Isis, een vloerstaander met ScanSpeak units

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Awel, zoals hierboven vermeld staat: Om opbreken van de conus tegen te gaan. Blijkbaar heeft zo'n NAWI vorm minder de neiging om op te breken bij hogere frequenties.
Heb je ergens een weergave karakteristiek van de driver? Die zou ver moeten doorlopen naar boven toe, zonder enige narigheid. (als het systeem werkt ten minste)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

rho schreef:
Awel, zoals hierboven vermeld staat: Om opbreken van de conus tegen te gaan. Blijkbaar heeft zo'n NAWI vorm minder de neiging om op te breken bij hogere frequenties.
Heb je ergens een weergave karakteristiek van de driver? Die zou ver moeten doorlopen naar boven toe, zonder enige narigheid. (als het systeem werkt ten minste)
Zou wel leuk zijn als het werkt ja.
Ik heb hier nog een iets betere foto van de woofer:

Afbeelding

Met de daarbij behorende grafiek:

Afbeelding
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Als je naar de grafiek kijkt lijkt het me toch wel iets af te doen. Die ziet er zeer aardig uit moet ik zeggen. Hij begint wel een beetje op te lopen vanaf 1kHz. Waarschijnlijk niet echt problematisch.
Dat is zo mooi doorloopt naar het hoog is wel mooi. Weinig kleuring in de gevoeligste gebieden, zelfs bij een eerste orde filter. Als de tweeter een erg lage Fs heeft kan je die ook met 6dB/oct filteren. Dat zou een heel mooi resultaat geven.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

De resonantiefrequentie van de tweeter ligt op 500 Hz. Best laag dus.
Ik ben al bezig met het filter en voor zover het er nu uitziet heb ik weinig last van dat oplopende vanaf 1Khz. Maar het filter bestaat nu nog maar op de "tekentafel" is is door mij en i.s.m. een collegabouwer in Denemarken gemaakt. Mijn eigen grafiek die gemaakt is van de woofer ziet er trouwens iets netter uit dan degene die ik hiervoor gepost heb. Maar latere metingen zullen het zichtbaar maken.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

500Hz is een leuke frequentie om 'm met 6dB te filteren.
Je zou kunnen proberen op 1kHz te filteren maar persoonlijk vind ik dat een gevaarlijke plaats in het frequentie-spectrum om te filteren. Het ligt mooi in het gebied van de stemmen en vele instrumenten. Als het dan ietsje mis gaat valt het heel hard op. (zoals bij de Van Duppen Tornado, en die kost zo maar eventjes €14k/paar!!)
Als het wel lukt heb je een hele luke speaker.
Ergens rond de 2kHz filteren is al iets leuker maar dan moet je laag/mid wel lekker hoog door gaan. De frequnetie-kurve laat wel zien dat ie dat heel netjes doet.
Het valt te proberen.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Wordt waarschijnlijk toch wat hoger, ergens rond de 2Khz.
Wat nu in de pen zit ziet er ongeveer zo uit. Dit is pas het begin, dus er zal nog wel veel veranderen maar om een idee te geven:

Afbeelding

Dit is 3e orde seriefilter met notch over de woofer. Even niet letten op het laag wat wat vroeg afloopt. Moet nog verder meten, ook aan de units zelf, dus wordt nog anders.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Dat ziet er al niet slecht uit moet ik zeggen. Toch vraag ik me af waarom je zo'n stijl filter gebruikt bij units die eigenlijk een mooi verloop laten kijken om een zachte afloop toe te laten.
Dat wil niet zeggen dat het niet mooi zal klinken hoor. Je zal waarschijnlijk veel minder problemen tegenkomen met zukle units dan bij minder vlakke weergevers. Het eindresultaat kan een redelijk eenvoudig, zeer goed werkend filter zijn.
Hou ons op de hoogte!
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Dikke trui aan en vandaag nog even aan de slag geweest. Het front van Speaker 1 zit nu in elkaas en zit verlijmt aan de kast. Tenminste, zit in de lijmklemmen.

Afbeelding

Door de dikte van het front (6,2 cm) zit de woofer in een beetje tunnel-vorm. Om dit te voorkomen zijn de gezaagde gaten steeds wat groter gemaakt. Het gat in de laatste plank (tegen de kast aan) is gedeeltelijk rechthoekig. Dit omdat rond vanwege de smalle kast simpelweg niet gaat.
Door die naar achter steeds grotere opening zal de woofer het minst last hebben van het dikke front. Lucht en trillingen kunnen makkelijk hierdoor in de kast komen.

En natuurlijk verder aan kast 2. Het front tenminste, de kast zit al in elkaar.

