TDA7052
Moderator: Beheerdersteam
-
Speakerrrr
- Berichten: 65
- Lid geworden op: wo 03 jan 2007, 17:53
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Re: TDA7052
Dat staat er tochll.mulder schreef:wat moet nou op welke pin?
Wat is precies het probleem?
Check anders ff de datasheet
-
Speakerrrr
- Berichten: 65
- Lid geworden op: wo 03 jan 2007, 17:53
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Zoals ik al zei, kijk in de datasheet, blz 8 staat een heel schema!ll.mulder schreef:1. op welke pinnen moet ik mijn jackplug aansluiten
2. op welke pinnen de plus en min van de batterij
3. op welke pinnen de luidspreker
1: + van batterij
3/6: - van de batterij
2: + van de jack
3/6: - van de jack
tussen 5 en 8: luidspreker
Volume control kun je ook vinden op die pagina.
-
Speakerrrr
- Berichten: 65
- Lid geworden op: wo 03 jan 2007, 17:53
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
-
Speakerrrr
- Berichten: 65
- Lid geworden op: wo 03 jan 2007, 17:53
-
Speakerrrr
- Berichten: 65
- Lid geworden op: wo 03 jan 2007, 17:53
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
-
Speakerrrr
- Berichten: 65
- Lid geworden op: wo 03 jan 2007, 17:53
Heb je er toevallig een 4 Ohm luidspreker aan hangen?
Heb je er wel een ingangsweerstand aan hangen? (tussen pen 2 en de min van de batterij)
De datasheet gaat uit van een maximum temperatuur van 150 graden. De behuizing mag ongeveer 100 graden stijgen t.o.v. de omgevingstemperatuur.
De Rth = 110K/W. Ik zit naar een voorbeeldje te kijken in een datasheet van de TDA7052. Uitgaande van 6V, belasting van 8 Ohm is de maximum dissipatie (sinus) 0,9W. Bij een Rth van 110K/W betekent dit een temperatuursstijging van 110 x 0,9 = 99 K.
Uitgaande van een omgevingstemperatuur van 20 graden komt dit dus uit op een temperatuur van ruim boven de 100 graden.
En zelfs al zou hij maar 0,4W dissiperen, dan heb je nog steeds een temperatuur van 60 graden --> da's warm.
Dus een koelvinnetje is niet NOODZAKELIJK, maar als je de temperatuur een beetje binnen de perken wil houden, dan zou ik er wel een klein vinnetje of klemmetje op zetten.
Groeten, Joris
Heb je er wel een ingangsweerstand aan hangen? (tussen pen 2 en de min van de batterij)
De datasheet gaat uit van een maximum temperatuur van 150 graden. De behuizing mag ongeveer 100 graden stijgen t.o.v. de omgevingstemperatuur.
De Rth = 110K/W. Ik zit naar een voorbeeldje te kijken in een datasheet van de TDA7052. Uitgaande van 6V, belasting van 8 Ohm is de maximum dissipatie (sinus) 0,9W. Bij een Rth van 110K/W betekent dit een temperatuursstijging van 110 x 0,9 = 99 K.
Uitgaande van een omgevingstemperatuur van 20 graden komt dit dus uit op een temperatuur van ruim boven de 100 graden.
En zelfs al zou hij maar 0,4W dissiperen, dan heb je nog steeds een temperatuur van 60 graden --> da's warm.
Dus een koelvinnetje is niet NOODZAKELIJK, maar als je de temperatuur een beetje binnen de perken wil houden, dan zou ik er wel een klein vinnetje of klemmetje op zetten.
Groeten, Joris
-
Speakerrrr
- Berichten: 65
- Lid geworden op: wo 03 jan 2007, 17:53
ik heb er een 8 ohm luidspreker op
ik heb er geen ingangsweerstand op hangen
dus het is vrij normaal hij zo heet is.
1. is een ingangweerstand noodzakelijk?
2. waar kun je een vinnetje vandaan halen.
ik heb nog wel een koellichaam uit een oude versterker liggen...
ik heb er geen ingangsweerstand op hangen
dus het is vrij normaal hij zo heet is.
1. is een ingangweerstand noodzakelijk?
2. waar kun je een vinnetje vandaan halen.
ik heb nog wel een koellichaam uit een oude versterker liggen...
