spiral horn met frs8

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Ik heb nog geen definitiev ontwerpen liggen.

Ik ben in 1e instantie afgestapt van het volledig buigbare houtwerk binennin, en wil met rechtere stukken het binnenwerk laten verlopen.

Maar aangezien je niet zomaar ongestraft een conisch verloop in 4! delen in een vierkant kan leggen loop je snel tegen problemen aan.

misschien toch maar met een paar lagen buighout werken dan.

En dan heb ik nog nooit mer buigmdf gewerkt. (die platen met die groefjes) misschien ook een optie!

Ben dus nog bezig met autocadden. een simulatie is er al helemaal niet. f dit er komt weet ik niet. Het zal een trial en error worden denk ik.
Veel opties heb ik ook niet. het moet in een 60x60 x 10 ? plaat. en de drivers heb ik. Tis net de constructie die dit project tot een goed einde zal leiden. Klinkt het dan nog aardig, Goh, ben ik een tevreden zelfbouwer :D

Zal snel eens wat autocad varianten hier plotten.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

bartsegers schreef:
En dan heb ik nog nooit mer buigmdf gewerkt. (die platen met die groefjes) misschien ook een optie!
Buigmdf werkt erg makkelijk. Maar om die groefjes op te vullen zou je een sandwich moeten maken met de groefjes naar elkaar toe en met heel veel bruislijm tegen elkaar verlijmen.. Dan wordt het wel stevig. Het is namelijk nogal slap spul. En in verhouding met normaal MDF ook behoorlijk prijzig (iets in de richting van 8-10x zo duur )
Krijg je zoiets:
Afbeelding

Kees
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Buig mdf of een paar lagen buigtriplex is erg zwaar geschut voor een spiraalhoorn. Ik had al succes met 3 mm berkentriplex. Doordat het hout gebogen staat en niet zo breed is (ga uit van 8-10 cm), resoneert het nauwelijks.

Neemt natuurlijk niet weg dat het altijd beter kan (van sommige forumleden verwacht ik niet anders dan gewapend beton :twisted: ), maar voor een probeerseltje zou ik het gewoon bij triplex houden!
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Er is inderdaad veel stijfheid door de korte afstand tussen voor / achterschot.

het begin van de hoorn met zijn scherpe bochten zal misschien toch een andere aanpak eisen...

Maar als alles lukt is er niks meer aan toch :(
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

de 1e krabbels komen los....
als er geen buighout gebruikt wordt, moet het maar in stukken gehakt worden. Ik heb voor het oog eens 4 losse hoorns gemaakt.
verloop en houtdikte etc even weg gelaten.
Eerst eens kijken wat de haalbaarheid wordt zo.

Afbeelding
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Vind het een nette oplossing, die spiral horn, een mooie symmetrische belasting van de driver, ben benieuwd hoe dit in de praktijk uitpakt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jw
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 20:45
Locatie: Zuidplas

Bericht door jw »

De laaste bocht kun je voor het mooi mischien wel buigen? 3mm mdf of triplex zal toch niet al te lastig zijn?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Ik ga dit weekend eens wat houtsoorten scoren. die eventjes aan een test onderwerpen (buig radius) en dan gaan we verder :D

ik heb er wel een goed gevoel over ot nog toe.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Een buigcirkel van 20 cm diameter is nog te doen met 3 mm berkentriplex. Zeker als je de hoorn niet de dik maakt (een dun strookje triplex buigt makkelijker dan een bredere).

Rechte plankjes kan natuurlijk ook prima, je behoudt zo de efficiënte manier van opvouwen.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Het ontwerp is klaar.
Los van de maatvoering die ik even heb weggelaten, zal het dit ontwerp worden.

ik kan nog eens proberen een simulatie te doen in hornresp, maar daar moet ik nog wat gegevens voor omzetten etc.

het wordt een 50x50 cm plat vlak, met intern een 10cm breedte.
met de 1,25cm throut oppervlakken, kom ik op een compressie van 0 uit.
Dat leek me beter, naargezien de speaker en zijn vermogen om enige vorm van compressie op zich te nemen.

de hoornlengte ligt rond 50 cm .
Hoe je die 4 losse hoorns kan simuleren weet ik niet. misschien ales bij elkaar pakken? 50 cm lengte, 200cm2 oppervlak ?

De simulatie zal niet veel veranderen aan de constructie. de compressie laat ik 0, en het verloop avn de hoorn is van een klassiek luidspreker bouw formule boekje.

Plaatmateriaal intern is 6mm mdf.

Hopelijk kan ik dit weekend aan de slag.

Afbeelding
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ik ben ook erg benieuwd eigenlijk. Het is een intrigerend ontwerp! :)
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

bartsegers schreef:
Het ontwerp is klaar.
Los van de maatvoering die ik even heb weggelaten, zal het dit ontwerp worden.
Ziet er prima uit.
bartsegers schreef:
de hoornlengte ligt rond 50 cm .
Hoe je die 4 losse hoorns kan simuleren weet ik niet. misschien ales bij elkaar pakken? 50 cm lengte, 200cm2 oppervlak ?
Dé klassieke hoornonderzoeker, Olson, heeft geschreven dat je een hoorn zonder bezwaar kunt splitsen en dat ze dan nog steeds als één hoorn functioneren. Dat geldt ook voor jouw spiraal. Dus ja, je kunt ze samen simuleren.
bartsegers schreef:
De simulatie zal niet veel veranderen aan de constructie. de compressie laat ik 0, en het verloop avn de hoorn is van een klassiek luidspreker bouw formule boekje.
Met deze korte hoorn zul je niet laag komen en met de hoge Q van deze driver zal de hoorn ook behoorlijk wat herrie maken. Bereid je voor op een behoorlijke accentuering van een gebied ergens tussen de 80 en 200 Hz. Op zich een leuke illustratie van wat een hoorn goed doet, namelijk rendement in de passband verhogen.
bartsegers schreef:
Hopelijk kan ik dit weekend aan de slag.
Veel plezier!
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

de hoornlengte is inderdaad kort, maar als ik zo de freq verloop bekijk van de breedbander, kan juist die punch geen kwaad.

