Revisie LS3/5a kloon

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Spreek je over het hele filter dan ga ik akkoord, maar die bult is er niet omwille van het sperfilter. Meer door het wegnemen van de linkerzijde van die opslingeringen van het tweede order filter door het sperfilter.

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nogmaals, precies wat ik heb opgeschreven. De interactie van de spoel met het sperfilter. Haal de condensator weg en je hebt de bult ook. Alleen de 2de orde afval boven 3000 Hz ontbreekt dan, die wordt eerste orde. Ook is de bult dan iets minder hoog, uiteraard heeft ook de condensator interactie met de spoel en het sperfilter.

Haal het sperfilter weg en je hebt geen bult meer. Dan gaat het filter lijken op een standaard 2de orde Linkwitz-Riley. Natuurlijk kun je ook een bult genereren met een 2de orde filter met veel te hoge kwaliteitsfactor zodat ie opslingert in de buurt van het overnamepunt. Maar door de combinatie met het sperfilter en keuze van de juiste componenten kun je de gewenste vorm veel beter benaderen. De vorm die ik hier heb bereikt kan in ieder geval nooit met alleen een spoel en een condensator. De opgaande flank rond 1500 Hz kan dan nooit zo steil zijn zonder dat de bult veel te scherp wordt, meer een piek.

Misschien dat deze korte discussie tussen jou en mij het voor sommige anderen weer wat duidelijker maakt :D

Ik zal morgen een plaatje posten van de elektrische response met en zonder sperfilter. Kan je zien dat de dip niet symmetrisch is. De flank beneden de dip is veel flauwer dan boven de dip. Ook kan je dan zien dat er extra opslingering wordt veroorzaakt. Het is echt een geinige combinatie van componenten zo! Maar nu effe niet forummen, lekker filmpje kijken.

Groet, Jeroen
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als beloofd.

Afbeelding

Jeroen
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nog een nabrandertje over de gebruikte rolkernspoelen (en de ene klokkern voor de 1.8 mH). De HQ40 variant die ik hier heb gebruikt is extreem lineair, vrijwel niet van een luchtspoel te onderscheiden. De verzadigingsstroom zit op een niveau dat deze drivers toch ver te boven gaat dus wat dat betreft ook geen probleem. Verder was het natuurlijk heel lekker klein monteren zo.

Jeroen
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Revisie LS3/5a kloon

Bericht door wouter »

schop :wink:

Omdat ik een Rogers LS3/5a heb gekocht ben ik info gaan uitzoeken.
De plaatjes van dit topic kan ik niet zien, ik ben er natuurlijk erg benieuwd naar. Metname de nieuwe filterschakeling.

Zijn de afbeeldingen er nog?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Revisie LS3/5a kloon

Bericht door ray5150 »

Mischien is dit interessant voor je :

http://www.plsaudio.nl/index.php/Bouw-R ... ucten.html
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Revisie LS3/5a kloon

Bericht door SARK »

ray5150 schreef:
Mischien is dit interessant voor je :

http://www.plsaudio.nl/index.php/Bouw-R ... ucten.html
Oh ja, die website waar de hele tijd wordt geschreven over Rodgers :shock:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Revisie LS3/5a kloon

Bericht door jeroen_d »

wouter schreef:
schop :wink:

Omdat ik een Rogers LS3/5a heb gekocht ben ik info gaan uitzoeken.
De plaatjes van dit topic kan ik niet zien, ik ben er natuurlijk erg benieuwd naar. Metname de nieuwe filterschakeling.

Zijn de afbeeldingen er nog?
Hier is een zip bestand met de oude wegpagina die ik hiervoor had gemaakt. Houd er rekening dat ik die webpagina destijds vooral had gemaakt om als werkvoorbeeld te laten zien. Elke Rogers monitor moet opnieuw gemeten en gefilterd worden, omdat de drivers onderling teveel verschillen hebben. Zelfs als je een paartje koopt moet je de B110 links en rechts vaak verschillend filteren.
Bijlagen
ls35a.zip
(1.86 MiB) 121 keer gedownload
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Revisie LS3/5a kloon

Bericht door wouter »

Thanks!

