Welke cd speler? MOdificeren?

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

voodooless schreef:
dekkersj schreef:
Dat begrijp ik dus niet goed. 44k1 * 8 = 352k8 en die DAC kan maar 192 k aan. Of zie ik iets over het hoofd?
Jacco, input sampling rate is onafhankelijk van oversampling.

Bij een 128x oversampling DAC gaan ze ook niet zeggen dat ie 5.6 Mhz is.
Oh, dat digitale filter zit er in...Ik dacht dat er een apart digitaal filter werd gebruikt. Oke, dus gewoon 44k1 naar binnen en daar dan 8 x oversampling en upsampling en interpolatie in 1. Niets bijzonders dus.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

http://www.cec-web.co.jp/products/player/tl51xz_e.html

De specs zullen wel kloppen denk ik.

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Exact. zie ook datasheet DAC.
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

voodooless schreef:
Ik kraak de speler ook niet af, ik wil meer reageren op dit:
Ik heb begrepen van diverse info bronnen dat het snaar aangedreven principe erg goed is voor een zuivere weergave en dus zeer geschikt als loopwerk met een externe DAC.
Het loopwerk is misschien wat stiller, echter zal het echt niet zorgen voor een beter geluid dan ieder ander (degelijk) loopwerk.

Ik durf echter te wedden dat een normaal loopwerk net zo stil kan zijn.
Hey, don.t shoot the messenger.
Ik heb gelezen dat het iets te maken had met hoe vaak de fout correctie bij een gewone rechtsreekse aandrijving in actie komt v.s een snaar aangedreven loopwerk waar dit schijnbaar minder is.
Ik weet er het fijne ook niet van.
Ik heb alleen inderdaad begrepen dat hoe minder de fout correctie in actie komt hoe netter/beter het uiteindelijk signaal is.

Ik vind het gewoon een mooie speler, te duur, maar wel mooi. En als ie dan ook nog eens goed is des te leuker.
CEC heeft ook nog gewone modellen [3300,5300] die ook goed uit de bus komen en veel discreet opgebouwde delen hebben zoals I/V en uitgangs buffer en onder de 1000 euro kosten.

Ik houd het nu eerst op mijn gemodde speler, als deze verveeld gaan we weer verder zoeken...
Ik kan je dus geen tips geven over wat nu de beste speler voor het geld is.
De HK lijkt me een winnaar op dat gebied.

Marcel
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

mluyben schreef:
Hey, don.t shoot the messenger.
Die ik ook niet hoor ;) Maar ik reageer er wel op :P
Ik heb gelezen dat het iets te maken had met hoe vaak de fout correctie bij een gewone rechtsreekse aandrijving in actie komt v.s een snaar aangedreven loopwerk waar dit schijnbaar minder is.
Dat acht ik eerlijk gezegd als hoogst onwaarschijnlijk.
Ik heb alleen inderdaad begrepen dat hoe minder de fout correctie in actie komt hoe netter/beter het uiteindelijk signaal is.
Ook dat is maar in beperkte mate waar. Het ligt helemaal aan de soort fout die ontstaan.

Edit: overigens rept het patent geen woord over de verbeterde foutcorrectie: http://www.patentstorm.us/patents/5373495-fulltext.html
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Das dan weer jammer he!

Vind ik een advertentie van een tweedehands CEC, is hij net voor mn neus verkocht! 800 euro ipv 2000 euro nieuw..

Op naar de volgende! 8)

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

http://www.audiolab.co.uk/downloads/Rev ... Series.pdf

http://www.audiolab.co.uk/model.php?id=8#

Raf heeft deze speler in de aanbieding.. Dubbele voeding 192khz24bit 5e orde deltasigma DAC. :roll:

Heeft iemand hier ervaring mee, of kan iemand hier kwaliteit vanaf lezen?

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Montana schreef:
192khz24bit 5e orde deltasigma DAC.
Mja, dat heeft de aldi speler ook tegenwoordig... Erg leuk dat die DAC's dat kunnen, maar ze worden toch echt gewoon op 44.1/16 gebruikt en niet anders ;)

Verder kan ik er weinig over zeggen.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

voodooless schreef:
Montana schreef:
192khz24bit 5e orde deltasigma DAC.
Mja, dat heeft de aldi speler ook tegenwoordig... Erg leuk dat die DAC's dat kunnen, maar ze worden toch echt gewoon op 44.1/16 gebruikt en niet anders ;)

Verder kan ik er weinig over zeggen.
Enig idee waar de dichtstbijzijnde ALDI te vinden is? :lol: Achjah ik zag ergens een topic waar de playstation als cd speler diende, die heb ik nog wel ergens liggen! :idea:
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

voodooless schreef:
Mja, dat heeft de aldi speler ook tegenwoordig... Erg leuk dat die DAC's dat kunnen, maar ze worden toch echt gewoon op 44.1/16 gebruikt en niet anders ;)

Verder kan ik er weinig over zeggen.
Alleen hebben de Aldi spelers geen 2 voedingen erin zitten lijkt me.

