Opgeblazen Audio Pro sub

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Sneeck
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 21:12

Opgeblazen Audio Pro sub

Bericht door Sneeck »

Aangezien dit mijn eerste post hier is zal ik mezelf voorstellen. Ik ben Sicco, 20 jaar en werk fulltime als electricien.

Ik heb hier Audio Pro (Sweden) B 2.27 subwoofer. Hiervan is de woofer zelf opgeblazen(stinkt enorm en er zit een scheur in de bovenkant). De sub heb ik op het werk(verbouwing) gekregen. Mijn vraag is dus het volgende, kan ik deze woofer vervangen voor een andere met dezelfde spec's? Aangezien ik geen flauw idee heb of de electronica die erin zit specifiek voor deze woofer is gemaakt.

Uiteraard zal het mooiste zijn de originele sub, maar het schijnt dat Audio Pro lastig te leveren is in nederland en het betreft een ouder model. Misschien weet iemand waar ik alleen de woofer kan kopen?

Alvast hartelijk dank voor de reactie's.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Met dezelfde specs heb je straks weer rook..

Kees
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Ik snap de reply niet, je bedoeld dat er een zwaardere speaker in moet ?

volgens mij is de woofer vervangen door een originele toch de mooiste oplossing.

zijn vast betere, die veel speurwerk vereisen natuurlijk.
Sneeck
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 21:12

Bericht door Sneeck »

Nee het is absoluut niet de bedoeling dat er een zwaardere in moet komen. Deze levert meer dan genoeg vermogen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ja, een zwaardere speaker of de versterker in ruilen voor een lichtere.. De kast kan ook nog herberekend worden En opgevuld worden met ?? weet ik veel..

Kees
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Je zou het merk en type van de originele woofer moeten zien te achterhalen. Lukt je dat niet en moet je de woofer bestellen bij AudioPro, betaal je vast veel te veel voor een matig product.

Misschien kun je beter een goede Vifa, Peerless, Visaton of Monacor woofer kopen en daar zelf een passende kast om bouwen. Als versterker zou je de unit uit je huidige sub kunnen gebruiken, maar er zijn ook prima sub-versterkers los te koop.

Bij winkels als Speakerland, Speaker&Co of Remo zou je inspiratie kunnen opdoen, daar kun je ook terecht voor losse woofers.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Ik denk dat niet helemaal duidelijk is geworden, waarom je speaker nu eigenlijk dood is ?

lomp boeren werk, of een kapotte versterker ? clipping? of heeft de speaker een klap gehad?

als het een gesloten subje is, en je het volume weet, zijn er waarschijnlijk een aantal vervang woofers die zich lekker voelen in die behuizing.
Sneeck
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 21:12

Bericht door Sneeck »

De sub was al opgebelazen toen ik hem kreeg, kwam er pas achter toen ik hem aansloot op de versterker dat deze zeer lelijk geluid produceerde. Vandaar dat de eigenaar hem weg heeft gegeven. Zag een scheur bovenin de conus en heb de speaker vervolgen's uit de behuizing geschroefd. Er kwam een lucht van gesmolten electronica uit, van de speaker zelf.

Het gaat om deze sub. (niet het exacte type maar zelfde formaat woofer) Op de magneet zit een stikkertje met Model: B 2.27 Ohm: 8.

Zal als ik vanmiddag uit mijn werk kom de binnenkant opmeten. Een nieuwe kast maken en de electronica hergebruiken is ook mogelijk, als het lastig is om een goeie woofer te vinden die in het huidige kastje past. Of komt er niet zulk goed geluid uit deze subwoofer's?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik zou, als ik jou was even een paar goede foto's van voor en achterkant van de luidspreker zelf posten... Misschien iemand die zegt: He, dat is die en die van dat merk.. Lijkt me namelijk F*cking-strong dat AudioPro zelf luidsprekers maakt.. Misschien plakken ze ook alleen maar een stickertje op een kastje dat elders gemaakt is..
Even ook de maten erbij svp...

Kees
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

als de versterker nog in orde is die erin zit, heb jij met een neiuwe kast (berekent) en een neiwue woofer (gekocht) een heel leuk DIY projectje, waar iedereen graag mee helpt hier.
Sneeck
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 21:12

Bericht door Sneeck »

Tijden's het meten van de binnenkant vd. kast had ik ineens het dopje van een condensator in m'n handen. Die horen toch vast te zitten...?

