zuilen voor een beginner

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

zuilen voor een beginner

Bericht door pieter pan »

hallo allemaal,

Een tijdje geleden was ik mijn toenmalige luidsprekers (goedkope technics) helemaal beu-gehoord en mijn versterker (een sony) deed het ookal niet meer goed. Dus heb ik me effe verdiept in heel het gebeuren en heb toen een denon 1905 receiver gekocht, waar ik behoorlijk tevreden mee ben. en als luidsprekers heb ik een surroundsetje van mordaunt short (premiere) gekocht, alles kant-en-klaar dus...

dat bevalt mij allemaal wel, maar voor muziek is er toch een gat in het klankbeeld, vind ik. de overgang van het laag van de sub naar het laag van de kleine luidsprekertjes is toch niet dat.

dus dacht ik, ik ga voor leuke zuilen als fronts voor muziek.

tijdens mijn eerste zoektocht was ik al vaak zelfbouw tegengekomen, maar toen moest alles nogal snel gaan dus had ik er geen tijd voor, maar nu ga ik er een zelfbouwprojectje van maken voor tijdens de weekends en vakanties.

Wat ik wil is dus een goeie luidspreker, liefst (eigenlijk toch ook wel een belangrijke vereiste) mooi om zien.

mijn totale budget is ongeveer 500€.
heeft er al eens iemand een luidspreker gemaakt rond die prijs?

ik ben handig en heb al het benodigde materiaal ter mijner beschikking en het hout kan ik ook wel wat goedkoper krijgen en zelf op maat zagen.

dus de volle 500€ :lol: mag gespendeerd worden aan
de componenten en het bouwplan.

ik heb zelf al wat gezocht, maar ik ben eigenlijk te rookie op dit gebied om te kiezen. En hier in belgie zijn er denk ik geen zelfbouw winkels waar ik kan gaan luisteren en kiezen.

dus ik hoop op jullie hulp!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

500 euro per luidspreker of voor het paar?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Tsja, er zijn er best wel wat voor dat bedrag te vinden.

Ten eerste zou je eens kunnen kijken/luisteren bij de bekende zelfbouwzaken, zoals Speaker en Co, Speakerland en Remo.
Die hebben best wel wat staan en kun je gelijk vergelijken wat je leuk vind en bij je past.
Er zijn ook twee doe-het-zelf bladen in het duits die verschillende ontwerpen hebben. Dit zijn de Klang&ton en de Hobby HiFi.
Via www.peerless.de kun je verschillende ontwerpen bekijken en een richtprijs krijgen.
Ook zo'n soort site is www.intertechnik.de , zou je ook eens kunnen kijken.

Als ik ervan uitga dat je 500 voor je hele set bedoelt zou je eens kunnen kijken naar bijvoorbeeld de Vifa Tegron. Zit net iets boven je budget misschien met 290 euro, maar da's inclusief alles, behalve het hout. Dus speakers, filter demping en de rest.

Dit is een 2,5 weg TL vloerstaander met twee keer de Vifa PLW14 en de XT300 voor het hoog.

De Alcone Pascal bijvoorbeeld is net zoiets, maar dan met twee Alcone woofers , de AC 6.5, en de XT300 (van Vifa)
Zit op 270 euro per kast.

Maar met Seas zou je ook leuke dingen kunnen bouwen. Intertechnik heeft bijvoorbeeld de AL701. Een vloerstaander met de Seas W171 AL en als tweeter de KT28. Die is ook rond de 270 euro.

Je ziet, er zijn er genoeg en er zijn er zeker nog meer. Peerless maakt bijvoorbeeld ook erg leuke spekers. Natuurlijk zou je zelf ook aan de slag kunnen gaan met units en daar een eigen kast/filter voor kunnen gaan ontwerpen, maar raad ik je af. (is lastig/kost hoop tijd)

Op de frontpage van zelfbouwaudio.nl staan nog wat links waar je misschien wat informatie vandaan kan halen.

Groet,
Edo
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

bedankt voor het lange en duidelijke antwoord edo.

ik bedoel, zoals edo juist verondersteld heeft idd 500€ voor de hele boel (2 luidsprekers dus).

ik ga onmiddelijk eens kijken op de links.

meer goede raad is altijd welkom, ik probeer jullie ook een beetje op de hoogte te houden van mijn selectiewerk.

die zelfbouwzaken eens bezoeken zal er blijkbaar toch van moeten komen, maar dat stel ik liever toch nog wat uit, 't is helaas echt niet bij de deur.
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

wat denken jullie van de cheap trick CT 207?
de MS Konsens II leek mij ook wel leuk... net zoals de pontus.

pffff.... het is precies geen gemakkelijkle keuze, waarop moet ik eigenlijk allemaal letten? eigenlijk kijk ik voorlopig nog vooral naar looks en prijs. en de reviews, maar m'n duits is niet zo geweldig dus...

die alcone lijkt mij inderdaad ook wel wat, de tegron uiteraard ook, maar toch net te duur.

