Thel Saw 30.2 (zelfbouw van voeding vraagje!)

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Thel Saw 30.2 (zelfbouw van voeding vraagje!)

Bericht door Paul »

http://www.thel-audioworld.de/module/saw/saw.htm

Ik wil deze gaan gebruiken om mijn speakers semi actief aan te sturen;

- de 24db afval maakt het mogelijk om de Seas L26 tot +/- 4 a 500 hz te gebruiken (bron DIYfreak)
-de 24 db afval maakt het mogelijk om relatief makkelijk te switchen tussen verschillende midhoog kasten, het gedrag onder de filterfreq doet er minder toe dan bij 12db filtering, klopt dit?
- ik ga niet de versie met mooie potmeters kopen; die voor het midhoog overbrug ik, en voor 't laag voldoen de simpele wel klopt dit?
(de versterker voor het laag is speelt bij 't zelfde volume veel harder)
-Ik twijfel over de versie met dure weerstanden en condensators? De " dure" weerstanden zijn dezelfde als in mijn stappenschakelaar, enerzijds onlogisch om dan hier iets minders toe te passen, anderzijds; zou er veel verschil te verwachten zijn?

Nog even de vraag naar gebruikers ervaringen;

- Ervaar je enig verlies aan transparantie door het opnemen van het filter in de keten?
-Welke voeding heb je gekozen een waarom? (thel versie of zelf gebouwd?)

Kortom; als jullie dit "even" bevestigen weet ik helemaal zeker dat ik geen miskoop doe, bij voorbaat dank!
Laatst gewijzigd door Paul op zo 14 jan 2007, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Ik heb de AW-200 kit gekocht, deze bevalt erg goed. Geen verlies van transparantie en makkelijk regelbaar.

Ik heb dus ook de versie zonder de potmeters, maar op de normale versie kun je ook de volumes regelen via P1 t/m P4 http://www.thel-audioworld.de/module/saw/SAW2WEG.GIF
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Die "extra" potmeters is toch gewoon een upgrade; betere potmeters?

Geen verlies van transparantie; dat klinkt positief, nooit de duurdere weerstanden en condensators overwogen?
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Het filter gaat er dus komen!

De voeding ga ik zelf maken;

2 * 12V ringkerntrafo

http://www.bmm-electronics.com/Product. ... uct_ID=151

4 gelijkrichters (werking dankzij wikepedia bekend :D )

http://www.bmm-electronics.com/Producte ... ep_a_ID=26

2 slitfoils van 10.000 uf


gaatjesprint :D


1. Welke van de gelijkrichters uit het menu tje bij BMM moet ik nemen?

Ik lees heel vaak een klein condensatortje parralel aan iedere diode goed werkt.

2. Wat voor condensatortje moet ik nemen, waar haal ik dit vandaan?

bvd Paul
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

B80C7000A zou het moeten doen.
Over iedere diode in de brug een snubber C van 10....22 nF/63V, eventueel met 10 ohm 1/4 watt in serie.
Dat heeft iedereen wel in huis, BMM nummer: MKS02-22N-63.
Weerstand: M0.25W10R .

Wil je losse dioden:
4 x P600K.

Gaatjesprint rules ! :lol:
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Cool, spul besteld bij BMM :D
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”