Revisie LS3/5a kloon
Moderator: Beheerdersteam
Nogmaals, precies wat ik heb opgeschreven. De interactie van de spoel met het sperfilter. Haal de condensator weg en je hebt de bult ook. Alleen de 2de orde afval boven 3000 Hz ontbreekt dan, die wordt eerste orde. Ook is de bult dan iets minder hoog, uiteraard heeft ook de condensator interactie met de spoel en het sperfilter.
Haal het sperfilter weg en je hebt geen bult meer. Dan gaat het filter lijken op een standaard 2de orde Linkwitz-Riley. Natuurlijk kun je ook een bult genereren met een 2de orde filter met veel te hoge kwaliteitsfactor zodat ie opslingert in de buurt van het overnamepunt. Maar door de combinatie met het sperfilter en keuze van de juiste componenten kun je de gewenste vorm veel beter benaderen. De vorm die ik hier heb bereikt kan in ieder geval nooit met alleen een spoel en een condensator. De opgaande flank rond 1500 Hz kan dan nooit zo steil zijn zonder dat de bult veel te scherp wordt, meer een piek.
Misschien dat deze korte discussie tussen jou en mij het voor sommige anderen weer wat duidelijker maakt
Ik zal morgen een plaatje posten van de elektrische response met en zonder sperfilter. Kan je zien dat de dip niet symmetrisch is. De flank beneden de dip is veel flauwer dan boven de dip. Ook kan je dan zien dat er extra opslingering wordt veroorzaakt. Het is echt een geinige combinatie van componenten zo! Maar nu effe niet forummen, lekker filmpje kijken.
Groet, Jeroen
Haal het sperfilter weg en je hebt geen bult meer. Dan gaat het filter lijken op een standaard 2de orde Linkwitz-Riley. Natuurlijk kun je ook een bult genereren met een 2de orde filter met veel te hoge kwaliteitsfactor zodat ie opslingert in de buurt van het overnamepunt. Maar door de combinatie met het sperfilter en keuze van de juiste componenten kun je de gewenste vorm veel beter benaderen. De vorm die ik hier heb bereikt kan in ieder geval nooit met alleen een spoel en een condensator. De opgaande flank rond 1500 Hz kan dan nooit zo steil zijn zonder dat de bult veel te scherp wordt, meer een piek.
Misschien dat deze korte discussie tussen jou en mij het voor sommige anderen weer wat duidelijker maakt
Ik zal morgen een plaatje posten van de elektrische response met en zonder sperfilter. Kan je zien dat de dip niet symmetrisch is. De flank beneden de dip is veel flauwer dan boven de dip. Ook kan je dan zien dat er extra opslingering wordt veroorzaakt. Het is echt een geinige combinatie van componenten zo! Maar nu effe niet forummen, lekker filmpje kijken.
Groet, Jeroen
Nog een nabrandertje over de gebruikte rolkernspoelen (en de ene klokkern voor de 1.8 mH). De HQ40 variant die ik hier heb gebruikt is extreem lineair, vrijwel niet van een luchtspoel te onderscheiden. De verzadigingsstroom zit op een niveau dat deze drivers toch ver te boven gaat dus wat dat betreft ook geen probleem. Verder was het natuurlijk heel lekker klein monteren zo.
Jeroen
Jeroen
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Revisie LS3/5a kloon
schop
Omdat ik een Rogers LS3/5a heb gekocht ben ik info gaan uitzoeken.
De plaatjes van dit topic kan ik niet zien, ik ben er natuurlijk erg benieuwd naar. Metname de nieuwe filterschakeling.
Zijn de afbeeldingen er nog?
Omdat ik een Rogers LS3/5a heb gekocht ben ik info gaan uitzoeken.
De plaatjes van dit topic kan ik niet zien, ik ben er natuurlijk erg benieuwd naar. Metname de nieuwe filterschakeling.
Zijn de afbeeldingen er nog?
Re: Revisie LS3/5a kloon
Oh ja, die website waar de hele tijd wordt geschreven over Rodgersray5150 schreef:
Re: Revisie LS3/5a kloon
Hier is een zip bestand met de oude wegpagina die ik hiervoor had gemaakt. Houd er rekening dat ik die webpagina destijds vooral had gemaakt om als werkvoorbeeld te laten zien. Elke Rogers monitor moet opnieuw gemeten en gefilterd worden, omdat de drivers onderling teveel verschillen hebben. Zelfs als je een paartje koopt moet je de B110 links en rechts vaak verschillend filteren.wouter schreef:schop![]()
Omdat ik een Rogers LS3/5a heb gekocht ben ik info gaan uitzoeken.