Afbeelding


Als deze ook klaar is gaat er een 4 mm dikke afwerklaag MDF overheen, en worden hier en daar nog wat schuine vlakken gemaakt. Het eindresultaat zal qua vorm deze kant op gaan:

Afbeelding
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Ziet er al netjes uit, en vooral zwaar :D

Er is een reden waarom ik in de winter versterkers bouw en in de zomer men speakers, maar welke reden was dit nou weer ... ehm :idea: Sneeuwstormen :shock:

het gedacht alleen al man, bah koud.


Wat ik nou eigenlijk wou vragen, hoe gaan jullie die schuin zijden maken ?
zagen, frezen, schuuren, met parrallele planken werken .... unlighten me

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Jep, zwaar is het zeker...en fris buiten. Maar goed, het kwam zo uit, dus dan maar die dikke trui aan en zolang het droog is doorgaan. En na een tijdje zagen heb je het ook wel weer warm... :D

Die schuine kanten is eigelijk best simpel. Gewoon de handzaag erin.
Er komen aan beide kanten wat Aluminium strips te zitten waarlangs ik m'n zaag laat glijden. Even plaatje van Tony z'n site lenen om het duidelijk te maken:

Afbeelding

Zo dus...en dan boven links en rechts.
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

misschien een domme vraag van een beginner:
heeft het een functie dat de box onder een hoek staat of is het enkel voor de looks? ik ga namelijk ook zelf boxjes maken en ik vind schuin best wel mooi, dus als het geen kwaad kan probeer ik de kasten die ik wil maken ook wat schuin te zetten (ik ga dan wel de balkvorm van de kast bewaren, maar maak de zijpanelen een beetje schuin en kantel zo de kast. als je begrijt wat ik bedoel... de kasten die ik ga maken zijn waarschijnlijk wel met een d'A opstelling, misschien gaat dit wel niet zo goed te combineren zijn met schuinplaatsing, of begrijp ik dat ook verkeerd?)

verder zien die kasten er echt wel strak ui edo, ik hoop alleen dat je ze niet te ver moet verzetten, want volgens mij wegen ze loodzwaar :D
meetrillen zal die kast alleszins niet echt doen.
volgens mij is dit een mooie combinatie van design en kwaliteit, WAF :lol:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

pieter pan schreef:
misschien een domme vraag van een beginner:
heeft het een functie dat de box onder een hoek staat of is het enkel voor de looks?
Het gaat mij meer om de looks. Als ze recht staan lijken het van die normalen zuilen en daar had ik niet zoveel zin in. Dus heb ik ze 4 graden naar achter laten hellen. Het is niet gedaan om een betere allignment te krijgen tussen de woofer en tweeter. Dat wordt later aangepast met het filter.

Voordeel van jou idee om een rechte kast te maken en dan met de zijkanten een hoek te bepalen is een goede oplossing. Klinkt het niet of minder kun je hem gewoon weer recht zetten.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Denk je niet dat je toch een beter resultaat kan krijgen door de units wel in een correcte allignment te plaatsen? Dan hoef je minder in het filter aan te passen en dat zal de uiteindelijke kwaliteit ook weer ten goede komen.

Verder mooi project dit, 8)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Krunk schreef:
Denk je niet dat je toch een beter resultaat kan krijgen door de units wel in een correcte allignment te plaatsen? Dan hoef je minder in het filter aan te passen en dat zal de uiteindelijke kwaliteit ook weer ten goede komen.

Verder mooi project dit, 8)
Misschien, maar je houdt met de berekening van het filter al rekening met allignment (ook als de kast recht staat), dus als ie wat scheef staat is dat een kleine aanpassing, en bij 4 graden scheelt het ongeveer 2~3 cm, dus zitten de units al iets dichter bij elkaar, iets andere correctie in het filter dus. Geen groot probleem lijkt me.

Maar de hoofdrede was toch wel de WAF-factor (van m'n wederhelft, die vond dit mooi....goed, kan ik mee leven... :D )
Jammer dat ik zo weinig tijd heb....gaat nog wel paar weekjes duren voordat de kasten af zijn.
Dan nog de afwerking en het filter. Zal ook nog wel een flinke dobber worden. Ben er nog niet uit. Eerst maar meten als alles in de kast zit. Het idee van het filter zit nu in de computer, en de simulaties zien er goed uit. Ook rekening houdend met de breedte van de kast, en die 4 graden naar achterplaatsing. Nu de praktijk nog....
:)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Mooi project Edo en wat die helling en filtering betreft, ik ga helemaal met je mee.

Jeroen
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

jeroen_d schreef:
Mooi project Edo en wat die helling en filtering betreft, ik ga helemaal met je mee.

Jeroen
Als je wil kan ik je binnenkort even het "proef" idee van het filter mailen. Als je zin en tijd hebt mag je er eens een blik op werpen.

Edo
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Mooi project Edo!

