Fix Proudly presents: Impulse ( lange termijn project )

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Fixation

Fix Proudly presents: Impulse ( lange termijn project )

Bericht door Fixation »

Ongeveer 2 jaar geleden kwam ik een P3A tegen op de site van Rod Elliot. Sindsdien heb ik altijd met de gedachte gespeeld om zelf mijn eigen versterker te maken. Ik heb toen onmiddelijk een PCB van Rod besteld en componenten gaan zoeken. Maar na een paar componenten raakte mijn project in de vergetelheid. Te druk met andere dingen etc.

zo ging dat keer op keer. Nu ben ik in de fase dat ik 90% van mijn componenten heb en 95% zeker procent weet wat ik precies wil.

Wat ik wil is: - 5.1 Channel versterker, waarvan het subwoofer kanaal
gebrugd is.
- digitale beveiliging dmv van een AVR uC
- OLED display, welke info weergeeft

enkele weken geleden kwam er een pakketje uit italie met de behuizing voor dit project.

Afbeelding

ja het is een pakketje van HIFI2000 :lol:

Wat zou er toch allemaal inzitten???

Afbeelding

4mooie heatsinks voor de zijkant..

Afbeelding

en ter vergelijking met een CDtje... :twisted:

Afbeelding

zodra ik mijn definitieve ontwerp bedacht heb mag Kees hier een mooi kunstwerkje van maken met zijn CNC machine.

Verder zaten er nog wat boutjes en andere plaatjes in maar die zijn niet zo interessant. Het uiteindelijke kastje moet er dan ongeveer zo uit gaan zien. zonder die lelijke handles dan wel.

Afbeelding

ik zoek trouwens nog iemand die een leuk logootje voor me wil maken in photoshop ofzo. Ik weet hoe het er uit moet gaan zien heb alleen geen idee hoe ik dat moet maken digitaal gezien dan. kan iemand me hiermee helpen?

Maar nou de interessante dingen. Wat komt er allemaal voor interessants in de behuizing te zitten. Nou zoiezo dit:

Afbeelding

op de foto kan je 2 van de 3 PSU's zijn die +- 22000uF per rail aan capiciteit hebben. Allemaal Nichicon elco's. Verder staan er 5 van de 7 P3A's op de foto's met panasonic FC series elco, Silver Mica caps 1% metaalfilm weerstanden en een grote MKP input cap.

Btw: De P3A heeft wat verbetering gehad dankzij de mensen op www.diyaudio.net. Dit heeft ook geresulteerd in een andere (betere?) PCB

Alvast een implementatie hoe de P3A's op de heatsinks gemonteerd gaan worden. dit hoop ik zondag te doen. wat natuurlijk weer nieuwe foto's betekend.

Afbeelding
in de heatsinks ga ik M3 gaatjes tappen zodat ik de P3A's boven de heatsink kan laten zweven. De output transistoren gaan dan langs onder tegen de heatsink aan.

Voor de rest kan ik nu weinig laten zien aangezien ik nou in me ouderlijk huis ben voor het weekend en al me onderdelen hier niet liggen. Meer foto's volgen volgende week dus.

wat ik hiermee wil bereiken is dat ik jullie de bouw van een mijn dromen kan laten zien. Ik heb natuurlijk ook nog wel wat vragen waar jullie me vast me kunnen helpen. Op dit moment ben ik namelijk druk bezig met het schema van de beveiliging. die zal gaan bestaan uit 2x een DS1820 (temperatuursensor) voor de linkerkant en de rechterkant van de behuizing, DC-detectie, Mains Failure, softstart, loudspeaker muting relays en een oled display.

Hier heb ik nog wel een aantal vragen over maar die komen morgen of van de week wel.

Zondag ga ik de gaatjes boren en tappen voor de P3A's heeft er iemand nog tips over hoe ik dat het beste kan doen??
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

Snij-olie gebruiken of anders spiritus.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

M3 in de heatsink?
Voorboren met 2. daarna 2,4. Bij voorkeur in een kolomboormchine Diep genoeg zodat je tapje er nog draad in kan snijden. klein schuin kantje aanboren (met een souvereintje)
Tappen: 1e 2e 3e tap spreekt voor zich Maar heen en weer ( slag rechtsom, halve slag terug) en regelmatig even helemaal uit draaien en schoonblazen en/of spoelen (in terpetine, zie volgende regel)
Ik heb goede ervaring met een tapje eerst even in de terpetine dopen. (ik heb een potje oude vervuilde terpetine staan voor dit soort klusjes.. hoef het niet meer te gebruiken om wat schoon te maken..) Het kleeft minder als olie en is niet zo snel verdampt als spiritus.

