Elektuur Audio Special

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

heheheh, hij lag gisteren opeens in mijn postvakje. Ik dacht dat je alleen een bon kreeg die je moest opsturen :oops:, dus nu moet ik hem binnen 30 dagen betalen :P

Of dit weekend uitlezen en dan retour afzender sturen :lol: :lol: :lol:

Nee we houden hem lekker, leuke ontwerpje :)

Hij ligt trouwens hier in Delft volop in de schappen :)
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

b_force schreef:
heheheh, hij lag gisteren opeens in mijn postvakje. Ik dacht dat je alleen een bon kreeg die je moest opsturen :oops:, dus nu moet ik hem binnen 30 dagen betalen :P

Of dit weekend uitlezen en dan retour afzender sturen :lol: :lol: :lol:

Nee we houden hem lekker, leuke ontwerpje :)

Hij ligt trouwens hier in Delft volop in de schappen :)
:cry: :cry: :cry: nou, hier lag ie nog niet op de mat of in de postbus, zelf niet in de schappen van 3 grote tijdschriftenwinkels/kiosken of hoe jullie nederlanders dit ook noemen, zit dus nog steeds op mn honger :cry:
nu ja, de printen en torren voor de ExtremA zij alvast besteld :D heb er alle vertrouwen in :D
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

geduld wordt altijd beloond :D :D :D
morgen gelijk een dag vakantie en eens goed doorlezen
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Filter golden ratio monitor

Bericht door jeroen_d »

Op de een of andere manier heeft Sander niet meegekregen dat ik het filter voor de golden ratio monitor heb aangepast. In het artikel kun je lezen dat er een stuk pritex is geplaatst om de middentonen richting basreflexpoort te dempen. Dit had een filterwijziging tot gevolg. Met het stuk pritex in de box wordt het filter iets eenvoudiger. De 6,8uF condensator parallel aan de 33uF condensator in het filter voor de midwoofer verdwijnt.

Afbeelding

Verder is een stukje extra tuning van het filter niet meegekomen in het artikel, daarvoor had ik onderstaand stukje tekst geschreven:
Het scheidingsfilter, zoals gegeven in het schema, geeft een optimaal vlakke respons. De ontwerper zelf houdt echter van een iets teruggenomen gebied rond 4 kHz. Het geheel klinkt dan wat gladder, het laag wat steviger en het uiterste hoog wordt iets verfijnder weergegeven. Om dit te bereiken dient R2 te worden verwijderd, de combinatie R3/R4 te worden vervangen door een enkele 10W weerstand van 6,8 ohm en R5 een waarde te krijgen van 10 ohm. Deze wijziging gaat mogelijk wel ten koste van enige transparantie, afhankelijk van de akoestiek in de luisterruimte kan dit zowel voordelig als nadelig zijn.
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

Heb ondertussen het tijdschrift zo goed als doorgelezen en ik moet zeggen, Jeroen, jouw artikel was een der besten, goed geschreven, duidelijk en verhelderend, en een pracht-project uiteraard :D
Ondertussen wacht ik op de printen voor de ExtremA waarna ik de overige onderdelen bijeen zoek en bestel, zal ter zijner tijd een topic hierover openen. Het artikel van Sander (en Bruno) blijft nogal technisch en ik had eerlijk gezegd wat meer plaatjes verwacht van de eigenlijke opbouw (in een kast), echter, dit kan mn vreugd niet bederven, het is en blijft een fantastisch artikel en project =D>
Over het algemeen, leerrijk boekje en veel leuke projecten. Overweeg zelf voor in mn bureau een klein buizenversterkertje te bouwen, kan ik daar mn Focal boxen op aansluiten.

