Cd 8 bit @ 5120 hz ??

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Pjotr schreef:
Marp schreef:
Geluidskaartje met dithering?
Dithering is alleen van nut bij het quantiseren, dus bij het omzetten van analoog naar digitaal. Het later aan het digitale signaal toevoegen van dither heeft geen nut meer.
Uiteraard... bij AD-conversie of conversie naar een ander formaat. Het was niet als serieuze vraag bedoeld, maar als argument om met die foto te kunnen reageren. Sorry voor de verwaring. O:)
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Stel dat je je geluidskaart als AD wilt gebruiken, wat is dan de equivalente ruisweerstand die je nodig hebt om correct te ditheren? Dan mag het vermogen van de driehoekruis eventjes gelijk gesteld worden aan het ruisvermogen van een weerstand. Voor het gemak.

Groet,
Jacco
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Maar Jacco,

Als er iemand expert op dat gebied is ben jij dat wel :shock: ???
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Pjotr schreef:
Maar Jacco,

Als er iemand expert op dat gebied is ben jij dat wel :shock: ???
Dank, ik heb natuurlijk al wat zitten rekenen en ik kom op 21.6 Ohm als equivalente ruisweerstand aan de ingang van een 24 bits spannings-AD. Daarbij heb ik aangenomen dat de referentiespanning 1 V is en de samplefrequentie 48 kHz.

Groet,
Jacco
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoi Jacco,

Denk dat de weerstandsruis nog niet eens een rol speelt. de systeemruis van opamjes zal al veel hoger zijn.
hilbren

Bericht door hilbren »

toch ook even op wiki gekeken, daar staan er ook wat plaatje bij (ik moet alles visueel aangeleverd hebben om er een beeld van te krijgen)
Dit maakt het wel duidelijker...
http://en.wikipedia.org/wiki/Dither
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Pjotr schreef:
Denk dat de weerstandsruis nog niet eens een rol speelt. de systeemruis van opamjes zal al veel hoger zijn.
Hmm, maar eens even bekeken wat mijn audiokaartje doet in werkelijkheid. Hier een plaatje zonder dither. Duidelijk is het gruis van de quantiseringsvervorming te zien:
Bijlagen
Ikz_16b.png
Ikz_16b.png (4.53 KiB) 1842 keer bekeken
Pjotr

Bericht door Pjotr »

En dan hier met dither. Alleen wat 2e, 3e en 5e harmonische te zien die normaal is en het gevolg is van het analoge gedeelte denk ik. De quantiseringsvervorming is geheel verdwenen. De systeemruis is dus te weinig voor voldoende dithering op 16 bits

Op 24 bits maakt het niet uit, met of zonder dither. Dan is de systeemruis voldoende.

De ditherruis is hier in het signaal van de generator toegevoegd omdat mijn kaartje geen eigen ruisgenerator heeft om te ditheren. Het loont met dit kaartje denk ik wel de moeite om op te nemen op 24 bits en later te quantiseren naar 16 bit met extra dither om het maximale er uit te krijgen. Als je tenminste naar 16 bits wilt voor een CD.
Bijlagen
Ikz_16b_dth.png
Ikz_16b_dth.png (4.17 KiB) 1836 keer bekeken
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Pjotr schreef:
Hoi Jacco,

Een equivalente ruisweerstand hoeft ook geen weerstand te zijn. Dat is alle ruis getransformeerd naar de ingang en gedacht als was het van een weerstand.

Groet,
Jacco
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Kniesoor :D Dat doe je in de HF (soms) maar bij audio?
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Pjotr schreef:
Kniesoor :D Dat doe je in de HF (soms) maar bij audio?
Ik vind het heel handig, het geeft mij tov standaard weerstandenswaarden (bijvoorbeeld 50 Ohm of 600 Ohm als bronweerstand) vrij snel een idee hoeveel de ruis is. Ik had ook 294 pV/sqrt(Hz) kunnen schrijven of -191 dBV/sqrt(Hz). Een weerstandswaarde zegt mij meer.

Groet,
Jacco
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoi Jacco,

Op zich ben ik het helemaal met je eens. Een equivalente ruisweerstand is eenduidig maar je moet er wel vertrouwd mee zijn. In de audio is het begrip SNR meer bekend maar ja dat is van elastiek als niet precies omschreven staat hoe die waarde verkregen is.

De ruisweerstandand is dan wel gedefinieerd voor Gaussich verdeelde ruis en kun je het weer niet zondermeer toepassen op rechthoekig vedeelde ruis af anderszins verdeeldeelde ruis. Maar goed, de meeste natuurlijke processen zijn Gaussisch verdeeld.
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Pjotr schreef:
Hoi Jacco,

[...]

De ruisweerstandand is dan wel gedefinieerd voor Gaussich verdeelde ruis en kun je het weer niet zondermeer toepassen op rechthoekig vedeelde ruis af anderszins verdeeldeelde ruis. Maar goed, de meeste natuurlijke processen zijn Gaussisch verdeeld.
Klopt, ik heb voor het gemak de variantie van die driehoekruis gelijk gesteld aan de variantie voor gaussische ruis. Klopt niet helemaal, maar good enough.

Groet,
Jacco
Plaats reactie