titel aangepast: Class A amp keuze voor actief filter

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Rudy schreef:
Probleem is die moet eigenlijk wel op de pcb, daar ie zorgt voor het stabiel houden van je versterker en niet van rest van systeem.

Groetjes
Rudy
Van de website:
The Zobel network (R16, C5) must be placed directly at the speaker terminals of the amp.
Rudy

Bericht door Rudy »

ik kan op men website zetten wat ik wil ....

zobels dienen direct aan de uitgang van een versterker te zitten, nergens anders, of je moet denken dat het dient om HF storingen te onderdrukken die van buitenaf komen, onzin dus ..

en daarbij als je zo te werk gaat en je gebruikt een uitgangsrelais heb je kans dat je amp oscileerd vooralleer ie een load zit, funny.

Groetjes
Rudy
voodooless
Contacteer:

Tja, toch staat het er :)

Dan zal ik het maar op het PCB frotten :P
Rudy

Bericht door Rudy »

Bwa tis gewoon hoe dat je dat bekijkt, sommige meningen gaan uit dat ie juist dicht bij de versterker moeten staan tegen HF oscilatie en sommige gaan er van uit dat die HF oscilatie gebeurd omwille van het aansluiten van "antennes" van luidspreker kabels, wat op zich weinig verschil maakt, zolang je maar steeds test met dat ding eraan.

Rudy
voodooless
Contacteer:

Zo, Zobel ook in het ontwerp gezet, en ff als transistor fakes TIP3055 en TIP2955 erin gezet, zodat ik ook een PCB kon maken:

http://deepspace9.xs4all.nl/download/pcb.pdf

Zodra ik al het spul binnen heb moet ik toch het een en ander aanpassen van wegen maten e.d, maar volgens mij klopt het grotendeels wel. Het PCB is nu zo klein mogelijk gehouden (8,5x4 cm ongeveer), en dat was nogal een hele klus. Ik moets twee gedwongen draadbruggen maken, maar dat is natuurlijk geen ramp.
Rudy

Bericht door Rudy »

heb het misschien in het begin moeten zeggen, maar speakeraansluiting komt van de print van de buffers, en ook een aparte massalijn gebruiken voor vermogen massa en signaalmassa

in je schema betekent dit
signaal massa -> Filter-, C6,R13,R11
power massa -> al de ander massa's

zo heb je achteraf geen last van ruis en storingen

deze twee komen bijeen op het punt waar alle elco's bijeenkomen maar dan gescheiden door een draadbrug of 1E weerstand.

dit is idd extra werk en aansluitingen maar je zit achteraf niet te prullen met je massa.

Groetjes
Rudy
voodooless
Contacteer:

Ach, is niet erg, het is toch nog niet het definitieve PCB ;) De twee massa's maakt het ontwerp echter wel nog wat makkelijker :P
maar speakeraansluiting komt van de print van de buffers
Wat bedoel je daar precies mee? moet het opamp schema op een losse print? Ik zie niet echt het nut, als je het netjes gescheiden houdt... (zeker als er ook 2 massa's zijn)

Many thanks again voor alle hulp :D Ik kan dit echt wardeeren :D
Rudy

Bericht door Rudy »

bedoelde de - aansluiting van de speaker, niet de + , dit zal waarschijnlijk wel logischer klinken zo :)

De massa van je speaker word rechtsreeks aan je "ster" massapunt aangesloten, dat het beste ligd tussen je elco's.

Groetjes
Rudy
voodooless
Contacteer:

duidelijk :D
voodooless
Contacteer:

Ben ik weer :P

Nog een vraagje over de aarding...

Ik moest op het amp bordje de aardes van de opamp en van de amp scheiden, zodat deze pas weer bij de elko's bij elkaar zouden komen. Dat betekend dus ook dat de signaal aarde niet verbonden is met de amp (er loopt dus alleen maar een draadje van opamp naar amp?)?

Zo dus?

