 2x als ik het goed zie.
Dus bij het schema met de 7,5V zeners die jij opgaf in Jeroen zijn topic blijft er nog net geen 14V aan de uitgang. Of wordt dit op een andere manier gecompenseerd? Sorry als dit een stomme vraag is.
[Ik begrijp het schema dus ook niet volledig :? ]

In het schema dat Jeroen gebruikt is het duidelijk daar is het 1x transistor verlies.
sietse

Bericht door sietse »

KT88 schreef:
Is niet hetzelfde, Sietse.
Dat is de *inschakelstroom*.

Ik heb het over de laadstroompieken.
Als je meer stroom afneemt, wordt de rimpel groter.
De (tijds)afstand tussen de sinustoppen neemt dus af, en in die kortere tijd moet er dus meer lading in de elco's worden gepompt.

Simpel dI/dt dus, die stromen zijn zeer grillig van vorm en kunnen forse waarden aannemen.
O ja, ik snap het verschil alweer. Ik kan m'n voedingsprinten daar gemakkelijk op aanpassen.
mluyben

Bericht door mluyben »

Iemand nog een adres voor de J505 en J511?
Farnell, RS-Components, DickBest hebben ze niet.
Of moet/kan ik ze vervangen door een LED stroom circuit?
Dan komen er weer 6 transistoren bij...

Het emitter-follower schema dat Jeroen gebruikt begrijp ik wel en is niet moeilijk te bouwen.

Ik had toch graag sander zijn circuit een keer gebouwd al was het maar om eens te zien hoe zoiets werkt.
Daarbij hebben andere ze ook nodig voor de ExtremeA.

Marcel
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Marcel,

Gewoon op voorraad hoor bij Farnell, alleen de J511 niet, maar dan neem je de J510, daar merk je niks van, tolerantie is to +/-20%.

J505
http://nl.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... SKU=371040

J510
http://nl.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... SKU=371075

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
mluyben

Bericht door mluyben »

De J505 had ik gezien maar aangezien de J511 er niet was leek het mij niet zinnig daar iets te bestellen.
Nu heb ik nog een 50 euro grens probleem....zal Jan eens vragen ik meende dat hij ook nog bij Farnell moest bestellen...
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Marcel,

Ik bestel regelmatig bij Farnell, gemiddeld eens per week, als je me vertelt wat je nodig hebt wil ik dat best voor je bestellen, geen probleem.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
mluyben

Bericht door mluyben »

Eigenlijk alleen de J505 en in dit geval de J510.
De rest heb ik wel of is al in bestelling.
ik stuur wel even een mailtje met de aantallen en gegevens.

Marcel
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Volgens mij gaan deze producten eruit, niet ROHS compliant. Ik heb het nu zelf opgelost met een BF245A, tip van Pjotr. Als je de A-versie neemt krijg je ook ongeveer 4 mA door gewoon de source en gate met elkaar te verbinden. Wordt het net een CRD :wink: . Niet de B of C versie, geeft veel te veel stroom dan.

-edit- ik zie dat er net een nieuwe ROHS compliant versie van de J511 is uitgekomen. Echter momenteel niet leverbaar volgens website farnell.
mluyben

Bericht door mluyben »

Niet om eigenwijs te doen maar als je inderdaad die JFET kunt gebruiken [BF245A], wat is er dan mis met bv de volgende JFET
J112
http://nl.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... 017712&N=0
J113
http://nl.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... 017713&N=0
Ze geven op dat min/max Idrain hetzelfde is. :?:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik zou het niet weten, J112 en J113 lijken ook geschikt. Ik had het verder niet gecheckt hoor, mijn post was puur ter aanvulling als nog een mogelijkheid.
Plaats reactie