TDA7052

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Speakerrrr
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 03 jan 2007, 17:53

TDA7052

Bericht door Speakerrrr »

ik heb een tda7052 bestelt en weet ik niet precies hoe ik alles moet aansluiten.
PINNING
1 VP supply voltage
2 IN input
3 GND1 ground (signal)
4 n.c. not connected 8 OUT2 output2
5 OUT1 output1
6 GND2 ground (substrate)
7 n.c. not connected
8 OUT2 output2

wat moet nou op welke pin?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: TDA7052

Bericht door voodooless »

ll.mulder schreef:
wat moet nou op welke pin?
Dat staat er toch :?:

Wat is precies het probleem?

Check anders ff de datasheet
Speakerrrr
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 03 jan 2007, 17:53

Bericht door Speakerrrr »

1. op welke pinnen moet ik mijn jackplug aansluiten
2. op welke pinnen de plus en min van de batterij
3. op welke pinnen de luidspreker
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

ll.mulder schreef:
1. op welke pinnen moet ik mijn jackplug aansluiten
2. op welke pinnen de plus en min van de batterij
3. op welke pinnen de luidspreker
Zoals ik al zei, kijk in de datasheet, blz 8 staat een heel schema!

1: + van batterij
3/6: - van de batterij
2: + van de jack
3/6: - van de jack
tussen 5 en 8: luidspreker

Volume control kun je ook vinden op die pagina.
Speakerrrr
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 03 jan 2007, 17:53

Bericht door Speakerrrr »

ik heb de datasheet al gelezen voordat ik mijn vraag stelde maar werd er niet echt niet echt wijzer van.

nog 2 vragen.
1. wat houd tussen 5 en 8 in?
2. is

8-7-6-5
1-2-3-4

De indeling van de pinnen?
b2
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 22 okt 2004, 15:46
Locatie: Mol / Belgie

Bericht door b2 »

vergeet de ontkoppelcapaciteit op de ingang niet.
Zoals in de datasheet!
Dus: Jack+ -> Capa -> pin2
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

ll.mulder schreef:
nog 2 vragen.
1. wat houd tussen 5 en 8 in?
Tussen die twee pinnen sluit je de speaker aan
De indeling van de pinnen?
Again, zie datasheet!
Speakerrrr
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 03 jan 2007, 17:53

Bericht door Speakerrrr »

sorry,
ik had een andere datasheet
Speakerrrr
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 03 jan 2007, 17:53

Bericht door Speakerrrr »

klopt dat ie gloeiend heet wordt?

Maximaal 18, dan kan negen toch ook?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

ll.mulder schreef:
klopt dat ie gloeiend heet wordt?
Lijkt me niet normaal. Een beetje warm misschien, maar zeker niet heet.
Maximaal 18, dan kan negen toch ook?
Natuurlijk. Staat in.. hoe raad je het.. de datasheet :lol:
Speakerrrr
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 03 jan 2007, 17:53

Bericht door Speakerrrr »

toch wordt hij heet.
+ op 1
en
- op beide geprobeerd
bij allebij wordt ie heet
als dit niet normaal is hoe verhelp het?
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Heb je er toevallig een 4 Ohm luidspreker aan hangen?
Heb je er wel een ingangsweerstand aan hangen? (tussen pen 2 en de min van de batterij)

De datasheet gaat uit van een maximum temperatuur van 150 graden. De behuizing mag ongeveer 100 graden stijgen t.o.v. de omgevingstemperatuur.
De Rth = 110K/W. Ik zit naar een voorbeeldje te kijken in een datasheet van de TDA7052. Uitgaande van 6V, belasting van 8 Ohm is de maximum dissipatie (sinus) 0,9W. Bij een Rth van 110K/W betekent dit een temperatuursstijging van 110 x 0,9 = 99 K.
Uitgaande van een omgevingstemperatuur van 20 graden komt dit dus uit op een temperatuur van ruim boven de 100 graden.
En zelfs al zou hij maar 0,4W dissiperen, dan heb je nog steeds een temperatuur van 60 graden --> da's warm.