De plaatjes van dit topic kan ik niet zien, ik ben er natuurlijk erg benieuwd naar. Metname de nieuwe filterschakeling.
Zijn de afbeeldingen er nog?
- Bijlagen
-
- ls35a.zip
- (1.86 MiB) 121 keer gedownload
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Revisie LS3/5a kloon
Thanks!
Ik ga de Rogers LS 3/5a nameten maar in principe niet opnieuw filteren. Ik neem mijn meetsysteem me wanneer ik ze ga ophalen en indien de luidsprekers met BBC licentie (duidelijk) verschillend meten laat ik ze staan
(je kunt voor dat geld een stel scanspeak monitoren bouwen).
Mijn eigen paartje B110 en evt. plannen voor een kloon zal inderdaad helemaal per unit bekeken moeten worden. Weet niet of dat er ooit van gaat komen...
Die site van PLS is echt een voorbeeld van hoe het niet moet
Een ander filter, is prima zolang voor en na metingen worden gedaan.
Een MDF kast, ipv de 12mm multiplex met beukenhouten ribben?
Gipsschroeven voor montage van het klankbord??
Luidsprekerdoek i.p.v. Tygan??? (Tygan dempt 1,5dB over 2 oktaven)
En dat terwijl je op het web overstroomd wordt met info over hoe het wel moet, met voorgezaagde houtpakketen en evt. voorgefabriceerde kastjes
Maar goed, er is veel rondom deze BBC monitor. Ik heb ze uit nieuwsgierigheid gekocht. Ben benieuwd, misschien matcht het voor geen meter mijn mijn NAD voor en eind. Ik ga een poging doen om te kijken hoe er integratie met actieve subs mogelijk is, met de LS 3/5a als GHP. Het zou een mooi stereoplaatje moeten opleveren en de B110 ontlasten in het laag is ook niet verkeerd. Meteen die bult eruit, anders krijg je een sub sowieso niet mooi aangekoppeld.
Er is hier op het forum maar weinig over bekend, maar Jeroens bijdrage is wel meteen 1 van grote klasse
Ik hoop hier ook wat te kunnen bijdragen. Nu snel maar die dingen ophalen...
Ik ga de Rogers LS 3/5a nameten maar in principe niet opnieuw filteren. Ik neem mijn meetsysteem me wanneer ik ze ga ophalen en indien de luidsprekers met BBC licentie (duidelijk) verschillend meten laat ik ze staan
Mijn eigen paartje B110 en evt. plannen voor een kloon zal inderdaad helemaal per unit bekeken moeten worden. Weet niet of dat er ooit van gaat komen...
Die site van PLS is echt een voorbeeld van hoe het niet moet
Een ander filter, is prima zolang voor en na metingen worden gedaan.
Een MDF kast, ipv de 12mm multiplex met beukenhouten ribben?
Gipsschroeven voor montage van het klankbord??
Luidsprekerdoek i.p.v. Tygan??? (Tygan dempt 1,5dB over 2 oktaven)
En dat terwijl je op het web overstroomd wordt met info over hoe het wel moet, met voorgezaagde houtpakketen en evt. voorgefabriceerde kastjes
Maar goed, er is veel rondom deze BBC monitor. Ik heb ze uit nieuwsgierigheid gekocht. Ben benieuwd, misschien matcht het voor geen meter mijn mijn NAD voor en eind. Ik ga een poging doen om te kijken hoe er integratie met actieve subs mogelijk is, met de LS 3/5a als GHP. Het zou een mooi stereoplaatje moeten opleveren en de B110 ontlasten in het laag is ook niet verkeerd. Meteen die bult eruit, anders krijg je een sub sowieso niet mooi aangekoppeld.
Er is hier op het forum maar weinig over bekend, maar Jeroens bijdrage is wel meteen 1 van grote klasse
Ik hoop hier ook wat te kunnen bijdragen. Nu snel maar die dingen ophalen...
Re: Revisie LS3/5a kloon
Ik ben het hier toch niet mee eens. Je gaat ervan uit dat er geen metingen gedaan zijn voor het nieuwe filter, dat klopt niet want ik heb die uitgevoerd (een van de grofweg 100 meetprojecten die ik de afgelopen jaren voor anderen heb gedaan en waar ik nu mee ben gestopt, tijd om de focus wat te verleggen).wouter schreef:Die site van PLS is echt een voorbeeld van hoe het niet moet![]()
Een ander filter, is prima zolang voor en na metingen worden gedaan.
Een MDF kast, ipv de 12mm multiplex met beukenhouten ribben?
Gipsschroeven voor montage van het klankbord??