Ik ga de Rogers LS 3/5a nameten maar in principe niet opnieuw filteren. Ik neem mijn meetsysteem me wanneer ik ze ga ophalen en indien de luidsprekers met BBC licentie (duidelijk) verschillend meten laat ik ze staan =; (je kunt voor dat geld een stel scanspeak monitoren bouwen).

Mijn eigen paartje B110 en evt. plannen voor een kloon zal inderdaad helemaal per unit bekeken moeten worden. Weet niet of dat er ooit van gaat komen...

Die site van PLS is echt een voorbeeld van hoe het niet moet :-#

Een ander filter, is prima zolang voor en na metingen worden gedaan.
Een MDF kast, ipv de 12mm multiplex met beukenhouten ribben?
Gipsschroeven voor montage van het klankbord??
Luidsprekerdoek i.p.v. Tygan??? (Tygan dempt 1,5dB over 2 oktaven)

En dat terwijl je op het web overstroomd wordt met info over hoe het wel moet, met voorgezaagde houtpakketen en evt. voorgefabriceerde kastjes :cry:

Maar goed, er is veel rondom deze BBC monitor. Ik heb ze uit nieuwsgierigheid gekocht. Ben benieuwd, misschien matcht het voor geen meter mijn mijn NAD voor en eind. Ik ga een poging doen om te kijken hoe er integratie met actieve subs mogelijk is, met de LS 3/5a als GHP. Het zou een mooi stereoplaatje moeten opleveren en de B110 ontlasten in het laag is ook niet verkeerd. Meteen die bult eruit, anders krijg je een sub sowieso niet mooi aangekoppeld.

Er is hier op het forum maar weinig over bekend, maar Jeroens bijdrage is wel meteen 1 van grote klasse :rock: :wink:
Ik hoop hier ook wat te kunnen bijdragen. Nu snel maar die dingen ophalen...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Revisie LS3/5a kloon

Bericht door jeroen_d »

wouter schreef:
Die site van PLS is echt een voorbeeld van hoe het niet moet :-#

Een ander filter, is prima zolang voor en na metingen worden gedaan.
Een MDF kast, ipv de 12mm multiplex met beukenhouten ribben?
Gipsschroeven voor montage van het klankbord??
Luidsprekerdoek i.p.v. Tygan??? (Tygan dempt 1,5dB over 2 oktaven)

En dat terwijl je op het web overstroomd wordt met info over hoe het wel moet, met voorgezaagde houtpakketen en evt. voorgefabriceerde kastjes :cry:
Ik ben het hier toch niet mee eens. Je gaat ervan uit dat er geen metingen gedaan zijn voor het nieuwe filter, dat klopt niet want ik heb die uitgevoerd (een van de grofweg 100 meetprojecten die ik de afgelopen jaren voor anderen heb gedaan en waar ik nu mee ben gestopt, tijd om de focus wat te verleggen). :mrgreen:
De MDF kast met 15mm MDF en bitumen hoeft helemaal niet onder te doen voor het origineel. De rest is ook geen probleem. Er hangt een overdreven mythe rond de LS3/5a. De originele kast is wel klankbepalend, maar staat niet per se garant voor het ultieme. De drivers zelf zijn bepaald niet neutraal en spelen hier ook nog een graadje mee. Het zal dus anders klinken dan het origineel, maar dat wil op zich niets zeggen over de kwaliteit, gezien naar objectieve maatstaven.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Revisie LS3/5a kloon

Bericht door ray5150 »

Wat is er mis met gipsplaatschroeven ? Ik heb er 2 W-bins mee gebouwd.
(goed, het was een low-budget project, en ik had nog een doos van 500 stuks... :hide:)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Revisie LS3/5a kloon

