scanspeak reference monitor en baskasten met 23W

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Over de hs200:

Dempingsfactor bij 100 Hz = 550
Puit bij 100 Hz en 8 Ohm = 175 Watt
Puit bij 100 Hz en 4 Ohm = 250 Watt


Dit zou toch gewoon voldoende moeten zijn? :roll:

De ds2.0 levert:

Dempingsfactor > 500
Puit bij 100 Hz en 8 Ohm = 100 Watt RMS
Puit bij 100 Hz en 4 Ohm = 175 Watt RMS
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

precies, de hs 200 zou voldoende moeten zijn
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ralf,
precies, de hs 200 zou voldoende moeten zijn
Dat kan jij zien puur door naar de specificaties te kijken? Da's knap! Mijn ervaring is toch anders, in de praktijk heeft de HS200 meer moeite met lage belastingen dan de DS2.0. Ik heb dat vorig jaar nog eens meegemaakt adhv. het ontwerp van een subwoofer met de HS200, daar is uiteindelijk een DS2.0 ingegaan.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

sorry sander maar heb de hs200 een aantal jaar gebruikt, ik kijk dus niet alleen naar de specs
misschien dat de hs200 niet genoeg stroom kan leveren aan de combinatie van 4 ohm en laag rendement, maar ja jij hebt makkelijk praten met je thommessen subamp :roll:
kan het weten, die heb ik zelf ook
welke subamp komt er dan in aanmerking die wel regelbare low levelheeft
thommessen is niet meer aan te komen
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ralf, de Rdc van de XLS-12 is 4 ohm, maar dat gebeurt pas boven 100 Hz. Daarbeneden wordt hij snel hoger en zal hij de versterker niet zwaar belasten. Een en ander natuurlijk ook sterk afhankelijk van het kastontwerp. De scanspeak blijft 4 ohm tot 50 Hz en heeft heel andere Thiele/Small parameters. Ook tweemaal zo weinig oppervlak, dus je zit in de praktijk met tweemaal zoveel uitslag te spelen. Beperkingen van de versterker worden daarmee veel sneller duidelijk. Wellicht dat dit de oorzaak is dat jij jarenlang probleemloos hebt gespeeld met de XLS-12, het is gewoon een veel grotere woofer met een vriendelijker impedantie.

-edit- Rdc is 3,5 ohm van de XLS-12.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op wo 24 jan 2007, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

ik had de xls10 met de slave
was een bestaand ontwerp, maar goed welke subamp zou dan wel voldoen , een hypex ds4.0, de ds2.0 is een beetje beperkt in de regel mogelijkheden niet
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

http://www.bmm-shop.nl/Product.asp?Product_ID=2810

deze heeft toch echt een Rdc van 3,4 ohm
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ralf,

Da's niet de impedantie, da's de gelijkstroomweerstand, dat zijn twee heel verschillende dingen. En nu ophouden met proberen je gelijk te krijgen, 't begint behoorlijk irritant te worden 8)

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Heeft iemand een idee hoe de HS200 te modificeren zou zijn om 'm wat meer sap te laten leveren? De kast is gemaakt voor deze amp en ik wil graag het aktieve filter behouden.
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

gaan we weer sander , wie begint hier nu irritant te worden
ik plaats alleen mijn ervaringen en hoop er ook iets van op te steken
lijkt me toch normaal

je zou eens de onkunde van andere mensen eens anders moeten benaderen en niet gelijk met je botte bijl gaan hakken
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Martijn,

Zou eerst Hypex eens vragen, evt. willen ze wel een schema van de eindtrap aan je kwijt, in dat geval is duidelijk hoe e.e.a. in elkaar steekt en waar je hier evt. wat kunt wijzigen om de woofer beter aan te kunnen sturen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ralf,
gaan we weer sander , wie begint hier nu irritant te worden
ik plaats alleen mijn ervaringen en hoop er ook iets van op te steken
Ik niet, jij blijft maar zeuren over de impedantie van de XLS10, terwijl Jeroen en ik al hebben aangegeven dat dat één een heel andere luidspreker is en twee z'n nominale impedantie toch echt 8-ohm is voor de doorsnee, niet car-audio, versie. Als je dan weer met je XLS10 uit de hoek komt zetten dan ben je gewoon eigenwijs, of in mijn ogen irritant, het gaat hier NIET over de XLS10, of wel soms?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Kom jongens geen ruzie maken, vriendelijk blijven tegen elkaar. Ik ken het probleem van martijn wel. Ik had persoonlijk ook last van met mijn conrad plate amp. Als deze meer dan 100watt rms moest leveren aan 4ohm werdt het een zinloos gewapper en had hij de luidspreker niet meer onder controle. Dit werdt echter pas zichtbaar toen ik er een PA-eindversterker op zette. Het verschil in laag was enorm. Ik hoop voor je dat je het schema kan bemachtigen en anders is het ook wel mogelijk denk ik als je wat foto's post.
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

ja Sander, als je niet meteen je gelijk kan halen is de ander dus irritant
lekker kort door de bocht.
maar ik heb nooit de indruk van de hs200 gehad dat deze te weinig vermogen leverde, dit kan bij de 23w dus wel het geval zijn
ik denk dat een oplossing bestaande uit een los crossover en een zware eindtrap best wel eens zou kunnen werken
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ok, met deze laatste opmerking van ralf, ga ik ervan uit dat het gehakketak weer over is. Sander is begonnen met de opmerkingen van ralf irritant te noemen, dan mag ralf het laatste woord hebben.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Je moet even je NAD versterker in bridge mode zetten martijn. Dan heb je geloof ik meer dan 400 watt ter beschikking. Als je het geratel dan nog hebt, ben je weer wat wijzer geworden 8)
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