als ik een pakket koop, waar bijstaat "ohne gehause" (zonder kast, zover was ik al :wink: ) zit er dan wel dempingsmateriaal enzo bij, of is het dan enkel elektronika en de speakers zelf?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Remo verkoopt ook leuke setjes van Alcone. Niet al te duur en klinkt erg goed...
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Leeuwarden schreef:
Remo verkoopt ook leuke setjes van Alcone. Niet al te duur en klinkt erg goed...
Zeker. Ze staan boven opgesteld dus kun je ze beluisteren. Ik heb zelf geen ervaring met Alcone, maar wat ik heb kunnen beluisteren was het best lekker. De keramische Alcone tweeter is echter erg soft. Niet geheel mijn smaak, maar daarom is het zoals ik al schreef de moeite waard om vooral te gaan luisteren voordat je wat aanschaft, zoveel speakers, zoveel andere "sound".

Wat betreft de CT207 met Mivoc units...Hier zit ook een versterker bij voor de "sub"die aan de zijkant zit. (Verstärkermodul AM 80 )

Bij de meeste bouwpaketten zit alles van demping, pijpjes, schroefjes, aansluitterminals, filtercomponenten etc etc erbij.

De MS Konsens II zul je denk zelf moeten gaan samenstelle, want is dacht ik niet meer leverbaar.

Heb je al bij www.speakerenco.nl gekeken? Staan ook leuke zuiltjes op, en als je geluk hebt zijn die ook in de winkel te beluisteren.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

(ik heb zelf een Alcone Fourier met een Dynaudio D-260 tweeter)

Ik zou gezien de prijs even naar de Alcone-zuil met de 6.5 woofer kijken. Die is volgens mij net iets mooier van weergave als de 8 inch die ik heb. Als je er een andere tweeter (bv een Seas) bij kiest heb je een prachtig zuiltje.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Leeuwarden schreef:
(ik heb zelf een Alcone Fourier met een Dynaudio D-260 tweeter)

Ik zou gezien de prijs even naar de Alcone-zuil met de 6.5 woofer kijken. Die is volgens mij net iets mooier van weergave als de 8 inch die ik heb. Als je er een andere tweeter (bv een Seas) bij kiest heb je een prachtig zuiltje.
De Alcone Laplace XT of de Alcone Midi bijvoorbeeld of iets in die richting.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Die bedoel ik! Voor de Laplace XT moet je even kijken op www.lautsprechershop.de
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

of de Pascal XT, zelfde tweet, zelfde woof, maar dan in d'A opstelling
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

Een absoluut value for money project: de morion CC34 uit de hobby hifi.
http://www.diy-morion.tk/

Kosten? incl afwerken ongeveer 130 euro per speaker.
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

kijk ook eens naar de Peerless Flatline. Een ontwerp uit K&T, waar ze bij www.lautsprechershop.de erg enthousiast over zijn. Zeer diepe bassen voor een 2-weg.

Dat is trouwens een goeie online shop. Ik heb er al onderdelen besteld en ze doen echt hun best.
Gebruikersavatar
Caratje
Berichten: 101
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 3:08
Locatie: Eindhoven de gekste
Contacteer:

Bericht door Caratje »

Ik heb Vifa Carats, maar dat hoef ik niet uit te leggen...
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

die pascal xt lijkt me wel een grote kanshebber. mooie luidspreker!
de carat van vifa heb ik geen prijs van gevonden, maar wat ik wel vond was wel de veelbelovend.
ook alle andere voorstellen neem ik in overweging.

bedankt iedereen voor de overvloed aan informatie!

op welke basis zou ik nu al kunnen selecteren, want het is, zoals ik al zei, een projectje, en ik wil er dit keer goed mijn tijd voor nemen, en zal nog wel een paar maand moeten sparen en ondertussen goed selecteren.
Dus om te gaan luisteren enzo is het misschien nog wat vroeg, het is echt wel een serieuze rit.

welke zelfbouwshop zou het dichtste bij antwerpen liggen?

nogmaals bedankt voor alle informatie
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

In Antwerpen zelfs: www.diyparadiso.com
Deze meneer is niet duur maar ook een beetje een sjacheraar volgens de diverse verhalen. Let dus wel op!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

teacher schreef:
Een absoluut value for money project: de morion CC34 uit de hobby hifi.
http://www.diy-morion.tk/

Kosten? incl afwerken ongeveer 130 euro per speaker.
In dezelfde lijn: http://melhuish.org/audio/DIYTQ6.html
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

De enige plaats die een beetje in de buurd licht is www.speakerland.nl
Maar dan moet je toch ook al een 1 a 1&kwart uurtje bollen met je auto, is wel een goede simpele verbinding, enkel een uurtje cruisen.
( turnhout, eindhoven,s'hertogenbos en dan afrit os,15 dacht ik )
( van thuis uit, mol, is het ongeveer ook een uurtje rijden )
In het centrum zelf is wel leuk je eerste keer ](*,)

Er is er nog eentje in de buurd tussen antwerpen en turnhout, maar daar ben ik niet van op de hoogte en dacht dat ie enkel kon bestellen en dat er niets te beluisteren valt, is meer een hobbyist die je verder helpt, op zich ook niks mee mis tuurlijk.