Bericht door wouter »

jeroen_d schreef:
wouter schreef:
Die site van PLS is echt een voorbeeld van hoe het niet moet :-#

Een ander filter, is prima zolang voor en na metingen worden gedaan.
Een MDF kast, ipv de 12mm multiplex met beukenhouten ribben?
Gipsschroeven voor montage van het klankbord??
Luidsprekerdoek i.p.v. Tygan??? (Tygan dempt 1,5dB over 2 oktaven)
Ik ben het hier toch niet mee eens. Je gaat ervan uit dat er geen metingen gedaan zijn voor het nieuwe filter, dat klopt niet
Kijk, dat wist ik niet. Stond nergens iets over, maar dat hoeft natuurlijk ook niet :wink:

Zoals ik aangaf, zo lang er metingen voor en na zijn gedaan zal dat allemaal prima zijn. Echter, de klank verandering van Tygan zal zo zijn effect hebben. Of je met een filter correctie of met Tygan die aanpassing bereikt lijkt me niet helemaal uitwisselbaar. Klankverschillen tussen 12 mm MDF of multiplex ga ik geen uitspraken over doen, die zijn er genoeg gedaan her en der. Ik heb het niet beluisterd maar verwacht dat er wel verschil ik kan zitten die bepalend zijn voor het karakter van het boxje.
Gips schroeven gebruik ik ook, bijv. om een tweeter vast te zetten van een budget boxje. Maar in zo'n legendarisch ontwerp met die dingen in het zicht vind ik het wel budget om daar zulk materiaal voor te gebruiken. Heel hard kan het niet aantrekken, en de baffle met seal moet daarmee verbonden worden. Geen (extra) lijm of geen W-bin voor 115dB maar een kleine gesloten super monitor. Nou ja, gewoon gevoel. En ook: ik heb het niet gehoord en ga daar ook geen vergelijking voor doen.

Waar ik vanuit ga is wat ik zie, lees, bij elkaar optel en mijn ervaringen met filter'upgrades' etc. En in mijn zoektocht naar info ben ik heel heel veel houtpakketten, complete kits en nieuwe afgebouwde gebouwde kastjes voor onder de 200,- tegen gekomen. En omdat de voorplaat los is bij dit boxje is het peanuts om dit te assembleren. Dan vind ik dat toch dichter bij het origineel dan dat wat ik lees en zie. Dat het gemeten etc. is werd niet vermeld, dus een gok. Maar ik begon met die pas op de plaats maken :wink: De rest was 'gevoel' over hoe je een legende kopieert, niet of dat klankmatig goed uitgevoerd is.

Wat (voor mij) leuk is, is dat ik inmiddels zit te luisteren naar de Rogers LS3/5a. Ze waren meettechnisch vrijwel identiek dus ik heb ze gekocht. In mooie staat. En over de klank... ik bespeur afluistermonitor trekjes, ik hoor op diverse 'plaatsen' instrumenten met helemaal hun eigen sound. Klein maar wel klankmatig zoals ik ze ken van mijn podium ervaring. Met de CD die ik nu draai klinkt het meezingen van publiek heel anders dan ik gewend ben in mijn kamer. Er zitten meer lagen in de muziek en het lijkt een beetje of ik in de tent erbij ben (in goede zin). Vooral de oude tweeters vallen me niet tegen. Toms hebben veel body, snare klinkt erg goed. Ik ga lekker verder luisteren... Heerlijk :D
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Revisie LS3/5a kloon

Bericht door wouter »

Even wat snelle metingen gedaan, oordeel zelf maar :wink:

Met en zonder frontje maakt zeker verschil, maar of dat grillige verloop nou beter is... Als Tygan het klankmatig dempt dan is dat leuk, maar dat is niet het enige dat er veranderd. Op termijn maar eens beluisteren. Kan nu lekker zelf een beeld vormen i.p.v. alle verhalen voor zoete koek aan te nemen =; :D

