Passive or active, that's the question?
Moderator: Beheerdersteam
Passive or active, that's the question?
Ik merk dat veel mensen de UCD modules rechtsreeks aanturen vanuit CD-speler. Onze ervaringen (Audiovriend en ik) zijn niet positief. Let op, uiteraard is het nog erg mooi, maar het blijft sterieler, minder emotie. Als we onze voorversterker gebruiken is dit mooier, beter plaatsing, een stuk meer betrokkenheid. Wat we niet hebben uitgeprobeerd is de symmetrische route, ook al heeft de desbetreffende Dac een symmetrische uitgang.
Waar ik benieuwd naar ben zijn de ervaringen van anderen omtreft het passief of actief aansturen van de UCD modules. Ook het verschil tussen symmetrisch en of assymetrisch. Ik ben ook wel eens benieuwd of Sander en Bruno zelf actief of passief spelen. Wat hun ervaringen en adviezen zijn.
MVG Kala
Waar ik benieuwd naar ben zijn de ervaringen van anderen omtreft het passief of actief aansturen van de UCD modules. Ook het verschil tussen symmetrisch en of assymetrisch. Ik ben ook wel eens benieuwd of Sander en Bruno zelf actief of passief spelen. Wat hun ervaringen en adviezen zijn.
MVG Kala
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Overwegend passief, de beschrijving die je geeft onderschrijf ik overigens niet, het is eerder omgekeerd in mijn ervaring, maar dat kan ook liggen aan de hoge uitgangsimpedantie van de door jou gebruikte CD-speler, mijn CD-spelers hebben allemaal geen moeite met <1K belasting aan te sturen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Hallo kala,
ik heb zelf een dac van Mindprint, vergelijkbaar met apogee.
Vanuit een labtop en cd speler gaat via spdif (opties) een signaal naar m'n dac.
Van m'n dac gebalanceerd uit naar de versterker.
Het geluid is alles behalve steriel, en heeft een goede dynamiek.
Veel studio's gebruiken de zelfde kanaalstrip van Mindprint , dus hoe het daar is opgenomen krijg ik precies zo terug.
Alleen de versterker en speakers geven natuurlijk wel een eigen kleur aan het geluid.
Ik weet niet hoe het met andere converters zit.
Die ik heb is al direk t een voorversterker.
Misschien is prijs en kwaliteit verschil ook meteen een hoorbaar verschil.
Mvg, Jo
ik heb zelf een dac van Mindprint, vergelijkbaar met apogee.
Vanuit een labtop en cd speler gaat via spdif (opties) een signaal naar m'n dac.
Van m'n dac gebalanceerd uit naar de versterker.
Het geluid is alles behalve steriel, en heeft een goede dynamiek.
Veel studio's gebruiken de zelfde kanaalstrip van Mindprint , dus hoe het daar is opgenomen krijg ik precies zo terug.
Alleen de versterker en speakers geven natuurlijk wel een eigen kleur aan het geluid.
Ik weet niet hoe het met andere converters zit.
Die ik heb is al direk t een voorversterker.
Misschien is prijs en kwaliteit verschil ook meteen een hoorbaar verschil.
Mvg, Jo
Re: Passive or active, that's the question?
Als de ingangsimpedantie van de voorversterker ook zo'n 47kohm is dan ziet de CD-speler hetzelfde en reageert hetzelfde. Het enige wat dan aan de hand kan zijn is dat de voorversterker deze warmte toevoegt. Als de CD-speler klinisch klinkt van zichzelf (is ontzettend vaak het geval) dan kan deze toegevoegde warmte gunstig zijn. Maar ja, kan ik me in het geval van deze speler niet zo goed voorstellen, als het om de processor met buizen output stage gaat. Wellicht is de ultralineaire UcD te neutraal voor wat je gewend bent.Kala schreef:Ik merk dat veel mensen de UCD modules rechtsreeks aanturen vanuit CD-speler. Onze ervaringen (Audiovriend en ik) zijn niet positief. Let op, uiteraard is het nog erg mooi, maar het blijft sterieler, minder emotie. Als we onze voorversterker gebruiken is dit mooier, beter plaatsing, een stuk meer betrokkenheid. Wat we niet hebben uitgeprobeerd is de symmetrische route, ook al heeft de desbetreffende Dac een symmetrische uitgang.
Waar ik benieuwd naar ben zijn de ervaringen van anderen omtreft het passief of actief aansturen van de UCD modules. Ook het verschil tussen symmetrisch en of assymetrisch. Ik ben ook wel eens benieuwd of Sander en Bruno zelf actief of passief spelen. Wat hun ervaringen en adviezen zijn.
MVG Kala
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Kan deze reactie van Jeroen feitelijk alleen maar onderschrijven, da's ook mijn ervaring. Als ik een buizenvoorversterker opneem tussen bron en UcD versterker dan komt er ook een prettig klinkend sausje overheen, alleen hou ik mezelf dan feitelijk voor de gek, immers de voorversterker voegt iets toe wat origineel niet in de opname aanwezig was als zowel de UcD als de bron voldoende neutraal zijn.Als de ingangsimpedantie van de voorversterker ook zo'n 47kohm is dan ziet de CD-speler hetzelfde en reageert hetzelfde. Het enige wat dan aan de hand kan zijn is dat de voorversterker deze warmte toevoegt. Als de CD-speler klinisch klinkt van zichzelf (is ontzettend vaak het geval) dan kan deze toegevoegde warmte gunstig zijn. Maar ja, kan ik me in het geval van deze speler niet zo goed voorstellen, als het om de processor met buizen output stage gaat. Wellicht is de ultralineaire UcD te neutraal voor wat je gewend bent.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