Proficiat aan allen
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Aquilon schreef:
Heb ondertussen het tijdschrift zo goed als doorgelezen en ik moet zeggen, Jeroen, jouw artikel was een der besten, goed geschreven, duidelijk en verhelderend, en een pracht-project uiteraard :D
Ondertussen wacht ik op de printen voor de ExtremA waarna ik de overige onderdelen bijeen zoek en bestel, zal ter zijner tijd een topic hierover openen. Het artikel van Sander (en Bruno) blijft nogal technisch en ik had eerlijk gezegd wat meer plaatjes verwacht van de eigenlijke opbouw (in een kast), echter, dit kan mn vreugd niet bederven, het is en blijft een fantastisch artikel en project =D>
Over het algemeen, leerrijk boekje en veel leuke projecten. Overweeg zelf voor in mn bureau een klein buizenversterkertje te bouwen, kan ik daar mn Focal boxen op aansluiten.

Proficiat aan allen
Dank je! :)

Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk in de stijl te blijven van de oude Elektuur luidspreker specials. Technische termen toelichten en niet uitsluitend het bouwproject beschrijven maar meteen ook wat uitleg over de achtergrond van het ontwerp, om de lezer wat algemene kennis over luidsprekerbouw mee te geven.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

heeft iemand de granna beluisterd?
ben zeer benieuwd.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik vind het echt een topper, deze special. Ik heb hem nu keer na keer na keer helemaal doorgelezen, op de plee, net voor het slapen enzo, je kent dat wel. Ik vond álle stukken heel erg interessant. Ahoewel ik de ballen verstand heb van electronica is er voor mijn zelfs nog veel te volgen, moet je nagaan hoe netjes jullie alles hebben uitgelegd! Zowel, tony, jeroen, henk-jan als sander, ik ben er trots op dat jullie hier zo actief zijn op het forum, als ik dat blad lees,. echt waar. Reuze knap. Ook leuk is dat ik veel luidsprekers heb kunnen beluisteren op de luisterdagen in Breda. Ik sluit me aan bij de reviews.

Zo hoop ik nog ooit een hele mooie buizenversterker te bouwen, lijkt me ontzettend leuk!!

Jan
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Zo ik heb hem ook al een paar keer uit.
Hij is sowieso ook handig om als vuistregel te gerbuiken bij nieuwe/andere ontwerpen.

Wat me alleen opviel (en voodooless ook gloof ik) is dat de grafieken van de speakers niet bepaald recht waren.
Soms zaten er redelijk grote kuilen en pieken in.

Mijn vraag is, of dit bewust is gedaan, of ligt dit heel erg aan de kamer waar hij in staat ?
(ik heb nu fftjes het blad niet bij me dus ik kan helaas geen voorbeelden noemen)+
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

b_force schreef:
.....Wat me alleen opviel (en voodooless ook gloof ik) is dat de grafieken van de speakers niet bepaald recht waren.
Soms zaten er redelijk grote kuilen en pieken in.

Mijn vraag is, of dit bewust is gedaan, of ligt dit heel erg aan de kamer waar hij in staat ?
(ik heb nu fftjes het blad niet bij me dus ik kan helaas geen voorbeelden noemen)+
Dat is heel normaal, kijk maar eens naar metingen van commerciele speakers in bladen als Stereo en Audio, etc. Daar kom je hele vlakke tegen maar ook curves met pieken en dalen. Over de uiteindelijke kwaliteit zegt het niet alles, zo zien bijvoorbeeld de curves van de commerciele Lumen White White Flame er ook niet al te best uit. Toch schijnt ie wel aardig te klinken........... :?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Geenius schreef:
Dat is heel normaal, kijk maar eens naar metingen van commerciele speakers in bladen als Stereo en Audio, etc. Daar kom je hele vlakke tegen maar ook curves met pieken en dalen. Over de uiteindelijke kwaliteit zegt het niet alles, zo zien bijvoorbeeld de curves van de commerciele Lumen White White Flame er ook niet al te best uit. Toch schijnt ie wel aardig te klinken........... :?
Daarintegen: sla eens een HH of K+T open, dan vind je heel wat rechtere curves dan in de vooraanstaande audiobladen. Wat dat betreft deed de electuur het eigenlijk nog best aardig.