Kees
richardkrol

Bericht door richardkrol »

Het beste is om een speciale aluminium tap te halen. Wij tappen ontzettend veel in M3 in aluminium, hangt ook sterk af van de legering maar een aluminium tap heeft hele andere snijkanten. Een normale tap wil zich nog wel eens vast zetten. Voor de aluminium M3 tap moet je voorboren op 2.5. De tap is een enkele gang dus geen 1,2,3.

Gelukkig is een koelprofiel een extrusielegering die iets harder is en zal dus iets minder problemen geven maar met bijv een zachtere legering kan je voorboren op 2.4 echt wel schudden.

Gr.

Richard Krol
Hexateq Audio Visual
audiomanics
Contacteer:

Nadeel van een tap met een enkele gang is dat je eigenlijk door het materiaal moet of het gat moet dermate diep zijn..
In koelprofielen sla ik de tweede tap meestal ook over maar boor wel met 0,8 x M. Bovendien heb ik de punt van de 3e tap afgeslepen zodat ik bijna tot op de bodem schroefdraad heb.. Zo maak ik dus ook wel M3 schroefdraadjes die maar 5mm diep zijn.. niet zichtbaar aan de ander kant dus..

Kees
Fixation

Bericht door Fixation »

Het is inderdaad de bedoeling dat ze niet aan de buitenkant te zien zijn.

alvast bedankt voor de goede tips. Kolomboor heb ik hier wel staan. Ik zag alleen net dat me pa tapjes tot M4 had dus ik ga zo wat nieuwe halen. Ik denk dat ik het advies van kees op ga volgen.
klein schuin kantje aanboren (met een souvereintje)
wat bedoel je hier precies mee? edit: ik weet het al weer... die heb ik ook nog wel liggen :D

edit2:

Aluminium tapjes hadden ze iig niet dus zijn het deze maar geworden.
Afbeelding
Fixation

Bericht door Fixation »

Kleine update:

ik heb zondag alle gaatjes geboord en getapt. het ging helemaal goed :D op 1tje na dan,
daarvan is de schroefdraad wat te groot geworden. gelukkig zit die toch nog op 3 andere plekken vast.

Afbeelding
Afbeelding

Voor de rest ben ik vooral software aan het schrijven voor de beveiliging. verder zit ik nog beetje te bedenken welke bekabeling er intern in de versterker moet gaan komen? Hebben jullie wat ideeen?
Fixation

Bericht door Fixation »

Nog maar een kleine update dan:

zoals ik al had verteld ben ik druk bezig met de beveiliging. door mijn stage heb ik weinig tijd om te programmeren dat is wel heel erg jammer... maar ja op me stage mag ik lekker met FPGA's spelen dat vind ik dan ook wel weer leuk. toch een paar foto's dan:

stk500 met een OLED-schermpje, de routines werken nog niet helemaal lekker.. dit is mede te danken aan de storing van die flatcable. :twisted:
Afbeelding

dan hebben we ook nog een Pic-bordje
Afbeelding

Voor de rest had ik jullie nog wat componentjes beloofd.

Mooie gulden tulpconnectors en uitgangen... silvered mica caps voor de amps:
Afbeelding

close-up:
Afbeelding

en dan nog de drivers en output devices: MJL21193/MJL21194, MJE350/MJE340
en nog een paar.... en nee ze zijn niet gesampled! 8)
allemaal netjes betaald!!
Afbeelding

voor de rest ben ik nog wat bezig geweest met het ontwerp van de
Frontplaat van de behuizing.
dit is ongeveer wat het moet worden.
[URL=http://img245.imageshack.us/my.php ... .png[/img]

alles is nu precies op maat gemaakt. eerste versie had problemen met gaten die al in het front zaten bij aankoop.
Nu kan het allemaal precies.

nog een close-up van de plek van het displaytje:
Afbeelding

en het logo wat onder het displaytje moet komen.
Afbeelding

Is er misschien iemand die hier een digitale versie van wil maken? ik kan dat zelf niet echt??
[/url]
Laatst gewijzigd door Fixation op do 30 nov 2006, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Imposant, Fix!

Helaas kan ik je niet helpen met het digitizen van je logo, maar er zijn wel forummers die dat wel kunnen, die melden zich nog wel denk ik (calling Kees!) ;-)
Fixation

Bericht door Fixation »

dankje KT88

ik hoopte ook een beetje op kees.. want hij mag ook het frontpaneeltje onder handen nemen zodra mijn ontwerp helemaal klaar is. :lol:

vind het alleen jammer dat ik soms iets te groot denk voor mijn kunnen en het mede daarom zo lang duurt voor deze versterker af is.

