Dat kan jij zien puur door naar de specificaties te kijken? Da's knap! Mijn ervaring is toch anders, in de praktijk heeft de HS200 meer moeite met lage belastingen dan de DS2.0. Ik heb dat vorig jaar nog eens meegemaakt adhv. het ontwerp van een subwoofer met de HS200, daar is uiteindelijk een DS2.0 ingegaan.
sorry sander maar heb de hs200 een aantal jaar gebruikt, ik kijk dus niet alleen naar de specs
misschien dat de hs200 niet genoeg stroom kan leveren aan de combinatie van 4 ohm en laag rendement, maar ja jij hebt makkelijk praten met je thommessen subamp
kan het weten, die heb ik zelf ook
welke subamp komt er dan in aanmerking die wel regelbare low levelheeft
thommessen is niet meer aan te komen
Ralf, de Rdc van de XLS-12 is 4 ohm, maar dat gebeurt pas boven 100 Hz. Daarbeneden wordt hij snel hoger en zal hij de versterker niet zwaar belasten. Een en ander natuurlijk ook sterk afhankelijk van het kastontwerp. De scanspeak blijft 4 ohm tot 50 Hz en heeft heel andere Thiele/Small parameters. Ook tweemaal zo weinig oppervlak, dus je zit in de praktijk met tweemaal zoveel uitslag te spelen. Beperkingen van de versterker worden daarmee veel sneller duidelijk. Wellicht dat dit de oorzaak is dat jij jarenlang probleemloos hebt gespeeld met de XLS-12, het is gewoon een veel grotere woofer met een vriendelijker impedantie.
-edit- Rdc is 3,5 ohm van de XLS-12.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op wo 24 jan 2007, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
ik had de xls10 met de slave
was een bestaand ontwerp, maar goed welke subamp zou dan wel voldoen , een hypex ds4.0, de ds2.0 is een beetje beperkt in de regel mogelijkheden niet
Da's niet de impedantie, da's de gelijkstroomweerstand, dat zijn twee heel verschillende dingen. En nu ophouden met proberen je gelijk te krijgen, 't begint behoorlijk irritant te worden
Heeft iemand een idee hoe de HS200 te modificeren zou zijn om 'm wat meer sap te laten leveren? De kast is gemaakt voor deze amp en ik wil graag het aktieve filter behouden.
gaan we weer sander , wie begint hier nu irritant te worden
ik plaats alleen mijn ervaringen en hoop er ook iets van op te steken
lijkt me toch normaal
je zou eens de onkunde van andere mensen eens anders moeten benaderen en niet gelijk met je botte bijl gaan hakken
Zou eerst Hypex eens vragen, evt. willen ze wel een schema van de eindtrap aan je kwijt, in dat geval is duidelijk hoe e.e.a. in elkaar steekt en waar je hier evt. wat kunt wijzigen om de woofer beter aan te kunnen sturen.
gaan we weer sander , wie begint hier nu irritant te worden
ik plaats alleen mijn ervaringen en hoop er ook iets van op te steken
Ik niet, jij blijft maar zeuren over de impedantie van de XLS10, terwijl Jeroen en ik al hebben aangegeven dat dat één een heel andere luidspreker is en twee z'n nominale impedantie toch echt 8-ohm is voor de doorsnee, niet car-audio, versie. Als je dan weer met je XLS10 uit de hoek komt zetten dan ben je gewoon eigenwijs, of in mijn ogen irritant, het gaat hier NIET over de XLS10, of wel soms?
Kom jongens geen ruzie maken, vriendelijk blijven tegen elkaar. Ik ken het probleem van martijn wel. Ik had persoonlijk ook last van met mijn conrad plate amp. Als deze meer dan 100watt rms moest leveren aan 4ohm werdt het een zinloos gewapper en had hij de luidspreker niet meer onder controle. Dit werdt echter pas zichtbaar toen ik er een PA-eindversterker op zette. Het verschil in laag was enorm. Ik hoop voor je dat je het schema kan bemachtigen en anders is het ook wel mogelijk denk ik als je wat foto's post.
ja Sander, als je niet meteen je gelijk kan halen is de ander dus irritant
lekker kort door de bocht.
maar ik heb nooit de indruk van de hs200 gehad dat deze te weinig vermogen leverde, dit kan bij de 23w dus wel het geval zijn
ik denk dat een oplossing bestaande uit een los crossover en een zware eindtrap best wel eens zou kunnen werken
Ok, met deze laatste opmerking van ralf, ga ik ervan uit dat het gehakketak weer over is. Sander is begonnen met de opmerkingen van ralf irritant te noemen, dan mag ralf het laatste woord hebben.
