bipolair i.p.v. Elko`s

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
henk67
Berichten: 38
Lid geworden op: do 23 sep 2004, 16:00

bipolair i.p.v. Elko`s

Bericht door henk67 »

Hallo,

Ik ben bezig om een paar elko`s te vervangen die voor een en achter een opamp zitten.
Deze zitten in serie met elkaar(dus in tot 4 elkõ`S)waarbij de plus op de min komt ,tezammen op de echte nul.

Ik vermoed dat aan de ene kant een negatieve spanning staat en op de andere kant een possitieve spanning.

Mag ik hier zomaar een bipolair condensator hier plaatsen(dus voor de opamp en achter de opamp,elko`s waarde 1uf en 100uf)

Groeten Henk
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Wil je ze per 2 vervangen door 1 condensator of wil je ze per stuk vervangen?
In het 2de geval is dat geen enkel probleem lijkt me. Het is gewoon duurder.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Waarom zou je dat willen? het zijn zo te lezen twee paar voedingselco's, twee voor de positieve spanning en twee voor de negatieve spanning. Een bipolaire elko is twee keer zo groot voor dezelfde capaciteit en heeft hier weinig nut.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Hij heeft die misschien toevallig liggen en doet er niks mee?

....maar als die andere niet stuk zijn is het inderdaad zinloos.
Vervangen door tantaal zou misschien nog leuk zijn. Werkt bij mij toch erg goed altijd.
henk67
Berichten: 38
Lid geworden op: do 23 sep 2004, 16:00

Bericht door henk67 »

Even voor de duidelijkheid, de condensatoren zowel als voor de opamp als na opamop hebben een positieve spanniningscondensator als een negatieve condensator.

Vogens mij zit het niet direct in de signaal weg maaar ik ben een klein beetje een leek van daar mijn vraag of het zin heeft om deze vervangen door een van betere kwaliteit,of bipolair.

@ RHO ik wil ze vervangen door 1 stuk.

zover bedankt voor de reacties

Groeten Henk
b2
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 22 okt 2004, 15:46
Locatie: Mol / Belgie

Bericht door b2 »

Als ik het goed begrijp, dan is de plaats waar de - van de ene condensator aan de + van de 2de hangt verbonden met de massa?

Dan staan de condensatoren niet gewoon in anti-serie, maar zijn het eerder gewoon buffer elco's.

In dit geval mag je niet 2 condensators vervangen door 1 bipolaire. Want dan is de midden-aftakking weg.
henk67
Berichten: 38
Lid geworden op: do 23 sep 2004, 16:00

Bericht door henk67 »

Bedankt B2,

Ik was er al een beetje bang voor,maar dit geeft mij tenminste meer duidelijkheid.

Groeten henk
Plaats reactie