Luidsprekerdoek i.p.v. Tygan??? (Tygan dempt 1,5dB over 2 oktaven)
En dat terwijl je op het web overstroomd wordt met info over hoe het wel moet, met voorgezaagde houtpakketen en evt. voorgefabriceerde kastjes![]()
De MDF kast met 15mm MDF en bitumen hoeft helemaal niet onder te doen voor het origineel. De rest is ook geen probleem. Er hangt een overdreven mythe rond de LS3/5a. De originele kast is wel klankbepalend, maar staat niet per se garant voor het ultieme. De drivers zelf zijn bepaald niet neutraal en spelen hier ook nog een graadje mee. Het zal dus anders klinken dan het origineel, maar dat wil op zich niets zeggen over de kwaliteit, gezien naar objectieve maatstaven.
Re: Revisie LS3/5a kloon
Wat is er mis met gipsplaatschroeven ? Ik heb er 2 W-bins mee gebouwd.
(goed, het was een low-budget project, en ik had nog een doos van 500 stuks...
)
(goed, het was een low-budget project, en ik had nog een doos van 500 stuks...
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Revisie LS3/5a kloon
Kijk, dat wist ik niet. Stond nergens iets over, maar dat hoeft natuurlijk ook nietjeroen_d schreef:Ik ben het hier toch niet mee eens. Je gaat ervan uit dat er geen metingen gedaan zijn voor het nieuwe filter, dat klopt nietwouter schreef:Die site van PLS is echt een voorbeeld van hoe het niet moet![]()
Een ander filter, is prima zolang voor en na metingen worden gedaan.
Een MDF kast, ipv de 12mm multiplex met beukenhouten ribben?
Gipsschroeven voor montage van het klankbord??
Luidsprekerdoek i.p.v. Tygan??? (Tygan dempt 1,5dB over 2 oktaven)
Zoals ik aangaf, zo lang er metingen voor en na zijn gedaan zal dat allemaal prima zijn. Echter, de klank verandering van Tygan zal zo zijn effect hebben. Of je met een filter correctie of met Tygan die aanpassing bereikt lijkt me niet helemaal uitwisselbaar. Klankverschillen tussen 12 mm MDF of multiplex ga ik geen uitspraken over doen, die zijn er genoeg gedaan her en der. Ik heb het niet beluisterd maar verwacht dat er wel verschil ik kan zitten die bepalend zijn voor het karakter van het boxje.
Gips schroeven gebruik ik ook, bijv. om een tweeter vast te zetten van een budget boxje. Maar in zo'n legendarisch ontwerp met die dingen in het zicht vind ik het wel budget om daar zulk materiaal voor te gebruiken. Heel hard kan het niet aantrekken, en de baffle met seal moet daarmee verbonden worden. Geen (extra) lijm of geen W-bin voor 115dB maar een kleine gesloten super monitor. Nou ja, gewoon gevoel. En ook: ik heb het niet gehoord en ga daar ook geen vergelijking voor doen.
Waar ik vanuit ga is wat ik zie, lees, bij elkaar optel en mijn ervaringen met filter'upgrades' etc. En in mijn zoektocht naar info ben ik heel heel veel houtpakketten, complete kits en nieuwe afgebouwde gebouwde kastjes voor onder de 200,- tegen gekomen. En omdat de voorplaat los is bij dit boxje is het peanuts om dit te assembleren. Dan vind ik dat toch dichter bij het origineel dan dat wat ik lees en zie. Dat het gemeten etc. is werd niet vermeld, dus een gok. Maar ik begon met die pas op de plaats maken
Wat (voor mij) leuk is, is dat ik inmiddels zit te luisteren naar de Rogers LS3/5a. Ze waren meettechnisch vrijwel identiek dus ik heb ze gekocht. In mooie staat. En over de klank... ik bespeur afluistermonitor trekjes, ik hoor op diverse 'plaatsen' instrumenten met helemaal hun eigen sound. Klein maar wel klankmatig zoals ik ze ken van mijn podium ervaring. Met de CD die ik nu draai klinkt het meezingen van publiek heel anders dan ik gewend ben in mijn kamer. Er zitten meer lagen in de muziek en het lijkt een beetje of ik in de tent erbij ben (in goede zin). Vooral de oude tweeters vallen me niet tegen. Toms hebben veel body, snare klinkt erg goed. Ik ga lekker verder luisteren... Heerlijk
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Revisie LS3/5a kloon
Even wat snelle metingen gedaan, oordeel zelf maar
Met en zonder frontje maakt zeker verschil, maar of dat grillige verloop nou beter is... Als Tygan het klankmatig dempt dan is dat leuk, maar dat is niet het enige dat er veranderd. Op termijn maar eens beluisteren. Kan nu lekker zelf een beeld vormen i.p.v. alle verhalen voor zoete koek aan te nemen
Oja, klinkt nog steeds lekker. Veel belangrijker
Groene lijn is met frontje Links en rechts onder dezelfde condities. Niet helemaal gelijke output van de tweeter (meer).
