UcD180AD dubbel mono

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,
Voor de LM4562 moeten ze in ieder geval aan de positieve rail zitten, net andersom als origineel. Als jij dat ook bedoelt dan is de verwarring hopelijk ten einde. Maar geen fout dus in de datasheet van de LM4562.
Klopt! Ik heb per abuis 'negatief met positief' verwisseld in mijn gedachten, dat komt ook in m'n post naar voren, dat krijg je als je al een aantal weken die opamps erop hebt zitten en het je allemaal niet meer zo helder voor de geest staat :wink:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Dat is de stroombron om de opamp in klaase A te sturen.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

OKee, ik snoop hem nu, bedankt!!

Jan
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik ben eens aan het meten geweest, om te kijken of ik uit mijn UcD180AD dezelfde prestaties haal als die MinimonO in de Elektuur audio special. Ik krijg iets andere THD resultaten, de vervormingsprodukten zijn overwegend 2de harmonischen. Beetje buizenachtige vervorming dus... 2de harmonische zit bij 1kHz op 0,04% en de 3de op 0,003%. Bij 6 kHz vrijwel exact hetzelfde resultaat, mooi frequentie-onafhankelijk dus.

De bandbreedte heb ik getest met een goede toongenerator en oscilloscoop en die voldoet exact aan de specs uit de datasheet. Minder dan 0,5 dB verlies bij 20kHz en het -3 dB punt ligt bij 50 kHz.

Hieronder IM-vervormingsmetingen. Eerst de geluidskaart in loopback, om te laten zien wat de M-audio 2496 doet met een dubbeltoon op 19-20 kHz.

Afbeelding

Vervolgens de ingang van de geluidskaart op de UcD aangesloten en de volumeregelaar zo ver opengedraaid dat ik op hetzelfde spanningsniveau zat. Het resultaat is anders dan wat de datasheet aangeeft. De IM2 (1000Hz) is slechter, terwijl de IM3 (18 en 21 kHz) beter is. Ik ben daar overigens niet rauwig om, dat de vervormingsprodukten overwegend gerelateerd zijn aan 2de harmonischen. N.B. het spanningsniveau komt in deze meting eerder overeen met 10mW/5,6ohm dan de 10W/4ohm meting uit de datasheet. Zou ik wel kunnen meten, moet ik weer een potmeter achter de UcD zetten om te voorkomen dat de geluidskaart overstuurd raakt. Laat maar, ik vind het wel goed zo. Lekker laag ruisvloertje trouwens heeft die UcD!

Afbeelding

Hieronder de meting van het hoogdoorlaatfilter, dat bij mij net voor de UcD zit om mijn midhoogkast op ca 200 Hz te filteren. Zie ook mijn webpagina http://home.wanadoo.nl/dezaire/dipoolba ... #Crossover . Om nog iets zinnigs uit deze meting te krijgen moest ik de volumeregelaar van de UcD helemaal opendraaien en werd de 5,6ohm weerstand lekker warm. De UcD moest dan toch al enkele Watten aan vermogen gaan leveren, maar de buffer die uit slechts 2 transistoren bestaat volgens een schema van Douglas Self geeft dan nog geen krimp. Als je goed kijkt zie je IM3 op 18 kHz net boven de ruisvloer uitkomen. Ondanks deze goede prestaties overweeg ik om de buffer in te gaan zetten die ik ook voor mijn gemodificeerde Marantz CD-80 aan het maken ben. Hoe minder invloed de buffer heeft, hoe beter ik andere eindversterkers met de UcD kan gaan vergelijken.

Afbeelding
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Bovenstaande vervormingsmetingen aan de UcD zijn hoogstwaarschijnlijk niet correct. Ik heb al eerder meetartifacten gehad vanwege de 800mVp-p draaggolf op 400kHz en die hebben vast en zeker ook mijn geluidskaart beinvloed waar een te hoge gemeten 2de orde harmonische vervorming het gevolg is.

De volgende tweak die ik ga uitproberen is de AD8620 vervangen door de LM4562, zoals in voorgaande posts al aangekondigd. 3 samples (eentje reserve) zijn onderweg vanuit national semiconductors. Hieronder Bob Pease, die aan deze opamp heeft gemeten. Hij heeft heel veel moeite moeten doen om uberhaupt de vervorming te kunnen meten bij 20Vp-p. http://www.elecdesign.com/Articles/Arti ... 14109.html
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Leuk dat je ook eens achter de amp bent gaan meten Jeroen :)

Ben heel benieuwd wat die nieuwe opamp gaat opleveren. Zou een mooie gelegenheid zijn voor nog een tweak :)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik had ook bijna 2 LM4562's besteld, toch maar eerst voor de AD8620 gegaan (gratiz :D) voor het cd spelertje eerst maar :P (nog geen poen voor een ucdtje)

Wat ik typisch vod is (volgens hypex zelf) dat enige verschil tussen de ST en de AD die opamp is. Waarom die AD dan zoveel duurder is.

Leuk om te zien hij deze nu op papier presteert :), ben benieuwd naar de LM4562.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Heb voor de film de ene helft gedaan en na de film de andere helft. Hij speelt weer, gelukkig. Het blijft spannend met dat SMD werk en het losmaken en verleggen van de CRD's was een erg secuur werkje.