Afbeelding
voodooless
Contacteer:

deepspace schreef:
Ben ik weer :P

Nog een vraagje over de aarding...

Ik moest op het amp bordje de aardes van de opamp en van de amp scheiden, zodat deze pas weer bij de elko's bij elkaar zouden komen. Dat betekend dus ook dat de signaal aarde niet verbonden is met de amp (er loopt dus alleen maar een draadje van opamp naar amp?)?

Zo dus?

Afbeelding
Of moet dat circeltje tussen filter en opamp ook nog weg? (lijkt me een bron van inductie...)
Rudy

Bericht door Rudy »

zal morgen middag wel iets van tekenen, dit duurd effe te lang om het nu te doen

btw, wat heeft een cap multiplier nut als je al 60.000uF gebruikt :?:
laat die er effe uit daar je de psrr omhoogdrijft met de global feedback via de opamp, niks om zorgen over te maken.

Groetjes
Rudy
voodooless
Contacteer:

Rudy schreef:
zal morgen middag wel iets van tekenen, dit duurd effe te lang om het nu te doen
Oke, dan wacht ik in spanning af, bedankt alvast :)
btw, wat heeft een cap multiplier nut als je al 60.000uF gebruikt :?:
laat die er effe uit daar je de psrr omhoogdrijft met de global feedback via de opamp, niks om zorgen over te maken.
Daar zit wel wat in idd. zo'n multiplier is ook wel snel gemaakt als het zou moeten natuurlijk...

Daarnaast heb ik nog een opampje over. Ik hoorde dat je doe zou kunnen gebruiken voor een DC-servo? Is dat echt nuttig, en zoja, hoe ziet dat eruit?
Rudy

Bericht door Rudy »

zal het effe proberen met woorden uit te leggen...

Wat het doel is is het volgende, je hebt 1 centraal massapunt ( welke dus tussen de elco's ligd ), van hieruit vertrekt een massa naar elke print APART, dit zowel voor het signaal gedeelte als het voedingsgedeelte ( voor de versterker en filterprint dus telkens 2 massadraden ), de massa's mogen onderling in en tussen de printen NIET verbonden worden, wel afgeschermd, maar deze mag maar aan 1 zijde aangesloten zijn.

Op dat massapunt word ook de - van de speaker aangesloten.

DC servo en etc => morgen na het "tandarts" bezoekje :cry:

Groetjes
Rudy
voodooless
Contacteer:

Rudy schreef:
zal het effe proberen met woorden uit te leggen...

Wat het doel is is het volgende, je hebt 1 centraal massapunt ( welke dus tussen de elco's ligd ), van hieruit vertrekt een massa naar elke print APART, dit zowel voor het signaal gedeelte als het voedingsgedeelte ( voor de versterker en filterprint dus telkens 2 massadraden ), de massa's mogen onderling in en tussen de printen NIET verbonden worden, wel afgeschermd, maar deze mag maar aan 1 zijde aangesloten zijn.
Ik wacht wel ff het plaatje af ;)
Op dat massapunt word ook de - van de speaker aangesloten.
Dat wist ik al.
DC servo en etc => morgen na het "tandarts" bezoekje :cry:
Oei, succes dan!
Rudy

Bericht door Rudy »

Afbeelding

wat uitleg, je hebt de elcos, op zoon 2 cm van dat "kopervlak" creeer je een massapunt ( de GND ), van daaruit ga je met een klein verbinding naar een ander massapunt aka signaalpunt ( ja twee massapunten is beter dan 1 ), alles wat met vermogen en decoupling te maken heeft gaat naar het massapunt, en RECHTSTREEKS van elke print naar het massapunt, niet via omwegen, alles dat met signaal te maken heeft gaat naar het signaalpunt ( feedback opamp, ingangsfilter van opamp .. ), hier staat ook op de foto hoe je het beste een aardingsverbinding maakt, niet direct aan de aarding maar toch "gelijklopend" ermee ( op 0.6V na dan :D , ter voorkoming dat andere toestellen bij je thuis in je stereo der direct aanhangen, anders krijg je lussen en dit willen we niet )

Nog effe ivm de "signaal" kabels tussen filterprint en eindtrap, daar de signaalmassa al aan elkaar hangt door SGND punt moet enkel 1 kant de massa worden doorverbonden, niet 2 want dan creeer je weeral een lus.

