Rara ervaringen met de klankkleur van m'n set
Moderator: Beheerdersteam
Rara ervaringen met de klankkleur van m'n set
Ik wist niet juist waar het te plaatsen omdat het probleem me zelf niet heel dudielijk is. dus zet ik 'm maar hier.
Ik heb de indruk dat m'n set met tijden veel killer klinkt dan anders. Soms is het net of het geluid via de speakers een langzame roll-off kent vanaf het hoge midden-gebied. Dat laat de speaker dus erg kil klinken. Het rare is dat dit niet altijd zo is. De hele zomer klonk ie erg mooi. Lekker vlak en een pak warmer.
Via de hoofdtelefoon klinkt ie wel zoals het moet.
Wat me opvalt is dat het bij echt warm weer (+25 gaden C buiten) allemaal beter klinkt dan bij iets frisser weer. (vreemd dat we de verschillen in klankkleur net hetzelfde omschrijven als de verschillen in omgevingstemperatuur)
Ik heb niet echt een idee of het aan de versterker of de speakers ligt. De bron is het niet want dan zou het via de hoofdtelefoon ook niet goed kunnen klinken. De hoofdtelefoon maakt geen gebruik van de vermogentrap van de eindversterker. Dus vanaf die vermogentrap zou het mis kunnen gaan, volgens mij.
Heeft dit iemand anders ook al ooit meegemaakt? Wat zou ik er aan kunnen doen?
Ik heb de indruk dat m'n set met tijden veel killer klinkt dan anders. Soms is het net of het geluid via de speakers een langzame roll-off kent vanaf het hoge midden-gebied. Dat laat de speaker dus erg kil klinken. Het rare is dat dit niet altijd zo is. De hele zomer klonk ie erg mooi. Lekker vlak en een pak warmer.
Via de hoofdtelefoon klinkt ie wel zoals het moet.
Wat me opvalt is dat het bij echt warm weer (+25 gaden C buiten) allemaal beter klinkt dan bij iets frisser weer. (vreemd dat we de verschillen in klankkleur net hetzelfde omschrijven als de verschillen in omgevingstemperatuur)
Ik heb niet echt een idee of het aan de versterker of de speakers ligt. De bron is het niet want dan zou het via de hoofdtelefoon ook niet goed kunnen klinken. De hoofdtelefoon maakt geen gebruik van de vermogentrap van de eindversterker. Dus vanaf die vermogentrap zou het mis kunnen gaan, volgens mij.
Heeft dit iemand anders ook al ooit meegemaakt? Wat zou ik er aan kunnen doen?
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Misschien warmte en/of luchtvochtigheid. Ik heb er zelf geen las van en eigenlijk ook nog nooit vernomen, maar kan me wel voorstellen dat dit er iets mee te maken kan hebben.
Hou het eens bij anders. Bij Conrad bijvoorbeeld kun je een vochtigheidsmetertje/temeratuurmetertje kopen voor weinig (of even lenen van iemand) en gedurende een jaar eens bijhouden wat de verschillen waren. Na het jaar kun je die data uitzetten in een grafiek en eens kijken of er een verband bestaat.
Leuke wetenschappelijke test misschien?
Hou het eens bij anders. Bij Conrad bijvoorbeeld kun je een vochtigheidsmetertje/temeratuurmetertje kopen voor weinig (of even lenen van iemand) en gedurende een jaar eens bijhouden wat de verschillen waren. Na het jaar kun je die data uitzetten in een grafiek en eens kijken of er een verband bestaat.
Leuke wetenschappelijke test misschien?
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Tja de stijfheid van de ophanging van de conus wordt vrijwel alleen bepaald door de spider en maar gedeeltelijk door de surrround, dus of dat ook de oorzaak is...?
Als je de kamertemperatuur en luchtvochtigheid redelijk constant houdt kan dat ook niet echt de oorzaak zijn. Staat de apparatuur altijd aan?
Zal wel tussen de oren zitten.
.?
Rob.
Als je de kamertemperatuur en luchtvochtigheid redelijk constant houdt kan dat ook niet echt de oorzaak zijn. Staat de apparatuur altijd aan?
Zal wel tussen de oren zitten.
Rob.
Dat zat ik ook aan te denken. Misshcien voel je je bij fris weer anders (onbewust) wat jou ervaring van de wereld om je heen iets aanpast. Zou me nix verbazen dat dergelijke bij mensen voorkomen. We blijven namelijk uiterst onvoorspelbaren en rare apparaten.Bertje schreef:
Zal wel tussen de oren zitten..?
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Ik moet zeggen dat ik het in die zin ook telkens vervelend vind wanneer ik verkouden ben. Je hele hoofd zit dicht, alle holtes zijn fijn opgevuld...
En inderdaad, ook het klimaat in je ruimte is best bepalend voor het geluid.
De verschillen zijn weliswaar minimaal, maar als je het duidelijk terug hoort kan dat best vervelend zijn..
Jasper Joppe Geers
En inderdaad, ook het klimaat in je ruimte is best bepalend voor het geluid.
De verschillen zijn weliswaar minimaal, maar als je het duidelijk terug hoort kan dat best vervelend zijn..
Jasper Joppe Geers
Misschien dat sommige condensatoren beter werken als ze warmer zijn. Bij de bouw van class-d versterkers wordt er duidelijk gezegd geen caps te kopen die een te grote reserve hebben voor de voeding, bijv bij mij werd geadviseerd ivm een voedingsspanning van 49 Vdc geen caps te gebruiken die tot 100 Vdc aankonden maar er te gebruiken die tot 60Vdc kunnen gaan, deze werken dan beter.......
Helemaal mee eens. Het is gewoon een feit en dit kan best veel uitmaken. De luchtvochtigheid en temperatuur is heel anders in zomer als winter. Het is wel zo dat bij echt goede units deze verschillen veel kleiner zijn.Milner schreef:Ik denk dat je laag-drivers een rubberen surround hebben? Die zijn gewoon iets stugger bij wat lagere temperaturen.
Uit recent onderzoek blijkt dat mooi weer (zonnig) de aanmaak van serotonine in de hersenen stimuleert. Dat stofje zorgt ervoor dat we ons lekker voelen (helaas niet in de winkel te koop). Ik weet dat als ik me lekker voelt, mijn setje ook beter lijkt te klinken dan als ik me k*t voel. Misschien toch een beetje tussen de oren dus? Verklaart alleen niet waarom het met een hoofdtelefoon wel goed klinkt.......