Maar nu weet ik gewoon dat ik er erg trots op ga worden als hij af is!

Ohja KT88... jij was toch de buizengek hier :P een vriend uit italie, degene die me aan de behuizing heeft geholpen, heeft mij pasgeleden een ontwerp voor een hybride versterker gestuurd. gebaseerd op een PC86 en een 6SN7.

zelf weet ik niks van buizen af dus misschien vind je het interessant??
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Welja, mail maar door, altijd leuk om te zien hoe een ander iets aanpakt.

En dat je groot denkt, is alleen maar goed.
Mensen die alleen maar klein denken, daar komt deze wereld niet verder mee ;-)
Fixation

Bericht door Fixation »

Lekker vakantie dus mooi tijd om eens lekker verder te klussen aan impulse.

allereerst iedereen nog de beste wensen voor het nieuwe jaar!!

vanavond zal ik een grote update doen. Ik heb nog eerst even een wat vraagjes. heb net een paar uurtje op diyaudio gekeken hoe andere mensen hun ground-scheme gedaan hebben. op basis hiervan heb ik dit aansluitplan gemaakt. zouden jullie hier even willen naar kijken of het allemaal klopt?

Afbeelding

de meest rechte vierkante blokjes zijn de versterker zelf. Op de pcb's van de versterker zelf word de signal gnd naar de power gnd geleid door een 10 ohm weerstandje.

ik ben alleen niet zo zeker waar de gnd van de outputs moet komen ( de paarse lijnen met de vraagtekens erbij) ik denk dat ze bij de starground moeten komen? kan iemand mij dit vertellen?

Mvg Lars

p.s. ik heb de overige 5 versterkers maar niet getekend voor de duidelijkheid van de tekening.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

De "minnen" van de luidsprekerklemmen gaan naar de nullen op de versterkerprint, dus niet naar de starground.
Van elke afvlakeenheid (brugcel, elco's) gaat de ground (nul) naar de versterkerprint, dat is ook het punt waar je de "min" van de luidspreker vandaan pakt.

Verder moet je even kijken of die 10 ohm ground separatorweerstanden aan de ingang wel echt nodig zijn, als je die rechtstreeks aan de ground ingang van de versterkerprints legt, zou dat niet nodig hoeven zijn.
Dan wel de ingangsbussen geisoleerd opstellen.
Fixation

Bericht door Fixation »

Aah bedankt Sander!
dan zal ik het zo aanpakken. die 10Ohm weerstandjes zitten al op de print, mochten ze problemen op gaan leveren haal ik ze er nog wel van af.

zoals beloofd foto's:

gisteren kwam dus mijn kerstcadeautje binnen:
Afbeelding

en een mooie doos van farnell:
Afbeelding

met natuurlijk de nodige onderdelen in de doos, zoals een relais wat weerstandjes, input-filter en wat afgeschermd draad etc.
Afbeelding

nu alle onderdelen voor de achterkant van de versterker binnen zijn wordt het maar eens tijd om de achterkant op orde te maken.

eerste indruk van hoe het eruit gaat zien:
Afbeelding

en met de helft van de connectors erin:
Afbeelding

met zijn allen.... met zijn allen...:
Afbeelding

toen werd het tijd om de zekeringhouder en het filter te monteren..viel nog niet mee om 2mm staal te vijlen tot 2 mooie rechthoekjes:
Afbeelding

tenslotte met het filter en de zekeringhouder erin. ik moet alleen nog 2 gaatjes boren voor de boutjes van het filter
Afbeelding

hier alvast een klein voorproefje van hou de binnenkant er ongeveer uit gaat zien.

Afbeelding

ik heb er ook alvast eentje aangesloten om even het gevoel te krijgen :D het werkte allemaal in 1x en ik ben zeer tevreden over het geluid!! ik vind het echt heel erg vol en helder klinken.. mooie strakke bas 8)
echt super...

Afbeelding

Afbeelding

wat er vervolgens op mijn lijstje staat om te doen is:
- Softstartcircuit bevestigen op linker heatsink en bekabelen.
- Aluminium latjes halen
- gaatje boren voor de output transistoren in de beide heatsinks
- output transistoren solderen op de versterkerprints
- etc etc etc.

vinden jullie het wat? :)
JuuL

Bericht door JuuL »

Dat vind ik wel wat :D
Mooie degelijke kast en mooie connectors. 8)
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Jazeker mooi! Op de foto zag ik echter dat de voedingen het dichtst bij de connectoren liggen, dat lijkt mij niet helemaal correct. Misschien dat het alleen voorbeeld was hoor, laat in dat geval mijn opmerking maar waaien... :D
Fixation

Bericht door Fixation »

er zit nu zo'n 3cm tussen de psu en de connectoren hier ben ik inderdaad ook nog niet heel blij mee.... Ik kan ze ook van plaats wisselen met de 3 ringkerntransformators maar ik heb het idee dat al helemaal geen goed plan is??
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Joh, dus ook torrenbakken kunnen mooi zijn van binnen :lol:

Leuk man, geen brom erin?

