Rara ervaringen met de klankkleur van m'n set

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Rara ervaringen met de klankkleur van m'n set

Bericht door rho »

Ik wist niet juist waar het te plaatsen omdat het probleem me zelf niet heel dudielijk is. dus zet ik 'm maar hier.

Ik heb de indruk dat m'n set met tijden veel killer klinkt dan anders. Soms is het net of het geluid via de speakers een langzame roll-off kent vanaf het hoge midden-gebied. Dat laat de speaker dus erg kil klinken. Het rare is dat dit niet altijd zo is. De hele zomer klonk ie erg mooi. Lekker vlak en een pak warmer.
Via de hoofdtelefoon klinkt ie wel zoals het moet.
Wat me opvalt is dat het bij echt warm weer (+25 gaden C buiten) allemaal beter klinkt dan bij iets frisser weer. (vreemd dat we de verschillen in klankkleur net hetzelfde omschrijven als de verschillen in omgevingstemperatuur)
Ik heb niet echt een idee of het aan de versterker of de speakers ligt. De bron is het niet want dan zou het via de hoofdtelefoon ook niet goed kunnen klinken. De hoofdtelefoon maakt geen gebruik van de vermogentrap van de eindversterker. Dus vanaf die vermogentrap zou het mis kunnen gaan, volgens mij.

Heeft dit iemand anders ook al ooit meegemaakt? Wat zou ik er aan kunnen doen?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zou ook een akoestiek probleem kunnen zijn? hogere temp -> lagere luchtdichtheid -> andere resonanties in je kamer???
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Tja, zelfs daar kan het aan liggen.
Ik ga eens proberen de kamer aanzienlijk op te warmen, dit weekend. Eens zien wat daar het effect van is. Misschien kan ik daar al wat uit opmaken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

let ook eens op de tijd van de dag, sommige mensen melden verschillen overdag / avond of door de week / weekeinde (en verklaren dat met storingen vanuit t lichtnet)
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik luister meestal rond hetzelfde uur.
Ik had in de lente (ongeveer eerste ingebruikname van de speakers) dezelfde indruk als nu. (zeer dun, schel geluid), maar tegen het midden van de zomer klonk alles veel beter. Nu klinkt het weer zoals eerst.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Misschien warmte en/of luchtvochtigheid. Ik heb er zelf geen las van en eigenlijk ook nog nooit vernomen, maar kan me wel voorstellen dat dit er iets mee te maken kan hebben.
Hou het eens bij anders. Bij Conrad bijvoorbeeld kun je een vochtigheidsmetertje/temeratuurmetertje kopen voor weinig (of even lenen van iemand) en gedurende een jaar eens bijhouden wat de verschillen waren. Na het jaar kun je die data uitzetten in een grafiek en eens kijken of er een verband bestaat.

Leuke wetenschappelijke test misschien?
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Hi, moet je apparatuur niet gewoon opwarmen?
Zet hem eens een uur van tevoren aan en ga dan eens luisteren.
Milner
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 22:45

Bericht door Milner »

Ik denk dat je laag-drivers een rubberen surround hebben? Die zijn gewoon iets stugger bij wat lagere temperaturen.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Tja de stijfheid van de ophanging van de conus wordt vrijwel alleen bepaald door de spider en maar gedeeltelijk door de surrround, dus of dat ook de oorzaak is...?

Als je de kamertemperatuur en luchtvochtigheid redelijk constant houdt kan dat ook niet echt de oorzaak zijn. Staat de apparatuur altijd aan?

Zal wel tussen de oren zitten. :lol: .?
Rob.
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Bertje schreef:

Zal wel tussen de oren zitten. :lol: .?
Dat zat ik ook aan te denken. Misshcien voel je je bij fris weer anders (onbewust) wat jou ervaring van de wereld om je heen iets aanpast. Zou me nix verbazen dat dergelijke bij mensen voorkomen. We blijven namelijk uiterst onvoorspelbaren en rare apparaten. :wink:
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ik moet zeggen dat ik het in die zin ook telkens vervelend vind wanneer ik verkouden ben. Je hele hoofd zit dicht, alle holtes zijn fijn opgevuld...

En inderdaad, ook het klimaat in je ruimte is best bepalend voor het geluid.
De verschillen zijn weliswaar minimaal, maar als je het duidelijk terug hoort kan dat best vervelend zijn..

Jasper Joppe Geers
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Misschien dat sommige condensatoren beter werken als ze warmer zijn. Bij de bouw van class-d versterkers wordt er duidelijk gezegd geen caps te kopen die een te grote reserve hebben voor de voeding, bijv bij mij werd geadviseerd ivm een voedingsspanning van 49 Vdc geen caps te gebruiken die tot 100 Vdc aankonden maar er te gebruiken die tot 60Vdc kunnen gaan, deze werken dan beter.......
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Milner schreef:
Ik denk dat je laag-drivers een rubberen surround hebben? Die zijn gewoon iets stugger bij wat lagere temperaturen.
Helemaal mee eens. Het is gewoon een feit en dit kan best veel uitmaken. De luchtvochtigheid en temperatuur is heel anders in zomer als winter. Het is wel zo dat bij echt goede units deze verschillen veel kleiner zijn.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Zoals Rho zelf al aangaf in dit topic lag het heel ergens anders aan :o .

Ben benieuwd hoe het intussen eigenlijk gaat.

Daniel
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Zat ik net ook al aan te denken, maar hij zei dat de hoofdtelefoon wel goed klonk.

Hoe gaatie eigenlijk rho?
satch
Berichten: 135
Lid geworden op: do 12 mei 2005, 8:02

Bericht door satch »

Uit recent onderzoek blijkt dat mooi weer (zonnig) de aanmaak van serotonine in de hersenen stimuleert. Dat stofje zorgt ervoor dat we ons lekker voelen (helaas niet in de winkel te koop). Ik weet dat als ik me lekker voelt, mijn setje ook beter lijkt te klinken dan als ik me k*t voel. Misschien toch een beetje tussen de oren dus? Verklaart alleen niet waarom het met een hoofdtelefoon wel goed klinkt.......
Plaats reactie