Opgeblazen Audio Pro sub
Moderator: Beheerdersteam
Opgeblazen Audio Pro sub
Aangezien dit mijn eerste post hier is zal ik mezelf voorstellen. Ik ben Sicco, 20 jaar en werk fulltime als electricien.
Ik heb hier Audio Pro (Sweden) B 2.27 subwoofer. Hiervan is de woofer zelf opgeblazen(stinkt enorm en er zit een scheur in de bovenkant). De sub heb ik op het werk(verbouwing) gekregen. Mijn vraag is dus het volgende, kan ik deze woofer vervangen voor een andere met dezelfde spec's? Aangezien ik geen flauw idee heb of de electronica die erin zit specifiek voor deze woofer is gemaakt.
Uiteraard zal het mooiste zijn de originele sub, maar het schijnt dat Audio Pro lastig te leveren is in nederland en het betreft een ouder model. Misschien weet iemand waar ik alleen de woofer kan kopen?
Alvast hartelijk dank voor de reactie's.
Ik heb hier Audio Pro (Sweden) B 2.27 subwoofer. Hiervan is de woofer zelf opgeblazen(stinkt enorm en er zit een scheur in de bovenkant). De sub heb ik op het werk(verbouwing) gekregen. Mijn vraag is dus het volgende, kan ik deze woofer vervangen voor een andere met dezelfde spec's? Aangezien ik geen flauw idee heb of de electronica die erin zit specifiek voor deze woofer is gemaakt.
Uiteraard zal het mooiste zijn de originele sub, maar het schijnt dat Audio Pro lastig te leveren is in nederland en het betreft een ouder model. Misschien weet iemand waar ik alleen de woofer kan kopen?
Alvast hartelijk dank voor de reactie's.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Je zou het merk en type van de originele woofer moeten zien te achterhalen. Lukt je dat niet en moet je de woofer bestellen bij AudioPro, betaal je vast veel te veel voor een matig product.
Misschien kun je beter een goede Vifa, Peerless, Visaton of Monacor woofer kopen en daar zelf een passende kast om bouwen. Als versterker zou je de unit uit je huidige sub kunnen gebruiken, maar er zijn ook prima sub-versterkers los te koop.
Bij winkels als Speakerland, Speaker&Co of Remo zou je inspiratie kunnen opdoen, daar kun je ook terecht voor losse woofers.
Misschien kun je beter een goede Vifa, Peerless, Visaton of Monacor woofer kopen en daar zelf een passende kast om bouwen. Als versterker zou je de unit uit je huidige sub kunnen gebruiken, maar er zijn ook prima sub-versterkers los te koop.
Bij winkels als Speakerland, Speaker&Co of Remo zou je inspiratie kunnen opdoen, daar kun je ook terecht voor losse woofers.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Ik denk dat niet helemaal duidelijk is geworden, waarom je speaker nu eigenlijk dood is ?
lomp boeren werk, of een kapotte versterker ? clipping? of heeft de speaker een klap gehad?
als het een gesloten subje is, en je het volume weet, zijn er waarschijnlijk een aantal vervang woofers die zich lekker voelen in die behuizing.
lomp boeren werk, of een kapotte versterker ? clipping? of heeft de speaker een klap gehad?
als het een gesloten subje is, en je het volume weet, zijn er waarschijnlijk een aantal vervang woofers die zich lekker voelen in die behuizing.
De sub was al opgebelazen toen ik hem kreeg, kwam er pas achter toen ik hem aansloot op de versterker dat deze zeer lelijk geluid produceerde. Vandaar dat de eigenaar hem weg heeft gegeven. Zag een scheur bovenin de conus en heb de speaker vervolgen's uit de behuizing geschroefd. Er kwam een lucht van gesmolten electronica uit, van de speaker zelf.
Het gaat om deze sub. (niet het exacte type maar zelfde formaat woofer) Op de magneet zit een stikkertje met Model: B 2.27 Ohm: 8.
Zal als ik vanmiddag uit mijn werk kom de binnenkant opmeten. Een nieuwe kast maken en de electronica hergebruiken is ook mogelijk, als het lastig is om een goeie woofer te vinden die in het huidige kastje past. Of komt er niet zulk goed geluid uit deze subwoofer's?
Het gaat om deze sub. (niet het exacte type maar zelfde formaat woofer) Op de magneet zit een stikkertje met Model: B 2.27 Ohm: 8.
Zal als ik vanmiddag uit mijn werk kom de binnenkant opmeten. Een nieuwe kast maken en de electronica hergebruiken is ook mogelijk, als het lastig is om een goeie woofer te vinden die in het huidige kastje past. Of komt er niet zulk goed geluid uit deze subwoofer's?