Die voeding zit best zo, liever de trafo's uit de buurt van de ingang, als je maar zorgt dat de bedrading van de voeding naar de versterkers niet te dicht langs de ingangen loopt, door de forse stromen die er kunnen lopen zit er een aardig (rimpelstroom) veld rondom die draden.
Fixation

Bericht door Fixation »

Over de brom kan ik helaas nog niets zeggen aangezien ik de bedrading in de kist net aan het uitzoeken ben.

in de testopstelling was er een hele lichte brom te horen maar dan moest ik mijn oor ongeveer tegen mij testspeaker houden... :D
Fixation

Het is weer knutseltijd..

Bericht door Fixation »

Na weer een maandje druk bezig geweest te zijn op me stage. Die nu is afgerond met een 9 8) ... is het weer tijd voor een update.

vandaag besteed aan het bekabelen van 1 kant van de versterker (4 kanaaltjes )

input: afgeschermde coax
output: 2,5mm^2 standaard draadje voor luidsprekers
powersupply: 1,5 mm^2 standaard installatiedraad ( GND 2,5 mm^2 )

Afbeelding

ik had nog een metertje kapton tape van ESP liggen. dat is gebruikt om de MJL's te isoleren van de heatsink.

Afbeelding

Van de week nog met onze "freeskees" bezig geweest voor het frontpaneel. Gelukkig wou hij deze klus nog wel voor mij doen voordat hij op weg gaat naar zonnigere plaatsen.

alvast een rendertje van hoe het er ongeveer uit gaat zien. Er zijn nog wat kleine veranderingen doorgevoerd.

Afbeelding

Ik ben echt heel benieuwd hoe het er in het echt uit gaat zien :D

grr... er is hier ook geen winkel in de buurt die net een maatje kleinere AMP klemmetjes heeft dan de standaard 6,3 mm. ik heb er maar 3 nodig dus als iemand er nog wat heeft liggen. ik hou me aanbevolen. :wink:
alcoholic

Bericht door alcoholic »

Die storing van de flatcable voor het OLED scherm, weet je zeker dat het van de flatcable is? Ik zou eerder denken aan te strakke timings. Ik werk zelf ook met relatief lange kabels aan de STK500 (los ipv flatcable), maar heb nooit problemen gehad beneden de 2 meter. Ik gebruik zelf grafische OLEDs en hitachi 44780 (compatible) karrakter displays zonder extra hardware direct gevoed van de STK500.

Ik wil zelf een grafisch OLED scherm gaan gebruiken voor een 5.1 voorversterker. Kost eigenlijk weinig meer dan een standaard oled scherm en is vrij makkelijk te implementeren met een standaard KS107/108 controller. Heb je wel een paar extra datalijnen nodig, maar dat is vaak wel te overzien. Heeft toch voordelen wat betreft de hoeveelheid informatie die je kan weergeven.
Fixation

Bericht door Fixation »

@ alcoholic

echt helemaal zeker ben ik er niet van dat het aan de flatcable ligt. Ik zie toch wel wat aparte signaaltje op mijn scoop. Ik moet ook wel eerlijk toegeven dat ik eigenlijk nog geen een van mijn displaytje op de stk500 aan de praat heb gekregen. Via mijn Pic-development boardje is dit geen probleem. (standaard functie ingebouwd :oops: ).
voor de AVR heb ik nu "peter Fleury lib in gebruik"
uit je reactie veronderstel ik dat het jouw wel is gelukt? zou je in dat geval misschien je code willen delen?

Mvg Fix
alcoholic

Bericht door alcoholic »

Wil je lekker snel aan de gang gebruik dan CodevisionAVR. Zitten standaard libraries in voor 44780 (compatible) cotrollers in. In de help staat duidelijk hoe het werkt en aangesloten dient te worden. De code voor de grafische displays heb ik hier helaas niet. Zal wel even kijken of ik ze morgen even tevoorschijn kan toveren :)
audiomanics
Contacteer:

Tada!!!! kwijlen mag beginnen...

Kees
Bijlagen
Impulse1.JPG
snikkeltje

Bericht door snikkeltje »

audiomanics schreef:
Tada!!!! kwijlen mag beginnen...

Kees
Super! Zit er zeer strak uit. Keep it Up!
Plaats reactie