Vroeger had je ook nog pink-noise in brussel, maar ik weet niet of deze momenteel nog actief zijn op gebied van zelfbouw.

Groetjes
Rudy
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Leeuwarden schreef:
In Antwerpen zelfs: www.diyparadiso.com
Deze meneer is niet duur maar ook een beetje een sjacheraar volgens de diverse verhalen. Let dus wel op!
zolang je geen advies vraagt en niet vies bent van afbieden is er geen probleem, maar gezellig is idd een ander ding .. :wink:
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

ben voorlopig vooral geinteresseerd in die alcones: de pascal, de laplace xt en eventueel zelfs de dirac xt...
wat zouden de voor en nadelen van deze verschillende luidsprekers zijn volgens jullie? bijvoorbeeld de laplace tov de pascal? zou het prijsverschil het kwaliteitsverschil dekken? en wat is juist het kwaliteitsverschil?
jullie zeiden ook iets over een softe tweeter? wat bedoel je daar juist mee? ik ben eerder op hoge tonen gericht dan op bassen, maar het mag ook weer niet schel en metaalig worden. welke tweeter zou een goede vervanger zijn?

ook die carat lijkt me wel wat, en de flatline is qua prestaties ook niet mis... (de looks zijn niet echt mijn stijl, maar daar kan ik zelf wat aan doen bij een dhz projectje hé :D )

die flatline is een tl en de anderen niet als ik het goed heb he... waarin zit het verschil juist op klankgebied, en wat is het voordeel van de d'appolito opstelling bij de pascal?

kortom, nog veel vragen! maar jullie hebben er ook al veel opgelost, maar elk antwoord roept weer nieuwe vragen op... ben echt wel een groentje op dit gebied! :oops:
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

weet er iemand iets meer over de PLS 15-TL (http://www.plsaudio.nl/hoofdluid.html), heeft iemand ervaring met de kwaliteit van deze shop? als ik zie naar het verschil in kant en klaar prijs en de zelfbouwprijs lijkt dit wel een mooi project... er staat alleen zo weinig bij.
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

de enige overblijvende uit de lange reeks van keuzes zijn de alcone pascal XT, de dirac XT en de flatline.

de flatline is er vooral bij omdat die volgens het tl-principe werkt, en naar wat ik zo lees is dit een zeer goed systeem en het maakt de bouw ook iets gecompliceerder, wat mij wel een uitdaging lijkt. ook de prijs is wel interessant.

de dirac en de pascal gebruiken in de xt versies geen alcone tweeteres maar vifa's, dus ik denk dat die ook wel beter zullen zijn. bij deze twee neig ik vrij hard naar de dirac omdat ik die echt wel mooi vind en natuurlijk iets milder is voor de portefeuille. Uiteindelijk gebruik ik maar een "low"budget receiver en is duurder misschien overkill... (denon 1905)

tja, dit weekend weet ik toch al iets beter waarvoor ik ga werken! :lol:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Met de PLS 15-TL kan ik je niet helpen, maar tussen je drie overgebleven types zit nog wel een kleine verschil.
De flatline is een leuke speaker, en door z'n TL principe loopt ie erg laag door (30 Hz, -3dB). Het nadeel is dat hij maar een rendement heeft van 82 dB. Da's vrij laag. De Dirac zit al wat hoger en de Pascal doet het met 89 dB. Da's zeker voor kleine versterkers wel lekker.
De Vifa XT 300 heb ik nu een aantal keer kunnen proberen en beviel mij erg goed. Hij heeft een zacht karakter, maar minder zacht dan de Alcone keramische tweeter. Erg leuke en lekker speaker. Sommige vinden hem trouwnes wel iets "te" soft, maar smaken verschillen.
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

hey bedankt edo, je helpt me weer een stuk verder...
de flatline valt dus af, dan moet ik enkel nog een shop zoeken in de omgeving waar ik de alcones kan beluisteren en dan kiezen, misschien toch de pascal dan, rekening houdend met een mogelijke verbetering in de toekomst van mijn versterker...
hoewel volgens de reviews het geluid van beiden ongeveer hetzelfde zou zijn, enkel de iets diepere bas van de pascal natuurlijk, de woofers zijn natuurlijk ook iets grooter, net zoals het volume.

bedankt hoor, moest er iemand nog een op een goed idee komen voor in deze prijsklasse is dat altijd welkom, 't zal toch nog effe duren voor ik eraan begin, dus....
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Alcone's zijn (dacht ik) alleen te beluisteren bij Remo in Leidschendam.
En dat zijn dan alleen de versies met Alcone tweeter.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”