De DAC is een Crystal DAC staat niet bij welk type, maar is dus niet de eerste de slechtste meende ik.
Ik ken de speler niet dus kan ik geen recensie geven.
Ga anders gewoon luisteren als hij bevalt en de prijs is goed dan ben je toch klaar?
Het blijft een persoonlijke keuze.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Het gaat mij erom om aan te even dat dergelijke dingen helemaal niks zegen over de kwaliteit van de DAC, nog de speler. Het is leuk marketing gebrabbel, meer niet.
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Het dringt nu pas tot me door. 24 bit en een 5de orde Delta Sigma. Of mis ik iets? Een delta sigma is toch maar een aantal bitjes?

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Leuk allemaal, maar ik ben nog geen 24 bits delta sigma tegengekomen.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

voodooless schreef:
Het gaat mij erom om aan te even dat dergelijke dingen helemaal niks zegen over de kwaliteit van de DAC, nog de speler. Het is leuk marketing gebrabbel, meer niet.
Je hebt helemaal gelijk dat dat soort dingen niets zeggen, maar om nu meteen de vergelijking naar de Aldi cd speler te doen :wink:

Aparte opbouw van deze speler, het Analoge deel is vrij klein als het geheel achter het loopwerk past.
Maar ja, ook dat zegt niets over de geluids kwaliteiten.
Er staan ook reviews op de producent hun site. Zullen zeker niet negatief zijn maar misschien dat er iets meer in staat over wat voor soort geluid deze speler geeft.

Ik blijf met een schuin ook naar de CEC3300R kijken.

@Voodooless: Heb jij jou magic boat uit nederland of via een china import?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

dekkersj schreef:
Leuk allemaal, maar ik ben nog geen 24 bits delta sigma tegengekomen.
Natuurlijk niet ;) Het zegt enkel en alleen dat je de DAC 24 bits kunt voeren, meer niet. Laat maar weer eens zien hoe inhoudsloos dergelijk uitspraken zijn.

Mijn boodje komt uit Duitsland. Voor een spotprijs van 460,- euro (incl verzendkosten).
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Oh zo. Dus van 16 bits 44k1 upsamplen naar weet-ik-veel en met een resolutie van 1,2,3 of 4 bits naar de delta sigma modulator. De digitale filtering zit dan ahw aan boord.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik ben nu weer terug bij arcam!

Sjors heeft zijn Arcam cd speler cd23 hier te koop gezet, maar die staat vooralsnog gereserveerd.

Op marktplaats staat nu ook een andere Arcam. Ook een cd23, maar met een upsampling DACboard uit de cd33 serie. upsampling naar 192Khz.

Misschien dat de eigenaar morgen bij mij op bezoek komt met de speler.

Quote stereophile
Two WM8740 stereo DACs from Scottish chip manufacturer Wolfson Microelectronics are used in differential-mono mode for each channel, with analog averaging of the four DAC outputs minimizing linearity error and distortion. These 24-bit sigma-delta DACs are fed data at a 192kHz rate, the CD data being upsampled with an Analog Devices AD1896 part


cd 23: http://www.stereophile.com/cdplayers/251/
cd 33: http://www.stereophile.com/cdplayers/704arcam/

Kan iemand mij vertellen of een DACboard zomaar te wisselen is voor een andere. Loopt dat niet mis bij de ouputstage of ergens anders in de keten?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Volgens velen is de CD23 beter dan de opvolgens en dus ook de wolfson DAC's De ringdac is in ieder geval weg als het bord vervangen is. Ik zie eigenlijk het nut niet van die "upgrade"...
Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Bericht door Sjaudio »

voodooless schreef:
Volgens velen is de CD23 beter dan de opvolgens en dus ook de wolfson DAC's De ringdac is in ieder geval weg als het bord vervangen is. Ik zie eigenlijk het nut niet van die "upgrade"...
In hoeverre ik het heb meegekregen was er iets met de ringdac aan de hand, waardoor er een nieuwe dac in geplaatst moest worden?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

voodooless schreef:
Volgens velen is de CD23 beter dan de opvolgens en dus ook de wolfson DAC's De ringdac is in ieder geval weg als het bord vervangen is. Ik zie eigenlijk het nut niet van die "upgrade"...
De ringDAC bleek stuk. Omdat die niet meer geleverd werd heeft Arcam hun nieuwste DAC gegeven, maar die werkt net wat anders. Tjah velen zeggen steeds wat anders. Ik heb het dan liever technisch gezien de beste. De cd 33 zou analytischer moeten klinken, maar of dat nou slechter is. Arcam 23 blijft ook een zeldzame speler en ik weet er ook geen meer te koop. Zelfs niet op Ebay! Een cd 23 met een nieuw DACboard is dan nmisschien nieteens zo gek?

Er staan trouwens ook vervormingsmetingen op de site die ik boven gelinkt heb.

Ik wil dus eigenlijk weten of het technisch mogelijk is om zomaar een DAC te verwisselen zonder dat het ergens in de keten fout gaat..
Laatst gewijzigd door Martijn H op do 11 jan 2007, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Montana schreef:
Een cd 23 met een nieuw DACboard is dan nmisschien nieteens zo gek?
Dat is wel gek, want het is gewoon geen CD23 meer. In de CD23 hoort gewoon een ringdac, punt. Je krijgt hem als zodaning dan ook niet verkocht.