ook waren er wat dippen te zien die op alle metingen aanwezig waren. Moet je dus ff goed op letten en overheen kijken!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

voodooless schreef:
Daarintegen: sla eens een HH of K+T open, dan vind je heel wat rechtere curves dan in de vooraanstaande audiobladen. Wat dat betreft deed de electuur het eigenlijk nog best aardig.
De meetruimte die HH gebruikt is ook wel een heel fraaie ruimte voor dergelijke metingen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hmm, ik ga 't nog maar eens herhalen wat sommige mensen zijn kennelijk wat vergeetachtig. Alle metingen aan de luidsprekers voor de Audio Special zin gedaan in de dode kamer bij Speakerland in Oss, onder supervisie van ondergetekende. Alle metingen zijn met dezelfde meetopstelling en instellingen gemaakt en dus één op één te vergelijken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

@ Sander
Ik weet dat ze een goede (meet)ruimte hebben.

Maar waarom ik me dit afvroeg is toch dat de meesten voor een kaarsrechte curve willen gaan.
Voordat ik de audio special had gelezen dacht ik dat ook.

Het valt me vooral op, niet dat er iets mis mee is, maar ik vraag me gewoon enkel af wat hier de reden voor is.
Is dit "met opzet" gedaan, of heeft dit toch te maken met ruimtes (of iets anders ? )

@ Voodooless,
Ik heb hier de nieuwe K+T voor me, en daar zijn sommigen wel redelijk recht, er zijn er ook waar ik niet bij kan (zoals de Fiesta. waar je volgens mij op 500Hz een rare fase verschuiving heb).

De dippen, bedoel je dan rond de 3Khz, of lager ? (3KHz is toch niet logisch ? )


De extra reden waarom me dit opviel was door een POLL een tijdje geleden waar toch de meesten voor een zo recht mogelijke curve gingen...
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

b_force schreef:
De extra reden waarom me dit opviel was door een POLL een tijdje geleden waar toch de meesten voor een zo recht mogelijke curve gingen...
Maar je kunt er vraagtekens bij stellen of dat terecht is. Naar mijn idee zijn er wel belangrijkere eigenschappen waar je je nouwenergie in kan steken. Van een mooie rechte lijn blijft in een gemiddelde woonkamer toch weinig over.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

De extra reden waarom me dit opviel was door een POLL een tijdje geleden waar toch de meesten voor een zo recht mogelijke curve gingen...
Een curve is altijd bij benadering 'recht', cq. binnen de gespecificeerde afwijking, dit is meestal +/-3dB. Kaarsrecht krijg je de curve feitelijk niet, omdat ook de drivers van zichzelf vaak geen rechte curve te zien geven. De combinatie drivers, kast en filter is dan ook vaak een compromis, en hangt o.a. af van de specificaties van de drivers, de afmetingen van de kast, de gekozen filterhellingen en kantelpunten etc.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Natuurlijk ik ben me der van bewust dat het altijd compromissen zijn.
Maar het viel me gewoon enigszins op. Wat ik me dus afvraag of dit bij de ontwerpers ook zo de bedoeling was.

Met andere woorden; waren de metingen thuis drastisch anders ? (daar ben ik wel benieuwd naar)
En waarom is er gekozen voor die oneffenheden ?

Is daar bewust voor gekozen ?
(er zitten soms trouwens verschillen tussen van 5dB dat lijkt me trouwens nogal wat ? )
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Met andere woorden; waren de metingen thuis drastisch anders ? (daar ben ik wel benieuwd naar)
Ik mag aannemen van niet, met een near-field FFT meting moet je toch wel hele gekke dingen doen wil daar een compleet afwijkende meting uit komen rollen. In het laag zal je wat meer verschillen gaan zien door de room-gain, die je in een dode kamer niet, of in ieder geval veel minder, hebt dan in een huiskamer.
En waarom is er gekozen voor die oneffenheden?
Da's in de meeste gevallen geen keuze, zoals ik in bovenstaande post al schreef heeft iedere driver een karakteristieke curve, als daar veel pieken en dalen in zitten dan krijg je die eenvoudigweg kado. In de meeste gevallen pak je de pieken aan die te wijten zijn aan conus resonanties of opbreekverschijnselen, de rest laat je zitten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

b_force schreef:
Natuurlijk ik ben me der van bewust dat het altijd compromissen zijn.
Maar het viel me gewoon enigszins op. Wat ik me dus afvraag of dit bij de ontwerpers ook zo de bedoeling was.

