Ik ben eens aan het meten geweest, om te kijken of ik uit mijn UcD180AD dezelfde prestaties haal als die MinimonO in de Elektuur audio special. Ik krijg iets andere THD resultaten, de vervormingsprodukten zijn overwegend 2de harmonischen. Beetje buizenachtige vervorming dus... 2de harmonische zit bij 1kHz op 0,04% en de 3de op 0,003%. Bij 6 kHz vrijwel exact hetzelfde resultaat, mooi frequentie-onafhankelijk dus.
De bandbreedte heb ik getest met een goede toongenerator en oscilloscoop en die voldoet exact aan de specs uit de datasheet. Minder dan 0,5 dB verlies bij 20kHz en het -3 dB punt ligt bij 50 kHz.
Hieronder IM-vervormingsmetingen. Eerst de geluidskaart in loopback, om te laten zien wat de M-audio 2496 doet met een dubbeltoon op 19-20 kHz.
Vervolgens de ingang van de geluidskaart op de UcD aangesloten en de volumeregelaar zo ver opengedraaid dat ik op hetzelfde spanningsniveau zat. Het resultaat is anders dan wat de datasheet aangeeft. De IM2 (1000Hz) is slechter, terwijl de IM3 (18 en 21 kHz) beter is. Ik ben daar overigens niet rauwig om, dat de vervormingsprodukten overwegend gerelateerd zijn aan 2de harmonischen. N.B. het spanningsniveau komt in deze meting eerder overeen met 10mW/5,6ohm dan de 10W/4ohm meting uit de datasheet. Zou ik wel kunnen meten, moet ik weer een potmeter achter de UcD zetten om te voorkomen dat de geluidskaart overstuurd raakt. Laat maar, ik vind het wel goed zo. Lekker laag ruisvloertje trouwens heeft die UcD!
Hieronder de meting van het hoogdoorlaatfilter, dat bij mij net voor de UcD zit om mijn midhoogkast op ca 200 Hz te filteren. Zie ook mijn webpagina
http://home.wanadoo.nl/dezaire/dipoolba ... #Crossover . Om nog iets zinnigs uit deze meting te krijgen moest ik de volumeregelaar van de UcD helemaal opendraaien en werd de 5,6ohm weerstand lekker warm. De UcD moest dan toch al enkele Watten aan vermogen gaan leveren, maar de buffer die uit slechts 2 transistoren bestaat volgens een schema van Douglas Self geeft dan nog geen krimp. Als je goed kijkt zie je IM3 op 18 kHz net boven de ruisvloer uitkomen. Ondanks deze goede prestaties overweeg ik om de buffer in te gaan zetten die ik ook voor mijn gemodificeerde Marantz CD-80 aan het maken ben. Hoe minder invloed de buffer heeft, hoe beter ik andere eindversterkers met de UcD kan gaan vergelijken.