Dus een koelvinnetje is niet NOODZAKELIJK, maar als je de temperatuur een beetje binnen de perken wil houden, dan zou ik er wel een klein vinnetje of klemmetje op zetten.

Groeten, Joris
Speakerrrr
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 03 jan 2007, 17:53

Bericht door Speakerrrr »

ik heb er een 8 ohm luidspreker op
ik heb er geen ingangsweerstand op hangen

dus het is vrij normaal hij zo heet is.
1. is een ingangweerstand noodzakelijk?
2. waar kun je een vinnetje vandaan halen.

ik heb nog wel een koellichaam uit een oude versterker liggen...
Laatst gewijzigd door Speakerrrr op di 23 dec 2014, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

-deleted-
Laatst gewijzigd door JuuL op di 16 jan 2007, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Je hebt ff zetje in de rug nodig:

Het schema van pagina 8 heb je nodig
1) Het RC netwerk aan de input heb je nodig. Deze zorgt ervoor dat de gelijkspanning wordt tegengehouden, zodat dit niet wordt meeversterkt (gelijkspanning -circa >100mV oid- op versterkeruitgang = dode speaker!)
2) De volumecontrol potmeter + elco monteren voor -uiteraard- volumecontrol
3) 100nF condensator (dichtbij) over voedingspinnen zetten. Deze is tegen oscillaties (=hete chip). Ook 220uF monteren voor afvlakking.
4) Testen zonder speaker. VDC meten, deze mag niet groter zijn dan paar mV. ALs je het goed wilt doen eerst testen met belastingsweerstand, pas DAARNA je speaker eraanhangen.
5) Het is een 1Watt versterker dus erg hard kan je er niet mee spelen!
Speakerrrr
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 03 jan 2007, 17:53

Bericht door Speakerrrr »

JuuL schreef:
Je hebt ff zetje in de rug nodig:

Het schema van pagina 8 heb je nodig
1) Het RC netwerk aan de input heb je nodig. Deze zorgt ervoor dat de gelijkspanning wordt tegengehouden, zodat dit niet wordt meeversterkt (gelijkspanning -circa >100mV oid- op versterkeruitgang = dode speaker!)
2) De volumecontrol potmeter + elco monteren voor -uiteraard- volumecontrol
3) 100nF condensator (dichtbij) over voedingspinnen zetten. Deze is tegen oscillaties (=hete chip). Ook 220uF monteren voor afvlakking.
4) Testen zonder speaker. VDC meten, deze mag niet groter zijn dan paar mV. ALs je het goed wilt doen eerst testen met belastingsweerstand, pas DAARNA je speaker eraanhangen.
5) Het is een 1Watt versterker dus erg hard kan je er niet mee spelen!
Dank :)

ik laat alleen de volumcontrol weg.
Speakerrrr
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 03 jan 2007, 17:53

Bericht door Speakerrrr »

Maakt het ook uit hoeveel volts de condensatoren zijn.?
Laatst gewijzigd door Speakerrrr op di 23 dec 2014, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Die van 0,47 uF het liefst een condensator voor nemen (dus geen elco)
Die van 220uF een elco, als de spanning maar wat hoger is dan je voedingsspanning.
Speakerrrr
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 03 jan 2007, 17:53

Bericht door Speakerrrr »

Kun je al het random gewoon bij een electronicashop kopen?

Lars
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ja...
Speakerrrr
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 03 jan 2007, 17:53

Bericht door Speakerrrr »

Bestaat er ook een online winkel waar ik 1 keer alles om de TDA7052 heen kan kopen?
Laatst gewijzigd door Speakerrrr op di 23 dec 2014, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

http://www.dickbest.nl/ (met internet explorer openen)
Speakerrrr
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 03 jan 2007, 17:53

Bericht door Speakerrrr »

met firefox wil het ook :wink:
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ja maar dan laat hij de helft niet zien (hier althans)
Speakerrrr
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 03 jan 2007, 17:53

Bericht door Speakerrrr »

Plaats reactie