Laatst gewijzigd door Speakerrrr op di 23 dec 2014, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Je hebt ff zetje in de rug nodig:
Het schema van pagina 8 heb je nodig
1) Het RC netwerk aan de input heb je nodig. Deze zorgt ervoor dat de gelijkspanning wordt tegengehouden, zodat dit niet wordt meeversterkt (gelijkspanning -circa >100mV oid- op versterkeruitgang = dode speaker!)
2) De volumecontrol potmeter + elco monteren voor -uiteraard- volumecontrol
3) 100nF condensator (dichtbij) over voedingspinnen zetten. Deze is tegen oscillaties (=hete chip). Ook 220uF monteren voor afvlakking.
4) Testen zonder speaker. VDC meten, deze mag niet groter zijn dan paar mV. ALs je het goed wilt doen eerst testen met belastingsweerstand, pas DAARNA je speaker eraanhangen.
5) Het is een 1Watt versterker dus erg hard kan je er niet mee spelen!
Het schema van pagina 8 heb je nodig
1) Het RC netwerk aan de input heb je nodig. Deze zorgt ervoor dat de gelijkspanning wordt tegengehouden, zodat dit niet wordt meeversterkt (gelijkspanning -circa >100mV oid- op versterkeruitgang = dode speaker!)
2) De volumecontrol potmeter + elco monteren voor -uiteraard- volumecontrol
3) 100nF condensator (dichtbij) over voedingspinnen zetten. Deze is tegen oscillaties (=hete chip). Ook 220uF monteren voor afvlakking.
4) Testen zonder speaker. VDC meten, deze mag niet groter zijn dan paar mV. ALs je het goed wilt doen eerst testen met belastingsweerstand, pas DAARNA je speaker eraanhangen.
5) Het is een 1Watt versterker dus erg hard kan je er niet mee spelen!
-
Speakerrrr
- Berichten: 65
- Lid geworden op: wo 03 jan 2007, 17:53
DankJuuL schreef:Je hebt ff zetje in de rug nodig:
Het schema van pagina 8 heb je nodig
1) Het RC netwerk aan de input heb je nodig. Deze zorgt ervoor dat de gelijkspanning wordt tegengehouden, zodat dit niet wordt meeversterkt (gelijkspanning -circa >100mV oid- op versterkeruitgang = dode speaker!)
2) De volumecontrol potmeter + elco monteren voor -uiteraard- volumecontrol
3) 100nF condensator (dichtbij) over voedingspinnen zetten. Deze is tegen oscillaties (=hete chip). Ook 220uF monteren voor afvlakking.
4) Testen zonder speaker. VDC meten, deze mag niet groter zijn dan paar mV. ALs je het goed wilt doen eerst testen met belastingsweerstand, pas DAARNA je speaker eraanhangen.
5) Het is een 1Watt versterker dus erg hard kan je er niet mee spelen!
ik laat alleen de volumcontrol weg.
-
Speakerrrr
- Berichten: 65
- Lid geworden op: wo 03 jan 2007, 17:53
Maakt het ook uit hoeveel volts de condensatoren zijn.?
Laatst gewijzigd door Speakerrrr op di 23 dec 2014, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Speakerrrr
- Berichten: 65
- Lid geworden op: wo 03 jan 2007, 17:53
-
Speakerrrr
- Berichten: 65
- Lid geworden op: wo 03 jan 2007, 17:53
Bestaat er ook een online winkel waar ik 1 keer alles om de TDA7052 heen kan kopen?
Laatst gewijzigd door Speakerrrr op di 23 dec 2014, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Speakerrrr
- Berichten: 65
- Lid geworden op: wo 03 jan 2007, 17:53
-
Speakerrrr
- Berichten: 65
- Lid geworden op: wo 03 jan 2007, 17:53
http://eshop.euras.com/detailsseite.asp ... &thispage=
http://eshop.euras.com/detailsseite.asp ... price=1,33
http://eshop.euras.com/detailsseite.asp ... &thispage=
Kan ik dit voor mijn Tda7052 bestellen?
Ik kan nergens een weerstand precies 5K ohm vinden
http://eshop.euras.com/detailsseite.asp ... price=1,33
http://eshop.euras.com/detailsseite.asp ... &thispage=
Kan ik dit voor mijn Tda7052 bestellen?
Ik kan nergens een weerstand precies 5K ohm vinden