De integratie van je LM3886 tov deze versterker is een ander paar mouwen, maar komt bijna op hetzelfde neer,enkel dat je niet verplicht ben om de powerground aan elkaar te koppelen, signaalmassa natuurlijk wel.

Servo komt later op de avond, sry voor delay.

/edit
Die weerstand is niet egt een weerstand maar een dun koper baantje om verschil te maken tussen de verschillende massapunten, er is natuurlijk geen signaalverschil tussen beiden.
/edit

Groetjes
Rudy
Rudy

Bericht door Rudy »

DC servo, kga het me effe makkelijk maken :D

http://users.pandora.be/rudyakaarno/Pro ... lifier.jpg
http://users.pandora.be/rudyakaarno/Pro ... lifier.jpg

het "ding" waar ik mee bezig ben en nog effe zal zijn :D

zoals je in eerste link ziet is alles dat rond rond IC1 staat ( die opamp :) ) de DC servo, de ingang is waar "out" staat op de tekening :D , maar deze moet aan de uitgang van je versterker hangen maar voor de capaciteit die de DC blocked ( logisch lijkt me ), FB ( feedback ) is de uitgang van de DCservo en deze moet aan de INVERTERENDE ingang van je opamp ( je - dus :wink: ), de waarde van R56 moet je zelf praktisch bepalen en is afhankelijk van je weerstand van je weerstand van je -ingang naar je massa ( van je versterkingsopamp, niet de van dc servo he :wink: ).

Maar over die servo, deze ga jij praktisch niet nodig hebben, daar de DC ofset van die opamp al zogoed als niks is ( max2mV van je opamp X je versterkingsfaktor, welke ongeveer 10 is dacht ik, dus dat zou op maximum 20mV resulteren, en typerend 5mV ). dus maak het jezelf niet moeilijker over 20mV he :D

Met servo doet is 0.01mV :roll: , maar persoonlijk vind ik alles onder 50mV nog acceptabel.

/edit
merk net dat op 2de foto potentiemeter staat, dit is dus de potentiOmeter :D
/edit

Groetjes
Rudy
voodooless
Contacteer:

Thanks :). Ik heb helaas pas na het weekeind tijd om er goed naar te kijken, maar ik denk dat ik er wel uit ga komen!
voodooless
Contacteer:

Zo, een tijdje druk gehad met vanalles... nieuwe werk, nieuwe auto... allemaal ff regelen en wennen..

Binnenkort gaat het weer verder. Ondertussen heb ik de elko's ook al binnen. Ook moet er aan de PCB layout nog wel flink wat gebeuren. Ik ben er niet erg blij mee namelijk...

Later deze week meer!
voodooless
Contacteer:

Zo, ff een aangepast ontwerpje. Het ingangsfilter is weg, aangezien in dat wel in het filter ga stoppen. Daarnaast een wat uitgebreidere terugkoppeling. Een 100K weerstandje voor als de jumper niet goed contact zou maken, en dan de keuze tussen een locale, en een globale terugkoppeling, met een locale terugkoppeling boven de rond 50 Khz om voor extra stabiliteit te zorgen.

Afbeelding

Op of aanmerkingen welkom :)
Rudy

Bericht door Rudy »

Welkom terug :D

Ziet er eigenlijk best prima uit

Enkele echt wel details
-> die 2 100n cap respectievelijk C13 & ? mogen ook aan de GND ipv de GNDA
-> Zelfde voor pin 5 en 6 van IC1
Maar als het makkelijker is om dit aan de GNA te leggen moet je je hier egt geen zorgen om maken hoor.