Ik ben even een paar weken forum lezen aan het inhalen, dus had je post nog niet gelezen. Allememaggies, wat een dikke wanden :o Je moet nog wel de baffle denk ik nog royaler dan nu afkanten aan de binnenzijde voor de midbass, want anders krijg je gegarandeerd lelijke resonanties in het middengebied. Verder erg mooi. Ik hoop dat we deze op de DDIY te zien, maar vooral te horen krijgen! :D
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ha Hans,

Dat afronden was nog een klusje ja... Plank 1 (waar de woofer op zit) is al wat (15 graden) naar binnen lopend, plank 2 is daar weer op aangepast met nog eens 15 graden en een afgeronde rand. Plank 3 is meer versteviging voor de rest van de kast, dus zit eigelijk niet in de weg voor de woofer.
Ik kwam bij het ontwerpen eigelijk geen problemen tegen...todat ik ging bouwen. Wil je het gat van de woofer meer taps uit laten lopen moet de kast breder worden....oeps...Maar had geen zin om nieuwe kasten te gaan maken.
Ach, met de latere metingen zal ik de schade wel zien (hoop het niet natuurlijk)

Dus vanaf de woofer naar binnenkijkend zie je links/rechts wel de wand, boven/onder loopt het goed weg (wat minder duidelijk te zien is op de foto's, maar toch.

Ik probeer deze versie ook mee te nemen naar de DDIY dag, samen met een ander "peerless/vifa" vloerstaandertje. Maar of de Isis (deze dus) af is betwijfel ik. Moet nog een hoop doen en heb nog een paar andere klusjes liggen die gedaan moeten worden (volgens de klant...)

Dan staat hier nog een Vifa project voor m'n neus (de "Extra Drei"). Moet ook nog af, dus ik doe m'n best. Anders gewoon als "show"-model misschien, zonder filter/fineer..... :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Edo schreef:
jeroen_d schreef:
Mooi project Edo en wat die helling en filtering betreft, ik ga helemaal met je mee.

Jeroen
Als je wil kan ik je binnenkort even het "proef" idee van het filter mailen. Als je zin en tijd hebt mag je er eens een blik op werpen.

Edo
Is goed. Als je definitieve metingen hebt en de datafiles opstuurt kan ik er ook eens mee stoeien. Altijd leuk voor de ideeën vorming.

Jeroen
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

@Jeroen: Ik heb hier nog wat metingen van Tony. Daar heb ik nu wat mee gedaan, maar binnekort zelf FRD files eens maken. Kijken of ik veel verschillen zie met die metingen van Tony.

Maar goed, na een nachtje in de lijmklemmen te hebben gestaan, daarnet even gekeken hoe het gaat worden....kon het even niet laten om de woofer er even in te hangen en hem op z'n plaats te zetten.

Afbeelding

Morgen een begin maken met de zaag erin te zetten. Foto's volgen....
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zoals gezegt vandaag de zaag erin gezet. Aardig klusje...

Afbeelding

Ziet er gelijk heel anders uit..

Afbeelding Afbeelding

Nu de afwerkplaten (4mm MDF) erop gaan maken.
Laatst gewijzigd door Edo op zo 27 feb 2005, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Dat wordt erg mooi!
Maar waarom die 4mm MDF nog?
Gewoon spuiten met spuitplamuur en opschuren lijkt me ook wel afdoende om later een mooi glad oppervlak te krijgen. Met de hand plamuren gaat ook wel, maar dat duurt veeeeeeeel langer en het resultaat is zeker niet beter.
Of ga je ze nog eens fineren ook?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Hij gaat goed Edo.
Ik blijf "staande bij"
Overigens zie ik hier vaak mensen die hooglans gebruiken. Als ik verf gebruik ik meestal zijdeglans. Vind ik mooier en is ook minder kritisch ten aanzien van oppervlakte oneffenheden.

Sietse
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

He rho,

De 4mm MDF platen is om het zo strak mogelijk te maken allemaal. Er komt inderdaad later nog fineer overheen.
Omdat de kopse kanten van MDF niet zo sterk zijn, denk ik dat het net nog iets steviger wordt zo. (fineer is toch erg dun)

Maar ik geef toe, als je gaat fineren hoeft het eigelijk niet. Ga je spuiten dan is het wel makkelijk. Je hebt minimale kans op zichtbare naden.

Ik ben vroeger met plamuur aan de slag geweest, maar na verloop van tijd zag je de naad van het hout terug komen. En met die 4 mm MDF plaat erover is de kans daartoe veel minder. Vooral als je na het "beplakken" van die 4 mm dunne laag de randen nog bewerkt met een boven frees die er een ronding van 4 mm aan maakt.

Hieronder zie je wat ik bedoel....na spuiten geen naadje tezien....

Afbeelding
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ja, ik begrijp je verhaal. Ik zie in dat het wel z'n voordelen heeft.
Maar weer eens een goeie tip van Edo. :)
Hoe maak je die ronde kanten op de facetten?
Gesloten