Met en zonder frontje maakt zeker verschil, maar of dat grillige verloop nou beter is... Als Tygan het klankmatig dempt dan is dat leuk, maar dat is niet het enige dat er veranderd. Op termijn maar eens beluisteren. Kan nu lekker zelf een beeld vormen i.p.v. alle verhalen voor zoete koek aan te nemen
Oja, klinkt nog steeds lekker. Veel belangrijker
Groene lijn is met frontje Links en rechts onder dezelfde condities. Niet helemaal gelijke output van de tweeter (meer).
Re: Revisie LS3/5a kloon
Mooi hoor, filter klopt en dat valt ook nogal eens tegen als je een kloon onder handen krijgt.
- Lostinmusic
- Berichten: 30
- Lid geworden op: ma 14 jan 2008, 20:21
- Locatie: Zoetermeer
Re: Revisie LS3/5a kloon
Leuk dat je dit topic weer wat leven in blaast! Ik heb ze hier ook staan, heb je de 15 of de 11 Ohm variant?
Ik heb ook een kloonbehuizing gemaakt van 12mm MDF en kon geen verschil horen maar gemeten heb ik niet.
Ik heb ook een kloonbehuizing gemaakt van 12mm MDF en kon geen verschil horen maar gemeten heb ik niet.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Revisie LS3/5a kloon
Ik heb de Rogers LS 3/5a 15 Ohm in zwart, zal morgen proberen foto's te maken.
Ze staan op Mission Stance standaards en ik kan net de bovenzijde van de kast zien vanaf de luisterpositie.
Vandaag bij een CD viel me iets op wat bij andere CD's als herderheid klinkt maar wat mis ging bij die ene CD. Dat merkte ik ook bij mijn AL(170)KE(25SC) TL's toen het filter niet goed was. Het laag is meestal goed maar de aanzet soms te dik en de racktoms zijn net een tikje te zwaar. Snare klinkt heel goed, maar dat is denk ik de vermeende helderheid. Ik ga het uitzoeken
Het boxje klinkt zeker goed voor waarvoor het bedoeld is, afluisteren naar stemmen en mix. De ruimtelijkheid is heel goed, niet te verwaren met grootte van de stemmen en instrumenten. Dat is verder wel klein, kleiner dat ik gewend ben. Ik ga mijn oude BNS 232 hier op termijn naast zetten en het hoog proberen ook zo af te stemmen. Die heeft namelijk ook een heel helder middengebied en een mooi strak laag, en ook groot stereobeeld.
Als ik terug ga naar mijn andere set dan valt me wel op dat het even weer wennen is, de LS 3/5a klinken zeker erg goed!
Ze staan op Mission Stance standaards en ik kan net de bovenzijde van de kast zien vanaf de luisterpositie.
Vandaag bij een CD viel me iets op wat bij andere CD's als herderheid klinkt maar wat mis ging bij die ene CD. Dat merkte ik ook bij mijn AL(170)KE(25SC) TL's toen het filter niet goed was. Het laag is meestal goed maar de aanzet soms te dik en de racktoms zijn net een tikje te zwaar. Snare klinkt heel goed, maar dat is denk ik de vermeende helderheid. Ik ga het uitzoeken
Als ik terug ga naar mijn andere set dan valt me wel op dat het even weer wennen is, de LS 3/5a klinken zeker erg goed!
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Revisie LS3/5a kloon
Omdat ik plannen heb voor zowel een kloon als voor een AB1 subwoofer heb ik mijn paartje B110 maar even gemeten.
Vrijwel identiek in het inzet bereik fc-3kHz (daar al -6dB)
Verschillen zijn ook te wijten aan geen exacte meetopstelling.

Verschillen zijn ook te wijten aan geen exacte meetopstelling.
Re: Revisie LS3/5a kloon
Klopt wel aardig hoor met wat bekend is van de B110: Wat resonantie rond 1.5 KHz, vermoedelijk afkomstig van de ruimte achter de spider en break-up bij 5 KHz
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Revisie LS3/5a kloon
Vandaag einde even snel wat foto's gemaakt. Ze bevallen goed, ben er niet achter hoe het komt maar percussie/drumwerk klinkt veel beter dan ik gewend was met oude luidsprekers. Op termijn maar eens tegenover een AL130 + KE25SC zettenwouter schreef:Ik heb de Rogers LS 3/5a 15 Ohm in zwart, zal morgen proberen foto's te maken.