ik ben nog aan hte kijken of ik niet een 10 cm lengte erbij kan snoepen, maar het is verdomd lastig.

wel een voordeel van deze spiraal is dat je geen verloren plaats hebt in je vouwen.

mocht het niet werken, kan misschien een groter model worden gemaakt. 100x100 bv :shock:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Je kan ook nog een keer de bocht om... Wordt de hoorn langer en loopt niet zo snel uit... Gevolg: hij komt lager..

Kees
Gebruikersavatar
jw
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 20:45
Locatie: Zuidplas

Bericht door jw »

Al resultaten? ben benieuwd of het goed uitpakt. Kun je de muur waar je de luidspreker tegenaan hangt, ook gebruiken als verlenging van de hornmond?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Tja er is nog geen vordering in de bouw. Het ontwerp is wel ietwat aangepast. ze komen in mijn studenten plekje aan een 4 meter muur te hangen in de hoeken, als rears op mn HT setje.

het hout is wel al gehaald, maar erg drukke tijden nu helaas.

ik zal genoeg fotos maken natuurlijk en alles hier uppen.
:!:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

En er is een begin gemaakt vorige week met de bouw dus.
De mal eerst gemaakt voor het hoornverloop. (want alles uittekenen via de liniaal is onbegonnen werk, en onnauwkeurig.

1 mal dus die ervoor zorgt dat alle hoorndelen gelijk zijn.

het materiaal is 8mm geworden. Hetb dunste materiaal wat ik ooit heb gebruikt :D . Nu is het tijd om alle hoorndelen te gaan zagen, wat een heel karwei gaat worden nog. Keeps me busy!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Net te laat aangezien je al gaat zagen.

Maareh kan je het hoorn verloop niet conisch maken dan kan je volledig met "rechte hoeken "vouwen.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Ik volge het even niet helemaal, wat had je in gedachten ?
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Dat begint op een tastbare speaker te lijken, leuk. Heb je al wat gelijmd?
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

bartsegers schreef:
Ik volge het even niet helemaal, wat had je in gedachten ?
Misschien zoiets?

Afbeelding

http://www.fostexinternational.com/docs ... _enc.shtml

Je tekent dit door het uiteinde van een segment ongeveer de doorsnede/oppervlakte van de hoornformule op die lengte te geven. De rest van het segment is dan niet correct, maar men gaat er hierbij van uit dat lage frequenties niet zo kritisch zijn en dat het wel goed komt.

De Schmackshoorn werkt ook zo en men was lange tijd van mening dat het prima werkte, maar uiteindelijk zijn er van de Schmackshoorn ook versies met reflectoren en een meer nauwkeurige exponentiële hoornverloop gekomen en zelfs eentje met helmholzresonatoren om de staande golven in al die rechthoekige kamers op te lossen, dus het lijkt me dat men er toch van terug is gekomen.

Is wel jammer, want het is een makkelijke manier om hoorns te maken. Zie bijvoorbeeld deze hoek-Schmackshoorn:

Afbeelding

Stuk of 15 plankjes, vrijwel allemaal rechte hoeken, met een DHZ-zaak die zaagt in de buurt en sneldrogende houtlijm kan iedere kluns in een dag een hoorn in elkaar plakken op deze manier... :)
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Ow nu snap ik inderdaad wat er bedoeld werd.

Helaas heb ik nu geen autocad op mijn thuis PC, dus kan niets veranderen.

lijmen kan ik pas, als ik alles heb gezaagd. en het gaat de goede kant op!

Dat de lage frequenties makkelijk om hoekje buigen wist ik, maar aangezien er toch een full range signaal door de hoorn gaat, wil ik het liefste een echte spiraal benaderen natuurlijk.
Eigenlijk is dit al een compromise. (vergeleken met die heel mooie spiral hoorn die ik als uitgangspunt nam)
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Ik denk ook dat zo'n hele hoekige hoorn niet geschikt is voor een backloaded hoorn met breedbandspeaker. Ik denk dat jouw tekening op zich wel schappelijke hoeken maakt.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Fronts, Backs, en wat moet worden; bijna 5 meter binnenwerk :shock:

Afbeelding

Dit projectje gaat in ieder geval de boeken is, als het project met minste resthout.

uit de 61cm x 122 cm platen, haal je 50x50 vierkantje, en het binnen werk moet net geen 11cm breed zijn. gelukkig is mijn zaagblad niet zo dik! :)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Gaaf man!! wordt je echt horendol van dat zagen. Voordeel is dat je van alles 8 nodig hebt en dus 8 x niet hoeft af te stellen!! Eigenlijk gezegd, lijkt me heerlijk zagen zo! :D

Jan
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”