Apparition schreef:Maar hoe hebben jullie de diameter en lengte van de poort bepaald?
Daar kwam ik op uit omdat ik wilde weten wat het oplevert als ik met de vorm en afmetingen van de tunnel tussen een TL en BR ging zitten, maar dan wel met de afstemming van een TL. Ik heb dus geen enkele richtlijn gehanteerd, maar onbewust had ik me op het terrein van de ML TL begeven. Gelukkig kon Henkjan hierdoor aantonen dat, ondanks de ongebruikelijke verhoudingen, de uitkomst van TLBOXMOD redelijk overeenstemt met de sheets van MKing. Dit geldt wel voor de ongedempte versie, want naar zeggen kan TLBOXMOD minder goed met demping overweg. Tevens zit bij Henkjan de woofer op 1/3 van de lijn.
Met geschikte drivers zijn soortgelijke resultaten in TLBOXMOD vrij eenvoudig te reproduceren, als je als uitgangspunt eenzelfde kamerinhoud hanteert als dat je bij een gesloten box zou doen, en een pijplengte van ca. 120cm. Voor S0 (oppervlakte gesloten zijde) is 2x Sd een goed startpunt, en voor de Flare (verhouding opp. gesloten zijde tot de open zijde) een factor 4 of 5. Allereerst de pijplengte bijstellen totdat de resonantiepieken even groot zijn, en vervolgens de Flare aanpassen totdat de curve het mooiste verloop heeft. Vaak lijkt dit al ergens op, en dan is het een kwestie van finetunen door de diameters, pijplengte en het kamervolume in kleine stappen te wijzigen.
Wil je een maximale diepgang, dan kom je met het kamervolume vaak in de buurt van de inhoud van een BR-systeem of meer (zie
simulatie XXLS-308). De flare zal dan ongeveer verdubbelen, wat de uitgangsopenig nogal klein maakt. Met een grotere S0 is dat dan weer te compenseren. En zo kan je blijven spelen. Hou overigens wel konstant de X-max in de gaten.
Had je TLBOXMOD trouwens nog binnen gehaald? Ik heb hem eventueel nog online staan. Erg uitgebreid is het niet, maar juist daardoor zie je erg snel wat een bepaalde verandering doet.