Ik vraag me af welk type B110 hierin zit
Wellicht dat iemand het zo kan zien? Ik heb typenummer 33082a en b, 15 Ohm
SP1003 heeft een bolle dempring
SP1228 heb ik in een 11 Ohm typenummer 42xxx gezien (foto's van MP)
SP1057 zit volgens mij in latere types LS3/5a (11 Ohm versies)
Laatst gewijzigd door wouter op vr 11 jan 2013, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Revisie LS3/5a kloon
En dan ga je merken dat je kunt filteren wat je wilt, respons gelijktrekken wat je wilt, een B110 klinkt als een B110 en een AL130 als een AL130 (of een SEAS excel, dat maakt weinig uit vind ik). En hoe die B110 klinkt is helemaal niet verkeerd. 
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Revisie LS3/5a kloon
Ik vraag me af welk type B110 hierin zit
Wellicht dat iemand het zo kan zien? Ik heb typenummer 33082a en b, 15 Ohm
SP1003 heeft een bolle dempring
SP1228 heb ik in een 11 Ohm typenummer 42xxx gezien (foto's van MP)
SP1057 zit volgens mij in latere types LS3/5a (11 Ohm versies)
Dat van de klank kan ik me voorstellen. Daarom zou het ook wel leuk zijn om een kloon te maken van de replica van Rogers, de 60th Anniversary Edition.
Die heeft volgens mij een Monacor SPH 135TC en Seas 19tff (H737). Kost me de kop niet
Alleen dat grilletje he... heb ze op Ebay gezien voor 50,- en dat is vrij fors. Maar het zal bij een T27 wel uitmaken denk ik. Schijnt de de curve het het afstraalgedrag te beinvloeden.
Wellicht dat iemand het zo kan zien? Ik heb typenummer 33082a en b, 15 Ohm
SP1003 heeft een bolle dempring
SP1228 heb ik in een 11 Ohm typenummer 42xxx gezien (foto's van MP)
SP1057 zit volgens mij in latere types LS3/5a (11 Ohm versies)
Dat van de klank kan ik me voorstellen. Daarom zou het ook wel leuk zijn om een kloon te maken van de replica van Rogers, de 60th Anniversary Edition.
Die heeft volgens mij een Monacor SPH 135TC en Seas 19tff (H737). Kost me de kop niet
Re: Revisie LS3/5a kloon
Dat lijkt niet erg op een B110 daar. Kan dus nooit als een LS3/5a klinken
- Lostinmusic
- Berichten: 30
- Lid geworden op: ma 14 jan 2008, 20:21
- Locatie: Zoetermeer
Re: Revisie LS3/5a kloon
Ze zien er bijzonder netjes uit Wouterwouter schreef:wouter schreef:
Ik vraag me af welk type B110 hierin zit![]()
Wellicht dat iemand het zo kan zien? Ik heb typenummer 33082a en b, 15 Ohm
SP1003 heeft een bolle dempring
SP1228 heb ik in een 11 Ohm typenummer 42xxx gezien (foto's van MP)
SP1057 zit volgens mij in latere types LS3/5a (11 Ohm versies)
Jou ls3/5a valt net in de overgang van de sp1003 naar de SP1228, hij is gelabeld als 15 Ohm maar heeft de nieuwere Sp1228 B110 en het herziene scheidingsfilter, dus 11 Ohm, deze worden ook wel de 'Pseudo 15 Ohms' genoemd.
In de 15 Ohm varianten werd de SP1003 toegepast, in de later 11 Ohm varianten de SP1228.
De SP1057 werd niet in de ls3/5a toegepast maar wel in de KEF 'concurrent' de RR101.
Laatst gewijzigd door Lostinmusic op vr 11 jan 2013, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Revisie LS3/5a kloon
wouter schreef:Ik vraag me af welk type B110 hierin zit
Wellicht dat iemand het zo kan zien? Ik heb typenummer 33082a en b, 15 Ohm
SP1003 heeft een bolle dempring
SP1228 heb ik in een 11 Ohm typenummer 42xxx gezien (foto's van MP)
SP1057 zit volgens mij in latere types LS3/5a (11 Ohm versies)
http://www.kef.com/uploads/files/en/kef ... ue%203.pdfA History of Kef Drive Units issue 3 schreef:SP1228 B110C (1987, 8 Ohm ) Utilised in LS3/5A OEM(1987), LS3/5A KEF(1993)