Wil jij een Porsche kopen met een Ferrari motor erin?
Ik wil dus eigenlijk weten of het technisch mogelijk is om zomaar een DAC te verwisselen zonder dat het ergens in de keten fout gaat..
Dat moet op zich geen probleem zijn. Arcam is altijd slim genoeg om het spul modulair op te bouwen, waardoor vele dingen uitwisselbaar zijn.
Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Bericht door Sjaudio »

Montana schreef:
voodooless schreef:
Volgens velen is de CD23 beter dan de opvolgens en dus ook de wolfson DAC's De ringdac is in ieder geval weg als het bord vervangen is. Ik zie eigenlijk het nut niet van die "upgrade"...
De ringDAC bleek stuk. Omdat die niet meer geleverd werd heeft Arcam hun nieuwste DAC gegeven, maar die werkt net wat anders. Tjah velen zeggen steeds wat anders. Ik heb het dan liever technisch gezien de beste. De cd 33 zou analytischer moeten klinken, maar of dat nou slechter is. Arcam 23 blijft ook een zeldzame speler en ik weet er ook geen meer te koop. Zelfs niet op Ebay! Een cd 23 met een nieuw DACboard is dan nmisschien nieteens zo gek?

Ik wil dus eigenlijk weten of het technisch mogelijk is om zomaar een DAC te verwisselen zonder dat het ergens in de keten fout gaat..
Waarom technisch gezien het beste? Dat hij upsampled naar 192 khz zegt niks over de klank, die ringdac zit technisch ook vast super in elkaar.

Maar inderdaad een c23 met een dac uit de 33 zal waarschijnlijk ook fantastisch klinken. Of ze deze zomaar kunnen verwisselen weet ik niet, dat lijkt me vrij sterk zonder enige modificatie.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

voodooless schreef:
Montana schreef:
Een cd 23 met een nieuw DACboard is dan nmisschien nieteens zo gek?
Dat is wel gek, want het is gewoon geen CD23 meer. In de CD23 hoort gewoon een ringdac, punt. Je krijgt hem als zodaning dan ook niet verkocht.

Wil jij een Porsche kopen met een Ferrari motor erin?
Ik wil dus eigenlijk weten of het technisch mogelijk is om zomaar een DAC te verwisselen zonder dat het ergens in de keten fout gaat..
Dat moet op zich geen probleem zijn. Arcam is altijd slim genoeg om het spul modulair op te bouwen, waardoor vele dingen uitwisselbaar zijn.
Ja ligt er aan.. De moter uit de porsche 996 gaat niet lang mee, dus daar wil ik wel eennieuwe ferrari moter voor in de plaats :lol:

Ik zie een cd speler niet echt als iets heiligs. Wanneer die beter presteert met een ander DAC board heb ik dat liever. Ik heb alleen niet de kennis om dat te kunnen vaststellen..

Dat hij daardoor minder waard geworden is snap ik wel.. Hij vraagt er ook wel erg veel voor..
Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Bericht door Sjaudio »

Montana schreef:
voodooless schreef:
Montana schreef:
Een cd 23 met een nieuw DACboard is dan nmisschien nieteens zo gek?
Dat is wel gek, want het is gewoon geen CD23 meer. In de CD23 hoort gewoon een ringdac, punt. Je krijgt hem als zodaning dan ook niet verkocht.

Wil jij een Porsche kopen met een Ferrari motor erin?
Ik wil dus eigenlijk weten of het technisch mogelijk is om zomaar een DAC te verwisselen zonder dat het ergens in de keten fout gaat..
Dat moet op zich geen probleem zijn. Arcam is altijd slim genoeg om het spul modulair op te bouwen, waardoor vele dingen uitwisselbaar zijn.
Ja ligt er aan.. De moter uit de porsche 996 gaat niet lang mee, dus daar wil ik wel eennieuwe ferrari moter voor in de plaats :lol:

Ik zie een cd speler niet echt als iets heiligs. Wanneer die beter presteert met een ander DAC board heb ik dat liever. Ik heb alleen niet de kennis om dat te kunnen vaststellen..
Mja, je moet je ook niet blind gaan staren op die Dac, er zijn zoveel factoren wat deze cd-speler een fantastisch apparaat maakt. Het is gewoon een keuze die je maakt, zoals voodooless al zei; mocht je hem kwijt willen dan zal dat een stuk moeilijker gaan dan dat er een orginele ringdac in zit.

In de techniek zit het beiden wel goed, ze zullen beiden ook super klinken. Het enigste verschil is dat de cd23 wat muzikaler en minder analystisch zal spelen. Of je dit verschil hoord is een tweede, dat zal je alleen te weten komen door een 1 op 1 vergelijking.

Het feit is wel dat een orginele cd23 vrij slecht te verkrijgen is, mensen hoeven geen andere cd-speler en ik begrijp heel goed waarom.

Zoals ik al eerder gezegd heb zal ik kijken of ik mijn cd23 nog aan jou kan verkopen.

Sjors
Plaats reactie