Afbeelding

Afbeelding

Valt dit nog te repareren of is dit een klassieker ouwe meuk --> wegdonderen en zelf een amp in elkaar solderen, kastje maken en bijpassende woofer zoeken?
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

ik denk dat het enige dat je nog kan gebruiken de kast is spijtig genoeg
mvg
audioot
kiriku
Berichten: 8
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 20:59
Locatie: amsterdam

Bericht door kiriku »

hahaha

naja
Seconde lijm doet wonderen ^^
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik zou 't gewoon classificeren als "Beyond repair"
Gewoon een leuke plateamp erin met een leuk speakertje.. Ben je voor niet al te veel weer helemaal boven-jan..
Kassie is wel mooi, voor wat ik gezien heb... dus...welkom in de wereld van de audio-freubelaars :D

Kees
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

RIP :cry:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

dre schreef:
RIP :cry:
Ach, hij heeft in elk geval een bewogen leven achter de rug.
Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Bericht door Sjaudio »

dre schreef:
RIP :cry:
:D :D :D
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Misschien ziet het er erger uit dan het is, maar repareren zal vast wel wat gaan kosten (en veel tijd).
Er is iets stuk gegaan waardoor er waarschijnlijk een flinke bult DC spanning over de speaker is komen te staan.
Als het enkel die elco is zou ik zeggen repareren!
Als ook het versterker IC of eindtorren of transformator kapot zijn wordt het al duurder.

Je kunt stap voor stap gaan kijken wat er kapot is. Ik zou het iig wagen (maar ja ik vind dat soort dingen dan ook leuk :oops: ) je hebt niets te verliezen.
Sneeck
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 21:12

Bericht door Sneeck »

Voor zover ik kan zien is er alleen een zwarte waas op het middelste printplaatje. Lastig om te zien of dit echt verkoolt is of alleen warm geworden weerstanden die erboven zitten. Zal hem morgen verder los halen en een foto maken.

De elco's zijn trouwens van de in- en output van de speaker(2 x 4 aansluit terminal's aan de achterkant) Heb ik deze überhaupt nodig als ik alleen de sub-in gebruik?
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Dat valt niet meer te repareren hoor. Erg veel componenten zijn zo dood als een pier. Die kan je nog wel vervangen, maar als ik de schade zo bekijk, dan is het hart van het systeem, de printplaat, ook ernstig beschadigd geraakt. Ik denk dat een boel banen op het PCB verbrand zijn.

Begraven!

Hoezeer het mij ook spijt voor je, voor een DIY'er is dit een bekend probleem. Ik denk dat iedereen wel eens heeft ervaren hoe 230V voelt.
Wel leuk! :D :D :D
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Alles is te herstellen, het ligt er maar aan hoeveel (tijd & geld) je wilt uitgeven.
Het kan hier meevallen, ontplofte elco's geven enorm veel troep, als je alles schoonmaakt kun je eens kijken of er nog verdere zichtbare schade is.

100 uF, 100V keer 2?
Gekke waarde in een sub............
Sneeck
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 21:12

Bericht door Sneeck »

Morgen zal ik de foto's posten.

Het kastje is nog zéker bruikbaar, gemaakt van massief hout(dus niet die groffe geperste rommel). De originele woofer kan besteld worden bij een europeese importeur, afhankelijk van het prijskaartje. Dan moet ik alleen nog een versterker bouwen/ kopen.(liefst met ingebouwde versterker voor de 2 speaker's)


(230 volt heb ik meerdere keren ervaren ja, teven's de kracht stroom variant. Prikt een beetje)
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

KT88 schreef:
Alles is te herstellen, het ligt er maar aan hoeveel (tijd & geld) je wilt uitgeven.
Het kan hier meevallen, ontplofte elco's geven enorm veel troep, als je alles schoonmaakt kun je eens kijken of er nog verdere zichtbare schade is.

100 uF, 100V keer 2?
Gekke waarde in een sub............
Hmm, als ik die foto's goed bekijk, dan zijn het niet de elco's die voor problemen zorgen. Ja, schoonmaken en vervangen kan natuurlijk, maar kijk eens naar die bedrading en stekkertjes. Die zijn verbrand! Ga je dat vervangen, dan zal je zien dat de plaatsen waar de stekkers moeten zitten flink verbrand zijn. Ik denk dat het PCB onbruikbaar is geworden.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

De bruine troep bij de stekkers is lijm.

Die elco's zouden nog wel eens bipolaire types kunnen zijn, om de satellieten niet teveel laag voor hun kiezen te geven.
Daarmee is ook de "gekke" waarde verklaard.
Sneeck
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 21:12

Bericht door Sneeck »

Afbeelding

Dat is het einde van de versterker.

Nog een foto van de woofer;

Afbeelding

Afbeelding

Misschien dat iemand hem herkent.

Het idee om een versterker te maken is er nog steeds, alleen ivm mijn andere hobby(mountainbiken) heeft het geen haast. Zal eerst de nodige informatie opzoeken wat er bij komt kijken. Het kastje waar alles uit komt wordt iig herbruikt.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”