Oja, klinkt nog steeds lekker. Veel belangrijker :rock:

Groene lijn is met frontje
meting 1.PNG
Links en rechts onder dezelfde condities. Niet helemaal gelijke output van de tweeter (meer).
meting 2.PNG
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Revisie LS3/5a kloon

Bericht door jeroen_d »

Mooi hoor, filter klopt en dat valt ook nogal eens tegen als je een kloon onder handen krijgt.
Gebruikersavatar
Lostinmusic
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 14 jan 2008, 20:21
Locatie: Zoetermeer

Re: Revisie LS3/5a kloon

Bericht door Lostinmusic »

Leuk dat je dit topic weer wat leven in blaast! Ik heb ze hier ook staan, heb je de 15 of de 11 Ohm variant?

Ik heb ook een kloonbehuizing gemaakt van 12mm MDF en kon geen verschil horen maar gemeten heb ik niet.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Revisie LS3/5a kloon

Bericht door wouter »

Ik heb de Rogers LS 3/5a 15 Ohm in zwart, zal morgen proberen foto's te maken.
Ze staan op Mission Stance standaards en ik kan net de bovenzijde van de kast zien vanaf de luisterpositie.

Vandaag bij een CD viel me iets op wat bij andere CD's als herderheid klinkt maar wat mis ging bij die ene CD. Dat merkte ik ook bij mijn AL(170)KE(25SC) TL's toen het filter niet goed was. Het laag is meestal goed maar de aanzet soms te dik en de racktoms zijn net een tikje te zwaar. Snare klinkt heel goed, maar dat is denk ik de vermeende helderheid. Ik ga het uitzoeken :-s Het boxje klinkt zeker goed voor waarvoor het bedoeld is, afluisteren naar stemmen en mix. De ruimtelijkheid is heel goed, niet te verwaren met grootte van de stemmen en instrumenten. Dat is verder wel klein, kleiner dat ik gewend ben. Ik ga mijn oude BNS 232 hier op termijn naast zetten en het hoog proberen ook zo af te stemmen. Die heeft namelijk ook een heel helder middengebied en een mooi strak laag, en ook groot stereobeeld.

Als ik terug ga naar mijn andere set dan valt me wel op dat het even weer wennen is, de LS 3/5a klinken zeker erg goed!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Revisie LS3/5a kloon

Bericht door wouter »

Omdat ik plannen heb voor zowel een kloon als voor een AB1 subwoofer heb ik mijn paartje B110 maar even gemeten.
b110 matched pair.PNG
Vrijwel identiek in het inzet bereik fc-3kHz (daar al -6dB)
Verschillen zijn ook te wijten aan geen exacte meetopstelling.

:rock: :rock: :rock:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Revisie LS3/5a kloon

Bericht door Pjotr »

Klopt wel aardig hoor met wat bekend is van de B110: Wat resonantie rond 1.5 KHz, vermoedelijk afkomstig van de ruimte achter de spider en break-up bij 5 KHz
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Revisie LS3/5a kloon

Bericht door wouter »

wouter schreef:
Ik heb de Rogers LS 3/5a 15 Ohm in zwart, zal morgen proberen foto's te maken.
Vandaag einde even snel wat foto's gemaakt. Ze bevallen goed, ben er niet achter hoe het komt maar percussie/drumwerk klinkt veel beter dan ik gewend was met oude luidsprekers. Op termijn maar eens tegenover een AL130 + KE25SC zetten :wink: (was daarmee blijven steken bij het filteren te veel projecten tegelijk...)
Rogers LS3-5a 002 paint.JPG
Rogers LS3-5a 003 paint.JPG
Rogers LS3-5a 004 paint.JPG
Ik vraag me af welk type B110 hierin zit :roll:
Wellicht dat iemand het zo kan zien? Ik heb typenummer 33082a en b, 15 Ohm