Waar ik me wel zorgen om maak is nou net die 100K namelijk R18, ik begrijp perfekt wat je hiermee wil bereiken, en in situatie van JP1 pin1-2 is het geen enkel probleem en zelfs prima, maar in situatie JP1 pin2-3 vormt zich het feit dat je output van je opamp zich ook voor een deel terugkoppeld via de feedback, waardoor het nut van de feedback van de eindtrap een beetje benadeeld word, en zelfs tot meer vermorming kan lijden als de signalen van de uitgang van de opamp en de eindtrap niet evengroot zijn en dit is hoogst waarschijnlijk ook niet exact het geval.

Persoonlijk zou ik gewoon R17 en R16 voorzien ( C2 en R12 ook ) maar slecht 1tje bestukken op de printplaat, zodanig dat eenmaal je gekozen hebt een permanente verbinding kan maken, nou weet ik ook wel dat dit moeilijk kiezen is op deze manier, maar lijkt we wel de beste kwa levensduur.
Of gewoon jumpertje en uiteindelijk gewoon een soldeerbrug leggen.

Aan jou de keuze 8)

Groetjes
Rudy
voodooless
Contacteer:

Rudy schreef:
Welkom terug :D

Ziet er eigenlijk best prima uit

Enkele echt wel details
-> die 2 100n cap respectievelijk C13 & ? mogen ook aan de GND ipv de GNDA
-> Zelfde voor pin 5 en 6 van IC1
Maar als het makkelijker is om dit aan de GNA te leggen moet je je hier egt geen zorgen om maken hoor.
Eerst moest ik twee losse aardes maken, en nu moet ik ze weer aan elkaar knopen? Nu snap ik het niet meer ;)
Waar ik me wel zorgen om maak is nou net die 100K namelijk R18, ik begrijp perfekt wat je hiermee wil bereiken, en in situatie van JP1 pin1-2 is het geen enkel probleem en zelfs prima, maar in situatie JP1 pin2-3 vormt zich het feit dat je output van je opamp zich ook voor een deel terugkoppeld via de feedback, waardoor het nut van de feedback van de eindtrap een beetje benadeeld word, en zelfs tot meer vermorming kan lijden als de signalen van de uitgang van de opamp en de eindtrap niet evengroot zijn en dit is hoogst waarschijnlijk ook niet exact het geval.

Persoonlijk zou ik gewoon R17 en R16 voorzien ( C2 en R12 ook ) maar slecht 1tje bestukken op de printplaat, zodanig dat eenmaal je gekozen hebt een permanente verbinding kan maken, nou weet ik ook wel dat dit moeilijk kiezen is op deze manier, maar lijkt we wel de beste kwa levensduur.
Of gewoon jumpertje en uiteindelijk gewoon een soldeerbrug leggen.

Aan jou de keuze 8)
Oke, dan gewoon de 100K eruit en maar zorgen dat ik de jumper verwissel als de amp uit staat :) Een soldeerverbinding kan altijd nog natuurlijk :)
Rudy

Bericht door Rudy »

neej neej, de massa's moeten van elkaar blijven, maar die aansluitingen horen eigenlijk op de GND te zitten ipv de GNDA.

Zo beter :D

Groetjes
Rudy
voodooless
Contacteer:

Rudy schreef:
neej neej, de massa's moeten van elkaar blijven, maar die aansluitingen horen eigenlijk op de GND te zitten ipv de GNDA.

Zo beter :D
Misschien misbruik ik de naam GNDA wel ;) GND is de ground van het power gedeelte, GNDA is de ground van het opamp deel....
Rudy

Bericht door Rudy »

nee, je gebruikt ze goed hoor, maar die 2 caps zijn ontkoppelcaps en hebben niks met het signaal te maken.

Groetjes
Rudy
Plaats reactie