Ik kan het iedere UcD bezitter aanraden, deze mod. Aan Hypex zou ik willen meegeven, breng ze alsjeblieft meteen zo op de markt, beschouw de versies met de NE5532 als obsolete (vanwege de DC-offset zodat je de elco's niet kunt overbruggen) en bestuk de standaard versie dan gewoon met de OPA2134. Met de LM4562 wordt de AD8620 overbodig.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Oke dan :)

Kun je nog iets preciezer zijn? Waar zit de winst?

Nu nog zien waar ik ze vandaan ga krijgen... Bij farnell hebben ze ze niet.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Meer klasse A geluid.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Heb via het werk samples besteld :)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Waren het de LM4562 MA's ?

waar kan ik twee sample's bestellen?

Jan
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Wowly schreef:
Waren het de LM4562 MA's ?

waar kan ik twee sample's bestellen?

Jan
Check hier: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?p=64552 :)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

jeroen_d schreef:
Heb voor de film de ene helft gedaan en na de film de andere helft. Hij speelt weer, gelukkig. Het blijft spannend met dat SMD werk en het losmaken en verleggen van de CRD's was een erg secuur werkje.

Ik kan het iedere UcD bezitter aanraden, deze mod. Aan Hypex zou ik willen meegeven, breng ze alsjeblieft meteen zo op de markt, beschouw de versies met de NE5532 als obsolete (vanwege de DC-offset zodat je de elco's niet kunt overbruggen) en bestuk de standaard versie dan gewoon met de OPA2134. Met de LM4562 wordt de AD8620 overbodig.
Is er dus nog een verschil tussen de ST en de AD versie ?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Behalve de opamp niet voorzover ik weet.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

jeroen_d schreef:
Behalve de opamp niet voorzover ik weet.
Dan begrijp ik de opmerking "vanwege de DC-offset zodat je de elco's niet kunt overbruggen" niet helemaal.... ?
Slaat dit dan op beide versies (je antwoord suggereert dat dat alleen bij de ST versie is)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Deze opmerking slaat op de hoge DC-offset van de NE5532. Zolang die opamp op de module zit kun je de elco's nooit weglaten.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

jeroen_d schreef:
Deze opmerking slaat op de hoge DC-offset van de NE5532. Zolang die opamp op de module zit kun je de elco's nooit weglaten.
Ok, sorry had ik niet helemaal begrepen :P

Maar als je dus van ne5532 naar LM4562 upgrade heb je dus een dubbele upgrade, en dat voor maar 5 euro meer per module (ipv van de 30 euro die je normaal betaald).
Lijkt me een snelle keuze dan :P, ST kopen en een lm4562 DIP versie kopen :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

SOIC denk ik toch, tenminste als je onboard wilt vervangen... Je kunt inderdaad overwegen de modulator rechtstreeks te bedienen en een apart 4,5x gebalanceerd voorversterkertje met de LM4562 DIP op een apart bordje te maken....Het schema kun je vinden op de Hypex site: http://www.hypex.nl/docs/gainappnote.pdf
Laatst gewijzigd door jeroen_d op zo 14 jan 2007, 1:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

jeroen_d schreef:
SOIC denk ik toch, tenminsate als je onboard wilt vervangen... Je kunt inderdaad overwegen de modulator rechtstreeks te bedienen en een apart 4,5x gebalanceerd voorversterkertje met de LM4562 DIP op een apart bordje te maken....
mmm met andere woorden, om goed te modden heb je dus wel de DA versie nodig, of je moet de St versie ietsjes verder onder het mes nemen ?

mm ik zie net de dat standaard versie al een 2134 heeft ? (de 400 versie dan )
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

??????????

Nee, gewoon de ST versie maar de LM4562MA erop zetten, dat is de SOIC versie (SMD).
Waar haal je nu vandaan dat het AD moet zijn? De ST en AD zijn identiek behalve de opamp. Bij de AD kun je, indien je bron DC vrij is, gewoon de elco's in de signaalweg verwijderen omdat de AD8620 verwaarloosbare DC-offset heeft. Die elco's zitten er altijd voor de zekerheid op, Hypex kan er niet vanuit gaan dat de gebruiker een DC-vrije bron heeft.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

ehm, ok,
haha ik zit fftjes te pitten (is het eigenlijk wel de tijd voor :wink: ).
Ik zat nmlk fftjes aan te nemen dat de ne5532 een dip versie was, maar het is is dus (wat ik begrijp) beiden de soic versie.

Ik zie net op de hypex site dat ze de opa2134 willen gebruiken voor de 400 en 700 versie (volgense die webshop iig)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat hebben ze altijd al gedaan, de NE5532 zat en zit alleen op de UcD180ST.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

jeroen_d schreef:
Dat hebben ze altijd al gedaan, de NE5532 zat en zit alleen op de UcD180ST.
oow ,ok, dan heb ik de vorige keren niet echt goed opgelet :P.

maar samenvatting; (kijken of ik het goed heb :P )

De ST is letterlijk ! alleen een andere op-amp (in soic versie)
Daardoor kan je elco's niet verwijderen.

Als we een LM4562 gebruiken ipv ne5532 kan dat wel ?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Uiteraard, geen probleem, denk je dat ik die elco's er nog op heb zitten :wink: .
Plaats reactie