SP1003 heeft een bolle dempring
SP1228 heb ik in een 11 Ohm typenummer 42xxx gezien (foto's van MP)
SP1057 zit volgens mij in latere types LS3/5a (11 Ohm versies)
Laatst gewijzigd door wouter op vr 11 jan 2013, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Revisie LS3/5a kloon

Bericht door jeroen_d »

En dan ga je merken dat je kunt filteren wat je wilt, respons gelijktrekken wat je wilt, een B110 klinkt als een B110 en een AL130 als een AL130 (of een SEAS excel, dat maakt weinig uit vind ik). En hoe die B110 klinkt is helemaal niet verkeerd. O:)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Revisie LS3/5a kloon

Bericht door wouter »

Ik vraag me af welk type B110 hierin zit
Wellicht dat iemand het zo kan zien? Ik heb typenummer 33082a en b, 15 Ohm

SP1003 heeft een bolle dempring
SP1228 heb ik in een 11 Ohm typenummer 42xxx gezien (foto's van MP)
SP1057 zit volgens mij in latere types LS3/5a (11 Ohm versies)


Dat van de klank kan ik me voorstellen. Daarom zou het ook wel leuk zijn om een kloon te maken van de replica van Rogers, de 60th Anniversary Edition.
Die heeft volgens mij een Monacor SPH 135TC en Seas 19tff (H737). Kost me de kop niet :rofl:
product-LS3_5A-L.jpg
LS3_5A-ENG.pdf
(362.74 KiB) 93 keer gedownload
Alleen dat grilletje he... heb ze op Ebay gezien voor 50,- en dat is vrij fors. Maar het zal bij een T27 wel uitmaken denk ik. Schijnt de de curve het het afstraalgedrag te beinvloeden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Revisie LS3/5a kloon

Bericht door Pjotr »

Afbeelding

Dat lijkt niet erg op een B110 daar. Kan dus nooit als een LS3/5a klinken :lol:
Gebruikersavatar
Lostinmusic
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 14 jan 2008, 20:21
Locatie: Zoetermeer

Re: Revisie LS3/5a kloon

Bericht door Lostinmusic »

wouter schreef:
wouter schreef:

Ik vraag me af welk type B110 hierin zit :roll:
Wellicht dat iemand het zo kan zien? Ik heb typenummer 33082a en b, 15 Ohm

SP1003 heeft een bolle dempring
SP1228 heb ik in een 11 Ohm typenummer 42xxx gezien (foto's van MP)
SP1057 zit volgens mij in latere types LS3/5a (11 Ohm versies)
Ze zien er bijzonder netjes uit Wouter 8)

Jou ls3/5a valt net in de overgang van de sp1003 naar de SP1228, hij is gelabeld als 15 Ohm maar heeft de nieuwere Sp1228 B110 en het herziene scheidingsfilter, dus 11 Ohm, deze worden ook wel de 'Pseudo 15 Ohms' genoemd.

In de 15 Ohm varianten werd de SP1003 toegepast, in de later 11 Ohm varianten de SP1228.
De SP1057 werd niet in de ls3/5a toegepast maar wel in de KEF 'concurrent' de RR101.
Laatst gewijzigd door Lostinmusic op vr 11 jan 2013, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Revisie LS3/5a kloon

Bericht door SARK »

wouter schreef:
Ik vraag me af welk type B110 hierin zit
Wellicht dat iemand het zo kan zien? Ik heb typenummer 33082a en b, 15 Ohm

SP1003 heeft een bolle dempring
SP1228 heb ik in een 11 Ohm typenummer 42xxx gezien (foto's van MP)
SP1057 zit volgens mij in latere types LS3/5a (11 Ohm versies)
A History of Kef Drive Units issue 3 schreef:
SP1228 B110C (1987, 8 Ohm ) Utilised in LS3/5A OEM(1987), LS3/5A KEF(1993)
http://www.kef.com/uploads/files/en/kef ... ue%203.pdf
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”