Of dit weekend uitlezen en dan retour afzender sturen
Nee we houden hem lekker, leuke ontwerpje
Hij ligt trouwens hier in Delft volop in de schappen
Moderator: Beheerdersteam
b_force schreef:heheheh, hij lag gisteren opeens in mijn postvakje. Ik dacht dat je alleen een bon kreeg die je moest opsturen, dus nu moet ik hem binnen 30 dagen betalen
Of dit weekend uitlezen en dan retour afzender sturen![]()
![]()
![]()
Nee we houden hem lekker, leuke ontwerpje
Hij ligt trouwens hier in Delft volop in de schappen

Dank je!Aquilon schreef:Heb ondertussen het tijdschrift zo goed als doorgelezen en ik moet zeggen, Jeroen, jouw artikel was een der besten, goed geschreven, duidelijk en verhelderend, en een pracht-project uiteraard![]()
Ondertussen wacht ik op de printen voor de ExtremA waarna ik de overige onderdelen bijeen zoek en bestel, zal ter zijner tijd een topic hierover openen. Het artikel van Sander (en Bruno) blijft nogal technisch en ik had eerlijk gezegd wat meer plaatjes verwacht van de eigenlijke opbouw (in een kast), echter, dit kan mn vreugd niet bederven, het is en blijft een fantastisch artikel en project![]()
Over het algemeen, leerrijk boekje en veel leuke projecten. Overweeg zelf voor in mn bureau een klein buizenversterkertje te bouwen, kan ik daar mn Focal boxen op aansluiten.
Proficiat aan allen
Dat is heel normaal, kijk maar eens naar metingen van commerciele speakers in bladen als Stereo en Audio, etc. Daar kom je hele vlakke tegen maar ook curves met pieken en dalen. Over de uiteindelijke kwaliteit zegt het niet alles, zo zien bijvoorbeeld de curves van de commerciele Lumen White White Flame er ook niet al te best uit. Toch schijnt ie wel aardig te klinken...........b_force schreef:.....Wat me alleen opviel (en voodooless ook gloof ik) is dat de grafieken van de speakers niet bepaald recht waren.
Soms zaten er redelijk grote kuilen en pieken in.
Mijn vraag is, of dit bewust is gedaan, of ligt dit heel erg aan de kamer waar hij in staat ?
(ik heb nu fftjes het blad niet bij me dus ik kan helaas geen voorbeelden noemen)+



Daarintegen: sla eens een HH of K+T open, dan vind je heel wat rechtere curves dan in de vooraanstaande audiobladen. Wat dat betreft deed de electuur het eigenlijk nog best aardig.Geenius schreef:Dat is heel normaal, kijk maar eens naar metingen van commerciele speakers in bladen als Stereo en Audio, etc. Daar kom je hele vlakke tegen maar ook curves met pieken en dalen. Over de uiteindelijke kwaliteit zegt het niet alles, zo zien bijvoorbeeld de curves van de commerciele Lumen White White Flame er ook niet al te best uit. Toch schijnt ie wel aardig te klinken...........
Maar je kunt er vraagtekens bij stellen of dat terecht is. Naar mijn idee zijn er wel belangrijkere eigenschappen waar je je nouwenergie in kan steken. Van een mooie rechte lijn blijft in een gemiddelde woonkamer toch weinig over.b_force schreef:De extra reden waarom me dit opviel was door een POLL een tijdje geleden waar toch de meesten voor een zo recht mogelijke curve gingen...
Een curve is altijd bij benadering 'recht', cq. binnen de gespecificeerde afwijking, dit is meestal +/-3dB. Kaarsrecht krijg je de curve feitelijk niet, omdat ook de drivers van zichzelf vaak geen rechte curve te zien geven. De combinatie drivers, kast en filter is dan ook vaak een compromis, en hangt o.a. af van de specificaties van de drivers, de afmetingen van de kast, de gekozen filterhellingen en kantelpunten etc.De extra reden waarom me dit opviel was door een POLL een tijdje geleden waar toch de meesten voor een zo recht mogelijke curve gingen...
Ik mag aannemen van niet, met een near-field FFT meting moet je toch wel hele gekke dingen doen wil daar een compleet afwijkende meting uit komen rollen. In het laag zal je wat meer verschillen gaan zien door de room-gain, die je in een dode kamer niet, of in ieder geval veel minder, hebt dan in een huiskamer.Met andere woorden; waren de metingen thuis drastisch anders ? (daar ben ik wel benieuwd naar)
Da's in de meeste gevallen geen keuze, zoals ik in bovenstaande post al schreef heeft iedere driver een karakteristieke curve, als daar veel pieken en dalen in zitten dan krijg je die eenvoudigweg kado. In de meeste gevallen pak je de pieken aan die te wijten zijn aan conus resonanties of opbreekverschijnselen, de rest laat je zitten.En waarom is er gekozen voor die oneffenheden?
Mwa, ik zat tussen +/- 2dB, terwijl deze metingen totaal niet gladgestreken zijn, erg eerlijk dus. Ik geef het je te doen met zo'n klein kastjeb_force schreef:Natuurlijk ik ben me der van bewust dat het altijd compromissen zijn.
Maar het viel me gewoon enigszins op. Wat ik me dus afvraag of dit bij de ontwerpers ook zo de bedoeling was.
Met andere woorden; waren de metingen thuis drastisch anders ? (daar ben ik wel benieuwd naar)
En waarom is er gekozen voor die oneffenheden ?
Is daar bewust voor gekozen ?
(er zitten soms trouwens verschillen tussen van 5dB dat lijkt me trouwens nogal wat ? )
jeroen_d schreef:Mwa, ik zat tussen +/- 2dB, terwijl deze metingen totaal niet gladgestreken zijn, erg eerlijk dus. Ik geef het je te doen met zo'n klein kastjeb_force schreef:Natuurlijk ik ben me der van bewust dat het altijd compromissen zijn.
Maar het viel me gewoon enigszins op. Wat ik me dus afvraag of dit bij de ontwerpers ook zo de bedoeling was.
Met andere woorden; waren de metingen thuis drastisch anders ? (daar ben ik wel benieuwd naar)
En waarom is er gekozen voor die oneffenheden ?
Is daar bewust voor gekozen ?
(er zitten soms trouwens verschillen tussen van 5dB dat lijkt me trouwens nogal wat ? ).
Die 100-120Hz klopt en is wel redelijk te verklaren, ik snap de dip van 3Khz alleen niet helemaal.voodooless schreef:De dipjes waar ik het over had zaten rond de 100~200 Hz. En ook ergens bij 3 Khz zat iets wat in alle metingen terug te vinden was. Heb het tijdschift nu niet voor me, dus kan niet precies aangeven waar het zat...