Je moet even je NAD versterker in bridge mode zetten martijn. Dan heb je geloof ik meer dan 400 watt ter beschikking. Als je het geratel dan nog hebt, ben je weer wat wijzer geworden
Zou eerst Hypex eens vragen, evt. willen ze wel een schema van de eindtrap aan je kwijt, in dat geval is duidelijk hoe e.e.a. in elkaar steekt en waar je hier evt. wat kunt wijzigen om de woofer beter aan te kunnen sturen.
Ik heb een mailtje naar Hypex gestuurd. Nu hoop ik dat ze bereid zijn het schema te verstrekken. Het liefst houd ik namelijk de HS200. Een ombouw van de kast zie ik niet zitten.
Mocht een modificatie aan de HS200 niet reëel blijken, dan laat ik 't maar zo. Op zich leveren de subs samen zo voldoende bas.
Zou eerst Hypex eens vragen, evt. willen ze wel een schema van de eindtrap aan je kwijt, in dat geval is duidelijk hoe e.e.a. in elkaar steekt en waar je hier evt. wat kunt wijzigen om de woofer beter aan te kunnen sturen.
@rho
Zou zo moeten kunnen. In de HS-200 zit ook een klasse-D versterker, dus met een beetje geluk kun je de voeding van de HS-200 blijven gebruiken.
@Martijn
Ik blijf het wel vreemd vinden van de 23W, want 4 ohm (50hz - 200hz)lijkt het minimum is de specs van SS (mijn XLS-10 met HS-200 dipt ook naar 4 ohm bij 100hz).
Zet eens (om te testen) een weerstand van 2 ohm in serie met de woofer, dit kost rendement, maar haalt de impendantie omhoog. Ik ben benieuwd wat de HS-200's nu doen.
Zou zo moeten kunnen. In de HS-200 zit ook een klasse-D versterker, dus met een beetje geluk kun je de voeding van de HS-200 blijven gebruiken.
Nee hoor, de HS200 is gewoon een klasse-A/B in brug, vandaar dat er bij lage belastingen nogal wat stroom gevraagd wordt, wellicht dat daar de schoen dus wringt, zoals ik al eerder aangaf, da's tenminste wel mijn ervaring en ik test zaken altijd uitvoerig.
Zou zo moeten kunnen. In de HS-200 zit ook een klasse-D versterker, dus met een beetje geluk kun je de voeding van de HS-200 blijven gebruiken.
Nee hoor, de HS200 is gewoon een klasse-A/B in brug, vandaar dat er bij lage belastingen nogal wat stroom gevraagd wordt, wellicht dat daar de schoen dus wringt, zoals ik al eerder aangaf, da's tenminste wel mijn ervaring en ik test zaken altijd uitvoerig.
Door een weerstand in serie te plaatsen, wordt de demping aangetast. Dat lijkt me dus niet zo'n goed idee; juist omdat het eigenlijk wel hard genoeg gaat. De kwaliteit is voor mij belangrijker dan de kwantiteit.
Ik wacht nog op een reactie van Hypex. Het zou wel mooi zijn als ik de voeding en regelelektronica zou kunnen behouden, maar dat ik er een klasse D module in zou kunnen bouwen. Afwachten, want ik heb zelf geen idee van de mogelijkheden.
Door een weerstand in serie te plaatsen, wordt de demping aangetast. Dat lijkt me dus niet zo'n goed idee; juist omdat het eigenlijk wel hard genoeg gaat. De kwaliteit is voor mij belangrijker dan de kwantiteit.
Ik wacht nog op een reactie van Hypex. Het zou wel mooi zijn als ik de voeding en regelelektronica zou kunnen behouden, maar dat ik er een klasse D module in zou kunnen bouwen. Afwachten, want ik heb zelf geen idee van de mogelijkheden.
Het is ook een test om te bepalen of lage impendantie de oorzaak is. Er zitten meestal ook weerstanden in een filter, ze vormen een constante belasting, dus dat zou ik niet direct zien als een probleem.
Bij ESL's wordt deze stuuk wel vaak toegepast, omdat deze soms dippen naar 1 ohm.