Met andere woorden; waren de metingen thuis drastisch anders ? (daar ben ik wel benieuwd naar)
En waarom is er gekozen voor die oneffenheden ?

Is daar bewust voor gekozen ?
(er zitten soms trouwens verschillen tussen van 5dB dat lijkt me trouwens nogal wat ? )
Mwa, ik zat tussen +/- 2dB, terwijl deze metingen totaal niet gladgestreken zijn, erg eerlijk dus. Ik geef het je te doen met zo'n klein kastje :lol: .
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

jeroen_d schreef:
b_force schreef:
Natuurlijk ik ben me der van bewust dat het altijd compromissen zijn.
Maar het viel me gewoon enigszins op. Wat ik me dus afvraag of dit bij de ontwerpers ook zo de bedoeling was.

Met andere woorden; waren de metingen thuis drastisch anders ? (daar ben ik wel benieuwd naar)
En waarom is er gekozen voor die oneffenheden ?

Is daar bewust voor gekozen ?
(er zitten soms trouwens verschillen tussen van 5dB dat lijkt me trouwens nogal wat ? )
Mwa, ik zat tussen +/- 2dB, terwijl deze metingen totaal niet gladgestreken zijn, erg eerlijk dus. Ik geef het je te doen met zo'n klein kastje :lol: .
:wink: Dus jou eigen metingen klopten wel redelijk met de metingen bij Speakerland ?
Leuk om te weten :)

Het is sowieso geen "verwijt" ofzo, in tegendeel, ik heb de meesten beluisterd en zo klonken allemaal erg goed.
Vaak lijkt het op papier ook erger dan dat het in werkelijkheid is.
Ik vond het alleen erg typisch om te zien op papier.

(en Jeroen, ik blijf je Golden Ratio een leuk speakertje vinden. Zou van mij wat meer body mogen hebben, maar voor het formaat een erg leuk ding :) )
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

De dipjes waar ik het over had zaten rond de 100~200 Hz. En ook ergens bij 3 Khz zat iets wat in alle metingen terug te vinden was. Heb het tijdschift nu niet voor me, dus kan niet precies aangeven waar het zat...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

voodooless schreef:
De dipjes waar ik het over had zaten rond de 100~200 Hz. En ook ergens bij 3 Khz zat iets wat in alle metingen terug te vinden was. Heb het tijdschift nu niet voor me, dus kan niet precies aangeven waar het zat...
Die 100-120Hz klopt en is wel redelijk te verklaren, ik snap de dip van 3Khz alleen niet helemaal.
Überhaupt is het typisch te noemen als je in een redelijke dode kamer gaat meten....
Maar echt heel dood is natuurlijk vrij lastig.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Klopt inderdaad van dat dipje net voor 3kHz. De speakerland meting kon ik mooi over mijn eigen metingen heen leggen, behalve dat dipje.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Soms kan het beter zijn om iets te laten zoals het is, de piek rond 700Hz in mijn Extremon kon ik vlaktrekken met een zuigkringetje, maar ik vond het beter klinken als ik het liet voor wat het was.

De grootte van de pieken en dalen hangt ook vanaf hoeveeld smoothing is toegepast. De metingen die door Speakerland zijn verricht zijn heel eerlijk, dus niet te veel smoothing.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Ik heb post gehad van Elector met overschrijving om de Audio Special 2 te ontvangen;Nu is mijn vraag is deze uitgave de moeite om te hebben?
Plaats reactie