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Ik zou, als ik jou was even een paar goede foto's van voor en achterkant van de luidspreker zelf posten... Misschien iemand die zegt: He, dat is die en die van dat merk.. Lijkt me namelijk F*cking-strong dat AudioPro zelf luidsprekers maakt.. Misschien plakken ze ook alleen maar een stickertje op een kastje dat elders gemaakt is..
Even ook de maten erbij svp...
Kees
Even ook de maten erbij svp...
Kees
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Misschien ziet het er erger uit dan het is, maar repareren zal vast wel wat gaan kosten (en veel tijd).
Er is iets stuk gegaan waardoor er waarschijnlijk een flinke bult DC spanning over de speaker is komen te staan.
Als het enkel die elco is zou ik zeggen repareren!
Als ook het versterker IC of eindtorren of transformator kapot zijn wordt het al duurder.
Je kunt stap voor stap gaan kijken wat er kapot is. Ik zou het iig wagen (maar ja ik vind dat soort dingen dan ook leuk
) je hebt niets te verliezen.
Er is iets stuk gegaan waardoor er waarschijnlijk een flinke bult DC spanning over de speaker is komen te staan.
Als het enkel die elco is zou ik zeggen repareren!
Als ook het versterker IC of eindtorren of transformator kapot zijn wordt het al duurder.
Je kunt stap voor stap gaan kijken wat er kapot is. Ik zou het iig wagen (maar ja ik vind dat soort dingen dan ook leuk
Voor zover ik kan zien is er alleen een zwarte waas op het middelste printplaatje. Lastig om te zien of dit echt verkoolt is of alleen warm geworden weerstanden die erboven zitten. Zal hem morgen verder los halen en een foto maken.
De elco's zijn trouwens van de in- en output van de speaker(2 x 4 aansluit terminal's aan de achterkant) Heb ik deze überhaupt nodig als ik alleen de sub-in gebruik?
De elco's zijn trouwens van de in- en output van de speaker(2 x 4 aansluit terminal's aan de achterkant) Heb ik deze überhaupt nodig als ik alleen de sub-in gebruik?
Dat valt niet meer te repareren hoor. Erg veel componenten zijn zo dood als een pier. Die kan je nog wel vervangen, maar als ik de schade zo bekijk, dan is het hart van het systeem, de printplaat, ook ernstig beschadigd geraakt. Ik denk dat een boel banen op het PCB verbrand zijn.
Begraven!
Hoezeer het mij ook spijt voor je, voor een DIY'er is dit een bekend probleem. Ik denk dat iedereen wel eens heeft ervaren hoe 230V voelt.
Wel leuk!

Begraven!
Hoezeer het mij ook spijt voor je, voor een DIY'er is dit een bekend probleem. Ik denk dat iedereen wel eens heeft ervaren hoe 230V voelt.
Wel leuk!
Morgen zal ik de foto's posten.
Het kastje is nog zéker bruikbaar, gemaakt van massief hout(dus niet die groffe geperste rommel). De originele woofer kan besteld worden bij een europeese importeur, afhankelijk van het prijskaartje. Dan moet ik alleen nog een versterker bouwen/ kopen.(liefst met ingebouwde versterker voor de 2 speaker's)
(230 volt heb ik meerdere keren ervaren ja, teven's de kracht stroom variant. Prikt een beetje)
Het kastje is nog zéker bruikbaar, gemaakt van massief hout(dus niet die groffe geperste rommel). De originele woofer kan besteld worden bij een europeese importeur, afhankelijk van het prijskaartje. Dan moet ik alleen nog een versterker bouwen/ kopen.(liefst met ingebouwde versterker voor de 2 speaker's)
(230 volt heb ik meerdere keren ervaren ja, teven's de kracht stroom variant. Prikt een beetje)
Hmm, als ik die foto's goed bekijk, dan zijn het niet de elco's die voor problemen zorgen. Ja, schoonmaken en vervangen kan natuurlijk, maar kijk eens naar die bedrading en stekkertjes. Die zijn verbrand! Ga je dat vervangen, dan zal je zien dat de plaatsen waar de stekkers moeten zitten flink verbrand zijn. Ik denk dat het PCB onbruikbaar is geworden.KT88 schreef:Alles is te herstellen, het ligt er maar aan hoeveel (tijd & geld) je wilt uitgeven.
Het kan hier meevallen, ontplofte elco's geven enorm veel troep, als je alles schoonmaakt kun je eens kijken of er nog verdere zichtbare schade is.
100 uF, 100V keer 2?
Gekke waarde in een sub............
Dat is het einde van de versterker.
Nog een foto van de woofer;
Misschien dat iemand hem herkent.
Het idee om een versterker te maken is er nog steeds, alleen ivm mijn andere hobby(mountainbiken) heeft het geen haast. Zal eerst de nodige informatie opzoeken wat er bij komt kijken. Het kastje waar alles uit komt wordt iig herbruikt.