SSassen schreef:
Martijn,

Zou eerst Hypex eens vragen, evt. willen ze wel een schema van de eindtrap aan je kwijt, in dat geval is duidelijk hoe e.e.a. in elkaar steekt en waar je hier evt. wat kunt wijzigen om de woofer beter aan te kunnen sturen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Misschien kun je de ev trap in de HS200 vervangen door een UcD400?
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

in de sub van de scanspeak maxima wordt toch ook de 23w gebruikt , dan met de ds4.0, zou dus voldoende moeten zijn
alleen wel een beetje prijzig
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik heb een mailtje naar Hypex gestuurd. Nu hoop ik dat ze bereid zijn het schema te verstrekken. Het liefst houd ik namelijk de HS200. Een ombouw van de kast zie ik niet zitten.
Mocht een modificatie aan de HS200 niet reëel blijken, dan laat ik 't maar zo. Op zich leveren de subs samen zo voldoende bas.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

JeroenKV schreef:
SSassen schreef:
Martijn,

Zou eerst Hypex eens vragen, evt. willen ze wel een schema van de eindtrap aan je kwijt, in dat geval is duidelijk hoe e.e.a. in elkaar steekt en waar je hier evt. wat kunt wijzigen om de woofer beter aan te kunnen sturen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Misschien kun je de ev trap in de HS200 vervangen door een UcD400?
Dit lijkt mij anders geen slechte optie. Een UcD180 zou ook al mooi zijn denk ik.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

@rho
Zou zo moeten kunnen. In de HS-200 zit ook een klasse-D versterker, dus met een beetje geluk kun je de voeding van de HS-200 blijven gebruiken.

@Martijn
Ik blijf het wel vreemd vinden van de 23W, want 4 ohm (50hz - 200hz)lijkt het minimum is de specs van SS (mijn XLS-10 met HS-200 dipt ook naar 4 ohm bij 100hz).
Zet eens (om te testen) een weerstand van 2 ohm in serie met de woofer, dit kost rendement, maar haalt de impendantie omhoog. Ik ben benieuwd wat de HS-200's nu doen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

JeroenKV,
Zou zo moeten kunnen. In de HS-200 zit ook een klasse-D versterker, dus met een beetje geluk kun je de voeding van de HS-200 blijven gebruiken.
Nee hoor, de HS200 is gewoon een klasse-A/B in brug, vandaar dat er bij lage belastingen nogal wat stroom gevraagd wordt, wellicht dat daar de schoen dus wringt, zoals ik al eerder aangaf, da's tenminste wel mijn ervaring en ik test zaken altijd uitvoerig.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

SSassen schreef:
JeroenKV,
Zou zo moeten kunnen. In de HS-200 zit ook een klasse-D versterker, dus met een beetje geluk kun je de voeding van de HS-200 blijven gebruiken.
Nee hoor, de HS200 is gewoon een klasse-A/B in brug, vandaar dat er bij lage belastingen nogal wat stroom gevraagd wordt, wellicht dat daar de schoen dus wringt, zoals ik al eerder aangaf, da's tenminste wel mijn ervaring en ik test zaken altijd uitvoerig.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Dat wist ik niet, maar de test met de weerstand lijkt mij nog wel een goede?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Door een weerstand in serie te plaatsen, wordt de demping aangetast. Dat lijkt me dus niet zo'n goed idee; juist omdat het eigenlijk wel hard genoeg gaat. De kwaliteit is voor mij belangrijker dan de kwantiteit.
Ik wacht nog op een reactie van Hypex. Het zou wel mooi zijn als ik de voeding en regelelektronica zou kunnen behouden, maar dat ik er een klasse D module in zou kunnen bouwen. Afwachten, want ik heb zelf geen idee van de mogelijkheden.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Martijn M schreef:
Door een weerstand in serie te plaatsen, wordt de demping aangetast. Dat lijkt me dus niet zo'n goed idee; juist omdat het eigenlijk wel hard genoeg gaat. De kwaliteit is voor mij belangrijker dan de kwantiteit.
Ik wacht nog op een reactie van Hypex. Het zou wel mooi zijn als ik de voeding en regelelektronica zou kunnen behouden, maar dat ik er een klasse D module in zou kunnen bouwen. Afwachten, want ik heb zelf geen idee van de mogelijkheden.
Het is ook een test om te bepalen of lage impendantie de oorzaak is. Er zitten meestal ook weerstanden in een filter, ze vormen een constante belasting, dus dat zou ik niet direct zien als een probleem.

Bij ESL's wordt deze stuuk wel vaak toegepast, omdat deze soms dippen naar 1 ohm.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”