Hulp gevraagd voor een perfekte verflaag

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
mel
Berichten: 54
Lid geworden op: do 21 dec 2006, 22:33

Hulp gevraagd voor een perfekte verflaag

Bericht door mel »

Ik heb net mijn eerste sub ineengeknutseld in MDF. Ik heb de kast met veel lijm en vijzen ineengezet, wat achteraf natuurlijk een hele boel plamuurwerk gaf. Ik dacht dat het plamuren en schuren voldoende was en heb toen de kast in met een blauwe verf gespoten. Nu de verf droog is zie ik op verschillende plaatsen nog waar ik heb geplamuurd , dus helemaal niet perfekt egaal zoals ik het wil :(
Wie van al deze specialisten op het forum kan mij nu verder helpen??
Ik had gedacht om de plekken die niet goed zijn met een zacht schuurpapier beetje mat te schuren en dan met een vette lakplamuur terug te plamuren en achteraf terug schuren, dit verschillende keren herhalen tot alles perfekt is. Of weet iemand een betere oplossing??

Alvast bedankt voor de tips en de raad

mvg
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

Ik spuit na plamuren mn kasten altijd in Motip spuitplamuur en dan nog een grondverflaag (ook van Motip). Zo overwin je alle oneffenheden en plekken :D De Motip spuitbussen zijn te koop in de betere doe-het-zelver en in autolak winkels.
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Opnieuw schuren en plamuren op de plekken die je niet goed vindt. Plamuur hecht hecht wel en is tevens een goede grondlaag. Dan weer schuren en aflakken.

Je kan de hele boel ook schuren, plamuren, spuiten met Motip (zoals Aquilon al aangaf), dan glad schuren en opnieuw aflakken. Dit is echter wel meer werk.

Je bent wel een tijdje zoet met dit werk :D
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

thefinlux schreef:
Je bent wel een tijdje zoet met dit werk :D
bij mij duurt een kast afwerken tot op de grondlaag gemiddeld 4 à 5 weekends, maar ik ben dan ook niet van de rapsten :D ik laat ze zelf nu een maand of 2 staan zodat ze nog wat kunnen leven en het hout zich kan zetten waarna ik schoon alle naden wegschuur en waar nodig opnieuw overspuit :shock: maar ja, niet iedereen heeft het geduld van een ezel :wink:
mel
Berichten: 54
Lid geworden op: do 21 dec 2006, 22:33

Bericht door mel »

Ik heb hier nog een tube vette lakplamuur liggen. Kent iemand van jullie dit en is dit ook een goede eindafwerklaag??
mel
Berichten: 54
Lid geworden op: do 21 dec 2006, 22:33

Bericht door mel »

Hoe moet ik juist te werk gaan met die puitplamuur?

bedankt voor het antwoord
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

mel schreef:
Hoe moet ik juist te werk gaan met die puitplamuur?

bedankt voor het antwoord
Wat staat er op de bus zelf?

Ik zou zeggen, alles gelijk schuren, en spuiten maar als grondlaag, om kieren en gaten op te vullen. ;)

Waarom heb je eignelijk geen eikenhouten afwerking gedaan, dan had je dit natuurlijk voorkomen. :wink:
mel
Berichten: 54
Lid geworden op: do 21 dec 2006, 22:33

Bericht door mel »

Interficior schreef:
mel schreef:
Hoe moet ik juist te werk gaan met die puitplamuur?

bedankt voor het antwoord
Wat staat er op de bus zelf?

Ik zou zeggen, alles gelijk schuren, en spuiten maar als grondlaag, om kieren en gaten op te vullen. ;)

Waarom heb je eignelijk geen eikenhouten afwerking gedaan, dan had je dit natuurlijk voorkomen. :wink:
heel juist opgemerkt :D
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

Interficior schreef:
mel schreef:
Hoe moet ik juist te werk gaan met die puitplamuur?

bedankt voor het antwoord
Wat staat er op de bus zelf?

Ik zou zeggen, alles gelijk schuren, en spuiten maar als grondlaag, om kieren en gaten op te vullen. ;)

Waarom heb je eignelijk geen eikenhouten afwerking gedaan, dan had je dit natuurlijk voorkomen. :wink:
inderaad, je kan die spuitplamur zien als een dikke grondlaag die je daarna glad kunt schuren ... dus, eerst met gewone vette plamuur alle grote gaten en oneffenheden wegwerken, opschuren en overspuiten met spuitplamuur, glad schuren (het spul schuurt makkelijk op) en zo nodig nog een laag geven en glad schuren, een grondlaag erop, weer opschuren en lakken .... een fluitje van een cent :wink: laat tussen elke laag zeker genoeg uitharden, voor de filler en primer wacht ik altijd zeker een volledige dag, voor de lak ... hangt er vanaf wat merk, soort ed.
Plaats reactie